مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

در تعریف شرح وظايف خدمات پس از فروش، تعابیری مختلفی بکار برده می شود. برخی معتقد هستند که خدمات پس از فروش، فقط برای رفع مشکلات آتی مشتریان در حین بازه وارانتی (گارانتی) طراحی شده است. ولی آیا خدمات پس از فروش فقط برای این ایجاد شده است که هرگاه مشتری به مشکلی برخورد کرد، واحدهای تعمیراتی دست به کار شده تا رفع اشکال کنند؟ یا چیزی فراتر از رفع ایراد در ورای شرح وظایف واحدهای خدماتی تعریف شده است. اگر این تعریف درست تدوین شده باشد اکنون میزان رضایت مشتریان از خدمات دریافت شده باید در بالاترین سطح خود باشد، اما مشاهده می گردد که مشتریان در تمامی صنوفی که از این فرمول استفاده می کنند دارای بیش ترین نارضایتی هستند. در بررسی علل ایجاد گلایه مندی در مشتریان در مقایسه با سازمان های مشابه در خارج از کشور، دو اختلاف اساسی قابل مشاهده است:

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

۱. به تدریج سازمان ها دریافته اند نباید به انتظار مشتری بوده و خود باید پیشقدم در جلب مشتری شوند، این سازمان ها هستند که باید قبل از هرگونه اعلام مشتری نسبت به حضور و رفع عیب اقدام نمایند. به طور کلی، سازمان ها باید رفتار مشتری و محصول خود را رصد نموده و به محض اینکه احساس نمودند که احتمال بروز عیب در محصول می رود، نسبت به برنامه ریزی به منظور رفع عیب اقدام نماید. این امر در در حال حاضر در برخی از واحدهای فروش شرکت ها مشاهده است. قبل از اینکه مشتریان پی به نیاز خود ببرند این سازمان ها هستند که با مراجعه به مشتری، تلاش در برانگیختن نیاز مشتری به خرید محصول را دارند. واحدهای بازاریابی  و بازارسازی (مارکتینگ) اصولا بر این اساس طراحی و ایجاد می شوند که با استفاده از روش های متنوع شامل تبلیغات و برندینگ، احساس نیاز را در مشتری فعال سازند. فروش چمدانی و فروش رودرو  از مثالهای ملموسی هستند که در بازار آمریکا به راحتی قابل مشاهده هستند. همین امر باید در خدمات پس از فروش نیز ایجاد شود. سازمان ها نباید به انتظار مشتری بنشینند تا روزی خود را با اولین مشتری مراجعه کننده دریافت دارند. بلکه باید قبل از مشتری پی به نیاز مشتری برده و با مراجعه به ایشان نسبت به رفع نیاز اقدام کنند. این بزرگ ترین انتظاری است که مشتریان از سازمان های متبوع خویش دارند: مراقبت و توجه به تمام و کمال.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

۲. مشتری امروزه با مشتری بیست سال پیش فرق می کند. بالا رفتن تعداد رقبا و هم چنین کیفیت کالاها و در کنار آن تنوع محصولات با قابلیت های متفاوت محصول، انتظار مشتری را به همان میزان از سازمان بالا برده است. امروزه مشتریان کالاهای خود را از هر مراجع فروش می توانند ابتیاع نمایند و اگر مشتریان سراغ سازمان ما می آیند باید انگیزه فراتری برای رجوع داشته باشند. تحقیقات نشان داده تقاوت قیمت کالا بعنوان عامل جذب مشتری نمی باشد. امروزه روز، مشتریان فراتر از قیمت به خرید کالا می اندیشند. فردی که نیازهای ابتداییش برآورده شده باشد در ادامه به دنبال رفع نیازهای عاطفی و اجتماعی می رود (نمودار مازلو). در بازارهای امروزه آن چه را که بیش از بیش مشتریان را ترغیب به خرید می کند، برآورده سازی نیازهای اجتماعی او می باشد. احترام گذاشتن به مشتریان به روش های مختلف می تواند موجب ترغیب مشتریان شود که روش های مختلفی معمولا برای آن استفاده می شود. از باز کردن درب فروشگاه توسط نگهبانان برای مشتریان تا ارسال پیامک تبریک تولد از مثال های بارز و شناخته شده ای می باشد که سازمان ها برای ابراز توجه به مشتریان خود استفاده می کنند. واحدهای خدمات پس از فروش، به عنوان واحدهای ارتباط بعدی با مشتری، این امکان را دارند که با هر بار ارتباط با مشتری بتوانند این حس را ایجاد کرده و مشتری احساس کند با احترامی که از سازمان دریافت می کند، نیازهای اجتماعیش ارضا گردد.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

