چرا مبدل گشتاور، مورد توجه خودروسازان امروزی قرار گرفته است

 

چرا مبدل گشتاور، مورد توجه خودروسازان امروزی قرار گرفته است

 
بی‌ام‌و M3 کامپتیشن جدید از نسل سوم جعبه‌دنده خودکار ZF 8HP مجهز به مبدل گشتاور بهره می‌برد که ضمن افزایش کارایی، مصرف سوخت را در حد بسیار مطلوبی پایین می‌آورد.
 
نبود جعبه‌دنده دستی در جدیدترین خودروهای اسپرت برای بسیاری افراد که با هیچ نوع جعبه‌دنده نیمه‌خودکار آشنایی ندارند و با چنین خودروهایی رانندگی نکرده‌اند، باعث ایجاد نگرانی زیادی شده است. به‌عنوان مثال بی‌ام‌و M3 کامپتیشن در انگلیس با جعبه‌دنده دستی ارائه نمی‌شود.
 
به گزارش اتوکار، جعبه‌دنده بی‌ام‌و M3 کامپتیشن از نوع خودکار دو کلاچه نیست. در عوض، بی‌ام‌و برای دستیابی به بازدهی بیشتر از جعبه‌دنده‌ی خودکار هشت سرعته مجهز به مبدل گشتاور و با قابلیت تعویض دنده بغل فرمان ساخت ZF در این خودرو استفاده می‌کند.
 
از زمانی ‌که وضعیت دی‌اکسید کربن باعث نگرانی سردمداران صنعت شد و هنوز نام مستعار «Slushbox» برای جعبه‌دنده خودکار رایج بود، خودروسازان سخت تلاش کردند تا گزینه‌های جذابی برای خودروهای دارای مبدل گشتاور پیدا و به بازار عرضه کنند. پیش از آن، جعبه‌دنده دستی خودکار (AMT) اولین تلاشی بود که وظیفه تعویض دنده را به عهده گرفت؛ به گونه‌ای که از نظر کارایی، به خودروسازان امکان کنترل کار پیشرانه را می‌داد.
 
جعبه‌دنده‌ی AMT در ابتدا توسط فراری، آلفارومئو و بی‌ام‌و مورد استفاده قرار گرفت و بعدها سایر شرکت‌ها از آن‌ بهره بردند. قرار بود این نوع جعبه‌دنده تا حدودی لذت تعویض دنده دستی را با مزایای کنترل کارایی پیشرانه در یک پکیج ارائه بدهد.
 
ظهور جعبه‌دنده دو کلاچه (DCT) تا حدودی زمین بازی را تغییر داد و به نظر می‌رسد تا حدودی در کار خود موفق بود. این نوع جعبه‌دنده با تعویض دنده بدون قطع جریان گشتاور، توانست مزیت خود را بر مدل AMT و تک‌کلاچ آن ثابت کند. در واقع DCT کاملاً کالیبره‌شده از این نظر بسیار کارآمد است که کسل‌کننده و خستگی‌آور نیست؛ به این دلیل که تعویض دنده دستی و نیاز به مهارت در تعویض دنده، باعث جذابیت آن می‌شود.
 
شاید فکر می‌کنید DCT بهترین پاسخ است برای ترکیب تجربه‌ای شبیه به خودروهای مسابقه‌ای همراه ‌با کارایی که خودروسازان دنبال آن هستند. باید بدانید که اشتباه می‌کنید و با پیشرفت فناوری، هر روز موانع بیشتری از پیش روی علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت برداشته می‌شود.
 
بی‌ام‌و M3 جدید در انگلیس با جعبه‌دنده خودکار ZF 8HP مجهز به مبدل گشتاور ارائه می‌شود که اکنون در نسل سوم خود قرار دارد و از زمان معرفی آن در سال ۲۰۰۹ به‌طور مداوم توسعه یافته است. به تفاوت‌های مکانیکی داخلی این نوع جعبه‌دنده کاری نداریم؛ اما تمایز اصلی این جعبه‌دنده (یا هر نوع جعبه‌دنده مبتنی بر مبدل گشتاور) با مدل DCT یا دنده دستی این است که گشتاور به‌ جای یک یا چند کلاچ توسط کوپلینگ سیال (مبدل گشتاور) از پیشرانه به چرخ‌دنده‌ها منتقل می‌شود.
 
8HP نمونه‌ی بارزی از جعبه‌دنده خودکار فوق‌العاده کارآمد و مدرن است. در داخل آن، جریان روغن خنک‌کننده را می‌توان در صورت لزوم کم یا زیاد کرد تا در مصرف انرژی پمپ خنک‌کننده صرفه‌جویی شود. فشار تأمین‌کننده‌ی پمپ سیستم کارانداز تعویض دنده، به‌صورت الکتریکی هدایت می‌شود تا در حین خاموش بودن پیشرانه برای زمان استارت یا توقف و دورهای پایین، آماده به کار باشد.
 
