حذف قیمتگذاری دستوری؛ راه اصلی نجات بازار خودرو

حذف قیمتگذاری دستوری؛ راه اصلی نجات بازار خودرو

 

مدت‌هاست قصه افزایش قیمت خودرو و رکود در این بازار باعث شده تا همه کارشناسان و اهالی صنعت خودرو یکصدا درباره قیمت‌گذاری دستوری صحبت کنند. آنها معتقدند اگر قیمت‌گذاری دستوری حذف شود و خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد تمام موانع برداشته خواهد شد و اصلاً نه احتیاج به سامانه فروش است نه اینکه دولت بخواهد پاسخگوی افزایش قیمت خودرو یا رکود بازار باشد.

 

اگر تعیین قیمت به دست خودروسازان باشد اما نهاد بالادستی به طور دقیق نظارت کند مشکلات بازار خودرو حل خواهد شد. حتی دولت نیز نشان داده است موافق قیمت‌گذاری دستوری نیست. ۱۸ خردادماه امسال، حامد عاملی معاون صنایع، ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت در همایش بین‌المللی صنعت خودرو و قطعه‌سازی اعلام کرده بود که بحث قیمت‌گذاری دستوری باید برداشته شود، وزارت صمت ۱۰۰ درصد به این موضوع اعتقاد دارد و پیگیر آن هستیم تا همه با هم بتوانیم با همگرایی و همفکری با مجموعه‌های مرتبط، در حذف قیمت‌گذاری دستوری نقش ایفا کنیم. عاملی گفته بود که ۲۹ مجموعه در صنعت خودرو دخالت دارند که برای دستیابی به توسعه خودرو باید با همگرایی، برنامه پنجساله صنعت خودرو مشخص و اجرایی و با تأیید مجموعه‌های مربوطه قیمت‌ها اصلاح شود.

اگرچه اعلام شده بود تا پایان خردادماه تکلیف قیمت‌گذاری دستوری خودرو مشخص می‌شود اما باید حق داد که این موضوع زمانبر است چرا که 29 دستگاه در موضوع قیمت‌گذاری خودرو دخیل هستند.

مزایای حذف قیمت‌گذاری دستوری

 

در ابتدا باید مزایای حذف قیمت‌گذاری دستوری را بررسی کنیم؛ به نظر می‌رسد با حذف قیمت‌گذاری دستوری، شاهد کنترل رشد قیمت‌ها و مهار جو روانی بازار خواهیم بود. همچنین جلوگیری از التهابات شدید قیمت در بازاری که نقش پررنگی در ذهنیت اقتصادی مردم دارد. از سوی دیگر، افزایش دسترسی برخی اقشار به خودرو یعنی اقشاری که موفق به خرید خودرو به قیمت کارخانه می‌شوند، منتفع می‌شوند و شکاف طبقاتی در ظاهر کمتر می‌شود. ایجاد آرامش اجتماعی از دیگر مزایای این طرح است چرا که تثبیت قیمت‌ها در کوتاه‌مدت، از گسترش نارضایتی عمومی پیشگیری می‌کند. 

بهترین روش اجرای قیمت‌گذاری دستوری

قیمت‌گذاری دستوری اگر به درستی اجرایی شود نتایج خوبی خواهد داشت که شامل این موارد است؛ آزادسازی تدریجی قیمت خودرو همراه با تقویت نظارت بر بازار، ایجاد نظام‌های حمایتی هدفمند برای اقشار کم‌درآمد به‌جای مداخله مستقیم در قیمت، اصلاح ساختار خودروسازی با هدف ارتقای بهره‌وری و کیفیت، افزایش شفافیت در فرآیند توزیع و فروش خودرو به منظور حذف رانت و ایجاد رقابت واقعی از طریق تسهیل واردات خودرو و تشویق سرمایه‌گذاری خارجی.

