دنا دست دوم یا دنا پلاس کارکرده

 

دنا دست دوم یا دنا پلاس کارکرده

 
رپورتاژ - خرید و فروش خودروهای کارکرده در ایران همواره امری مرسوم بوده و بازار خودروهای دست دوم یکی از بازارهای پرکار محسوب می‌شود. در این بین، دو عامل تورم شدید قیمت خودرو در سال‌های اخیر چه نمونه‌های وارداتی و چه تولیدات داخل، همچنین عدم ثبات قیمت‌ها باعث شده که این بازار رونقی بیش از پیش داشته باشد. 
به طور قطع، خرید خودروهای کارکرده داخلی، به دلیل اطمینان از خدمات پس از فروش و تامین قطعات و هزینه نگهداری کمتر بازار بهتری نیز تجربه می‌کنند. در این بین، خودروهایی مانند دنا و دنا پلاس که طی حضور حدود ۷ و ۳ ساله، امتحان خود را در بخش ایمنی و عملکرد و بازده فنی تا حدودی پس داده‌اند و مالک را با آنچه در انتظارش است پیشتر آشنا کرده‌اند، طرفداران بیشتری دارند. اما شباهت‌های موجود بین بعضی از محصولات ایران خودرو مانند دنا و دنا پلاس باعث می‌شود تا خریداران برای انتخاب دچار تردید شوند.
 
تفاوت‌های امکاناتی
 
دنا خروجی سال ۹۳ ایران خودرو است و دنا پلاس که نقش فیس‌لیفت محدود دنا را بازی می‌کند، از سال ۹۶ وارد بازار کشور شد. بنابراین به طور قطع این اختلاف سن در قیمت خودرو تاثیر بسزایی خواهد داشت. ضمن اینکه دنا، به صورت کلی دارای برخی نواقص برقی است که در سال‌های ۹۲ و ۹۳ در برخی محصولات دیگر ایران‌خودرو مانند رانا نیز دیده می‌شد. بنابراین معمولا ارزش در برابر خرید دنا پلاس را بیشتر از دنا می‌دانند. 
 
نکته مهم دیگر اینکه، اگر سراغ خرید دنا پلاس دست دوم دیوار رفته باشید، احتمالا با تناقض بعضی اطلاعات از سوی مالکان موجه می‌شوید. به این ترتیب که برخی مدل‌های قدیمی‌تر مانند دنا پلاس مدل ۹۶ مجهز به سانروف هستند، اما در مدل‌های سال ۹۸ سان‌روف موجود نیست. این نکته را باید از الطاف خودروساز وطنی دانست، که پس از دو سال تولید دنا پلاس با آپشن‌های استاندارد مشخص و برخی برتری‌ها نسبت به دنا، در سال ۹۸، طی اقدامی محیرالعقول، این آپشن‌ها را از نسخه پایه حذف کرده و برای دنا پلاس دو تیپ پایه و فول آپشن تعریف کرد. به این ترتیب، دنا پلاس تیپ ۱، فاقد سان‌روف و ایربگ‌های جانبی بود، اما دنا پلاس تیپ ۲، با ۴ ایربگ و سان‌روف ارائه می‌شد. این دو تیپ در بخش‌های دیگر هیچ تفاوتی را نشان نمی‌دهند.
 
در بخش فنی، دنا و دنا پلاس هر دو از موتور ۱.۶ لیتری EF7 موسوم به موتور ملی بهره می‌برند و یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی. ترمز‌های دنا و دنا پلاس هر دو از بوستر ترمز، ABS و EBD بهره می‌برند و در سیستم تعلیق و فنربندی نیز تفاوتی ندارند. در واقع، هر دو خوردو می‌توان گفت «یک سدان خانوادگی، مناسب رانندگی و استفاده در شهر است و برای کسانی که چندان دنبال قدرت و شتاب و شکل و شمایل اسپرت خودرو نیستند، می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد، گزینه‌ای که آن را باید فیس‌لیفت شده سمند بدانیم».
 
