شرکت خودرو سازی نیسان برای سال 2013 قدرت موتور GT-R 2013 را افزایش داده و گیربکس آن را هم برای عملکرد روان تر بهبود بخشیده. تغییرات دیگری هم شامل حال مدل 2013 شده از جمله نورپردازی جدید جلو داشبورد و اضافه شدن بال بادشکن از جنس فیبر کربن عقب خودرو که برای تیپ بلک (Black) ارائه می شود. در مدل 2013 دوربین دنده عقب برای همه تیپ ها به صورت استاندارد عرضه می شود. استفاده از جدیدترین تکنولوژی ساخت خودرو و قطعات، عملکرد بالا، و در نهایت قیمت بالا از جمله مواد لازم برای تهیه یک سوپر ماشین است. این در حالی است که نیسان GT-R دو مواد اول ذکر شده یعنی کیفیت ساخت و عملکرد بالا را داراست اما نیسان آن اندازه که رقبا از مورد سوم استفاده کرده اند، استفاده نکرده. 1Car نیز معتقد است نیسانGT-R طراحی بدنه خشنی دارد و در زیبایی و لوکس بودن به پای زیبایی فراری 458 نمی رسد اما در عوض این نیسان عجیب و غریب تقریبا تمامی امکانات و لذت مشابهی را با قیمتی کمتر از نصف قیمت رقبا به شما می دهد.1Car.ir
نیسان هر ساله این مدل پر طرفدارش را کاملتر به بازار می فرستد. امسال هم به آن 15 اسب بخار نیروی بیشتری بخشیده و نیروی گشتاورش را هم 20 نیوتن متر بیشتر کرده است. همه این تغییرات برای رقابت با رقبای 500 اسب بخاری و قویتر است، نیسان GT-R برای رقابت قابلیت تولید 545 اسب بخار نیرو را داراست و نیروی گشتاورش 614 نیوتن متر است. تغییرات دیگر شامل تنظیمات جدید سیستم تعلیق برای عملکرد بهتر در جاده می شود. همانطور که اشاره شد در این مدل تغییراتی بر روی گیربکس اعمال شده که عملکرد آن را روان تر و سریع تر کرده است. البته زمانی که در ترافیک هستید و باید دائماً ترمز کنید و دنده عوض کنید، گیربکس کمی تا قسمتی ابری سفت عمل می کند.
از نظر حرفه ای ها نیسان GT-R 2013 پیشرفت کرده و سریع تر شده، در حالی که از دید آماتورها اضافه شدن دوربین دنده عقب و یا بال عقب خودرو بهبود و پیشرفت محسوب می شود. نیسان جدید عملکردی سطح بالا را با قیمتی بسیار مناسب به همراه تمامی لذت های دنیای رانندگی برای خریداران فراهم آورده و به دلیل ترکیب تکنولوژی و قدرت در ساخت، به یکی از محبوب ترین مدل ها برای ماشین بازهای سراسر دنیا تبدیل شده است.
طرح بدنه، تیپ ها و امکانات انتخابی
نیسان GT-R یک کوپه اسپرت با عملکردی بالا و طرح داخلی 2+2 است که در دو تیپ Permium و Black به بازار عرضه می شود.
امکانات استانداردی که برای تیپ پریمیوم در نظر گرفته شده شامل چرخ های 20 اینچی، چراغ های اتوماتیک زنون جلو، چراغ های LED، ترمزهای شرکت برمبو (Brembo)، دوربین دنده عقب، سیستم تعلیق قابل تنظیم و الکترونیکی، روکش های چرم جیر مصنوعی، صندلی های قابل تنظیم الکترونیکی و دارای گرم کن، استارت و ورود بدون نیاز به کلید، کنترل آب و هوای دوگانه اتوماتیک، اجرا کننده سی دی و 11 بلندگو، رادیوی ماهواره ای، درگاه اتصال آیپاد و تلفن بلوتوث است. علاوه بر امکانات ذکر شده یک نمایشگر چند منظوره و یک دیسک ذخیره اطلاعات سیستم مسیریاب، اطلاعات لحظه ای ترافیک، وضعیت آب و هوا و 9.4 گیگابایت برای ذخیره فایل های صوتی در این تیپ در نظر گرفته شده است.
در تیپ بلک امکاناتی چون چرخ های سیاه سبک وزن، بال عقبی از جنس فیبرکربن، طراحی منحصر به فرد داخلی با رنگ های مشکی و قرمز و صندلی های چرمی برند ریکارو (Recaro) به خودرو اضافه شده است. امکانات اختیاری دیگری هم برای خریدار وجود دارد از جمله بسته "هوای سرد" که شامل چرخ های تیره تر و تنظیماتی برای سریعتر گرم شدن موتور خودرو می شود، این بسته هیچ هزینه ای نخواهد داشت. اما بسته اختیاری "سوپر نقره ای" که مربوط به رنگ خودرو می شود هزینه بیشتری برای خریدار خواهد داشت.