واقعیت این است که همه اعتقاد به کم شدن بار مسئولیت‌های دولت و در واقع کوچک شدن دولت دارند. حذف قیمت‌گذاری دستوری در حوزه خودرو هم شامل این موضوع می‌شود. اما حرف اصلی این است که دولت باید بتواند حذف قیمت‌گذاری دستوری را به‌درستی اجرا کند اگر نه تبعات آن بیشتر خواهد بود. اگر این سیاست به‌درستی اجرا شود خودرو با قیمت پایین‌تر از بازار آزاد به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

قیمت‌گذاری دستوری باعث شده قیمت فروش خودرو پایین‌تر از هزینه‌های واقعی تولید تعیین شود. در نتیجه خودروسازان و قطعه‌سازان با کاهش درآمد مواجه شده‌اند که این مسأله توان تأمین نقدینگی برای ادامه تولید و سرمایه‌گذاری را محدود می‌کند که این محدودیت نقدینگی به کاهش توان تولید، افزایش زمان تحویل خودرو و کاهش کیفیت قطعات منجر شده است. همچنین، با توجه به افزایش هزینه‌های تولید ناشی از تورم و نوسانات بازار، فاصله قیمت دستوری با هزینه تمام‌شده روزبه‌روز بیشتر شده و زیان انباشته شرکت‌ها را افزایش داده است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت گذاری , قیمت گذاری دستوری , بازار خودرو , بازار دستوری , قیمت , اقتصاد






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جعفر کلهری شاهین پلاس اردیبهشت 15 : سلام مبارک خدا رو شکر راضی هستی از ماشین؟
j7تیر۴۰۴ : اره برا تو رو بشین تا اموراتت بگذره برا تو رو درست گفته
شاهین پلاس 8اردیبهشت : سلام دوستان گل، من 8اردیبهشت تکمیل وجه کرده بودم، 10اذر فاکتور شدم، 12پلاک شد، 22آذر هم از نمایندگی تحویل گرفتم، انشالله همه عزیزان زودتر تحویل بگیرن
ایگل : سلام، ایگل ثبت نام اقساطی آبان ماه کسی هست؟ تو چه مرحله ای هستید؟
مریم : مچکر.از دعای قشنگتون
مصطفی : سلام یه سوال داشتم کسی جی ال سفید به مشکی تبدیل زده من نمیتونم تبدیل بزنم میگه مجوز تغییر رنگ و مدل پیدا نشد.چکار میشه کرد؟؟
مصطفی : سلام آخه من 17اذر تبدیل زدم هنوز فاکتور نشده
مصطفی : سلام مگه شاهین جی راه افتاده تحویلش میگفتن سانروف نداریم که؟
فرهاد فروزان کیا : خب دوستان عزیز عنایت بفرمایید ما در واقع در بحث تحویل خودرو حقیقتا بنده صبح به اقای حسینی زنگ زدم ایشون گفتن کههه به قول گفتنی ثبت نامی های تیر ماه تقریبا اواخر اردیبهشت تحویل داده خواهند شد درسته ایا؟
رها : سلام خدمت دوستان یلدا همگی مبارک🍉🍉🌹🌹 انشاءالله به کوری چشم عوامل تاخیر در سایپا همگی سلامت و تندرست باشین و خدا خودش از در غیب واسه همگیمون برکت و سر سلامتی بفرسته ک جای هزاران شاهین پر کنه تو زندگیامون .🙏🙏
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خوزستان : تکمیل 30 مرداد بودید شما ؟
گیج خودتی : 1996573
رضا : از صبح داشتم میزدم نتونستم ثبتنام کنم در عرض چند دقیقه نوشت اتمام ظرفیت
مجتبی : سلام دقیقا هم دردیم
صالحی زاده : منظورتون تکمیل وجه 6 شهریور بوده
پیش فروش دهه فجر، تحویل مهر : حرام چیه؟ زوری نیست که، وقتی صف میکشن ملت برای یه شبه پولدار شدن. الان یه نمونه اش ثبت نام ایرانخودرو، همینا که الان اسم نوشتن، وقتی اسمشون دربیاد و حالا یک ماه دیرتر بدن ماشین بهشون، میان فحش دادن و آه و ناله به ایرانخودرو
کاظمی : کسی که تحویل گرفت دگه شماره پذیرش و درخواست یادش نیس و اینجا نمیادد
قباد : دو روز پیش نگفتم خدمت شما یه عده ای گفتن تبلیغ مبکنی برای زامیاد نگفتم یک ساعته همه را میخرن
ساینا تک طرح عادی : من 30 مرداد طرح عادی ساینا تک فاکتور شدم 4 روز پیش
پیش فروش دهه فجر، تحویل مهر : ای بابا دلت خوشه، ماشینو میفروشن میرن سراغ ثبت نام بعد 😅