تقلید، اثباتی بر ناتوانی فکری سازمان‌ها

 

تقلید، اثباتی بر ناتوانی فکری سازمان‌ها

 

رپورتاژ-این روزها شاهد تقلیدکورکورانه سازمان‌ها در صنایع مختلف هستیم که یکی از دلایل آن ناتوانی فکری سازمان‌ها نسبت به شناخت رقبا و مصرف‌کننده است. این ناتوانی فکری که نشأت گرفته از جذب مدیران ناتوان و همچنین عدم استفاده از سرمایه فکری به منظور خلق و افزایش ارزش سازمانی است. مدیران ناتوان به منظور بقای سازمان دست به سیاست‌هایی چون تقلید محصولات و سیاست‌های فروش از رهبران بازار می‌کنند که این تقلید در صنعت قطعات خودرو  بسیار رایج بوده است. صنعتی که در صورت عدم رعایت اصول مهندسی خسارت‌های جبران ناپذیری دارد.

 

در طول چند سال گذشته، ایران شاهد تغییر و تحولات بسیار در صنعت خودرو و قطعات مصرفی خودرو بوده است. یکی از این تغییرات که بسیار مشهود و با اهمیت می‌باشد؛ پدیده جهان بدون مرز (دهکده جهانی) است که همواره مورد توجه کارشناسان و صاحب نظران می‌باشد. گواه روشن این مسأله، تغییر محل تولید کارخانه‌های خودرو سازی و قطعه سازی است که در زمان گذشته اروپای غربی و آمریکای جنوبی و ژاپن مهد تولید خودرو وقطعات خودرو بودند، در حالی که در طول چند سال اخیر برندهای بزرگ به کشورهای آسیایی منتقل شدند. در این میان شرکت‌های قطعه سازی نیز نسبت به گذشته تغییرات حائز اهمیتی را در استراتژی‌ها و محصولات خود داشته‌اند و با توجه به کیفیت‌ و تنوع محصولات خود چه در بازارهای داخلی و خارجی نقش بسزایی در این میان داشته‌اند. اما آنچه که این سازمان‌های به سمت ثبات پایداری می‌برد توانمندی فکری این سازمان‌ها است. توانمندی فکری، منبع نهفته‌ای است که سازمان‌ها و برندهای توسعه یافته از آن به صورت بهینه استفاده می‌کنند و در این بازار رقابتی به عنوان رهبر در صنعت خود می‌پردازند. در کنار سازمان‌های توسعه یافته، شرکت‌هایی هستند که با تقلید از رهبران بازار برای بقا تلاش می‌کنند که همه ما می‌دانیم تقلید، اثبات بر ناتوانی فکری آنها است.

صنعت خودرو و قطعات جانبی آن، از آن دسته صنایعی است که به صورت مستقیم بر سلامتی مصرف کنندگان اثر می‌گذارد و در صورت رعایت نکردن اصول مهندسی خطرات جبران ناپذیری برای مصرف کننده دارد. تنوع اتومبیل و گستردگی قطعات در این صنعت، همواره چالش‌هایی را در بازار لوازم یدکی خودرو را به وجود آورده است. یکی از آنها که مهمترین مشکل این صنعت نیز به حساب می‌آید؛ افزایش تعداد برندهای متفرقه و بی کیفیت با بسته بندی های متفاوت و چه بسا مشابه از دیگر برندهای بزرگ است.

از دیگر عوامل جذاب صنعت لوازم و قطعات یدکی تقلبی و نامرغوب قیمت های نامتعارف و پایین آنها در بازار است. متاسفانه برخی از مصرف کنندگان به دلیل عدم آگاهی ترجیح می‌دهند قطعات یدکی ارزان ‌قیمت خریداری کنند فارغ از اینکه ممکن است با انجام این کار با جان و مال خود بازی کنند. این امر به نوبه خود منجر به افزایش میزان قطعات تقلبی و نامرغوب در بازار می گردد. متقلبین فرصت طلب بدون در نظر گرفتن ایمنی مصرف کنندگان از شرایط بازار و تقاضای مشتریان برای خرید قطعات ارزان تر سواستفاده می کنند وسودهای کلانی را از این راه کسب می کنند. از طرفی مصرف  قطعات یدکی خودرو  که بی کیفیت و غیر استاندارد است برای مصرف کننده هزینه های گزافی را چه در کوتاه مدت و  چه بلند مدت برای آنها به همراه دارد.

طبق بررسی‌ها و مطالعات انجام شده  استفاده از قطعات غیر مجاز و نامرغوب خودرو هرسال سبب وقوع حدود 36.000 مورد مرگ و 1.6 میلیون فقره تصادف می شود. از آنجا که محصولات تقلبی معمولا بدون رعایت الزامات توسعه، تولید و انتخاب مواد OEM  ساخته می شوند، عمدتاً استانداردهای مرتبط را برآورده نمی کنند. نتیجه این روند، تحمیل خرابی و خسارت بدون امکان مطالبه ضمانت قانونی با غرامت در بیشتر موارد است.

