تقلید، اثباتی بر ناتوانی فکری سازمان‌ها

 

تقلید، اثباتی بر ناتوانی فکری سازمان‌ها

 

رپورتاژ-این روزها شاهد تقلیدکورکورانه سازمان‌ها در صنایع مختلف هستیم که یکی از دلایل آن ناتوانی فکری سازمان‌ها نسبت به شناخت رقبا و مصرف‌کننده است. این ناتوانی فکری که نشأت گرفته از جذب مدیران ناتوان و همچنین عدم استفاده از سرمایه فکری به منظور خلق و افزایش ارزش سازمانی است. مدیران ناتوان به منظور بقای سازمان دست به سیاست‌هایی چون تقلید محصولات و سیاست‌های فروش از رهبران بازار می‌کنند که این تقلید در صنعت قطعات خودرو  بسیار رایج بوده است. صنعتی که در صورت عدم رعایت اصول مهندسی خسارت‌های جبران ناپذیری دارد.

 

در طول چند سال گذشته، ایران شاهد تغییر و تحولات بسیار در صنعت خودرو و قطعات مصرفی خودرو بوده است. یکی از این تغییرات که بسیار مشهود و با اهمیت می‌باشد؛ پدیده جهان بدون مرز (دهکده جهانی) است که همواره مورد توجه کارشناسان و صاحب نظران می‌باشد. گواه روشن این مسأله، تغییر محل تولید کارخانه‌های خودرو سازی و قطعه سازی است که در زمان گذشته اروپای غربی و آمریکای جنوبی و ژاپن مهد تولید خودرو وقطعات خودرو بودند، در حالی که در طول چند سال اخیر برندهای بزرگ به کشورهای آسیایی منتقل شدند. در این میان شرکت‌های قطعه سازی نیز نسبت به گذشته تغییرات حائز اهمیتی را در استراتژی‌ها و محصولات خود داشته‌اند و با توجه به کیفیت‌ و تنوع محصولات خود چه در بازارهای داخلی و خارجی نقش بسزایی در این میان داشته‌اند. اما آنچه که این سازمان‌های به سمت ثبات پایداری می‌برد توانمندی فکری این سازمان‌ها است. توانمندی فکری، منبع نهفته‌ای است که سازمان‌ها و برندهای توسعه یافته از آن به صورت بهینه استفاده می‌کنند و در این بازار رقابتی به عنوان رهبر در صنعت خود می‌پردازند. در کنار سازمان‌های توسعه یافته، شرکت‌هایی هستند که با تقلید از رهبران بازار برای بقا تلاش می‌کنند که همه ما می‌دانیم تقلید، اثبات بر ناتوانی فکری آنها است.

صنعت خودرو و قطعات جانبی آن، از آن دسته صنایعی است که به صورت مستقیم بر سلامتی مصرف کنندگان اثر می‌گذارد و در صورت رعایت نکردن اصول مهندسی خطرات جبران ناپذیری برای مصرف کننده دارد. تنوع اتومبیل و گستردگی قطعات در این صنعت، همواره چالش‌هایی را در بازار لوازم یدکی خودرو را به وجود آورده است. یکی از آنها که مهمترین مشکل این صنعت نیز به حساب می‌آید؛ افزایش تعداد برندهای متفرقه و بی کیفیت با بسته بندی های متفاوت و چه بسا مشابه از دیگر برندهای بزرگ است.

از دیگر عوامل جذاب صنعت لوازم و قطعات یدکی تقلبی و نامرغوب قیمت های نامتعارف و پایین آنها در بازار است. متاسفانه برخی از مصرف کنندگان به دلیل عدم آگاهی ترجیح می‌دهند قطعات یدکی ارزان ‌قیمت خریداری کنند فارغ از اینکه ممکن است با انجام این کار با جان و مال خود بازی کنند. این امر به نوبه خود منجر به افزایش میزان قطعات تقلبی و نامرغوب در بازار می گردد. متقلبین فرصت طلب بدون در نظر گرفتن ایمنی مصرف کنندگان از شرایط بازار و تقاضای مشتریان برای خرید قطعات ارزان تر سواستفاده می کنند وسودهای کلانی را از این راه کسب می کنند. از طرفی مصرف  قطعات یدکی خودرو  که بی کیفیت و غیر استاندارد است برای مصرف کننده هزینه های گزافی را چه در کوتاه مدت و  چه بلند مدت برای آنها به همراه دارد.

طبق بررسی‌ها و مطالعات انجام شده  استفاده از قطعات غیر مجاز و نامرغوب خودرو هرسال سبب وقوع حدود 36.000 مورد مرگ و 1.6 میلیون فقره تصادف می شود. از آنجا که محصولات تقلبی معمولا بدون رعایت الزامات توسعه، تولید و انتخاب مواد OEM  ساخته می شوند، عمدتاً استانداردهای مرتبط را برآورده نمی کنند. نتیجه این روند، تحمیل خرابی و خسارت بدون امکان مطالبه ضمانت قانونی با غرامت در بیشتر موارد است.

