چرا مبدل گشتاور، مورد توجه خودروسازان امروزی قرار گرفته است

 

چرا مبدل گشتاور، مورد توجه خودروسازان امروزی قرار گرفته است

 
بی‌ام‌و M3 کامپتیشن جدید از نسل سوم جعبه‌دنده خودکار ZF 8HP مجهز به مبدل گشتاور بهره می‌برد که ضمن افزایش کارایی، مصرف سوخت را در حد بسیار مطلوبی پایین می‌آورد.
 
نبود جعبه‌دنده دستی در جدیدترین خودروهای اسپرت برای بسیاری افراد که با هیچ نوع جعبه‌دنده نیمه‌خودکار آشنایی ندارند و با چنین خودروهایی رانندگی نکرده‌اند، باعث ایجاد نگرانی زیادی شده است. به‌عنوان مثال بی‌ام‌و M3 کامپتیشن در انگلیس با جعبه‌دنده دستی ارائه نمی‌شود.
 
به گزارش اتوکار، جعبه‌دنده بی‌ام‌و M3 کامپتیشن از نوع خودکار دو کلاچه نیست. در عوض، بی‌ام‌و برای دستیابی به بازدهی بیشتر از جعبه‌دنده‌ی خودکار هشت سرعته مجهز به مبدل گشتاور و با قابلیت تعویض دنده بغل فرمان ساخت ZF در این خودرو استفاده می‌کند.
 
از زمانی ‌که وضعیت دی‌اکسید کربن باعث نگرانی سردمداران صنعت شد و هنوز نام مستعار «Slushbox» برای جعبه‌دنده خودکار رایج بود، خودروسازان سخت تلاش کردند تا گزینه‌های جذابی برای خودروهای دارای مبدل گشتاور پیدا و به بازار عرضه کنند. پیش از آن، جعبه‌دنده دستی خودکار (AMT) اولین تلاشی بود که وظیفه تعویض دنده را به عهده گرفت؛ به گونه‌ای که از نظر کارایی، به خودروسازان امکان کنترل کار پیشرانه را می‌داد.
 
جعبه‌دنده‌ی AMT در ابتدا توسط فراری، آلفارومئو و بی‌ام‌و مورد استفاده قرار گرفت و بعدها سایر شرکت‌ها از آن‌ بهره بردند. قرار بود این نوع جعبه‌دنده تا حدودی لذت تعویض دنده دستی را با مزایای کنترل کارایی پیشرانه در یک پکیج ارائه بدهد.
 
ظهور جعبه‌دنده دو کلاچه (DCT) تا حدودی زمین بازی را تغییر داد و به نظر می‌رسد تا حدودی در کار خود موفق بود. این نوع جعبه‌دنده با تعویض دنده بدون قطع جریان گشتاور، توانست مزیت خود را بر مدل AMT و تک‌کلاچ آن ثابت کند. در واقع DCT کاملاً کالیبره‌شده از این نظر بسیار کارآمد است که کسل‌کننده و خستگی‌آور نیست؛ به این دلیل که تعویض دنده دستی و نیاز به مهارت در تعویض دنده، باعث جذابیت آن می‌شود.
 
شاید فکر می‌کنید DCT بهترین پاسخ است برای ترکیب تجربه‌ای شبیه به خودروهای مسابقه‌ای همراه ‌با کارایی که خودروسازان دنبال آن هستند. باید بدانید که اشتباه می‌کنید و با پیشرفت فناوری، هر روز موانع بیشتری از پیش روی علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت برداشته می‌شود.
 
بی‌ام‌و M3 جدید در انگلیس با جعبه‌دنده خودکار ZF 8HP مجهز به مبدل گشتاور ارائه می‌شود که اکنون در نسل سوم خود قرار دارد و از زمان معرفی آن در سال ۲۰۰۹ به‌طور مداوم توسعه یافته است. به تفاوت‌های مکانیکی داخلی این نوع جعبه‌دنده کاری نداریم؛ اما تمایز اصلی این جعبه‌دنده (یا هر نوع جعبه‌دنده مبتنی بر مبدل گشتاور) با مدل DCT یا دنده دستی این است که گشتاور به‌ جای یک یا چند کلاچ توسط کوپلینگ سیال (مبدل گشتاور) از پیشرانه به چرخ‌دنده‌ها منتقل می‌شود.
 
8HP نمونه‌ی بارزی از جعبه‌دنده خودکار فوق‌العاده کارآمد و مدرن است. در داخل آن، جریان روغن خنک‌کننده را می‌توان در صورت لزوم کم یا زیاد کرد تا در مصرف انرژی پمپ خنک‌کننده صرفه‌جویی شود. فشار تأمین‌کننده‌ی پمپ سیستم کارانداز تعویض دنده، به‌صورت الکتریکی هدایت می‌شود تا در حین خاموش بودن پیشرانه برای زمان استارت یا توقف و دورهای پایین، آماده به کار باشد.
 
