انواع سیستم ترمز خودرو

 

انواع سیستم ترمز خودرو

 

سیستم ترمز یکی از مهمترین و حیاتی‌ترین اجزای ایمنی اتومبیل به‌حساب می‌آید که برای کاهش سرعت و توقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم ترمز خودرو با پیشرفت صنعت خودروسازی با تغییرات گسترده‌ای همراه شده است و انواع مدل‌ها با عملکرد متفاوت بر روی خودروها تعبیه می‌شوند. واکنشی که انواع سیستم ترمز بر وضعیت خودرو در حال رانندگی دارند، یکسان است اما فرآیند انتقال نیرو (از پای راننده به دیسک ترمز روی چرخ) و میزان اثربخشی آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد.

انواع سیستم‌های ترمز بر روی خودرو برای افزایش امنیت و ایمنی ایجاد شده‌اند تا رانندگان در هنگام مواجه با موانع یا کاهش سرعت و ایستادن، بتوانند با فشردن پدال به راحتی متوقف شوند. انواع ترمز شامل چندین دسته مختلف هستند که خودروسازان از آن‌ها بر روی محصولات خود استفاده می‌کنند. در اینجا سعی خواهیم کرد تا به معرفی انواع سیستم ترمز خودرو بپردازیم؛ بنابراین توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

 

آشنایی اجمالی با سیستم ترمز خودرو

 

سیستم ترمز به عنوان مهمترین آپشن ایمنی خودرو شناخته می‌شود که بالاترین امنیت خاطر را برای رانندگان و سرنشینان ایجاد می‌کند. سیستم ترمز در ناحیه چرخ‌های خودرو تعبیه شده است و بین لنت ترمز و دیسک چرخ اصطکاک ایجاد می‌کند و در نتیجه با شکل دادن شتاب منفی سبب کاهش سرعت یا توقف کامل اتومبیل می‌شود.

 

سیستم ترمز خودرو

 

امروزه این سیستم‌ها علاوه بر کاهش سرعت و توقف خودرو، وظیفه هندلینگ را برعهده دارند تا در پیچ‌های خطرناک و جاده‌های لغزنده به کمک راننده آمده و از انحراف خودرو جلوگیری کنند. به‌طور کلی سیستم ترمز اتومبیل بر اساس قواعد دینامیک و اصطکاک عمل می‌کند. در حال حاضر اغلب سیستم‌های ترمز به کمک روغن کار می‌کنند و زمانی‌که به آن‌ها فشاری وارد شود، با حفظ حجم خود جابه‌جا شده و فشار را به جایی دیگر منتقل می‌کنند؛ از این‌رو با فشردن پا بر روی پدال، می‌توان از خاصیت عدم تراکم روغن برای کاهش سرعت و ایجاد اصطکاک در چرخ‌های خودرو استفاده کرد.

 

آشنایی با سیستم‌های ترمز خودرو

 

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی شاهد طراحی و تولید انواع سیستم جدید و مدرن در صنعت خودروسازی هستیم که سیستم ترمز هم از این قاعده مستثنی نیست. در حال حاضر انواع سیستم ترمز با عملکرد متفاوت در انواع مدل خودرو استفاده می‌شوند. به‌طور کلی سیستم ترمز اتومبیل در 2 دسته‌بندی زیر قرار دارد:

1-

ترمز مکانیکی

 

این مدل سیستم ترمز به‌گونه‌ای است که وقتی پدال گاز فشار داده می‌شود، نیروی پا از طریق پدال به یک کابل منتقل شده و کابل، نیرو را به کفشک‌های ترمز منتقل می‌کند. این کفشک‌ها درون یک محفظه کاسه‌ای شکل تعبیه شده‌اند که با ایجاد اصطکاک در سطح داخلی کاسه، به کاهش سرعت و توقف اتومبیل کمک می‌کنند. از معایب این مدل سیستم ترمز خودرو، می‌توان به احتمال پارگی کابل و از کار افتادن کل سیستم و چند برابر نشدن نیرو وارده بر پدال اشاره کرد.

2-

ترمز هیدرولیکی

 

عملکرد این مدل سیستم ترمز خودرو هم مانند ترمز مکانیکی بوده اما در آن لوله‌های حاوی سیال غیر‌قابل تراکم (روغن) جایگزین کابل شده‌اند و از دیسک به جای کاسه استفاده شده است. در ترمز هیدرولیکی امکان چند برابر شدن نیروی وارده به واسطه اهرمی بودن شکل پدال وجود دارد.

