آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟

 

خودروهای مجهز به انواع پر خوران از جمله توربوشارژر امروزه تبدیل به پای ثابت انواع و اقسام محصولات در صنعت خودروسازی شده‌اند و طی چندسال اخیر در کشورمان نیز استفاده از خودروهای مجهز به پیشرانه‌های توربو در حال فراگیر‌ شدن است٬‌ اما طی چند هفته اخیر انتشار فیلم‌هایی از آتش سوزی خودرو شاهین سایپا و جک t8 ساخته کرمان موتور باعث شده تا نگرانی‌های در خصوص ایمنی استفاده از خودروهای توربو افزایش یابد و این پرسش برای اذهان عمومی مطرح شود که آیا ریسک آتش سوزی خودروهای توربو نسبت به خودروهای معمولی بیشتر است یا خیر؟

 

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟
 

 

در واقع توربوشارژر با بهبود راندمان حجمی موتور می تواند در زمینه افزایش قدرت و همینطور کاهش مصرف سوخت نقش موثری داشته باشد.

 
 

با تمام مزیت های موجود اما نمی‌توان از معایب و خطرهای احتمالی این دست از موتورها غافل شد.

در توربوشارژر ها یک توربین با عبور گازهای داغ خروجی از اگزوز شروع به چرخیدن می‌کند و در نتیجه باعث چرخش پره در سمت کمپرسور توربوشارژر شده تا هوای خنک را با فشار و حجم بالاتری وارد محفظه احتراق موتور کند، بدین ترتیب احتراق قوی تر و در نتیجه قدرت بالاتری حاصل می‌شود.

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟
 

 

این اختلاف دمایی بالا باعث می‌شود تا شرایط کاری توربوشارژرها به‌شدت حساس باشد و در نتیجه شرکت های بزرگ و معتبر توربوشارژر سازی هزینه‌های بسیار زیادی را برای طراحی و تولید این قطعه حساس می‌کنند و از نظر اقتصادی نیز تنها در صورت استفاده گسترده در انواع و اقسام وسایل نقلیه٬ استفاده از این قطعه فنی حساس قابل توجیه خواهد بود.

حال شرکت های معتبر برای درآمد بیشتر روی به تولید مدل های ارزان‌تر و در اختیار قرار دادن نقشه‌های ساخت به کشورهای در حال توسعه داده‌اند که از جمله آنها می‌توان به کشور چین و صنعت خودروسازی این کشور اشاره کرد. توربوشارژرهای استفاده شده در محصولات چینی عموما از این دست هستند.

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟
 

 

در نتیجه حساسیت کاری این دست از محصولات آن هم در کشور گرم و خشکی همچون ایران دو چندان می‌شود و شرایط برای استهلاک زودرس و حتی خطر آتش سوزی بسیار بالا می‌رود.

از دلایل اصلی آتش سوزی موتورهای توربوشارژ شده می‌توان به پاشش روغن هیدرولیک یا روغن موتور در سمت داغ توربوشارژر اشاره کرد. همچنین احتمال ورود سوخت به محفظه توربوشارژر و ایجاد اشتعال نیز وجود دارد.

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟
 

 

خرابی توربوشارژر به خودی خود نیز یکی از دیگر دلایل آتش سوزی به حساب می‌آید. گرچه طبق آمار منتشر شده نسل جدید توربوشارژهای به کار رفته در انواع و اقسام محصولات اروپایی و آمریکای و آسیای شرقی خرابی کمتر از ۱ درصد را گزارش داده‌اند که منجر به استفاده از وارانتی شده است.

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟
 

 

توربوشارژرها در شرایط دمایی ۵۰۰ درجه سانتی گراد کار می‌کنند و بسته به وضعیت این دما تا ۶۰۰ و ۷۰۰ درجه سانتی گراد افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه توصیه می‌شود که قبل از خاموش کردن موتور اجازه خنک‌سازی به توربوشارژر داده شود.

البته در مواردی٬ بعید نیست که دمای کاری چدنی توربین تا ارقامی بیش از یک هزار درجه سانتیگراد نیز افزایش یافته و این قطعه را به مرز گداختگی کامل برساند. از این رو در جواب پرسش ابتدای مطلب باید گفت که در مقایسه با خودروهای اتمسفریک که اساسا فاقد توربو هستند٬‌ وجود چنین قطعه مهمی با این دمای کاری بالا می‌توان ریسک آتش سوزی یک خودرو توربو را نسبت به خودرویی مشابه با پیشرانه فاقد توربو افزایش دهد.

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟
 

 

در نهایت استفاده از محافظ های حرارتی برای توربوشارژر، منحرف سازی مسیرهای شلنگ روغن و سوخت از محل قرار گیری توربوشارژر و وجود شلنگ‌های اضطراری از مهم ترین مواردی به شمار می‌رود که علاوه بر نگه داری درست و اصولی لازمه موتورهای مجهز به توربوشارژر است.