نوع موتور و نحوه عملکرد
نیسان GT-R 2013 نیروی محرکه خود را از یک موتور توربوشارژ شش سیلندر 3,8 لیتری می گیرد که توانایی تولید 545 اسب بخار و 628 نیوتن متر نیروی گشتاور دارد. نیروی تولید شده توسط یک گیربکس شش دنده اتوماتیک-دستی و دوکلاچه به سیستم چهار چرخ محرک پیشرفته نیسان 2013 منتقل می شود.
با هر آنچه که نیسان GT-R 2013 را تست کنیم، نتایج به دست آمده نشان دهنده عملکرد عالی آن خواهد بود. نیسان در فاصله زمانی 3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد و 400 متر را با گذشت 11 ثانیه پشت سر می گذارد. میزان مصرف سوخت این مدل به ازای هر یکصد کیلومتر برابر با 17 لیتر در شهر، 12 لیتر در بزرگراه و مصرف ترکیبی آن 15 لیتر است.
امنیت
امکانات امنیتی که به صورت استاندارد برای نیسان GT-R 2013 در نظر گرفته شده عبارتند از ترمزهای ضد قفل، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، کیسه هوای جانبی صندلی های ردیف جلو، و کیسه هوای پرده ای سرتاسری.
امکانات و طراحی داخلی
اتاق تیره رنگ نیسان نشانه ای از تلفیق استفاده تکنولوژی و عملکرد بالای خودرو است. روکش صندلی ها از چرم جیر مصنوعی است که سرنشینان را در هنگام مانورهای نیسان GT-R سرجایشان نگه می دارد و برای رانندگی در مسافت های طولانی هم بسیار راحت و مناسب است. در کل از مواد با کیفیتی در طراحی داخلی استفاده شده، دکمه های کنترلی هم جنس سختی دارند که به هنگام استفاده از آن ها احساس خوبی خواهید داشت. اگر خودروی شما تیپ بلک باشد، تغییرات چشمگیر و مثبتی را در طراحی داخلی تجربه خواهید کرد.
از صفحه نمایش مسیریاب ماهواره ای برای نمایش اطلاعات دیگری هم استفاده می شود، از جمله اطلاعات میزان نیروی ترمز سر پیچ ها، میزان فرمان دهی، شماره دنده، و نمایش زمان مسیرهای طی شده. اگر همه این امکانات کمی شبیه بازی های ویدئویی است تعجب نکنید، چراکه طراح این سیستم ها، شرکت "پولیفونی دیجیتال" است، شرکتی که سازنده سری بازی های پرطرفدار "گرند توریزمو" بود.
خوشبختانه برای سوار و پیاده شدن از ماشین نیازی به انعطاف بدن و انجام حرکت های ژیمناستیک ندارید، امکانی که کمتر در سوپر خودروها دیده می شود! دسترسی به صندلی های بسیار کوچکتر ردیف عقب دشوار است، البته این ردیف صندلی برای بچه ها مناسب است. صندوق عقب نیسان GT-R 2013 فضای باری برابر با 0.25 متر مکعب دارد که در نوع خود برای ماشینی در این کلاس مناسب است.
تجربه رانندگی
مهندسین شرکت نیسان به جای استفاده صرف از قدرت، با به کارگیری تکنولوژی عملکرد GT-R 2013 را به سطح بالاتری رسانده اند. بر همین اساس، در این مدل به جای استفاده از موتور V8 از موتور V6 با توربوی دوگانه استفاده شده که صدایی همانند یک جت تولید می کند. تمامی چرخ ها بر روی آسفالت جاده چسبندگی بالایی دارند و عملکرد ترمز خودرو هم بسیار بالا است.
نیسان GT-R 2013 در جاده های پر پیچ و خم و پیست های مسابقه توانایی بالای خود را نشان می دهد، فرمان پذیری این مدل در حد جدیدترین سوپر خودروهاست. سیستم تعلیق از کیفیت عملکرد بالایی برخوردار است و دقتی به مانند یک ربات دارد. فرمان پذیری خودرو یکی از بهترین ها در بین خودرو هایی با سیستم چهار چرخ متحرک است و وزن خالص 1,724 کیلوگرمی نیسان حسی مانند پورشه 911 به خودرو داده است.
با وجود تغییرات و اصلاحات انجام شده بر روی گیربکس نیسان 2013، هنوز هم در سرعت های پایین و مواقعی که دائما نیاز به گرفتن ترمز و تعویض دنده هست، دنده ها کمی سفت عوض می شوند. در عوض زمانی که نیسان GT-R 2013 در بزرگراه حرکت می کند، اضافه شدن و کم شدن دنده ها در هر دو حالت اتوماتیک و دستی بسیارسریع است و این استیل مسابقه ای همان چیزی است که در وهله اول به آن نیاز دارید، این طور نیست؟