چگونه لنت و روتور ترمز را عوض کنیم؟

 

چگونه لنت و روتور ترمز را عوض کنیم؟

 

شما هرچند وقت یک‌بار لنت و روتور ترمز خودروی خود را عوض می‌کنید؟ نوع خودرو، نحوهٔ رانندگی و جنس و مواد استفاده شده در لنت و روتور به زمان تعویض لنت بستگی دارد. جالب است بدانید که راننده‌های خودروهای مسابقه‌ای در هر مسابقه یک لنت و روتور کامل را مصرف می‌کنند و برای مسابقه بعدی مجبور به تعویض آن هستند.

در برخی خودروها وقتی که زمان تعویض لنت‌ها می‌رسد یک نشانگر هشدار دهنده در صفحه کیلو متر روشن می‌شود اما در بیشتر خودروهای ایرانی این موضوع را باید از توان و صدای جیغ ترمزها متوجه شوید.

به جای اینکه برای تعویض لنت و روتور ترمز خودرویتان به تعمیرگاه بروید می‌توانید آن را در منزل تعویض کنید و در یک سفر به تعمیرگاه و چند صد هزار تومان صرفه جویی کنید.

دست به کار شوید؛ برای انجام این کار نیاز به لنت ترمز، روتور (دیسک ترمز)، گیره نگه‌دارنده لنت، مجموعه سوکت، تمیز کننده ترمز وگریس دارید.

آمورش تعویض لنت ترمز خودرو

در مرحله اول باید فرمان را کامل بچرخانید تا راحت‌تر به جلو و عقب ترمزها دسترسی داشته باشید. چرخ‌ها را باز کنید، سپس پین‌های لغزنده که باعث می‌شود کولیس (قطعه نگه‌دارنده پیستون روی لنت ترمز) روی پیستون بماند را جدا کنید.

آمورش تعویض لنت ترمز خودرو

ممکن است در خودروی شما برای جدا کردن این پین‌ها نیاز به آچار آلن یا سوکت های خاص نیاز باشد اما در اکثر خودروها، کولیس دارای گیره نگه‌دارنده فنری است که با پیچ گوشتی به‌راحتی باز می‌شود. پس از آزاد کردن کولیس، امکان جدا کردن لنت از کالیپر وجود دارد.

بعد از جدا کردن لنت سراغ روتور بروید. برای جدا کردن روتور ابتدا باید نگه‌دارنده کولیس را با استفاده از دو پیچ پشت آن کاملاً جدا کنید؛ حالا که کولیس از روتور فاصله گرفته، پیچ‌های توپی را باز کنید و روتور را از هاب (پایه نگه‌دارنده روتور) جدا کنید. در برخی خودروها علاوه بر پیچ، یک پین پشت روتور وجود دارد که مانع جدا شدن آن از هاب می‌شود. اگر مدت زمان زیادی از آخرین زمان تعویض لنت ترمز خودروتان گذشته، ممکن است روتور، هاب و پین‌ها پین دچار رسوب گرفتگی شده باشد و به‌سختی از روتور جدا شود، برای حل این مشکل می‌توانید به‌آرامی با یک چکش به آن ضربه بزنید تا روتور جدا شود. بعد از جدا شدن روتور، پین و هاب را حتماً با اسکاچ بشویید تا دوباره هنگام جدا کردن آن‌ها با مشکل مواجه نشوید.

در مرحله بعدی باید روتور جدید را جا بزنید. برای این کار مقداری گریس با دمای بالا روی هاب که از قبل شسته شده بزنید تا هم به‌عنوان یک لایه محافظ عمل کند و هم از چسبیدن روتور به هاب جلوگیری کند.

برای نگه داشتن روتور در جای خود، پیچ‌ها را با دست خود ببندید، سپس نگه‌دارنده کولیس را تمیز کنید و کمی گریس به قسمت‌هایی که لنگه‌های بیرونی فلزی با کالیپر و پیستون برخورد می‌کنند بزنید. این کار برای کمک به حداقل رساندن صدای جیرجیر و رسوب‌گذاری احتمالی در آینده انجام می‌شود.

