تلاطم زنجیره تامین با قیمت گذاری دستوری/ تبعات آش شور شیوا در شورای رقابت

 

تلاطم زنجیره تامین با قیمت گذاری دستوری/ تبعات آش شور شیوا در شورای رقابت

 
قیمت گذاری دستوری و تصمیمات شورای رقابت برای بازار خودرو اتفاقی است که مشکلات زیادی را گریبان گیر صنعت خودروی کشور کرده و به نوعی بخش عمده سود به حلقه های بالای زنجیره ارزش اختصاص یافته است.
 
قیمت گذاری دستوری در بخش های مختلف صنعت از جمله صنعت خودرو می تواند مشکلات بسیاری را برای تولیدکننده و مصرف کننده نهایی به همراه داشته باشد.
 
کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که دولت و وزارت صمت باید قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو را متوقف کرده و به نوعی از دست از تصدی گری در این صنعت بردارد.
 
البته سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته اظهار کرد: این وزارتخانه به دنبال تصدی‌گری نیست، بلکه استفاده از مشورت بخش خصوصی در اولویت‌گذاری‌ها و قاعده‌گذاری‌ها را دنبال می‌کند.
 
وی همچنین بیان کرد: رویکرد ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای همه بخش‌ها این است که به یک برنامه مشترک بین این  وزارتخانه و فعالان اقتصادی برسیم.
 
 آن طور مشخص است وزارت صمت در دوره جدید فعالیت های خود به دنبال حذف تصدی گری هایی است که توانسته حوزه هایی از اقتصاد را درگیر کند. کناره گیری دولت از تصدی گری و قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو می تواند به رقابتی شدن این صنعت کمک کرده و اهداف پیش بینی شده برای این صنعت را محقق کند.
 
اما امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به موضوع قیمت گذاری دستوری در زنجیره ارزش به «خودروکار» گفت: قاعده کلی آن است که  هر چقدر از بالا دست جریان ارزش به سمت پایین دست می آییم سود بالا می رود اما در کشور ما این موضوع برعکس است، یعنی فولادساز ترجیح می دهد ورق را به خودروساز نفروشد.
 
وی با اشاره به علت این موضوع بیان کرد: علت این موضوع قیمت گذاری اشتباه است، این قیمت گذاری توازن را بر هم زده و حدود سه سال است که آسیب های وارده در اثر این تصمیم بر صنعت خودرو به خوبی آشکار است.
 
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: البته باید به این نکته اشاره داشت که کل زنجیره مشکل دارد و مسائل تنها محدود به صنعت خودرو نیست. یعنی این عدم توازن در طول زنجیره قابل رویت است  و به نوعی حاکی از اشتباه بودن قوانین وضع شده است.
 
کاکایی ادامه داد: این قوانین باعث می شود سود کسی که آهن اسفنجی تولید می کند بیشتر از تولید کننده ورق فولادی باشد. این موضوع با اشکالاتی همراه است که بکی از آنها شورای رقابت است.
 
وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در این میان به جای حل مسائل تصمیمات عجیب تری اتخاذ می شود، به عنوان مثال عده ای بیان می کنند برای حل مشکل قیمت فولادسازان را کاهش دهیم، یعنی به جای تعمیم ثروت آفرینی به کل زنجیره به دنبال کاهش قیمت در حلقه های دیگر هستیم.
 
به گفته این کارشناس، اگر با قیمت گذاری دستوری غلط به مسیر ادامه دهیم، از سرعت توسعه صنعت خودرو در  این زنجیره کاسته و حتی بر دیگر حلقه ها هم اثر گذار خواهد بود.  قیمت گذاری دستوری صنایع را با مشکلات بسیاری همراه کرده است که باید این روش از دستور کار خارج شود.
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت گذاری دستوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیاوش : چه مشکلی داشته خودرو؟
مهدی شاهین پلاس : من از برج 6 پارسال واریزی 370 داشتم 6 اردیبهشت 423800داشتم هنوز که هنوز منتظرم خدا لعنت تون کنه
شاهین gl : سلام‌‌دوستان‌کسی‌هست‌ماشین‌تحویل‌گرفته‌باشه‌سود‌تا‌خیر‌میدن‌یا‌نه
نوروزی : برگ سبز پست میشه من هنوز نگرفتم کارت ماشین رو پست آورد. ۵ روز بعد تحویل سند آمد نمایندگی
cvt 19اسفند : ثبت درخواست با موفقيت انجام شد . پس از تخصيص پلاك و آماده ساري خودرو ، مراتب جهت تحويل حضوري از طريق پيامك اعلام خواهد شد لغو 11 تحویل حضوری قبول کردم ببینم چی میشه
سلگی : سلام الان 26روزه فاکتورشده هنوز پلاک نشده دوستان کسی مثل من هست
V1پلاس آذر : مشکل من با تارا دستی رینگهاش و جلو پنجرش هست آینه را با دست جمع میکنم
مهدی : عین چیز تو پارکینگ هاشون کوییک ریخته.. اول شاهین G ثبت نام کردیم ی هو شد شاهین GL بعدش تبدیل کردیم به کوییک ک شاید زودتر بدن.. والا دیک کم آوردیم از دست این شرکت.. 2 ساله قراره بهمون ماشین بده ولی کو ماشبن...
تارا وی۴ تحویل ۲ آبان : سلام .۸ابان فاکتور شدم ۱۴ ابان تیک حمل به ساری سبز شد.سفید ‌ .تحویل ۹۰ روزه
راحیل : برادر من اطلس ثبت نام کرده و هشت ماه پیش تکمیل وجه کرده. هنوز به اینا ماشینی تحویل ندادن اون وقت دوباره پیش فروش گذاشتن. من خودمم که شش ماه قبل برای شاهین جی تکمیل وجه کردم و هنوز خبری نیست.. فکر کنم سایپا میخواه از همه پول بگیره بعد یه دفعه مدیر عاملش غیبش بزنه 😂😂😂
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : سلام دوستان حواله پرسنلی 19 خرداد هنوز فاکتور نشده
ساینا : سلام دوستان من 19 خرداد تکمیل وجه کردم البته حواله پرسنلی هم هست ولی از فاکتور خبری نیست و اینکه پایین اونجا نوشته عدم نقص پرونده
اطلس غراضه : خدالعنتشون کنه بااین ماشین آشغالی من چندماهه تحویل گرفتم خداشاهده ماشین سرجای خودش هی رنگش میپره ازبس جنسش الکی وآشغالیه ازپشیمونی شاخ درآوردم حالامیخام بفروشم یه سمندسورن بگیرم سگ ایران خودروشرف داره به سایپا
تک : واسه من امروز اومد
نیسان : 😂😂😂 خوش به حالت تحویل گرفتی دعا کن اکستند های ما ام پلاک بشه ، ماشین زیر پامو فروختم تو خونه دیوونه شدم
ساینا دوگانه 25 آذرتحویل تیر404 : شماره پذیرش من 12075576 البته تحویل تحویل ممکنه منم فاکتور بشم دعوتنامه با11 روز تاخیر مردادماه اومد وتکمبل وجهمون رو انجام دادیم
ساینا دوگانه : سلام دوستان پذیرش بهمن ماه سال 403 ساینا دو گانه موعد تحویل هفته چهارم تیر تکمیل وجه 11 مرداد بنظرتون کی فاکتور میشوم لطفا جواب بدید
تک : حاجی من تحول گرفتم نمدونم چرا عادت کردم بیام تو سایت
ساینا اس فرسوده تحویل مرداد : فرسوده کسی فاکتور نشده خواهش میکنم جواب بدید ..
قمی : من تحویل برج 5هستم شهریور هم تکمیل وجه کردم