 

 

حال نگاهی همه جانبه و مختصربه دیگر معایب تولید قطعات بی کیفیت و تقلیدی بپردازیم:

تأثیر بر مشتری:

 احتمال بروز مخاطرات سالمت و وقوع تصادف افزایش می یابد

خطرهای زیان بار زیست محیطی گسترش می یابد

دیگر قطعات خودرو در معرض فرسایش قرار می گیرند

تاثیر بر توزیع‌کننده

مطالبات مربوط به ضمانت قانونی

جریمه و حبس

سرکوب و ناکارآمدی به خاطر قیمت شکنی در بازار

تاثیر بر کلیت اقتصاد

تاثیر منفی زیست محیطی

کاهش درآمدهای مالیاتی و تامین اجتماعی

تاثیر منفی بر توان نوآوری

 

با این همه به نظر می رسد که صنعت قطعات یدکی خودرو از نگاه اداره استاندارد مغفول مانده است و به همین سبب مصرف کنندگان به دلیل خرید قطعه و نصب آن در خودرو متحمل پرداخت خسارت زیادی می شوند. بسیاری از این قطعات بی کیفیت بی نام و نشان نیز به گفته فعالان این حوزه جنس درجه چندم چینی و حتی یکسری از آنها که هیچ نام و نشان تولید کننده ای بر روی آن درج نشده است بدون هیچ گونه ساختار و نظارت مهندسی در کوچه پس کوچه های این شهر تولید می شوند.


 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا اتوماتیک تیرماه : سلام.پیش فروش بودید؟ شماره قرارداد تون چند بود؟
جهان : رنگ مشکی 8 دی ،ماشین رسیده نمایندگی، واریزاولیه710بوده،ازشماچون خاکستری هست،شاید به همین خاطر دیرشده.
زاهدی : سلام .ماهم تارادستی طرح مادران فروش فوری .تحویل ۱۶خرداد هنوزفاکتورنشده
Reza : درود ۱۹اسفند تکمیل وجه کردم هنوز مرحله آماده تخصیص هست
شاهین دی ماه cvt : سایپا دزد سایپای کلاهبردار کشور بی صاحاب دولت دلال دزد
جک j4 : سلام کدوم استان هستید شما؟
دکتر پمپوره ای : توروحت ما شهریوریم هننوز نشده
احسان : دوستان تیرماه فاکتور نشده .بنده رنگ‌ سفید 2 تیر هستم
بهی : شهرام جان این درصورتیه که به واریزی اولیه سود تعلق نگیره. اینا ۱۶ درصد سود میدن که‌قیمت نیمه اول واریزی هم‌غیر قطعی باشه
محمد : تا آخرماه وقت واریز... احتمالش هم هست برای شهریوریا شامل افزایش بشه. سایپا داره جلز ولز میکنه کم کم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
توحید ارومیه : محمدرضا نیازی نیست کاری کنی خودش موردو برمیدارن خطای راهوره
e.m : هادی آریزو بابت اطلاع رسانی ممنون
حمید : هادی جان کسی نداری که بشه ازش سوال کرد که ماشین تحویل کدوم پیمانکار شده و کی بارگیری میشه ؟
کوییک gx تیر : نمایندگی ها و امور مشتریان که زنگ میزنی حرف مفت زیاد میزنن وگرنه وقتی همه ماشینا دعوتنامه های تیر ماهیشون زودتر اومده حتی همین gx که نصف بیشترش اومده و همینطور ایران خودرو هم تیر ماهی هاشو صادر کرده نمیشه ی ماشین رو فقط بذارن بمونه
دنا 6دنده خرداد : سلام کلاس خودرو فاقدصف میباشد یعنی چی
207 مادران : خیر به غیر از مالیات و بیمه که قبلا پرداخت کردیم این افزایش شامل فروش فوری و فوق العاده نخواهد شد .
علی اریزو 5 : سلام من 22 اسفند ثبت نام نقدی کردم و برای دیون هم تو اردیبهشت چک دادم، تحویل ماشین رو زده 12 مرداد 1404، کسی خبر داره که آریز و 5 تا چه تاریخی تحویل شده؟
رانا 16 خرداد : سلام، کافیه اول بری یک بار قرارداد رو بخونی، به هیچ عنوان افزایش قیمت به کسی که کامل پول رو واریز کرده نمیخوره، توی قرارداد اومده که فقط فقط افزایش قیمت بیمه و مالیات و هزینه پلاک اضافه میشه، که همش حدود 10 تومن میشه
محمدرضا : توحید داداش الان سایت نگاه کردم توضیحات پلاک نوشته در انتظار بازدید اصالت توسط افسر پلیس تاریخ ثبت 1404/03/18. یعنی چی؟
فاطمه : سلام .باید روزهای کاری رو حساب کنی تعطیلات و پنج شنبه ها رو حساب نکن