روی پین‌های لغزنده گریس یا سیلیکون با دمای بالا بمالید تا به آن‌ها کمک کنید، با فشرده شدن و رها شدن ترمزها به‌آرامی به سمت داخل و خارج بروند. پین‌های آغشته به گریس داغ را نزدیک خود قرار دهید تا پس از جا زدن لنت، آن‌ها را وارد کولیس کنید. حالا باید لنت ترمزهای جدید را در کالیپر قرار دهید. از آنجا که لنت‌های جدید ضخیم‌تر از قدیمی‌ها هستند باید پیستون هیدرولیک را باز و به داخل کولیس فشرده کنیم تا به‌راحتی جا بیفتد. برای انجام این کار باید آچار را قرار دهید و دسته‌اش را بفشارید تا پیستون فشرده شود و در محفظه قرار گیرد. قبل از نصب لنت ترمزهای جدید و در کالیپر، مقداری روغن را در پشت هر لنت اضافه کنید تا حرکت نرم‌تر و بدون جیرجیر انجام شود.

آمورش تعویض لنت ترمز خودرو

لنت با گیرهٔ فلزی در پشت، به پیستون متصل به کولیس می‌چسبد و ممکن است گاهی اوقات گیر دادن آن (گیره‌های لنت) کمی سخت باشد. سعی کنید از دست زدن به لنت‌ها با دست‌های چرب پرهیز کنید. در حالی که لنت‌ها در جای خود قرار دارند، زیپ کالیپر را جدا کنید و وزنه را از کشیدن روی خط ترمز نگه دارید. کولیس را با دقت روی روتور و پد دیگر قرار دهید. هنگامی‌که کولیس در جای خود قرار گرفت پین‌های لغزنده‌ای را که قبلاً روغن‌کاری کرده‌اید را نصب کنید و آن‌ها را مطابق با مشخصات درج شده در کاتالوگ خودرویتان سفت کنید. این مرحله بسیار مهم است؛ چون شما نمی‌خواهید پیچ‌ها خیلی شل و یا خیلی سفت باشند. برخی از کولیس‌ها دارای یک گیرهٔ فلزی اضافی برای محکم کردن لنت و کولیس‌ها در جای خود هستند. فراموش نکنید که پیچ‌های روتور را با دست سفت کرده بودید پس نیاز است یک‌بار هم با آچار سفت شود. در پایان اگر خودروی شما دارای سنسور الکتریکی لنت ترمز است، حسگرها را نصب کنید و کارتان را تمام کنید.

آمورش تعویض لنت ترمز خودرو

برای این‌که از صحیح انجام دادن کار خودتان مطمئن شوید، پس از اینکه یک‌بار مراحل کار خود را بررسی کردید، خودرو را روشن کنید و شروع به حرکت کنید، وقتی سرعتتان را به ۶۰ کیلومتر در ساعت رسید، به‌آرامی پدال ترمز را بفشارید و سرعت را به ۲۰ کیلومتر در ساعت برسانید و این کار را چندین بار تکرار کنید تا خیالتان از درست کار کردن سیستم ترمز راحت شود.

توصیه می‌کنیم برای اینکه لنت‌ها و روتور لعاب‌دار نشوند، در چند ساعت ابتدایی رانندگی با لنت‌ها جدید، از ترمز گرفتن شدید خودداری کنید.

آمورش تعویض لنت ترمز خودرو

ترمز مهم‌ترین ویژگی هر خودرو است و باید برای اطمینان از ایمنی مسافران در جاده حتماً مراقب آن باشید.