نیرو به پیستون اصلی سیستم ترمز فشار وارد می‌کند و با حرکت سیال، نیرو از پیستون اصلی به پیستون‌های فرعی ترمزهای چرخ منتقل خواهد شد و به دلیل کمتر بودن سطح پیستون‌های فرعی از اصلی، نیروی وارده بر لنت باز هم با افزایش مواجه می‌شود و در نهایت ترمزگیری قدرتمند انجام خواهد شد. از معایب سیستم ترمز هیدرولیکی، می‌توان به احتمال پارگی و نشتی لوله‌های انتقال اشاره کرد.

 

 

سایر سیستم‌های ترمز خودرو

 

در حال حاضر انواع سیستم ترمز خودرو با قابلیت‌های ویژه بر روی اتومبیل‌های جدید و مدرن به‌کار می‌روند که در ادامه پرکاربردترین سیستم‌های ترمز را معرفی می‌کنیم:

ترمز ABS

 

این مدل ترمز به عنوان سیستم ضد قفل ترمز شناخته می‌شود که از قفل شدن چرخ‌ها هنگام ترمزگیری جلوگیری می‌کند. در این سیستم ترمز از یک مدار کنترل هیدرولیکی یا الکتریکی برای قطع و وصل مکرر و جلوگیری از قفل شدن استفاده شده است.

ترمز EBD

 

این سیستم ترمز نیروی ترمزگیری را با توجه به میزان سرعت، شرایط جاده و ... بین چرخ‌ها تقسیم می‌کند و با به حداکثر رساندن قدرت ترمز به کاهش سرعت و توقف خودرو در سریع‌ترین زمان اقدام خواهد کرد. این سیستم بر روی ترمز ABS نصب می‌شود.

ترمز ASR

 

این مدل سیستم ترمز خودرو مانع از لغزش اتومبیل بر روی جاده‌های لغزنده، گل و لای و برف می‌شود.

ترمز DTC

 

این سیستم ترمز به صورت دینامیکی به کنترل نیروی رانشی زمین اقدام می‌کند.

ترمز TCS

 

این سیستم ترمز، نیروی گرانش زمین را کنترل می‌کند.

ترمز BAS-EBA-BA

 

این مدل سیستم ترمز در مواقع اضطراری، نیروی ترمز را پس از فشردن بیشتر پدال به حداکثر میزان ممکن می‌رساند.

ترمز DSC-ESC-VDS-ESP-ASC-VSC

 

این سیستم‌ها به عنوان بروزترین و پیشرفته‌ترین نوع سیستم ترمز اتومبیل شناخته می‌شوند که از لغزش ماشین در پیچ‌ها جلوگیری کرده و در هنگام افزایش شتاب خودرو در پیچ‌های تند به کمک یک کامپیوتر و سنسورهای متعدد به پایداری اتومبیل کمک شایانی می‌کنند. از میان این سیستم‌ها، ESP در خودروسازی کاربرد بیشتری دارد.

 

سیستم ترمز خودرو

 

 

 

آشنایی با ترمز دستی

 

ترمز دستی یا ترمز پارکینگ یکی از اجزای مهم سیستم ترمز خودرو به‌حساب می‌آید که به 2 شکل مکانیکی (پدالی و اهرمی) و برقی (الکتریکی و دکمه‌ای) بر روی انواع مدل‌های اتومبیل به‌کار می‌رود. ترمز دستی برای نگهداری و ثابت نگه داشتن خودرو در موقعیت پارک مورد استفاده قرار می‌گیرد. مکانیزم عملکرد این ترمز به این صورت است که قطعات را در قسمت عقب (2 چرخ عقب) سیستم ترمز فعال کرده و سبب ایستادن دائمی خودرو می‌شود.

 

جمع‌بندی

 

در این مطلب به انواع سیستم ترمز مورد استفاده در خودروهای مختلف اشاره شد. به‌طور کلی 2 دسته سیستم ترمز خودرو مکانیکی و هیدرولیکی در صنعت خودروسازی وجود دارد که هر کدام، انواع مختلفی دارند. از پرکاربردترین سیستم‌های ترمز به‌کار‌رفته در صنعت خودرو، می‌توان به ترمز دیسکی و کاسه‌ای، سیستم ضد قفلABS و سیستم ترمز EBD اشاره کرد. سیستم ترمز یکی از مهمترین آپشن‌های ایمنی اتومبیل است که باید از قدرت ترمزگیری بالایی برخوردار باشد تا بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن به کاهش سرعت و توقف اتومبیل کمک کند.

 
 

منبع (source)

khodrobank

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ترمز خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد