مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

در تعریف شرح وظايف خدمات پس از فروش، تعابیری مختلفی بکار برده می شود. برخی معتقد هستند که خدمات پس از فروش، فقط برای رفع مشکلات آتی مشتریان در حین بازه وارانتی (گارانتی) طراحی شده است. ولی آیا خدمات پس از فروش فقط برای این ایجاد شده است که هرگاه مشتری به مشکلی برخورد کرد، واحدهای تعمیراتی دست به کار شده تا رفع اشکال کنند؟ یا چیزی فراتر از رفع ایراد در ورای شرح وظایف واحدهای خدماتی تعریف شده است. اگر این تعریف درست تدوین شده باشد اکنون میزان رضایت مشتریان از خدمات دریافت شده باید در بالاترین سطح خود باشد، اما مشاهده می گردد که مشتریان در تمامی صنوفی که از این فرمول استفاده می کنند دارای بیش ترین نارضایتی هستند. در بررسی علل ایجاد گلایه مندی در مشتریان در مقایسه با سازمان های مشابه در خارج از کشور، دو اختلاف اساسی قابل مشاهده است:

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

۱. به تدریج سازمان ها دریافته اند نباید به انتظار مشتری بوده و خود باید پیشقدم در جلب مشتری شوند، این سازمان ها هستند که باید قبل از هرگونه اعلام مشتری نسبت به حضور و رفع عیب اقدام نمایند. به طور کلی، سازمان ها باید رفتار مشتری و محصول خود را رصد نموده و به محض اینکه احساس نمودند که احتمال بروز عیب در محصول می رود، نسبت به برنامه ریزی به منظور رفع عیب اقدام نماید. این امر در در حال حاضر در برخی از واحدهای فروش شرکت ها مشاهده است. قبل از اینکه مشتریان پی به نیاز خود ببرند این سازمان ها هستند که با مراجعه به مشتری، تلاش در برانگیختن نیاز مشتری به خرید محصول را دارند. واحدهای بازاریابی  و بازارسازی (مارکتینگ) اصولا بر این اساس طراحی و ایجاد می شوند که با استفاده از روش های متنوع شامل تبلیغات و برندینگ، احساس نیاز را در مشتری فعال سازند. فروش چمدانی و فروش رودرو  از مثالهای ملموسی هستند که در بازار آمریکا به راحتی قابل مشاهده هستند. همین امر باید در خدمات پس از فروش نیز ایجاد شود. سازمان ها نباید به انتظار مشتری بنشینند تا روزی خود را با اولین مشتری مراجعه کننده دریافت دارند. بلکه باید قبل از مشتری پی به نیاز مشتری برده و با مراجعه به ایشان نسبت به رفع نیاز اقدام کنند. این بزرگ ترین انتظاری است که مشتریان از سازمان های متبوع خویش دارند: مراقبت و توجه به تمام و کمال.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

۲. مشتری امروزه با مشتری بیست سال پیش فرق می کند. بالا رفتن تعداد رقبا و هم چنین کیفیت کالاها و در کنار آن تنوع محصولات با قابلیت های متفاوت محصول، انتظار مشتری را به همان میزان از سازمان بالا برده است. امروزه مشتریان کالاهای خود را از هر مراجع فروش می توانند ابتیاع نمایند و اگر مشتریان سراغ سازمان ما می آیند باید انگیزه فراتری برای رجوع داشته باشند. تحقیقات نشان داده تقاوت قیمت کالا بعنوان عامل جذب مشتری نمی باشد. امروزه روز، مشتریان فراتر از قیمت به خرید کالا می اندیشند. فردی که نیازهای ابتداییش برآورده شده باشد در ادامه به دنبال رفع نیازهای عاطفی و اجتماعی می رود (نمودار مازلو). در بازارهای امروزه آن چه را که بیش از بیش مشتریان را ترغیب به خرید می کند، برآورده سازی نیازهای اجتماعی او می باشد. احترام گذاشتن به مشتریان به روش های مختلف می تواند موجب ترغیب مشتریان شود که روش های مختلفی معمولا برای آن استفاده می شود. از باز کردن درب فروشگاه توسط نگهبانان برای مشتریان تا ارسال پیامک تبریک تولد از مثال های بارز و شناخته شده ای می باشد که سازمان ها برای ابراز توجه به مشتریان خود استفاده می کنند. واحدهای خدمات پس از فروش، به عنوان واحدهای ارتباط بعدی با مشتری، این امکان را دارند که با هر بار ارتباط با مشتری بتوانند این حس را ایجاد کرده و مشتری احساس کند با احترامی که از سازمان دریافت می کند، نیازهای اجتماعیش ارضا گردد.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

در حقیقت روش های اشاره شده فوق در یک راستا و آن نیز به منظور  ایجاد حس شاخص بودن به مشتریان به کار گرفته می شود و چنانچه سازمان بتواند حس احترام را در مشتری بیدار سازد می تواند مطمئن باشد که به اهداف دراز مدت خود دست یافته است.روش های مختلفی دیگری برای برآوردسازی حس احترام مشتریان وجود دارد که در مقاله بعدی بطور مفصل به آن اشاره خواهد شد.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟


مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: حیدر
1

خودرو ساز(مونتاژکار)داخلی........خذمات ÷س از فروش.......ذو واژه کاملا بیگانه از هم
19:13  1392/08/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شیما.شاهین جی : سلام من شا۶ین جی تحویل زمستان ۴۰۳ بودم دی ماه ۴۰۳ مبلع ۳۰۰ تومن ریختیم گفتم تحویل هفته اخر مرداد ۴۰۴ فعلا که خبری از پیامک تکمیل وجه نیست الان تماس گرفتم سایپا میگه هفته چهارم مرداد براتون پیامک میاد بعد یک ماه بعدش تحویل خودرو هست و گفت الان تا تاریخ اردیبهش رو فاکتور کردن دروع میگن یا راست واقعا الان کسانی که اردیبهشت تکمیل وجه کردن ایا تحویل گرفتن؟چرا کسی پتسخگو نیست .لطفا کسایی که تحویل گرفتن خبر بدن تروخدا
بهنام : من هم اعلام آمادگی میکنم شنبه 9 صبح هستم
جمشیدیان : الان نمایندگی بودم گفتم شاهین سی وی تی ها رو فاکتور نمی کنید تکمیل وجه شانزدهم اسفند 1403 بوده ام گفت یه نفر از خط تولید اومده بود اینجا میگفت به خاطر کسری قطعات مثل قفل و نمیدونم واشر دور در فعلا خیلی کم تولید داره یه روز بیستا داره تولید یه روز 50 تا گفت کسری قطعاتش ون خیلی مسخره است گفت ربطی به سخا نداره تکمیل وجه مهم تره گفت اوایل شهریور روش حساب کن. اینطوری نمیشه شنبه بریم دم در اون سایپا رو گل بگیریم.. عملا داره یک ماه یک ماه بهش اضافه میکنه عجب گیری کردیم ... اسفند گفتن دوماه دیگه الان هر وقت میرم 40 روز بعد رو پیشنهاد می‌دهند. الانم گفت اوایل شهریور . اوایل شهریور هم میگه مهر ماه 🌙 لعنت به سایپا که هممون رو اسیر کردند ...
شاهین پلاس : هرکسی میتونه بیاد شنبه ساعت 9
شاهینcvt_mojtaba : یعنی میشه امروز 12 اسفند و 13 اسفند فاکتور بشه؟
بهمن : من ک الان زنگ زدم، با یکی صحبت می‌کرد ک چراغ سپر کم هست یچیزایی پشت گوشی میگفت دیگه مثل اینکه اربا رجوع میگفت شکایت کنم پیگیری کنم ایشونم میگفت حالا هرجا میخای برو پیگیری بکن، بعد من ک گوش میکردم گفت بله بفرماید ازش پرسیدم ک دیگه کی ماشین ما میخاد بیاد فلان کدملی زد گفت انشالله تا آخر این ماه دعوتنامه بهمن میاد، دیماه کامل کنیم میاد، ولی باز گفتم اگر نمیاد برم کویک ثبت نام کنم گفتش آره خب 0را کویک نزدید، کلا حرفاشون دوپهلو بود، خواهشا دوستان همگی پیگیری کنید زنگ. بزنید زورتان میرسه تجمع کنید، مملکت ماجوریه تا کسی بلند نشه اینا بخیالن، بیاید نزاریم بیشتر این به حقمون طلم بشه، همینجوری کم بدبختی گرونی نداریم، همچی کشور بهم ریخته هچی نداریم تو این کشوری ک کلی معادن مس نفت گاز داریم، الان مثل گداها شدیم ن آبی ن برقی ن نونی
بهمن : یا خدا، تف تو مملکتمون همچیش تعطیله،
سهند دیماه : آلان زنگ زدم میگن دیگه قطعه تمام شده تولید متوقف شده واسه اونایی که در بازه 1تا 7اردیبهشت ماه تکمیل وجه کردن شاید یکسال دیگه فاکتور بشید . دوستان تجمع بذارید دم در شرکت سایپا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک : 36درصد چه مبلغی
ناشناس : سلام.ظاهرا بیشترش تو دنده 1 ریپ میزنن.ماشین منم همینطوره.
معین : 260 میلیون با کم کردن سود تورمی و اینا
آنیا : حمل خودرو برای تحویل چند روز طول میکشه؟ از امروز رفته رو این گزینه!! اردبیل هستم
کوییک : اگه اینجوریه که شما میگید چرا نیسان رو حذف نمیکنند
حسین : سلام به دوستان عزیز لطفا اگه کسی اطلاع از سود دیرکرد 36 درصد روزانه چقدر میشه
3تیر : سلام من فاکتور شدم 21تومن بود سودتاخیر الان شد 6تومن نمیدونم چرا
تبدیل 207 : هنوز 5تیر هم فاکتور نشده
دنامشکی : بچه دنا اپشنال رنگ مشکی تاکی فاکتورشده؟
پیش فروش 11 اسفند : والا چی بگم هنوز یکم از 11 اسفندیا موندن منم فاکتور نشدم