تست و بررسی چری تیگو 8 پرو؛ گران‌قیمت‌ترین شاسی بلند لوکس چینی در بازار ایران

 

تست و بررسی چری تیگو 8 پرو؛ گران‌قیمت‌ترین شاسی بلند لوکس چینی در بازار ایران

 

هفته گذشته به دعوت شرکت مدیران خودرو از رسانه‌های فعال کشور، فرصتی دست داد تا اعضای زومیت در پیست آزادی جدیدترین محصول چری برای بازار ایران را آزمایش کنند. پیش‌فروش چری تیگو 8 پرو به‌زودی آغاز می‌شود.

چری با اختلافی اندک از جیلی و بی‌وای‌دی و هاوال، یکی از برترین خودروسازان چین ازنظر کیفیت فنی و ایمنی است. محصولات جدید چری علاوه‌بر امکانات رفاهی هماهنگ با استاندارد جهانی، ظاهر بسیار جذابی دارند و فراتر از انتظار مخاطبان کشورهای مختلف را جذب می‌کنند. بازار ایران هم در سال‌های گذشته، میزبان انواع محصولات چری بوده است. کراس‌اورهای X22 ،X33، تیگو ۵ و تیگو 7 و سدان آریزو 5 بخش درخورتوجهی از خودروهای موجود در جاده‌های ایران را تشکیل می‌دهند. با‌این‌اوصاف، می‌توان چری را مهم‌ترین برند خودروسازی چین در بازار کشورمان دانست.

رشد بسیار چشمگیر شرکت‌های چینی در سال‌های اخیر، به ظهور محصولات لوکس در سبد خودروسازان این کشور منجر شده است. از سال ۲۰۱۸ با معرفی تیگو 8، چری هم به سازندگان شاسی‌بلندهای پهن‌پیکر چینی پیوست تا خودرویی با قابلیت حمل هفت سرنشین داشته باشد. طول، عرض، ارتفاع و فاصله محورهای این محصول به‌ترتیب ۴،۷۰۰، ۱،۸۶۰، ۱،۷۴۶ و ۲،۷۱۰ میلی‌متر است؛ ازاین‌رو، ابعاد تیگو 8 با نسل سوم هیوندای سانتافه موجود در خیابان‌های ایران مشابه است.

مدیران خودرو، نماینده رسمی چری چین در ایران، نسخه‌ای از تیگو 8 را زمستان ۱۳۹۶ رونمایی کرد؛ ولی این محصول با ظهور موج جدید تحریم‌های اقتصادی و مشکلات ناشی از کبود ارز در کشور، فرصت عرضه پیدا نکرد. حالا مدیران خودرو تلاش می‌کند تا نسخه ویژه از تیگو 8 با پسوند پرو را سال ۱۴۰۰ پیش‌فروش کند. این خودرو در‌‌مقایسه‌‌با نمونه رونمایی‌‌شده در سال ۱۳۹۶، پیشرانه قوی‌تر و کابین بسیار متفاوتی دارد.

طراحی بدنه چری تیگو 8 پرو

در نمای رو‌به‌رو، چراغ‌های اسپرت با حالت تهاجمی وجود دارند. طرفین سپر مه‌شکن‌های LED نصب شده‌اند و اثر چندانی از ادوات ارزان‌قیمت پلاستیکی با رنگ سیاه دیده نمی‌شود. جلوپنجره نیز ترکیبی مشبک با طرحی خلاقانه دارد تا چری تیگو 8 پرو را فراتر از کراس‌اورهای ارزان‌قیمت چینی نشان دهد. در نمای پشت، از چراغ‌های پیوسته در تیگو 8 مدل ۲۰۱۷ خبری نیست و حالا طرح جداگانه با رشته‌های عمودی LED وجود دارند. تیگو 8 پرو ۲۰۲۱ از پشت الهام‌گرفته از هیوندای سانتافه نسل سوم (۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰) به‌نظر می‌رسد.

Chery Tiggo 8 Pro نمای پشت چری تیگو 8 پرو

چری تیگو 8 پرو با ابعادی به طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به‌ترتیب ۴،۷۲۲، ۱،۸۶۰، ۱،۷۴۵ و ۲،۷۱۰ میلی‌متر تولید می‌شود. با‌این‌تفاسیر، تیگو 8 ابعادی مشابه هیوندای سانتافه موجود در ایران دارد.

طراحی داخلی چری تیگو 8 پرو

باید اعتراف کرد فضای کابین و داشبورد خودرو فراتر از انتظار است. دو نمایشگر بزرگ با ساختار پیوسته پنل دیجیتال پشت فرمان و رابط سیستم سرگرمی را تشکیل می‌دهند. نمایشگر دیگری هم با صفحه لمسی نزدیک دسته‌دنده وجود دارد.

