مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

در تعریف شرح وظايف خدمات پس از فروش، تعابیری مختلفی بکار برده می شود. برخی معتقد هستند که خدمات پس از فروش، فقط برای رفع مشکلات آتی مشتریان در حین بازه وارانتی (گارانتی) طراحی شده است. ولی آیا خدمات پس از فروش فقط برای این ایجاد شده است که هرگاه مشتری به مشکلی برخورد کرد، واحدهای تعمیراتی دست به کار شده تا رفع اشکال کنند؟ یا چیزی فراتر از رفع ایراد در ورای شرح وظایف واحدهای خدماتی تعریف شده است. اگر این تعریف درست تدوین شده باشد اکنون میزان رضایت مشتریان از خدمات دریافت شده باید در بالاترین سطح خود باشد، اما مشاهده می گردد که مشتریان در تمامی صنوفی که از این فرمول استفاده می کنند دارای بیش ترین نارضایتی هستند. در بررسی علل ایجاد گلایه مندی در مشتریان در مقایسه با سازمان های مشابه در خارج از کشور، دو اختلاف اساسی قابل مشاهده است:

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

۱. به تدریج سازمان ها دریافته اند نباید به انتظار مشتری بوده و خود باید پیشقدم در جلب مشتری شوند، این سازمان ها هستند که باید قبل از هرگونه اعلام مشتری نسبت به حضور و رفع عیب اقدام نمایند. به طور کلی، سازمان ها باید رفتار مشتری و محصول خود را رصد نموده و به محض اینکه احساس نمودند که احتمال بروز عیب در محصول می رود، نسبت به برنامه ریزی به منظور رفع عیب اقدام نماید. این امر در در حال حاضر در برخی از واحدهای فروش شرکت ها مشاهده است. قبل از اینکه مشتریان پی به نیاز خود ببرند این سازمان ها هستند که با مراجعه به مشتری، تلاش در برانگیختن نیاز مشتری به خرید محصول را دارند. واحدهای بازاریابی  و بازارسازی (مارکتینگ) اصولا بر این اساس طراحی و ایجاد می شوند که با استفاده از روش های متنوع شامل تبلیغات و برندینگ، احساس نیاز را در مشتری فعال سازند. فروش چمدانی و فروش رودرو  از مثالهای ملموسی هستند که در بازار آمریکا به راحتی قابل مشاهده هستند. همین امر باید در خدمات پس از فروش نیز ایجاد شود. سازمان ها نباید به انتظار مشتری بنشینند تا روزی خود را با اولین مشتری مراجعه کننده دریافت دارند. بلکه باید قبل از مشتری پی به نیاز مشتری برده و با مراجعه به ایشان نسبت به رفع نیاز اقدام کنند. این بزرگ ترین انتظاری است که مشتریان از سازمان های متبوع خویش دارند: مراقبت و توجه به تمام و کمال.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

۲. مشتری امروزه با مشتری بیست سال پیش فرق می کند. بالا رفتن تعداد رقبا و هم چنین کیفیت کالاها و در کنار آن تنوع محصولات با قابلیت های متفاوت محصول، انتظار مشتری را به همان میزان از سازمان بالا برده است. امروزه مشتریان کالاهای خود را از هر مراجع فروش می توانند ابتیاع نمایند و اگر مشتریان سراغ سازمان ما می آیند باید انگیزه فراتری برای رجوع داشته باشند. تحقیقات نشان داده تقاوت قیمت کالا بعنوان عامل جذب مشتری نمی باشد. امروزه روز، مشتریان فراتر از قیمت به خرید کالا می اندیشند. فردی که نیازهای ابتداییش برآورده شده باشد در ادامه به دنبال رفع نیازهای عاطفی و اجتماعی می رود (نمودار مازلو). در بازارهای امروزه آن چه را که بیش از بیش مشتریان را ترغیب به خرید می کند، برآورده سازی نیازهای اجتماعی او می باشد. احترام گذاشتن به مشتریان به روش های مختلف می تواند موجب ترغیب مشتریان شود که روش های مختلفی معمولا برای آن استفاده می شود. از باز کردن درب فروشگاه توسط نگهبانان برای مشتریان تا ارسال پیامک تبریک تولد از مثال های بارز و شناخته شده ای می باشد که سازمان ها برای ابراز توجه به مشتریان خود استفاده می کنند. واحدهای خدمات پس از فروش، به عنوان واحدهای ارتباط بعدی با مشتری، این امکان را دارند که با هر بار ارتباط با مشتری بتوانند این حس را ایجاد کرده و مشتری احساس کند با احترامی که از سازمان دریافت می کند، نیازهای اجتماعیش ارضا گردد.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