از همه مهم‌تر، کنترل آنی جعبه‌دنده جدید روی «بهینه‌سازی نقطه‌ی تعویض دنده» برای بهبود حداکثری مصرف سوخت مورد انتظار مهندسان به اندازه‌ای خوب است که نمی‌توان تصور کرد بهتر از این شود یا حداقل تصور کردن آن دشوار است. 8HP می‌‌تواند تا ۱۰۰۰ نیوتن‌متر گشتاور «ورودی» از پیشرانه را تحمل کند و به‌راحتی گشتاور ۶۵۰ نیوتن‌متری بی‌ام‌و M3 را تحمل می‌کند. وزن آن به ۸۷ کیلوگرم می‌رسد که نسبتاً سبک اما تقریباً دو برابر جعبه‌دنده دستی ۶ سرعته است.
 
اکنون گزینه‌های بسیاری پیش روی علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت قرار دارد و آن‌ها می‌توانند از طیف وسیعی شامل مدل‌های خودکار دارای مبدل گشتاور و مدل‌های AMT و DCT بهره ببرند. 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , مبدل گشتاور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v4 شیراز : ایران خودرو فروش گذاشته نقدینگی تودست مردم دربیاره بده طلا دلار بخره بعد باسودش قطعه بخره ماشین تولید کنه با تاخیر بده به ملت.بعد میگه گرون شد دوبازه پول میگیرم
احسنت : احسنت کاملا درست گفتین هردو.
شاهین جی : حداقل ۹ ماه دیگه تولید می شه من خودم هفته پیش تبدیل زدم اگر همین هم تحویل بدن قصد دارم تو همون نمایندگی بفروشمش ی ایران خودرو بخرم چون نمی تونم ماشین دنده ای سوار شم اما اینکه ماله التفاوت چجوری حساب می شه و کی واریز شه الله اعلم
تورج : سلام بالاخره بعد از هشت ماه انتظار فعلا دعوتنامه تکمیل وجه سهند s به مبلغ 251ارسال شده در حالی بایستی اسفند1403 دعوتنامه بیاد تا ببینیم کی ماشین میدن
تارا v4 : الان ۱۲روزه از فاکتور میگذره و هنوز ماشین نرسیده نمایندگی هیج جا هم جوابتو نمیدن تهران تا مشهد با شتر میاودری زودتر تحویل میشد
J7 ثبت نام خرداد : سلام ثبت نام خرداد j7 کسی هست راهنمایی کنه؟
داراب : من موعد ۳ شهریور بودم با یکماه تاخیر فاکتور شدم
تارا وی 4 : مافیا کار خودشو میکنه ...حسابهاشون باید پرکنن
تارا دستی تحویل سه ماهه 19 ابان واریز 20 مرداد : دقیقا حرف دل منه من الویت اولم یک ماهه بود قبول نکرد الویت دومم که سه ماهه بود و قبول کرد
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : ثبت نامی چه ماهی بودین؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی بی پلاک : دوگانه...درسته خودش داره میگه ما با سایپا قرار دادبستیم و....گفتیم و...ازین حرفا
207 تیتانیوم تحویل 31 مرداد : نه، برا من از سود تاخیر کم نشد
محمد ، دناP سفید ، فرسوده ، 6دنده ،رینگ ، تکمیل وجه31 تیر ، تحویل 31 شهریور : درود به همه سود تاخیر روزی چنده ؟ ثابته یا جلوتر که میره تغییر میکنه؟ برای من 844 میلیون پرداختی روزی 243000 میزنه
محمد ، دناP سفید ، فرسوده ، 6دنده ،رینگ ، تکمیل وجه31 تیر ، تحویل 31 شهریور : 70907 رینگ آلومینیومه
محمدحسین : سلام مدارک هنوز نیومده چکار کنیم برای فروش نمیشه اقدام کرد؟
مجتبی : سلام واریز 30شهریور فاکتور
حسن پیش پانا مرداد : چی شد من نفهمیدم. میشه واضح تر بگید؟ شما تحویل گرفتی بعد زیر و بندیش رو درست کردی؟ مگه گارانتی نیست؟
fn : سلام در سخا قسمت احراز محل سکونت . وضعیت بایدتایید پست باشه
رضا : اردیبهشت که ما مبلغ اولیه 333 رو واریز کردیم قیمت ماشین 680 بود یعنی تقریبا 50 درصد واریز کرده بودیم بعد که افزایش قیمت اومد همش شامل حال ما نشد
مهرداد : سلام من برگه سخا گرفتم تحویل دادم الان داخل کاستومر زده به علت عدم اعتبار برگه احراز سکونت پلاک نشده علتش چیه