تفاوت‌های ظاهری
 
در بخش طراحی بدنه و ظاهر دنا و دنا پلاس، نمی‌توان منکر چهره جذاب‌تر و به‌روزتر دنا پلاس شد. اما این به‌روز‌تر شدن تنها با آنتن کوسه‌ای، مشکی شدن نوار سپر جلو که زیر جلو پنجره قرار دارد و دی‌لایت در دنا پلاس تامین می‌شود. همچنین در نمای کناری، فرم خطوط حجمی دنا پلاس تغییر کرده و به تعداد آن‌ها افزوده شده است. البته این تغییرات جزئی تنها در بدنه اعمال شده و در داخل کابین دو خودروی کاملا مشابه را خواهیم داشت. تزئینات چوبی جلو داشبورد، فرم خروجی‌های تهویه مطبوع و تزئینات کرومی فرمان، همه و همه مشابه هم هستند. بنابراین حجم اتاق و صندوق بار برابر دو خودرو نیز قابل پیش‌بینی است. 
کیفیت ساخت دنا و دنا پلاس را هم می‌توان یکی دانست. اما از آنجایی که از نظر کارشناسان تولیدات اخیر داخلی افت محسوسی در ساخت دارند، شاید دنای ۶ ساله، از این جهت برخی برتری‌ها را داشته باشد. به شکلی که صدای موجود در کابین با منشا اجزا و ادوات داخلی، در دو خودروی ۶ و ۳ ساله یکی است. بنابراین اگر به سان‌روف و خطوی حجمی کمی پرتعداد‌تر علاقه دارید سراغ دنا تیپ ۲ بروید، در غیر این صورت بین دنا و دنا پلاس تیپ یک، هر کدام را که انتخاب کنید، به یک هدف زده‌اید. 
 

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , دنا دست دوم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 61 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4سفید : نمایندگی تماس گرفتم گفتن خروج زدن
علیرضا : شنبه ساعت 12همه دختر مرکزی چیتگر تخمی
علیرضا : از کجا فهمیدی بارگیری شده، ماهم منتظریم هنوز بارگیری نشده
J4سفید : وقت بخیر . روزشنبه 03/03 بارگیری ماشین من از کارخانه انجام شده ولی تا حالا به نمایندگی نرسیده کسی هست تو این هفته ماشین تحویل گرفته باشه ؟
عباس : هیچی تحویل نمی‌دن جی فور هم تحویل ندادن از 13اردیبهشت پلاکه، باید رفت اعتراض در دفتر مرکزی تهران از شرکت اصلی مشکل به وجود آمده
Shahin G : گوه بگیره این شرکت خراب شده ک استرس همینم داریم
تارا دستی به تارا : خیلی ممنون سلامت باشید ایشالا که ماشین ماهم زودتر تحویل بدن ماشین منم شنبه فاکتور شد من شیراز هستم
ماهان : سلام فکر میکنم حواله های جانبازی و جوانی جمعیت را زودتر تخصیص میدهند.
تارا : تارا اتومات تیتانیوم تحویل سی بهمن
سهند : سلام دعوتنامه دیماه ۲۴ فروردین ارسال کردن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احسان : به نظر خودت فقط گازوئیل گرون میشه و دیگه بقیه چیرا ارزون میمونه؟؟ یعنی واقعا در این حد ؟! بنده خدا هر وقت حامل های انرژی رو افزایش قیمت زدن همشون با هم افزایش خورده، همون بنزین و سی ان جی هم افزایش قیمت میخوره،اینطوری نیست که گازوئیل گرون کنن و بنزین 1500 بمونه
اطلس مهر : آقای خسارت دیده از سایپا سخا تو اعلام کن چندمی
13تیر : دوست عزیز ما تا الان حدود 624تومن پرداختی داشتیم .شما چرا اینقدر کم دادید؟
محمودرضا : دوست عزیز پپآقا مصطفی گرامی فاکتور شدن صرفا به زمان تکمیل وجه و زمان تحویل مندرج در قرارداد وابسته نیست همانطور که دوستان دیگر نیز گفتند رنگ ماشین، شهر مورد تقاضا و پیش فروش یا فروش فوری و ... نیز در این فرایند اهمیت دارند.
احسان اف ایکس 403 : سلام ممنونم.5 خرداد مجوز خروج خورد.شنبه هم تحویل.
احسان اف ایکس 403 : داداش شایعه چرا درست کنم.خدا وکیلی گفتن شنبه ساعت 9 بیا تحویل بگیر.
سورن جدید : داداش بار تریلی زدن داره برات میاد ماله اینه تحویل حضوری قبول نمیکنه دیگه
اریزو5 : سلام من 29 بهمن تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم. دیون هم 2/31 نقد دادم.
محمدرضا : من 5 روزه پلاک شدم تحویل حضوری هم زدم ولی هنوز تحویل ندادن.
اطلس آذر اصفهان : 🌹🌹🌹🌹