 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , لنت و روتور ترمز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمیدرضا : این حجم از بی مسئولیتی در سایپا حد نداره خدایی 19 اسفند تکمیل وجه تا امروز هنوز فاکتور نشده
الناز : سلام دوستان. من توی دی ماه نصف مبلغ شاهین رو واریز کردم موعد تحویل شهریور افتادم. الان رفتم توی سایت saipacrop تو قسمت وضعیت پرونده مشتری دیدم نوشته تایید احراز سکونت ثبت نشده است. میخواستم بپرسم یعنی چی؟ من الان باید کاری کنم؟ یا نه فعلا الان وقتش نیس؟ تایید احراز سکونت منظورشون همون سخا هست یا فرق داره؟؟؟ ممنونم
جک j4 : سلام به همه من ثبت نامی 19 آذر بودم تحویل سیستمی 4 اسفند، امروز بالاخره زنگ زدن برا تحویل خودرو، ایشالله قسمت همگی
مبین 30 اسفند : سلام دوستان اگر ممکنه کسی فاکتور شد اطلاع رسانی کنه.
امیر : با سلام. من واریزی اول ۶ شهریور ۱۴۰۳ مبلغ ۳۷۰ تومان. تکمیل وجه ۶ اردیبهشت ۴۲۴ تومان. امروز در وضعیت آماده تخصیص قرار دارد.
سیامک x5 آبان : از هر دو . نمایندگی رو طرف قرار بدید تا دادگاه محل اقامت خودتون بتونید طرح دعوا کنید . اگه فقط شرکت رو طرف قرار بدید اونوقت مطابق قانون دادگاه اقامتگاه خوانده دعوی یعنی تهران صالح به رسیدگی هست .
akbar : خب اگه تولید میکنه چرا تحویل نمیده؟علتش نمیدونین؟
فاطمه جی 4 سفید مشهد : میثم من خودم بک دوست داشتم ثبت نام کنم خیلی ماشین خوشگلیه از نزدیک دیدم واقعا قشنگه اما خوب برای همون 160 و خورده ای که بیشتر برای ثبت نام باید میدادم و نداشتم جک نوشتم امیدوام ماشین خوب و خوش شانسی برات باشه
قلی نیا : ۱۲ اذرم فاکتور نشدم میگن از زمان احراز هویت که نمایندگی ۲۷ دی برام زحمت کشیدن ثبت کردن از اون روز حساب میشه بهونه های کثیفشون درصورتی که من همه چیو همون روز تحویل نمایندگی دادم
جک 4 : من دی ماه ثبت نام کردم پلاکم شده نقدی بودم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امسن تحویل 1اسفند : ما اگ عاقل بودیم ک 2ساله منتظر فاکتور شدن نبودیم.و همون موقع 170 میلیون میدادیم طلا الان پولمون دوبل بود خخخخخخ
حسین : سلام وقت همگی بخیر ، کسی اطلاع داره تاریخ تکمیل وجه برای فاکتور شدن مهمه یا تاریخ تحویل سخا ؟ چون یکی از دوستان میگفت سخا فقط در پرداخت سود تاخیر تاثیر داره . درسته ؟
میس مهرورز : من خیلی بهتون گفتم تبدیل بزنید همه میدونن که شوهرم پارس خودرو کار میکنه گفتم کمبود قطعه دارن چراغ سهند و اطلس یکیه بعد یه عده مسخره کردن پارس خودرو چه ربطی به اطلس داره زبطش اینه الان حقتونه هرچی سرتون بیاد یعنی میام پیام‌آور و میبینم دلم خنک میشه خیلی بجای من پیام فیک گذاشتین
207تیو تری ملایر : سلام واریزی 20بهمن ماه بوده موعد تحویل 19اردیبهشت زده ب نظرتون کی فاکتور میشه ممنون
شاهین تبدیل به اطلس و تبدیل به کوییک : وای تا الان هم تحویل ندادن اووووف خدا رو شکر اجبار کوییک و حل کردم انشالله زود حل میشه کارتون
طرح فرسوده 207 tu3 : دقیقا منم مثل شما میگن این هفته فاکتور میشه اگه بازی جدیدی در پیش نگیرن
Sajad : سلام دوستان 207 سقف پانا فروش فوری موعد خرداد ماه تا چند خرداد فاکتور سده؟؟؟
کوئیک gxl : بله حدودا 2 میلیون
دختر جنوب پانا خرداد : سلام بر همگی من امروز فاکتور شدن .پیش فروش تحویل 31 خرداد بودم رنگ سفید
فاک‌تورکننده : سلام سلام نوکردم صبت بخیر .. چه خبر دوستان؟ کسی مونده هنوز فاک‌تور نکردمش؟ یه چندنفر در غیاب من قدرت نمایی کردن یا منو نمیشناسن یا دوتا جیگر دارن