چرا مبدل گشتاور، مورد توجه خودروسازان امروزی قرار گرفته است

 

چرا مبدل گشتاور، مورد توجه خودروسازان امروزی قرار گرفته است

 
بی‌ام‌و M3 کامپتیشن جدید از نسل سوم جعبه‌دنده خودکار ZF 8HP مجهز به مبدل گشتاور بهره می‌برد که ضمن افزایش کارایی، مصرف سوخت را در حد بسیار مطلوبی پایین می‌آورد.
 
نبود جعبه‌دنده دستی در جدیدترین خودروهای اسپرت برای بسیاری افراد که با هیچ نوع جعبه‌دنده نیمه‌خودکار آشنایی ندارند و با چنین خودروهایی رانندگی نکرده‌اند، باعث ایجاد نگرانی زیادی شده است. به‌عنوان مثال بی‌ام‌و M3 کامپتیشن در انگلیس با جعبه‌دنده دستی ارائه نمی‌شود.
 
به گزارش اتوکار، جعبه‌دنده بی‌ام‌و M3 کامپتیشن از نوع خودکار دو کلاچه نیست. در عوض، بی‌ام‌و برای دستیابی به بازدهی بیشتر از جعبه‌دنده‌ی خودکار هشت سرعته مجهز به مبدل گشتاور و با قابلیت تعویض دنده بغل فرمان ساخت ZF در این خودرو استفاده می‌کند.
 
از زمانی ‌که وضعیت دی‌اکسید کربن باعث نگرانی سردمداران صنعت شد و هنوز نام مستعار «Slushbox» برای جعبه‌دنده خودکار رایج بود، خودروسازان سخت تلاش کردند تا گزینه‌های جذابی برای خودروهای دارای مبدل گشتاور پیدا و به بازار عرضه کنند. پیش از آن، جعبه‌دنده دستی خودکار (AMT) اولین تلاشی بود که وظیفه تعویض دنده را به عهده گرفت؛ به گونه‌ای که از نظر کارایی، به خودروسازان امکان کنترل کار پیشرانه را می‌داد.
 
جعبه‌دنده‌ی AMT در ابتدا توسط فراری، آلفارومئو و بی‌ام‌و مورد استفاده قرار گرفت و بعدها سایر شرکت‌ها از آن‌ بهره بردند. قرار بود این نوع جعبه‌دنده تا حدودی لذت تعویض دنده دستی را با مزایای کنترل کارایی پیشرانه در یک پکیج ارائه بدهد.
 
ظهور جعبه‌دنده دو کلاچه (DCT) تا حدودی زمین بازی را تغییر داد و به نظر می‌رسد تا حدودی در کار خود موفق بود. این نوع جعبه‌دنده با تعویض دنده بدون قطع جریان گشتاور، توانست مزیت خود را بر مدل AMT و تک‌کلاچ آن ثابت کند. در واقع DCT کاملاً کالیبره‌شده از این نظر بسیار کارآمد است که کسل‌کننده و خستگی‌آور نیست؛ به این دلیل که تعویض دنده دستی و نیاز به مهارت در تعویض دنده، باعث جذابیت آن می‌شود.
 
شاید فکر می‌کنید DCT بهترین پاسخ است برای ترکیب تجربه‌ای شبیه به خودروهای مسابقه‌ای همراه ‌با کارایی که خودروسازان دنبال آن هستند. باید بدانید که اشتباه می‌کنید و با پیشرفت فناوری، هر روز موانع بیشتری از پیش روی علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت برداشته می‌شود.
 
بی‌ام‌و M3 جدید در انگلیس با جعبه‌دنده خودکار ZF 8HP مجهز به مبدل گشتاور ارائه می‌شود که اکنون در نسل سوم خود قرار دارد و از زمان معرفی آن در سال ۲۰۰۹ به‌طور مداوم توسعه یافته است. به تفاوت‌های مکانیکی داخلی این نوع جعبه‌دنده کاری نداریم؛ اما تمایز اصلی این جعبه‌دنده (یا هر نوع جعبه‌دنده مبتنی بر مبدل گشتاور) با مدل DCT یا دنده دستی این است که گشتاور به‌ جای یک یا چند کلاچ توسط کوپلینگ سیال (مبدل گشتاور) از پیشرانه به چرخ‌دنده‌ها منتقل می‌شود.
 