در حقیقت روش های اشاره شده فوق در یک راستا و آن نیز به منظور  ایجاد حس شاخص بودن به مشتریان به کار گرفته می شود و چنانچه سازمان بتواند حس احترام را در مشتری بیدار سازد می تواند مطمئن باشد که به اهداف دراز مدت خود دست یافته است.روش های مختلفی دیگری برای برآوردسازی حس احترام مشتریان وجود دارد که در مقاله بعدی بطور مفصل به آن اشاره خواهد شد.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟


مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: حیدر
1

خودرو ساز(مونتاژکار)داخلی........خذمات ÷س از فروش.......ذو واژه کاملا بیگانه از هم
19:13  1392/08/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر : سلام شما کی تکمیل وجه کرده بودید
محمد : بازم از ۳ شهریوریا سفید رنگ مونده که فاکتور نشده باشه؟
سجا د ایلام : من شنبه صبح میرم دم معاونت فروش ببینم مادر من پسر اورده یا مادر اینا چطوری 22خرداد تبدیل زدم هنور فاکتور نکردین نشونشون میدم
پرندروکش : تبدیل تا مرداد اومده. شهریور هیچی نیومده
v4 lx فوری تحویل سه شهریور : سلام امروز تیتانیوم فاکتور بوده کسی؟ اگه بوده میشه ساعت واریزش رو بگه؟ الان سه روز شروع سده تحویل سه شهریورها پلی فاکتور نمیشیم….
v4 lx : سلام چه رنگ؟ واریز چه ساعتی؟ تحویل کی بودید؟
حمید : 20 خرداد تکمیل و تبدیل هیچ خبری نیس خدا بگم چیکارشون کنه
شاهین جی ناموجود : به نظرم تبدیل بزنید خودتونو راحت کنید الکی انتظار نکشید منم جی بودم مرداد ۱۸ خرداد تبدیل زدم و دیروز تحویل گرفتم
شاهین جی ناموجود : دوستان سلام تو سایت امروز قیمتهای سایپا رو زده بود هم کارخانه هم بازار شاهین جی قیمت کارخانه ۶۷۱ قیمت بازار زده بود ناموجود
تارا دستی ارومیه تیتانیوم : انتخاب نمايندگي 1404/05/01 پرداخت كل وجه 1404/05/01 دريافت پرونده 1404/06/13 آماده براي صدور فاكتور 1404/06/13 فاكتور شده 1404/06/13 تخصيص پلاک 1404/06/15 آماده جهت تحويل 1404/06/15 صدور اسناد خودرو 1404/06/18 حمل خودرو براي تحويل 1404/06/17 دريافت خودرو توسط نمايندگي در حال انجام تحويل به مشتري
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
قاسم 153450080تحویلی 31 تیر : درود دوستان 6/9 فاکتور شد 6/12پلاک امروز زنگ زدم گفت ساعت 11حرکت کرد برای اهواز ان شاء الله تحویل گرفتم خدمت دوستان اعلام میکنم
ک . خل : بدو بدو برو این کارو بکن فقط سریع اقدام کن .دیگه چرا اینجا شعر می سرایی
کوییک GXL : مدیران ملعون و.....پدر سایپا تا کی میخوایید با اعصاب و روان ما بازی کنید امیدوارم به دردی گرفتار بشید که هر روز انتظار مرگ بکشید. ملاعین و شیاطین زمانه
مجتبی : مهر میفرستن که افزایش قیمت جدید بهش بخوره براساس تورم و هر سال در مهرماه افزایش قیمت داده احتمالا واریزی دوم 425 میلیون باشه و قیمت خود ماشین 850
مبینا : سلام این مبلغ تاثیر مصوبه شورای رقابت که داخل فاکتور زده چیه دیگه ؟؟یعنی اینو پس میدن؟ کسی میدونه لطفا جوابمو بده مرسی
چین : انشالله بقیه فاکتور بشن روز تعطیل اتومات فاکتور شدم میگفتن روز تعطیل فاکتور نمیکنن ولی شد
رضاااا : سلام دوستان من یک پراید وانت سال 93را تازه خریدم همه چیزش خوبه فقط خاموش میشه پمپ بنزین و دریچه گازش ورا عوض کردم بازم انگار خفه میکنه یه دفعه کسی از شما اگر این مشکل را داشته یه راهنمایی بکنه دستگاه هم خطایی نشون نمیده ممنون
دنا 6 دنده آلومینیم تیتانیوم31مرداد : اینا اگر تا آخر ماه فاکتور کردن ماشینو دادن که هیچ وگرنه تا آبان مثل رینگ فولادی های تیرماه که تازه دارن ماشین میگیرن اسیریم
وحید ازنا لرستان : سلام منم 31 شهریورم احتمالا واسه سربرج پیامک تبدیل بیاد واسمون..
soren : انشالاه به زودی فاکتور چند روزی شدت گرفته