از همه مهم‌تر، کنترل آنی جعبه‌دنده جدید روی «بهینه‌سازی نقطه‌ی تعویض دنده» برای بهبود حداکثری مصرف سوخت مورد انتظار مهندسان به اندازه‌ای خوب است که نمی‌توان تصور کرد بهتر از این شود یا حداقل تصور کردن آن دشوار است. 8HP می‌‌تواند تا ۱۰۰۰ نیوتن‌متر گشتاور «ورودی» از پیشرانه را تحمل کند و به‌راحتی گشتاور ۶۵۰ نیوتن‌متری بی‌ام‌و M3 را تحمل می‌کند. وزن آن به ۸۷ کیلوگرم می‌رسد که نسبتاً سبک اما تقریباً دو برابر جعبه‌دنده دستی ۶ سرعته است.
 
اکنون گزینه‌های بسیاری پیش روی علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت قرار دارد و آن‌ها می‌توانند از طیف وسیعی شامل مدل‌های خودکار دارای مبدل گشتاور و مدل‌های AMT و DCT بهره ببرند. 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , مبدل گشتاور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 72 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
داود : من با ۳تا بچه ماشینمو فروختم خدا موتور سوار میشم لغت به مدیران سایپا پس کی قرار تحویل بدید شاهین جی رو
.x5 آبان : ماشین های ما رو تحویل نمی دن، الان نمایندگی های کرمان موتور تحویل فوری بیست روز کاری دارن x5 و j7 و t9 می فروشن
Sr3 : غلط میکنن ندن این خرداد هم صبر میکنیم ندن میریم سراغشون
Sr3 : غلط میکنن ندن این خرداد هم صبر میکنیم ندن میریم سراغشون
محمد : شماره پذیرشت چند بود؟
جی ٧ : آقا مجتبی کی فاکتور شد؟ چه شهری هستید؟
شاهین g : لطفا کسایی که پذیرش ۱۱ اذر بودن شاهین G فروش فوری بگید چقد جریمه تاخیر بهشون دادن
شاهین g : فقط لعنت به سایپا حرومی
X5 آبان سفید اصفهان : انلابن ثبت نام کنید خیلی راحت تر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : سلام دوستان سقف فلز فوری خرداد از فردا شروع‌میشه نگران نباشید
حسن : دوم اسفند تکمیل وجه کردم کی تحویل میدن ممنون واقعا خسته شدم اینقدر منتظر موندم
رضا 23 مهر : ممنون محمد 19 هممون واسه هم دعا کنیم زود راحت شیم از دسته این سایپا لعنتی ایشالله هم شما زود ماشین بدن ایشالله فاکتور شدن همه ی دوستان وخوش حالی تک تک
قاسم. دوگانه سی اسفند75 لیتری : سلام رضا،انشالا زودتر تحویل بگیری. والا اگه تا دو هفته دیگه هم بهم ماشین بدن کلامو‌ مییندازم هوا ،خیلی خوبه که. بس که این ها بد قولی کردن. تابستان 403 کجا،تابستان404 کجا
پانا فولادی تحویل 19 خرداد : سلام به حامد فروش فوری پانا رو دوسه روز پیش تا17 ام فاکتور کرده بودن البته رنگ سفید بودن ،بعدش نوبت تحویل 18و19 خرداده حالا کی شروع کنن به فاکتور نمیدونم.
اطلس جی دی : 252 میلیون تقریبا
خسارت دیده از سایپا : دوستانی که 3خرداد میخوان برن تجمع دقت کنید ممکنه ابن فاکتور شدنا یه فریب از یه عده خاص باشه که بخواد امیدوارمون کنه که از رفتن دست بکشیم. لطفا نزاریم شعورمونبازیچه ی هر فریبکاری بشه
مهدی 17 بهمن : سللم و عرض ادب.اقا توحید دو تا سوال دارم خدمت شما .واریزی 17 بهمن بودم امروز تحویل گرفتم میشه راهنمایی بفرمایید میخوام ماشینو بفروشم.و اینکه در خصوص بانک رسالت که قبلا گفتید سرمایه گذاری خوبیه واسه وام میشه منو داهنمایی بفرمایید.
نعیم : منم تحویل مرداد ماه هستم . امیدوارم افزایش نخوره. نمی تونم واریز کنم
پارسا. : احتمالش هست🤣🤣 حالا جدای از شوخی پلاک شده. فقط میخواستم ببینم منظور از موردی چیه