 

 

حال نگاهی همه جانبه و مختصربه دیگر معایب تولید قطعات بی کیفیت و تقلیدی بپردازیم:

تأثیر بر مشتری:

 احتمال بروز مخاطرات سالمت و وقوع تصادف افزایش می یابد

خطرهای زیان بار زیست محیطی گسترش می یابد

دیگر قطعات خودرو در معرض فرسایش قرار می گیرند

تاثیر بر توزیع‌کننده

مطالبات مربوط به ضمانت قانونی

جریمه و حبس

سرکوب و ناکارآمدی به خاطر قیمت شکنی در بازار

تاثیر بر کلیت اقتصاد

تاثیر منفی زیست محیطی

کاهش درآمدهای مالیاتی و تامین اجتماعی

تاثیر منفی بر توان نوآوری

 

با این همه به نظر می رسد که صنعت قطعات یدکی خودرو از نگاه اداره استاندارد مغفول مانده است و به همین سبب مصرف کنندگان به دلیل خرید قطعه و نصب آن در خودرو متحمل پرداخت خسارت زیادی می شوند. بسیاری از این قطعات بی کیفیت بی نام و نشان نیز به گفته فعالان این حوزه جنس درجه چندم چینی و حتی یکسری از آنها که هیچ نام و نشان تولید کننده ای بر روی آن درج نشده است بدون هیچ گونه ساختار و نظارت مهندسی در کوچه پس کوچه های این شهر تولید می شوند.


 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 68 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهابx5 آبان : میاد ایشالا داداش باز خوبه شما یه مدرکی دستتونه ما که حتی شاسی هم نزدن
شهابx5 آبان : میاد ایشالا داداش باز خوبه شما یه مدرکی دستتونه ما که حتی شاسی هم نزدن
تارا : در جواب اقا حامد تیتانیوم اتومات هست ولی هنوز فاکتور نشده بر پدرشون لعنت
مهدی صدرا : سلام دوستان ، لطفا راهنمایی بفرمایید برای کارت سوخت ، چگونه باید اقدام کنم . ممنونم
سبحان : دوستان یکبار برای همیشه کل قراردادو میگم و دیگ‌سوالای الکی نپرسین فقط وقتی فاکتور شدین یا دعوتنامه اومد اطلاع بدین و تموم دعوتنامه بهمن ماهیا سود تاخیرش ۱۲ درصد دعوتنانه اسفندیا شود تاخیرش ۱۶ درصد تا موقع تحویل داخل قراداد به هیچ مبلغی سود تاخیر نمیخوره از اون ببعد دعوتنامه دیرتر بیاد سود تاخیر میخوره بعد موقع تحویل تو قرارداد به هیچ عنوان افزایش قیمت شامل نمیشه فقط هزینه نقل و انتقال و ماوالتفاوت بیمه شاملش میشه ک موقعی ک مدلش بالاتر بره اونو ازتون میگیرن بعد از سی روز تکمیل وجه کردن سود تاخیر برای همه لحاظ میشه بهمن ماهیا ۱۲ درصد اسفندیا ۱۶ درصد سود تاخیر برای پیش پرداختتونم بعد از تایم قرارداد شروع میشه ک موقع تکمیل وجه لحاظ میشه و از مبلغ تکمیل وجه کسر میشه بابت افزایش قیمتم بگم دیگ به بهمن اسفند و فروردین و اردیبهشت نمیتونن افزایش بزنن به بعدشم اگ‌کسی قرارداد داشته باشه به واریزی اولش افزایش نمیخوره یعنی اگ ۱۰۰ ملیون گرون کنن ۵۰ ملیون افزایش واسشون میزنن چون پیش پرداخت شامل افزایش نمیشه موقع تکمیل وجه هم ی سود تورمی ۵۲ ملیونی حساب کردن ک بابت افزایش قیمت اخر ۴۰۳ بود
مهدی صدرا : سلام امروز پست ، سند ماشین را آورد . ولی از ماشین خبری نیست !
تارا اتومات پیش فروش : سلام دوستان معمولا چند روز به از فاکتور شدن تارا اتومات تحویل نمایندگی میشه؟ چقدر زمان میبره؟؟؟
ناشناس : چند وقت دیگه همه ما که تو این سایت پیام مینویسیم شاهین سوار میشیم واز چشم و دلمان می افته 😅😉
علی : منم مثل شما ۱۳ اردیبهشت ارسال مدارک شدم
جی 7 : سلام من سه روز پیش مبلغ تفاوت رو واریز کردمولی باز توی سایت تکمیل وجه زرده کسی هست در شرایط من باشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اسیر شرکت سایپا : دمت گرم عزیز بگو ای ماشین ما زودتری بفرستن بیاد. وگرنه شهرو به هم می‌ریزما (زرشک )
کارگر خط تولید بدنه : سلام،با احترامی که برای توحید از ارومیه قائلم باید بگم که،متاسفانه این هفته یا هفته بعد افزایش قیمت خودروهای سایپا اعمال میشه،باید عرض کنم به محض تصویب شدن افزایش خودرو فاکتور کردن خودروها به سرعت بسیار بالایی افزایش پیدا میکنه،کمبود برق هیچ ربطی به تولید نداره،چون ما یک شیفت که شب باشه اضافه وایمیسیم برای جبران قطعی برق
توحید ارومیه : روزی 400هزار تومن.مبلغ مابه التفاوت هم حدودا 6ت
اسیر شرکت سایپا : اصلا برج 11 شروع نشده که بخواد تموم بشه 11/11 هستم هیچ خبری نیست
داروغه : شما که تحویل 17 خرداد هستی امروز فاکتور و پلاک شدی؟
توحید ارومیه : نه شماره از واحد فروش ندارم.چون جواب درست و حسابی نمیدن
زهرا : دنا پلاس 5 دنده منظورم بود یادم رفت بنویسم
فوق العاده : سلام یه خبر خوب برای فروش فوق العاده برج 11 داره تمام میشه دارن میان برج 12
توحید ارومیه : خوبه.بهت گفتم اونجا بهتر میتونن راهنماییت کن.چون بخشنامه جدید هست کمی زمان میبره تا اجرا بشه
دی ماه اطلس ..تبدیل کوییک اس : دوست عزیز زمان پلاک تا تحویل یک ماه فرصت دارند الان از من فاکتور شده یک ماه شد میگه از روز که پلاک شده حساب میشه اونم داره نزدیک میشه