چری تیگو 8 پرو فرمانی مدرن با طرح D و نمای استخوانی دارد و حس کراس‌اور اسپرت را تداعی می‌کند. به‌لطف چرم و مواد نرم در بخش میانی داشبور، هماهنگی بسیار خوبی با صندلی‌ها و تودری‌ها فراهم شده است که چری تیگو 8 پرو را لوکس و ارزشمند جلوه می‌دهد.

Chery Tiggo 8 Pro نمای داخلی چری تیگو 8 پرو

نمونه آزمایش‌شده از تیگو 8 در پیست آزادی به سه ردیف صندلی برای هفت سرنشین مجهز بود. در حالتی که صندلی‌های ردیف سوم فعال نباشند، این خودرو ۸۹۰ لیتر فضای صندوق دارد. گفتنی است خواباندن صندلی‌های ردیف دوم حجم قابل‌استفاده برای حجم بار را به ۱،۹۳۰ لیتر می‌رساند.

پیشرانه و تجهیزات فنی چری تیگو 8 پرو

یک نوع پیشرانه برای چری تیگو 8 در بازار چین وجود دارد. این مدل را که مدیران خودرو وارد ایران خواهد کرد، به موتور ۱٫۶ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۹۴ اسب‌بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر مجهز است. بیشترین قدرت و گشتاور تیگو 8 پرو به‌ترتیب در ۵،۵۰۰ و ۲،۲۰۰ نیوتن‌متر تولید می‌شود.

جعبه‌دنده اتوماتیک هفت‌سرعته مجهز به دبل‌کلاچ نقش مهمی در سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر‌‌بر‌‌ساعت ۹ ثانیه‌ای برای تیگو 8 پرو ایفا می‌کند. میانگین مصرف سوخت خودرو با استاندارد آلایندگی یورو۶ براساس اطلاعات موجود در سایت‌های غیرایرانی، هفت لیتر در صد کیلومتر است که برای خودرویی با وزن خالص ۱،۵۵۰ کیلوگرم، راضی‌کننده خواهد بود. ناگفته نماند این خودرو فقط با سیستم دیفرانسیل جلو (FWD) تولید می‌شود و نهایت سرعتش به ۱۸۵ کیلومتر‌بر‌ساعت می‌رسد.

شایعاتی مبنی‌بر ساخت چری تیگو 8 با پیشرانه دو لیتر توربوشارژ وجود دارد. این موضوع در وب‌سایت مدیران خودرو اشاره شده است؛ اما در بازارهای داخل و خارج چین مثل روسیه، فقط پیشرانه ۱٫۶ لیتر توربوشارژ برای فروش دیده می‌شود.

 

امکانات رفاهی و ایمنی چری تیگو 8 پرو

تیگو 8 به‌عنوان محصول پرچم‌دار چری در کلاس شاسی‌بلند‌ اندازه‌متوسط، مجموعه نسبتا کاملی از آپشن‌ها را فراهم می‌کند. در نمای بیرونی، رینگ‌های ۱۹ اینچ با تایرهای پهن ۲۳۵ میلی‌متری وجود دارند. این خودرو از چراغ‌های مدرن LED برای روشنایی اصلی و مه‌شکن‌ها و سقف پانورامیک نیز برخوردار است.

در فضای داخلی، سه نمایشگر دیده می‌شود که وجه تمایز مهم تیگو 8 پرو با دیگر کراس‌اورهای موجود در بازار ایران خواهد بود. تهویه مطبوع سه‌گانه برای دو صندلی جلو و ردیف عقب دیگر آپشن جالب و لوکس این خودرو است. کروزکنترل، رابط بلوتوث، USB و پوشش چرم برای تودری‌ها و داشبورد و صندلی‌ها هم برای تمامی مدل‌ها ارائه می‌شود.

 

Chery Tiggo 8 Pro نمای مانیتورهای چری تیگو 8 پرو

تیگو 8 پرو به دوربین‌های متعدد با حسگرهای متنوع در طرفین خودرو مجهز است تا دید ۳۶۰ درجه برای راننده فراهم کند. این تجهیزات مثل دید پرنده (Bird View) عمل می‌کنند و به کاربر امکان می‌دهند تا خودرو را از زوایای دلخواه ببیند.

هنوز اطلاعات دقیقی از امکانات سفارشی برای تیگو 8 پرو برای بازار ایران وجود ندارد. در وب‌سایت چری چین، سردکن و گرم‌کن داخل صندلی، خنک‌کننده‌ برای بطری نوشیدنی بین صندلی‌های عقب، تنظیمات برقی برای صندلی‌های جلو و فناوری مدیریت سیستم سرگرمی با فرمان صوتی (Voice) آپشن‌های چری تیگو 8 پرو هستند.