8HP نمونه‌ی بارزی از جعبه‌دنده خودکار فوق‌العاده کارآمد و مدرن است. در داخل آن، جریان روغن خنک‌کننده را می‌توان در صورت لزوم کم یا زیاد کرد تا در مصرف انرژی پمپ خنک‌کننده صرفه‌جویی شود. فشار تأمین‌کننده‌ی پمپ سیستم کارانداز تعویض دنده، به‌صورت الکتریکی هدایت می‌شود تا در حین خاموش بودن پیشرانه برای زمان استارت یا توقف و دورهای پایین، آماده به کار باشد.
 
از همه مهم‌تر، کنترل آنی جعبه‌دنده جدید روی «بهینه‌سازی نقطه‌ی تعویض دنده» برای بهبود حداکثری مصرف سوخت مورد انتظار مهندسان به اندازه‌ای خوب است که نمی‌توان تصور کرد بهتر از این شود یا حداقل تصور کردن آن دشوار است. 8HP می‌‌تواند تا ۱۰۰۰ نیوتن‌متر گشتاور «ورودی» از پیشرانه را تحمل کند و به‌راحتی گشتاور ۶۵۰ نیوتن‌متری بی‌ام‌و M3 را تحمل می‌کند. وزن آن به ۸۷ کیلوگرم می‌رسد که نسبتاً سبک اما تقریباً دو برابر جعبه‌دنده دستی ۶ سرعته است.
 
اکنون گزینه‌های بسیاری پیش روی علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت قرار دارد و آن‌ها می‌توانند از طیف وسیعی شامل مدل‌های خودکار دارای مبدل گشتاور و مدل‌های AMT و DCT بهره ببرند. 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , مبدل گشتاور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : سلام وحید آقا هنوز نه متاسفانه
۹۸۹۰ : سلام اونهایی که دیروز رفتن اعتراض بیان بگن نتیجه چی شد؟چی کار کردید
T8 : ثبت نامی های بهمن T8 کسی خودرو تحویل گرفته؟؟؟؟
شاهینg : دوستان سایپا فعلا ماشین فاکتور نمیکنه اینو این ۵ نفری که حدس میزنم از کارکنان سایپا باشه فهمیدم اومدن مارو ساکت کنن که تجمع نشه فهمیدم😐
مهدی : مسئولان زحمتکش 😂 روت شد بگی
شاهینcvt : خوبه گفتن باید تا ۱۵ شهریور باید مال همه رو بدن واقعا چه ملتی داریم شرم آوره
ایلیا مختاری : برادر این جمله که نوشتید سوالی بود یا خبری
متین : من ۸ ماهه منتظرم داداش صبر ایوبم این صبرو نداره
شاهین جی : وطن فروش ودزد خود سایپاست
پارسا : سلام لطفا متن شکایت ازکرمان موتور برای جریمه دیرکرد روبرام بفرستید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : من 207 تیوفایو سقف فلز دارم که چهارم تحویل گرفتم وقصد فروش دارم یا معاوضه با تارا صفر رنگ سفید یا تیتانیوم هرکسی خاست لطفا خبربده ممنون
پوریا خاکستری دناپلاس : تحویل حضوری براتون نیومده؟
پیش فروش 11 اسفند : من دیگه این بد شانسی ها رو نبینم تعجب میکنم
ارش : کم کم یک ماه طول میکشه
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : بابا میگم دروغ میگن منم فولادی هستم میزنم دهه سوم تیر در حال فاکتور .
ثبت نامی بهمن403 : شاید هم بیشتر من که بهمن 1403تا الان منتظرم خون به دل شدم خدا لعنتشون کنه
تحویلی تیر ساینا : 11 بهمن و هنوز تحویل ندادن خدا لعنت کنه سایپا رو چه غلط وگ و هی میخورن پس
پژمان کرمانشاه : با سلام میخوام نیسان دوگانه اعتباری بنویسم امروز 9 برج 5 .1404 هست ایا زود میدنش یا پول میخوابه تا 1 ماه
حسین پانا قالپاق تیرمشکی : عزیزجان اولا کد رینگ آلومینیوم 23هست دوما رنگ قبلی یا جدید انتخاب کن سوما مبلغ شما اگر از خدمات طلایی استفاده نکنی بعداز کسر مقدار جریمه تاخیر برات میاد که مبلغش متناسب با زمان واریز هرشخص و یا پیش فروش بودن یا فوری بودن متفاوته من خودم زدم حدود18950
207پانا مشکی طرح مادران : بله از منم دریافت پرونده 18 فروردین هست زنگ زدم میگن دریافت پزوندتون 1ماه یعد از تکمیل وجه بوده برای همین دیرتر فاکتور میشه میگم مقصر ما نبودیم که کارخانه دیر دریافت کرده گردن نمیگیرن