 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , موتور توربو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شیما.شاهین جی : سلام من شا۶ین جی تحویل زمستان ۴۰۳ بودم دی ماه ۴۰۳ مبلع ۳۰۰ تومن ریختیم گفتم تحویل هفته اخر مرداد ۴۰۴ فعلا که خبری از پیامک تکمیل وجه نیست الان تماس گرفتم سایپا میگه هفته چهارم مرداد براتون پیامک میاد بعد یک ماه بعدش تحویل خودرو هست و گفت الان تا تاریخ اردیبهش رو فاکتور کردن دروع میگن یا راست واقعا الان کسانی که اردیبهشت تکمیل وجه کردن ایا تحویل گرفتن؟چرا کسی پتسخگو نیست .لطفا کسایی که تحویل گرفتن خبر بدن تروخدا
بهنام : من هم اعلام آمادگی میکنم شنبه 9 صبح هستم
جمشیدیان : الان نمایندگی بودم گفتم شاهین سی وی تی ها رو فاکتور نمی کنید تکمیل وجه شانزدهم اسفند 1403 بوده ام گفت یه نفر از خط تولید اومده بود اینجا میگفت به خاطر کسری قطعات مثل قفل و نمیدونم واشر دور در فعلا خیلی کم تولید داره یه روز بیستا داره تولید یه روز 50 تا گفت کسری قطعاتش ون خیلی مسخره است گفت ربطی به سخا نداره تکمیل وجه مهم تره گفت اوایل شهریور روش حساب کن. اینطوری نمیشه شنبه بریم دم در اون سایپا رو گل بگیریم.. عملا داره یک ماه یک ماه بهش اضافه میکنه عجب گیری کردیم ... اسفند گفتن دوماه دیگه الان هر وقت میرم 40 روز بعد رو پیشنهاد می‌دهند. الانم گفت اوایل شهریور . اوایل شهریور هم میگه مهر ماه 🌙 لعنت به سایپا که هممون رو اسیر کردند ...
شاهین پلاس : هرکسی میتونه بیاد شنبه ساعت 9
شاهینcvt_mojtaba : یعنی میشه امروز 12 اسفند و 13 اسفند فاکتور بشه؟
بهمن : من ک الان زنگ زدم، با یکی صحبت می‌کرد ک چراغ سپر کم هست یچیزایی پشت گوشی میگفت دیگه مثل اینکه اربا رجوع میگفت شکایت کنم پیگیری کنم ایشونم میگفت حالا هرجا میخای برو پیگیری بکن، بعد من ک گوش میکردم گفت بله بفرماید ازش پرسیدم ک دیگه کی ماشین ما میخاد بیاد فلان کدملی زد گفت انشالله تا آخر این ماه دعوتنامه بهمن میاد، دیماه کامل کنیم میاد، ولی باز گفتم اگر نمیاد برم کویک ثبت نام کنم گفتش آره خب 0را کویک نزدید، کلا حرفاشون دوپهلو بود، خواهشا دوستان همگی پیگیری کنید زنگ. بزنید زورتان میرسه تجمع کنید، مملکت ماجوریه تا کسی بلند نشه اینا بخیالن، بیاید نزاریم بیشتر این به حقمون طلم بشه، همینجوری کم بدبختی گرونی نداریم، همچی کشور بهم ریخته هچی نداریم تو این کشوری ک کلی معادن مس نفت گاز داریم، الان مثل گداها شدیم ن آبی ن برقی ن نونی
بهمن : یا خدا، تف تو مملکتمون همچیش تعطیله،
سهند دیماه : آلان زنگ زدم میگن دیگه قطعه تمام شده تولید متوقف شده واسه اونایی که در بازه 1تا 7اردیبهشت ماه تکمیل وجه کردن شاید یکسال دیگه فاکتور بشید . دوستان تجمع بذارید دم در شرکت سایپا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک : 36درصد چه مبلغی
ناشناس : سلام.ظاهرا بیشترش تو دنده 1 ریپ میزنن.ماشین منم همینطوره.
معین : 260 میلیون با کم کردن سود تورمی و اینا
آنیا : حمل خودرو برای تحویل چند روز طول میکشه؟ از امروز رفته رو این گزینه!! اردبیل هستم
کوییک : اگه اینجوریه که شما میگید چرا نیسان رو حذف نمیکنند
حسین : سلام به دوستان عزیز لطفا اگه کسی اطلاع از سود دیرکرد 36 درصد روزانه چقدر میشه
3تیر : سلام من فاکتور شدم 21تومن بود سودتاخیر الان شد 6تومن نمیدونم چرا
تبدیل 207 : هنوز 5تیر هم فاکتور نشده
دنامشکی : بچه دنا اپشنال رنگ مشکی تاکی فاکتورشده؟
پیش فروش 11 اسفند : والا چی بگم هنوز یکم از 11 اسفندیا موندن منم فاکتور نشدم