در بحث ایمنی، دو کیسه‌هوا برای سرنشینان جلو و چهار کیسه‌هوای جانبی برای چهار صندلی به‌همراه کیسه‌هوای پرده‌ای در طرفین اتاق و یک کیسه‌هوا مخصوص زانوی راننده وجود دارد. همچنین، سیستم‌های ترمز شامل ABS و EBD و BA همراه تجهیزات حفظ تعادل خودرو شامل ESP و کنترل کشش (TCS) برای تیگو 8 پرو فراهم شده است. از دیگر امکانات این خودرو بهره‌مندی از نشان‌دهنده فشار باد لاستیک‌ها (TPMS) و هشدار نقطه کور و سنسور باران است.

آزمون رانندگی و تست فنی تیگو 8 پرو

مسلما محصول پرچم‌دار چری در‌مقایسه‌با کراس‌اورهای اقتصادی ساخت چین برترهای محسوسی دارد. چنانچه این مدل را مدیران خودرو عرضه کند، از‌نظر ظاهر بیرونی و زیبایی کابین، یکی از بهترین محصولات مونتاژ ایران خواهد بود. البته این شرایط با واردنشدن خودروهای کره‌ای و ژاپنی و آلمانی فراهم شده است و البته، تیگو 8 پرو نیز چندان ارزان‌قیمت نیست.

در آزمون رانندگی خودرو، تعادل بسیار مطلوب تیگو 8 با شتاب‌گیری مناسب یک کراس‌اور خانوادگی مشهود است. سکوت کابین نیز راضی‌کننده و مشابه هیوندای سانتافه ارزیابی می‌شود. تولیدکننده چینی در تلاش است تا تیگو 8 پرو را از‌نظر کیفیت رانندگی و آرامش کابین مشابه تویوتا راو4 نشان دهد؛ درحالی‌که امکانات بیشتر و ادوات لوکس متنوع‌تری دارد.

 

Chery Tiggo 8 Pro تست رانندگی چری تیگو 8 پرو

 

 

 

در پیست آزادی شتاب تیگو 8 پرو را با هیوندای سانتافه نسل سوم مقایسه شد. نتیجه این اقدامِ، قابل پیش‌بینی‌ بود و تیگو 8 پرو توانست با اختلاف در مسیر مستقیم بر سانتافه برتری داشته باشد. شاسی‌بلند هیوندای با پیشرانه ۲٫۴ لیتری و تجهیزات دو‌دیفرانیسل حدود ۱،۸۰۰ کیلوگرم وزن دارد؛ درحالی‌که تیگو 8 پرو با وزن خالص ۱،۵۵۰ کیلوگرم و سیستم تک‌دیفرانسیل عرضه می‌شود. این خودروها از نظر قدرت اختلاف چندانی ندارند؛ اما پیشرانه تیگو به‌لطف فناوری جدیدتر و بهره‌گیری از توربوشارژر روی موتور ۱٫۶ لیتری، علاوه‌بر وزن کمتر، ۴۵ نیوتن‌متر گشتاور بیشتر از سانتافه دارد.

تیگو 8 پرو نیازهای یک خانواده چهارنفره برای مسیرهای کوتاه داخل شهر و مسافرت‌های طولانی‌مدت را به‌خوبی پاسخ می‌دهد. در بررسی کوتاه انجام‌شده در پیست آزادی، سکوت کابین و عملکرد سیستم تعلیق بسیار راضی‌کننده بود و تفاوت خاصی با هیوندای سانتافه نداشت. تیگو 8 پرو به‌لطف ارتفاع سقف بیشتر از سانتافه، فضای بهتری برای سرنشینان عقب فراهم می‌کند. این شرایط برای جلو زانو هم وجود دارد. سبک طراحی صندلی‌ها و مواد مناسب به‌کار‌رفته در کابین نیز برتری نسبی تیگو 8 در‌مقایسه‌با خودروهای کره‌ای موجود در ایران را نشان داد.

از نظر نگارنده، فقدان سیستم دودیفرانسیل مهم‌ترین کمبود فنی تیگو 8 پرو است. این شرایط اهمیت چندانی برای اکثر خریداران خودروهای چینی و کره‌ای در ایران ندارد؛ چراکه اساسا با‌توجه‌‌به هزینه سنگین لوازم یدکی و تعمیرات احتمالی، چنین محصولاتی برای رانندگی خارج جاده و طبیعت‌گردی استفاده نمی‌شوند. بارش‌ سنگین برف و لغزندگی معابر هم برای غالب مناطق ایران اتفاق نمی‌افتد.

