آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟

 

خودروهای مجهز به انواع پر خوران از جمله توربوشارژر امروزه تبدیل به پای ثابت انواع و اقسام محصولات در صنعت خودروسازی شده‌اند و طی چندسال اخیر در کشورمان نیز استفاده از خودروهای مجهز به پیشرانه‌های توربو در حال فراگیر‌ شدن است٬‌ اما طی چند هفته اخیر انتشار فیلم‌هایی از آتش سوزی خودرو شاهین سایپا و جک t8 ساخته کرمان موتور باعث شده تا نگرانی‌های در خصوص ایمنی استفاده از خودروهای توربو افزایش یابد و این پرسش برای اذهان عمومی مطرح شود که آیا ریسک آتش سوزی خودروهای توربو نسبت به خودروهای معمولی بیشتر است یا خیر؟

 

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟
 

 

در واقع توربوشارژر با بهبود راندمان حجمی موتور می تواند در زمینه افزایش قدرت و همینطور کاهش مصرف سوخت نقش موثری داشته باشد.

 
 

با تمام مزیت های موجود اما نمی‌توان از معایب و خطرهای احتمالی این دست از موتورها غافل شد.

در توربوشارژر ها یک توربین با عبور گازهای داغ خروجی از اگزوز شروع به چرخیدن می‌کند و در نتیجه باعث چرخش پره در سمت کمپرسور توربوشارژر شده تا هوای خنک را با فشار و حجم بالاتری وارد محفظه احتراق موتور کند، بدین ترتیب احتراق قوی تر و در نتیجه قدرت بالاتری حاصل می‌شود.

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟
 

 

این اختلاف دمایی بالا باعث می‌شود تا شرایط کاری توربوشارژرها به‌شدت حساس باشد و در نتیجه شرکت های بزرگ و معتبر توربوشارژر سازی هزینه‌های بسیار زیادی را برای طراحی و تولید این قطعه حساس می‌کنند و از نظر اقتصادی نیز تنها در صورت استفاده گسترده در انواع و اقسام وسایل نقلیه٬ استفاده از این قطعه فنی حساس قابل توجیه خواهد بود.

حال شرکت های معتبر برای درآمد بیشتر روی به تولید مدل های ارزان‌تر و در اختیار قرار دادن نقشه‌های ساخت به کشورهای در حال توسعه داده‌اند که از جمله آنها می‌توان به کشور چین و صنعت خودروسازی این کشور اشاره کرد. توربوشارژرهای استفاده شده در محصولات چینی عموما از این دست هستند.

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟
 

 

در نتیجه حساسیت کاری این دست از محصولات آن هم در کشور گرم و خشکی همچون ایران دو چندان می‌شود و شرایط برای استهلاک زودرس و حتی خطر آتش سوزی بسیار بالا می‌رود.

از دلایل اصلی آتش سوزی موتورهای توربوشارژ شده می‌توان به پاشش روغن هیدرولیک یا روغن موتور در سمت داغ توربوشارژر اشاره کرد. همچنین احتمال ورود سوخت به محفظه توربوشارژر و ایجاد اشتعال نیز وجود دارد.

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟
 

 

خرابی توربوشارژر به خودی خود نیز یکی از دیگر دلایل آتش سوزی به حساب می‌آید. گرچه طبق آمار منتشر شده نسل جدید توربوشارژهای به کار رفته در انواع و اقسام محصولات اروپایی و آمریکای و آسیای شرقی خرابی کمتر از ۱ درصد را گزارش داده‌اند که منجر به استفاده از وارانتی شده است.

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟
 

 

توربوشارژرها در شرایط دمایی ۵۰۰ درجه سانتی گراد کار می‌کنند و بسته به وضعیت این دما تا ۶۰۰ و ۷۰۰ درجه سانتی گراد افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه توصیه می‌شود که قبل از خاموش کردن موتور اجازه خنک‌سازی به توربوشارژر داده شود.

