صندوق توسعه ملی یار جدید کمکی خودروسازان/ راهکارهای تحقق تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو چیست؟

 

صندوق توسعه ملی یار جدید کمکی خودروسازان/ راهکارهای تحقق تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو چیست؟

 
چالش های صنعت خودرو که همزمان با تحریم های دوباره و تشدید آن ها به ابرچالش تبدیل شده این روزها زنجیر دست و پاگیری برای این صنعت بوده و هرچند محدودیت ها تا اندازه ای توانست خودکفایی را پررنگ کند اما از سوی دیگر رکورد زیاندهی را در صنعت خودرو رقم زد. حال اهداف جدید پیش بینی شده برای این صنعت پیشران که تحقق تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال آینده و همچنین توسعه محصول است نیز در گرو رفع این بحران ها خواهد بود.
 
بدهی خودروسازان به زنجیره تامین و سیستم بانکی و به دنبال آن عدم توان نقدینگی جدید به این صنعت از اصلی ترین چالش های موجود به شمار می رود تا جایی که کارشناسان این حوزه معتقدند در کنار تنفس و یا امهال بدهی ها لازم است نهادهایی همچون صندوق توسعه ملی به کمک صنعت خودرو بیایند.
 
سعید مدنی، مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر ضرورت اجرای ۸ دستور رییس جمهور در صنعت خودرو می گوید: بخشی از راهکارهای تحقق اجرای این دستورات در اختیار خودروساز بوده و بخشی به همکاری نهادها مرتبط است و باید وزارت صمت و سازمان گسترش به کمک خودروسازان بیایند.
 
وی با بیان این که در صورت ادامه روند فعلی عملکرد خودروسازان،تحقق تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو با چالش هایی روبرو خواهد شد،می افزاید: خودروسازان همواره به دنبال افزایش تولید بوده اند اما در این میان با چالش هایی دست به گریبان هستند و تنها راهکار اینست که به صورت موقت نسبت به افزایش تولید اقدام شود چرا که حتی در صورت اصلاح قیمت ها، بعدها شاهد اثرات این زیاندهی در تولید خواهیم بود.
 
این کارشناس صنعت خودرو بر ضرورت تزریق نقدینگی مناسب به قطعه سازی از طریق خودروسازان تاکید و تصریح می کند: پیش بینی تنفس یک تا دوساله برای خودروسازان برای بازپرداخت تسهیلات و دریافت کمک نقدی از صندوق توسعه ملی با هدف سفارش گذاری قطعات از اکنون از اقدامات و راهکارهای ضروری افزایش تولید است.
 
مدنی ادامه می دهد: تعطیلی دو هفته ای خودروسازان بدون انجام هیچ اقدامی تنها از دست دادن زمان است و تا به امروز اتفاق خاصی برای خودروسازان و قطعه سازان رخ نداده است بنابراین در صورت ادامه این رویه حتی با دستور هم تولید افزایش نخواهد یافت.
 
وی با اشاره به ظرفیت تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو و سابقه تولید این میزان اظهار می کند: ظرفیت دو خودروساز حتی بیشتر از این میزان است اما تحقق این اهداف و رفع بحران های صنعت خودرو در گرو رفع چالش هایی این حوزه است ضمن آن که توسعه محصول نیز از دیگر دستورات رییس جمهوری است که این امر هم نیاز به نقدینگی دارد.
 
مدنی می افزاید: تویعه محصول از جمله برنامه بلندمدت است و خودروسازان همواره این برنامه ها را در دستور کار خود داشته اند و آن چه تحقق این هدف را به تاخیر انداخته بود، مشکل تامین نقدینگی بود اما برای تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه باید تزریق نقدینگی به خودروسازان صورت گیرد و اگر این نقدینگی به صورت تسهیلات باشد که تنها خودروسازان را بدهکارتر خواهد کرد و دوباره جریان زیاندهی بر سر جای خود باقی خواهد ماند مگر آن که تنفسی به آن ها داده شود.
 
این کارشناس صنعت خودرو توسعه محصول را در گرو تامین نقدینگی از محل صندوق توسعه ملی عنوان و اظهار می کند: اختصاص بودجه جدا به این امر و عدم استفاده از بودجه های جاری می تواند کمک کننده باشد به هرحال خودروسازان باید نسبت به دریافت مطالبات اقدام کنند در غیر این صورت روز به روز بر مشکلات نقدینگی آن ها افزوده خواهد شد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صندوق توسعه ملی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل اردیبهشت : منم اردیبهشت ثبت نام کردم 60 روزه که 28تیر شاسی شده و پلاک هم شده ولی هنوز تحویل ندادن خیلی شرکت بدقولی
سجاد ایلام : اقا من‌ رفتم دفتر فروش سایپا تهران منی که ۲۲خرداد تبدیل زدم تو سیستم نگاه کرد گفت ۳۹روز دیگه فاکتور میشم و ۵۹۰نفر جلومه گفتم اطلاعات و بنویسم هرکی لازم داشت استفاده کنه روز خوش
ایگل : حواله خریدم از نمایندگی با تحویل 90 روزه تاریخ قرارداد 3بهمن هست
شاهین ۱۴۰۲ : دوستانی که تبدیل از جی به جی ال می‌زنند مابه تفاوت این تبدیل رو شرکت سایپا چقدر حساب میکند
Cvt 403 : جوابم به هادی cvt . عزیزم من ۱۶ شهریور از cvt به gl تبدیل زدم هنوز هیچ خبری نیست. نمیدونم چجوری میگی فاکتور شده خودمم موندم. همون روز هم سخارو تحویل دادم
پلاس : سلام من تقریبا 20روز پیش تماس گرفتم گفتن تا 29اسفند فاکتور شده برای پلاس
مهدی : باسلام 290 ملیون مهرماه 402 و400ملیون مردادماه 404 خدارو شکر هیچ خبری نیست
ایگل اردیبهشت : خودرو ایگل ثبت نام کردید با تحویل چند روزه که تا حالا تحویل ندادند؟
شهریوریهای بی درد : یعنی مرفه بی درد مثل شهریوریا که اصلا صداشون درنمیاد. بابا بلند شید برید صحبت کنید تبدیل جی ال بیاد دیگه زمانش گذشت. خواب برده شمارو
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک ار مرداد : سلام جدا فاکتور شدی؟ من دیروز زنگ زدم گفتن تا اردیبهشت بیشتر فاکتور نشده
فوق العاده 23 بهمن : سلام مبارک باشه واقعا راست هست دوست عزیز .
فرسوده اردیبهشت 1404 : مبارکه. منم طرح فرسوده پذیرش اردیبهشت هستم با شماره پذیرش 12274379 هنوز فاکتور نشدم البته تاریخ تکمیل وجهم 29تیره. انشاالله بزودی فاکتور بشیم
دنا بورسی تبدیلی : سلام منم تبدیل زدم و هیچ خبری نیست ای خداااااا
ساینا تبدیل : عزیزان. پرداختی شهریور تیدیل به تک. کسی فاکتورشده
فوق العاده مرحله دوم بهمن : شماره 12162543 هنوز فاکتور نشده
دنا 31 تیر : سلام دوستان ماشین من اومده روی حمل خودرو در حال انجام به مظرتون چقدر طول میکشه و شماره راننده رو میشه گیر آورد؟
علی دوگانه : برا من هر روز میشد امروز نشده کسی هست زده باشه براش 25 ام؟
دنا : سلام دوستان بالاخره ماشین ما هم فاکتور شد. دنا پلاس 6 دنده آلمینیوم تحویل 31 مرداد رنگ مشکی تکمیل وجه 4 تیر
رضا : با سلام به مبارکی انشالله تاریخ وصول حواله اسقاط کی بوده؟