قیمت احتمالی و ارزش خرید چری تیگو 8 در ایران

ورود شاسی‌بلند پرچم‌دار چری به ایران آغازگر فصلی جدید برای خودروهای چینی موجود در کشورمان خواهد بود. اگر برنامه‌های مدیران خودرو ادامه داشته باشند، تیگو 8 پرو به بزرگ‌ترین و گران‌ترین محصول ساخت چین در بازار ایران تبدیل خواهد شد. سطح کیفی این مدل درک کلی مردم کشورمان از خودروهای چینی را تغییر خواهد داد و بخشی از خریداران شاسی‌بلندهای دست‌دوم کره‌ای را جذب خواهد کرد.

اگر بخواهیم فارغ از خودروهای کره‌ای تیگو 8 پرو را بررسی کنیم، به تحلیل قیمتی و ارزش‌گذاری اقتصادی آن مجبور هستیم. تا زمان نگارش این مطلب (۳ آبان ۱۴۰۰) مدیران خودرو هنوز قیمت نهایی جدیدترین شاسی‌بلند چری در ایران را اعلام نکرده است؛ اما با‌‌توجه‌‌به هزینه خرید ۲۰ تا ۲۲ هزار دلاری این محصول در چین و هزینه‌های جانبی شامل عوارض و مالیات‌، می‌توان قیمت تیگو 8 پرو را حدود ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی کرد. باید توجه کنیم هم‌اکنون تیگو ۷ که در چین به قیمت ۱۶ هزار دلار فروخته می‌شود، برای بازار ایران ۹۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.

روی کاغذ، قیمت تیگو 8 پرو در ایران فراتر از انتظار عامه مردم از خودرو چینی است؛ ولی نباید برای خرید محصول به میانگین درآمد متوسط آحاد جامعه توجه کنیم. هم‌اکنون در کشورمان، نمونه‌های دست‌دوم غیرتصادفی از هیوندای سانتافه یا توسان با عمر بیش از چهار سال و کیلومتر کارکرد بیشتر از صدهزار کیلومتر، حدود ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان معامله می‌شوند. با این وضعیت ، خرید کراس‌اور چینی صفرکیلومتر از برند خوش‌سابقه چری همراه گارانتی شرکت معتبر ایرانی منطقی به‌نظر می‌رسد.

Chery Tiggo 8 Pro نمای جلو چری تیگو 8 پرو

واردات لوازم یدکی و تجهیزات فنی خودروهای کره‌ای در ایران با مشکلات و هزینه‌های زیادی رو‌به‌رو است؛ درحالی‌که مدیران خودرو در سال‌های اخیر، از عهده خدمات پس از فروش برای محصولات مشهور خود مثل X33 و تیگو ۷ برآمده است. این شرکت برای تیگو 8 پرو گارانتی پنج‌ساله در نظر خواهد گرفت تا خریدار بابت مشکلات احتمالی در آینده دلواپسی نداشته باشد.

عامه مردم ایران توان مالی لازم برای خرید خودرویی با قیمت بیش از ۱ میلیارد تومان ندارند؛ اما تعداد فراوانی از این جمعیت چندده‌میلیون‌نفری متقاضی خرید کراس‌اورهایی مثل تیگو ۷ با قیمت نزدیک به ۱ میلیارد تومان هستند. تعداد زیاد معاملات برای مدل‌های دست‌دوم کره‌ای و ژاپنی در شهرهای مختلف ایران ثابت می‌کند مشتری بالقوه برای خرید تیگو 8 پرو در کشورمان وجود دارد.

باتوجه‌‌به ممنوعیت واردات خودرو و مشکلات سیاسی موجود بین ایران و کره‌جنوبی، می‌توان اطمینان داشت مدل‌های جدید از شاسی‌بلندهای هیوندای و کیا در سال‌های آینده نیز به بازار کشورمان نرسند. حالا تیگو 8 پرو با قیمت ۱ میلیاد و ۲۰۰ میلیون تومان، ظاهرا مشکلی برای فروش و تداوم موفقیت تجاری برای مدیران خودرو ندارد.

 

 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , چری تیگو 8 پرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

حسین
7

آخرش وقتی اکثر مردم تو خیابون سانتافه(و بقیه ماشین های کره ای) رو میبینن بهش میگین سانتافه س یا مثلا آزراس ولی وقتی چری تیگو 8 پرو میبینن اول میگن این چیه دیگه؟! بعد که پشتشو خوندن میگن "از این ماشین چینیاس" دیدم که میگم! اسمشم که شبیه اسم گوشی چینیه 😆 شخصیت ماشین به اسمشه که چینی ها ندارن.
23:59  1400/09/28
پاسخ دادن
محمد
0

اگه به حرف مردم باشه که من 4 ساله کیا سوار میشم، مردمی که فقط پراید و پژو و سمند میشناسن تا ماشین منو میبینن اول صد تا سوال میپرسن و برانداز میکنن آخرشم میگن اینم تهش چینیه!!!!
19:51  1402/03/26

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد