حذف قیمت گذاری دستوری، انگیزه افزایش تیراژ تولید زنجیره تامین/ ورشکستگی حاصل از قیمت گذاری به صنعت قطعه رسید

 

حذف قیمت گذاری دستوری، انگیزه افزایش تیراژ تولید زنجیره تامین/ ورشکستگی حاصل از قیمت گذاری به صنعت قطعه رسید

 
در شرایطی بر حذف قیمت گذاری دستوری از اقتصاد و به ویژه صنعت خودرو تاکید می شود که قطعه سازان به عنوان زنجیره تامین از آمادگی خود برای افزایش تیراژ تولید در صورت رفع موانع موجود خبر می دهند.
کسب بیش از هزاران میلیارد تومان درآمد از سوی دلالان در سال گذشته از محل اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو تنها یک نمونه از مضرات قیمت گذاری دستوری است. هرچند فعالان این حوزه با تکیه بر تجربه های موفق این امر در سال های نه چندان دور خواستار اجرایی شدن هرچه سریع تر این موضوع هستند اما با وجود اصرارها دولت و مجلس تاکنون عزم جدی در این خصوص نداشته و با اجرای طرح هایی اجرای آن را به تاخیر انداخته اند. در این شرایط قطعه سازان که این روزها مطالبات آن ها از خودروسازان به واسطه زیاندهی چشمگیر خودروسازان به بیش از 60 هزار میلیارد تومان رسیده نیز خواستار حذف هرچه سریع تر این مدل قیمت گذاری شده و ازآمادگی خود برای افزایش تیراژ تولید در صورت رفع قیمت گذاری دستوری خبر می دهند.
 
رضا رضایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که توجه اساسی در اقتصاد آزاد ، کشورهای صنعتی و یا در حال توسعه بهینه کردن اقتصاد است، می گوید: اقتصادی که منجر به تولید رقابتی، با کیفیت و قابل صادرات باشد تمام توان ، تلاش، تدوین قوانین و مشوق ها را در این راستا برنامه ریزی می کند تا اقتصاد توسعه یافته و مسیر افزایش تولید که منجر به اشتغال پایدار و افزایش تولید ناخالص ملی می شود، فراهم شود.
 
وی افزایش تولید ناخالص داخلی را منجر به افزایش درآمد مردم و بهبود معیشت می داند و تصریح می کند:در دودهه اخیر دولت ها به این امر شعاری پرداخته اند اما در عمل اقدام اجرایی انجام نداده اند و در این میان بنگاه های کسب و کار که واحدهای قطعه سازی نیز در ردیف آن ها قرار می گیرند همواره با چالش های جدی روبرو بوده اند این در حالیست که صنعت خودرو و قطعه در ردیف صنایع استراتژیک قرار می گیرند و رمز توسعه یافتگی هر کشور توسعه این دو صنعت است.
 
رضایی با اشاره به پیشران بودن صنعت خودرو و قطعه و اثرگذاری این صنایع بر 70 صنعت دیگر اظهار می کند: در دهه اخیر دشمن با توجه به اهمیت این صنعت با هدف فلج کردن کشور نسبت به تحریم این صنایع اقدام و آن را در ردیف نخستین صنایع تحریمی قرار داد در همین حال قوانین نادرست داخلی، وضعیت بد بازار سرمایه، چالش های بانکی و بیمه ای و همچنین گمرک در کنار قیمت گذاری دستوری به چالش های این صنعت دامن زد.
 
وی قیمت گذاری دستوری را عاملی برای انحطاط هر صنعت می داند و می افزاید: صنعت خودرو صنعت استراتژیکی به شمار می رود و وضعیت فعلی این صنعت تا زمانی که اختیار آن در دست دولت باقی بماند در کنار قیمت گذاری دستوری به همین روال خواهد بود.
 
این فعال صنعت قطعه با اشاره به نبود اراده میان مجلس و دولت در خصوص حذف قیمت گذاری دستوری می گوید: عامل اصلی وضعیت فعلی قیمت گذاری دستوری است این در حالیست که به گفته مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو هر خودرویی که به فروش می رسد با 150 میلیون تومان وجه نقد در اختیار مشتری قرار می گیرد چرا که از محل قیمت گذاری دستوری سودی به این میزان نصیب دلالان می شود. 
 
رضایی با تاکید بر این که در یک سال اخیر واسطه های بازار خودرو از محل قیمت گذاری دستوری هزاران میلیارد تومان درآمد کسب کردند، اظهار می کند: تا زمانی که قیمت گذاری دستوری در کنار مدیران انتصابی وجود داشته باشد مشکلی از صنعت خودرو حل نخواهد شد و اگر امروز صنعت خودرو قطعه تنها با کمبود نقدینگی مواجه است به زودی شاهد تعطیلی آن ها خواهیم بود.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با تاکید بر این که با حذف قیمت گذاری دستوری کمبود نقدینگی به زودی برطرف خواهد شد، تصریح می کند: در حال حاضر دیواری کوتاه تر از قطعه ساز وجود ندارد و این امر باعث افزایش معوقات صنعت قطعه شده این در حالیست که قطعه سازان این آمادگی را دارند که با حذف قیمت گذاری دستوری نسبت به افزایش تیراژ تولید افدام کنند در این میان لازم است نسبت به پیش بینی دستورالعمل های خاص با هدف رفع موانع احتمالی اقدام کرد.
 
وی در پایان تاکید می کند: اقتصاد بیمار امروز شاهد تورم ، رکود و کمبود نقدینگی است در حالی که در صورت نبودن این اتفاقات و حمایت از این صنعت، بیش از 35 میلیارد یورو صادرات داشتیم همانطور که ترکیه در سال گذشته از 180 میلیارد یورو صادرات 50 میلیارد یورو صادرات درصنعت خودرو و قطعه داشت.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت گذاری دستوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
زهرا : تارا تحویل مرداد فاکتور شد
احسان : سلام دادش فیش واریزی دارم ۳۷۰ ۶ شهریور ریختم که قرار بود ۲۹ اسفند تحویل باشه دعوتنامه نه اومد تا اردیبهشت اومد با کارت طلای و آبشناسان درگیرش که میگن بد ۲۰۰ متر خاموش میشه اگه دزد ببره ۴۳۵۳۰۰ واریز دوم شده گفتن ۳۰ روز بد میدیم من بدبخت ۲۰۶ فروختم واریزی دوم ریختم خدا ازشون نگذره کارم شده هر روز زنگ زدن تا یک هفته پیش میگفتن ده روز دیگه فاکتور میشه دیروز زنگ زدم میگن نگارن نباش سود تاخیر میدیم بخور تو سرتون سود من هم پولم رفته هم ماشینم چه خاکی تو سرم بریزم
عرفان ۱ اردیبهشت : باید چند بار بریم با ی بار رفتن چیزی درست نمیشه
شاهین : ما چه گناهی کردیم که نزدیک به دو سال منتظر گرفتن ماشین باشیم پولش را هم داده باشیم ۱۴۰۲ وجه اول ۱۴۰۳ وجه دوم
شاهین : ما چه گناهی کردیم که نزدیک به دو سال منتظر گرفتن ماشین باشیم پولش را هم داده باشیم ۱۴۰۲ وجه اول ۱۴۰۳ وجه دوم
T8 : چرا در مورد T8 کسی نظر نمیده??? اینا هم با تاخیر هستن یا تحویلشون به موقع هست؟؟؟؟؟؟
عرفان ۱ اردیبهشت : باید چند بار بریم با ی بار رفتن چیزی درست نمیشه
حمزه شاهین جی : دوست عزیز کدام استان یزدی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : الان 20 میلیون فرق داره
کوییک آر اس : بعضی وقتا دچار اختلال میشه درست میشه
سورن پلاس موتور جدید مهرماه : ردیف قرارداد در هر روش فروش فرق دارد مثل در پیش فروش موقع دعوتنام ه میاد هرکس زودتر پول واریز کنند اول فاکتور می شود همیشه داخل دعوتنامه توضیح می‌دهد
ساینا 6 بهمن : با این روند تحویل بعیده زودنر از انتهای رمستان تحویلت بدن مگر روند تحویل عوض بشه
ار اس کوییک : برای من سایت سایپا بالا نمیاره برای شما هم همین مشکل هست یا مشکل از منه؟
بهران اطلس20اسفند(آذر) : داداش بنظرت بازم روند کند شده؟؟؟؟؟🥺
صفارزاده : انتهای شهریور و مهر
حسن ساینا : سلام اقا توحید من ثبت نامی بهمن پیش فروش 28تیر تکمیل وجه کردم 30هم سخا تحویل دادم ماشینم کی فاکتور میشه
آیهان : آقای امید کرمانشاه و دیگران، برای بار هزارم بله سخا در فاکتور تاثیر داره. علت: اگه سایپا فاکتور کنه و خودرو به شما تخصیص داده بشه ولی سخاتون بروز نباشه و راهور پلاک نکنه خودرو میمونه پارکینگ شرکت و دپو میشه و همه دادوبیداد که شرکت خودرو داره ولی نمیده برای جلوگیری از این قضییه حدودا یکساله سیستم سایپا بترتیب تکمیل وجه اگه سخا بروز باشه فاکتور میکنه میره جلو که مشکل پلاک شدن نداشته باشه و انبار نشه اونهایی که سخا ندادن رو سیستم رد میکنه حتی اگه نوبتش برسه ساده تر از این نمیتونستم توضیح بدم
فوق العاده بهمن 6بهمن : فقط فاکتور کردن کار دیگه ای نکردن .بخاطر یه ماشین دادی رفت