دنا دست دوم یا دنا پلاس کارکرده

 

دنا دست دوم یا دنا پلاس کارکرده

 
رپورتاژ - خرید و فروش خودروهای کارکرده در ایران همواره امری مرسوم بوده و بازار خودروهای دست دوم یکی از بازارهای پرکار محسوب می‌شود. در این بین، دو عامل تورم شدید قیمت خودرو در سال‌های اخیر چه نمونه‌های وارداتی و چه تولیدات داخل، همچنین عدم ثبات قیمت‌ها باعث شده که این بازار رونقی بیش از پیش داشته باشد. 
به طور قطع، خرید خودروهای کارکرده داخلی، به دلیل اطمینان از خدمات پس از فروش و تامین قطعات و هزینه نگهداری کمتر بازار بهتری نیز تجربه می‌کنند. در این بین، خودروهایی مانند دنا و دنا پلاس که طی حضور حدود ۷ و ۳ ساله، امتحان خود را در بخش ایمنی و عملکرد و بازده فنی تا حدودی پس داده‌اند و مالک را با آنچه در انتظارش است پیشتر آشنا کرده‌اند، طرفداران بیشتری دارند. اما شباهت‌های موجود بین بعضی از محصولات ایران خودرو مانند دنا و دنا پلاس باعث می‌شود تا خریداران برای انتخاب دچار تردید شوند.
 
تفاوت‌های امکاناتی
 
دنا خروجی سال ۹۳ ایران خودرو است و دنا پلاس که نقش فیس‌لیفت محدود دنا را بازی می‌کند، از سال ۹۶ وارد بازار کشور شد. بنابراین به طور قطع این اختلاف سن در قیمت خودرو تاثیر بسزایی خواهد داشت. ضمن اینکه دنا، به صورت کلی دارای برخی نواقص برقی است که در سال‌های ۹۲ و ۹۳ در برخی محصولات دیگر ایران‌خودرو مانند رانا نیز دیده می‌شد. بنابراین معمولا ارزش در برابر خرید دنا پلاس را بیشتر از دنا می‌دانند. 
 
نکته مهم دیگر اینکه، اگر سراغ خرید دنا پلاس دست دوم دیوار رفته باشید، احتمالا با تناقض بعضی اطلاعات از سوی مالکان موجه می‌شوید. به این ترتیب که برخی مدل‌های قدیمی‌تر مانند دنا پلاس مدل ۹۶ مجهز به سانروف هستند، اما در مدل‌های سال ۹۸ سان‌روف موجود نیست. این نکته را باید از الطاف خودروساز وطنی دانست، که پس از دو سال تولید دنا پلاس با آپشن‌های استاندارد مشخص و برخی برتری‌ها نسبت به دنا، در سال ۹۸، طی اقدامی محیرالعقول، این آپشن‌ها را از نسخه پایه حذف کرده و برای دنا پلاس دو تیپ پایه و فول آپشن تعریف کرد. به این ترتیب، دنا پلاس تیپ ۱، فاقد سان‌روف و ایربگ‌های جانبی بود، اما دنا پلاس تیپ ۲، با ۴ ایربگ و سان‌روف ارائه می‌شد. این دو تیپ در بخش‌های دیگر هیچ تفاوتی را نشان نمی‌دهند.
 
در بخش فنی، دنا و دنا پلاس هر دو از موتور ۱.۶ لیتری EF7 موسوم به موتور ملی بهره می‌برند و یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی. ترمز‌های دنا و دنا پلاس هر دو از بوستر ترمز، ABS و EBD بهره می‌برند و در سیستم تعلیق و فنربندی نیز تفاوتی ندارند. در واقع، هر دو خوردو می‌توان گفت «یک سدان خانوادگی، مناسب رانندگی و استفاده در شهر است و برای کسانی که چندان دنبال قدرت و شتاب و شکل و شمایل اسپرت خودرو نیستند، می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد، گزینه‌ای که آن را باید فیس‌لیفت شده سمند بدانیم».
 
تفاوت‌های ظاهری
 
در بخش طراحی بدنه و ظاهر دنا و دنا پلاس، نمی‌توان منکر چهره جذاب‌تر و به‌روزتر دنا پلاس شد. اما این به‌روز‌تر شدن تنها با آنتن کوسه‌ای، مشکی شدن نوار سپر جلو که زیر جلو پنجره قرار دارد و دی‌لایت در دنا پلاس تامین می‌شود. همچنین در نمای کناری، فرم خطوط حجمی دنا پلاس تغییر کرده و به تعداد آن‌ها افزوده شده است. البته این تغییرات جزئی تنها در بدنه اعمال شده و در داخل کابین دو خودروی کاملا مشابه را خواهیم داشت. تزئینات چوبی جلو داشبورد، فرم خروجی‌های تهویه مطبوع و تزئینات کرومی فرمان، همه و همه مشابه هم هستند. بنابراین حجم اتاق و صندوق بار برابر دو خودرو نیز قابل پیش‌بینی است. 
کیفیت ساخت دنا و دنا پلاس را هم می‌توان یکی دانست. اما از آنجایی که از نظر کارشناسان تولیدات اخیر داخلی افت محسوسی در ساخت دارند، شاید دنای ۶ ساله، از این جهت برخی برتری‌ها را داشته باشد. به شکلی که صدای موجود در کابین با منشا اجزا و ادوات داخلی، در دو خودروی ۶ و ۳ ساله یکی است. بنابراین اگر به سان‌روف و خطوی حجمی کمی پرتعداد‌تر علاقه دارید سراغ دنا تیپ ۲ بروید، در غیر این صورت بین دنا و دنا پلاس تیپ یک، هر کدام را که انتخاب کنید، به یک هدف زده‌اید. 
 

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , دنا دست دوم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 26 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبر رینگ : شما کارت راحته دیگه نیاز به تایید نداری فقط پرینت همون تایید راهور رو بگیر ببر نمایندگی پیگیر باش برات ثبت کنن. منم تایید راهور بودم مشکل نداره و با تایید پست فرقی نداره
حسین : طریق لینک زیر برین امضا کنید https://www.karzar.net/209876
شاهین جی دنده ۱۱ آذر : شاهین جی دنده پذیرش ۱۱ آذر هستم خدا لعنتشون کنه فاکتور نمیکنن الان دو ماهه تو تاخیرر هیچکس هم پاسخگو نیس مملکت بی صاحب همین میشه دیگه
امیر : سلام معمولاً حدود ۵ماه زمان می‌بره تا شاسی بشه
Masoud x5 : به جان خودم چند وقت دیگه کرمانخودرو انفجار یندرعباس را بهانه میکنه و میگه کانتینرهای ما که قطعات داخلش بوده سوخته پش چند ماه دیگه تاخیر میندازه تو تحویل ..
J7 : میشه تاریخ ثبت نامتونو بفرمایید تحویل سیستمیتون کی خورده فقط حتما قبل از ۲۴ ساعت کارشناسی ببرید
Sadegh : سخا رو چجوری میشه گرفت؟ من رفتم تو سامانه قسمت احراز محل سکونت اونجا زده تایید توسط راهور همینو پرینت کنم؟ یا جا دیگه باید برم؟
یوسف : شاهین g پیش فروش واریز اولیه ۱۹ اذر .تحویل خرداد. قبل عید تبدیل ب gl زدم. شنبه باز پیامک افزایش مالیات و بیمه اومد دیروز ۷۶۰۰ پرداخت کردم . الان نگاه کردم فاکتور شدم.
جک j4 تبریز : دوستان، من ثبت نامی 19 آذر اقساطی از تبریز 25 اسفند ماه شاسی و 26 بیمه 31 فروردین هم پلاک 3 اردیبهشت بارگیری و 7 ام تحویل خودرو ولی هنوز کارت ماشین و برگ سبز نیومده
فاطمه جی 4 سفید مشهد : منم شرایط مشابه شما رو دارم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پانا دنده پیش تیر : 6 تیر بودم حالا شده 30 تیر
میلاد : 😒😒😒😒😒😒
رضا : مطمئنن اطس جی نبوده چون امکان نداره مهر فاکتور نشه بعد اسفند فاکتور شه
امین : چراغ تحویل همین الان روشن شد دوستانی که تحویل گرفتن چقدر طول میکشه بعد از روشن شدن چراغ تحویل ماشین برسه نمایندگی؟
15بهمن تکمیل وجه : سلام کاش یه جواب درست میدادن میدونستیم چرافاکتورنمیکنن؟؟؟ نابودبشه سایپا بااین وضعیت فقط خدا به دادمون برسه
دوگانه سی اسفند : دوگانه فقط تبریزهستش
اطلس جی دی : دوباره دعوتنامه اطلس جی ال تا چهاردهم تمدید شد ، لعنت به سایپا خدا نگذره ازشون دیونه کردن ما رو برای یه ماشین
مfx : سلام ماشینتونو کدوم شهر و کدوم نمایندگی ثبت نام کردین؟
سمند جدید : سلام دوستان لطف اطلاع بدید کسی امروز ازخرداد فاکتورشده 13 خرداد
صولتی : 12029743