البته در مواردی٬ بعید نیست که دمای کاری چدنی توربین تا ارقامی بیش از یک هزار درجه سانتیگراد نیز افزایش یافته و این قطعه را به مرز گداختگی کامل برساند. از این رو در جواب پرسش ابتدای مطلب باید گفت که در مقایسه با خودروهای اتمسفریک که اساسا فاقد توربو هستند٬‌ وجود چنین قطعه مهمی با این دمای کاری بالا می‌توان ریسک آتش سوزی یک خودرو توربو را نسبت به خودرویی مشابه با پیشرانه فاقد توربو افزایش دهد.

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟
 

 

در نهایت استفاده از محافظ های حرارتی برای توربوشارژر، منحرف سازی مسیرهای شلنگ روغن و سوخت از محل قرار گیری توربوشارژر و وجود شلنگ‌های اضطراری از مهم ترین مواردی به شمار می‌رود که علاوه بر نگه داری درست و اصولی لازمه موتورهای مجهز به توربوشارژر است.

 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , موتور توربو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حنیفی : داداش کجا تموم میشه؟!؟! من 23 اسفند تکمیل وجه کردم فعلا هیچ خبری نیست. دیروز رفتم نمایندگی، گفت حالا حالاها باید صبوری کنید.
مهدی : سلام اگه تکمیل وجه نکنید بله
شاهین : اقا من نصف پول GL رو دادم،تحویل زده هفته چهارم شهریور،به نصف دیگش افزایش قیمت میخوره؟! کسی خبر داره؟
سیروان : دوستان عزیز ایران خودرو بخشنامه داده پیش فروش ها شامل افزایش قیمت نمیشه این سایپای خراب شده هم افزایش نده
مجتبی : دمت گرم اکبر اقا بابت تمام اطلاعاتی ک دادی🌹
ری‌‌را : یبار رفاقتی دکمتو زدم دیگه این شلوغ بازیا چیه جنبه داشته باش
ری‌‌را : تویی ک خودتو جا خانعلی جا زدی بیام دکمتو بزنم؟
ایمان : با سلام من ثبت نام مهر مبلغ 290 پیش پرداخت بودم اسفد دعوتنامه صادر شد 22 اسفند واریز وجه کردم ولی هنوز فاکتور نشده.
سینا : سلام دوستان. امروز کسی پلاک شده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
3 تیر : ردیف قرارداتون چند بود؟
ممد : سلام دوستان پیش فروش که دیروز براشون دعوتنامه صادر شده با توجه به اعلام و تاکید امروز وزارت صمت از واریز هر گونه وجه به حساب ایرانخودرو فعلا خودداری کنن قیمتهای جدید در حال محاسبه و به زودی اعلام خواهند شد قیمتای جدید هم یقینا از قیمتی که ایرانخودرو سر خود اعلام کرده پایین تر هست پس دوستان واریز رو نگه دارین واسه روزای آخر تا ببینیم تکلیف چیه منم خودم پیش فروش تیر هستم انشالله که قیمتا اصلاح میشه
علی اریزو 5 : سلام بله همینطوره بعضی از با من 23 بهمن ثبتنام کردن قبل عید فکنم 25 اسفند فاکتور شدن و به دیون نخوردن. خیلی شیر تو شیر این شرکت.
اپشینال تیر : شما تحویل مردادی حالا زوده براتون هنوز خرداد مونده
وحید : کدوم برنامه فروش بودید؟
وحید : شما رزرو بودید؟ واریزیت کی بوده؟
هادی اریزو : من 28 خرداد هستم یعنی زودتر شما اسم نوشتم دیون دادم شما چه جوری دیون ندادی حتی از 403 دیون گرفتن بعد شما دیون ندادی جوک مگر
مهرانا : سلام به همگی من ساینا دوگانه 26 اسفند تکمیل وجه کردم کسی اطلاع داره ساینا دوگانه تا چه تاریخی فاکتور شده؟؟ آقا توحید اگه شما میدونین ممنون میشم جوابمو بدین
6دنده : اصلا اردیبهشت کسی فاکتور شده
207 پانا مرداد : سلام، دعوتنامه مرداد پانا رینگ فولاد صادر شد، مبلغ 396410000