در حقیقت روش های اشاره شده فوق در یک راستا و آن نیز به منظور  ایجاد حس شاخص بودن به مشتریان به کار گرفته می شود و چنانچه سازمان بتواند حس احترام را در مشتری بیدار سازد می تواند مطمئن باشد که به اهداف دراز مدت خود دست یافته است.روش های مختلفی دیگری برای برآوردسازی حس احترام مشتریان وجود دارد که در مقاله بعدی بطور مفصل به آن اشاره خواهد شد.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟


مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: حیدر
1

خودرو ساز(مونتاژکار)داخلی........خذمات ÷س از فروش.......ذو واژه کاملا بیگانه از هم
19:13  1392/08/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 26 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبر رینگ : شما کارت راحته دیگه نیاز به تایید نداری فقط پرینت همون تایید راهور رو بگیر ببر نمایندگی پیگیر باش برات ثبت کنن. منم تایید راهور بودم مشکل نداره و با تایید پست فرقی نداره
حسین : طریق لینک زیر برین امضا کنید https://www.karzar.net/209876
شاهین جی دنده ۱۱ آذر : شاهین جی دنده پذیرش ۱۱ آذر هستم خدا لعنتشون کنه فاکتور نمیکنن الان دو ماهه تو تاخیرر هیچکس هم پاسخگو نیس مملکت بی صاحب همین میشه دیگه
امیر : سلام معمولاً حدود ۵ماه زمان می‌بره تا شاسی بشه
Masoud x5 : به جان خودم چند وقت دیگه کرمانخودرو انفجار یندرعباس را بهانه میکنه و میگه کانتینرهای ما که قطعات داخلش بوده سوخته پش چند ماه دیگه تاخیر میندازه تو تحویل ..
J7 : میشه تاریخ ثبت نامتونو بفرمایید تحویل سیستمیتون کی خورده فقط حتما قبل از ۲۴ ساعت کارشناسی ببرید
Sadegh : سخا رو چجوری میشه گرفت؟ من رفتم تو سامانه قسمت احراز محل سکونت اونجا زده تایید توسط راهور همینو پرینت کنم؟ یا جا دیگه باید برم؟
یوسف : شاهین g پیش فروش واریز اولیه ۱۹ اذر .تحویل خرداد. قبل عید تبدیل ب gl زدم. شنبه باز پیامک افزایش مالیات و بیمه اومد دیروز ۷۶۰۰ پرداخت کردم . الان نگاه کردم فاکتور شدم.
جک j4 تبریز : دوستان، من ثبت نامی 19 آذر اقساطی از تبریز 25 اسفند ماه شاسی و 26 بیمه 31 فروردین هم پلاک 3 اردیبهشت بارگیری و 7 ام تحویل خودرو ولی هنوز کارت ماشین و برگ سبز نیومده
فاطمه جی 4 سفید مشهد : منم شرایط مشابه شما رو دارم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پانا دنده پیش تیر : 6 تیر بودم حالا شده 30 تیر
میلاد : 😒😒😒😒😒😒
رضا : مطمئنن اطس جی نبوده چون امکان نداره مهر فاکتور نشه بعد اسفند فاکتور شه
امین : چراغ تحویل همین الان روشن شد دوستانی که تحویل گرفتن چقدر طول میکشه بعد از روشن شدن چراغ تحویل ماشین برسه نمایندگی؟
15بهمن تکمیل وجه : سلام کاش یه جواب درست میدادن میدونستیم چرافاکتورنمیکنن؟؟؟ نابودبشه سایپا بااین وضعیت فقط خدا به دادمون برسه
دوگانه سی اسفند : دوگانه فقط تبریزهستش
اطلس جی دی : دوباره دعوتنامه اطلس جی ال تا چهاردهم تمدید شد ، لعنت به سایپا خدا نگذره ازشون دیونه کردن ما رو برای یه ماشین
مfx : سلام ماشینتونو کدوم شهر و کدوم نمایندگی ثبت نام کردین؟
سمند جدید : سلام دوستان لطف اطلاع بدید کسی امروز ازخرداد فاکتورشده 13 خرداد
صولتی : 12029743