بعد از اینکه وزارت صمت برای بازگشت آرامش به بازار خودرو به خودروسازان اجازه داد در سال جاری طی چند مرحله پیشفروش خودرو داشته باشند، رقابتی میان ایرانخودرو و سایپا برای پیشفروش خودرو به راه افتاد، به طوری که ایرانخودرو تاکنون هشت مرحله فروش فوقالعاده را پشت سر گذاشته و سومین پیشفروش مشارکت در تولید خود را اوایل شهریورماه سال جاری با عرضه پنج محصول با موعد تحویل دیماه ۱۴۰۰ تا شهریور برگزار و از روز دوشنبه طرح فروش مشارکت دیگری را برای پنج محصول خود فعال کرده و موعد تحویل این خودروها از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا آذرماه همان سال پیشبینی شده است.
قرار است برندگان قرعهکشی پیشپرداخت تعیین شده را واریز کنند و مابقی در زمان تحویل خودرو با نرخ روز محاسبه و پرداخت شود. با توجه به اینکه این گروه خودروسازی و همچنین گروه خودروسازی سایپا تا به حال اخبار شفافی از تحویل تعداد خودروهای پیشفروشی به مشتریان اعلام نکردهاند، برخی از مشتریان نسبت به تبعیض قیمت بین خودروهای تحویل آبان و آذر با خودروهای مهرماه گلایه دارند، اما خودروسازان با درج یک جمله در قرارداد، موافقت مشتریان را برای افزایش قیمت خودرو جلب کردهاند. نکته حائز اهمیت طرح فروش مشارکتی این است که مورد نقد کارشناسان خودرو قرار گرفته است.
به گفته آنها مدیرعامل ایرانخودرو میخواهد زمین سوخته تحویل مدیرعامل بعدی ایرانخودرو بدهد، وگرنه پیشفروش تولیدات دو سال آینده به جز جذب نقدینگی و پیشخور کردن آن طی ماههای باقیمانده دولت روحانی و ایجاد تعهد برای مدیران بعدی چه معنایی دارد!. کمااینکه مدیران سابق این گروه خودروسازی و سایپا در سالهای گذشته این تجربه را تکرار کردهاند و بعد از تغییر مدیران عامل شرکت به شدت دچار زیان شده و با کسری بودجه و سرمایه درگردش مواجه شدهاند. از اینرو ضرورت دارد که وزارت صمت و نهادهای نظارتی بر نحوه هزینهکرد وجوه خودروهای پیشفروش شده برای دو سال آتی نظارت بیشتری داشته باشند تا دوباره زیان خودروسازان به زمین تعیین قیمتهای دستوری و شورای رقابت پاس داده نشود.
گلایه مشتریان از تبعیض در حق تحویلیهای آبان و آذر
برخی مخاطبان فارس با ارسال مطالبی نسبت به افزایش قیمت محصولات خودروسازان معترض شدهاند. یکی از مشتریان شرکت سایپا در این مورد میگوید: بهمنماه سال گذشته برای پیشخرید کوئیک آر مبلغ ۳۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به حساب سایپا واریز کردم. آن زمان فکر میکردیم با قیمت ۶۵ الی ۷۰ میلیون خودرو را تحویل میگیریم، اما اردیبهشتماه قانونی تصویب کردند که طبق آن هر سه ماه یکبار افزایش قیمت برای محصولات سایپا و ایرانخودرو لحاظ شود. وی ادامه داد: حوالهداران آبان و آذر چه گناهی کردهاند که برای یک کوئیک آر بهدرد نخور، هر سه ماه یکبار باید ۴۰ میلیون بیشتر پرداخت کنند. تا امروز ۷۵ میلیون تومان اضافه شده و امروز باید ۱۴۰ میلیون تومان پرداخت کنیم. این در حالی است که ایرانخودرو پژو۲۰۶ را با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان به مشتریانش عرضه میکند. این مشتری عنوان کرده است: مگر افزایش قیمت دلار فقط برای سایپاست که به خود اجازه میدهد دست در جیب مردم کند. اگر بخواهیم انصراف هم بدهیم امتیاز خرید خودرو را تا دو سال دیگر از دست میدهیم. با قرض و وام ۶۰ میلیون تومان جور کردهام، الان از کجا ۴۰ میلیون تومان دیگر جور کنم.
سال گذشته قیمت بازار آزاد پایینتر از نرخ فعلی خودرو بود
یکی دیگر از مخاطبان میگوید: برای کسانی که یک سال پیش در پیشفروش خودروی سایپا ثبتنام کرده بودند، دعوتنامه تکمیل وجه به قیمت روز صادر شده است. به این افراد که سال گذشته ثبتنام کرده بودند تاکنون سه بار افزایش قیمت خورده است، اگر حوالهداران سال گذشته در طرحهای خودروسازان شرکت نمیکردند با قیمتهای بسیار پایینتر از قیمت فعلی کارخانه میتوانستند خودروی مورد نیازشان را از بازار آزاد تهیه کنند و در این یک سال هم بدون خودرو نمیماندند. این مخاطب معتقد است: درآمد مردم در این مدت ثابت بوده، در حالی که هزینهها رو به افزایش است و در این شرایط قیمت خودرو هم هر سه ماه یکبار افزایش یافته است.
بسیاری، اندک پسانداز خود را به امید ماشیندار شدن به دست خودروسازان سپردند و در طرحهای پیشفروش شرکت کردند، اما حالا با قیمتهای بسیار بالا مواجه شدهاند. از مسئولان وزارت صمت درخواست داریم برای جلوگیری از تضییع حقوق شرکتکنندگان در طرح پیشفروش خودرو وارد عمل شوند. حداقل خواسته ما این است که دعوتنامههای پاییز با نرخ مصوب سه ماهه دوم سال اصلاح شود. گفتنی است، با توجه به درج موضوع «محاسبه قیمت خودرو بر اساس نرخ موعد تحویل» طبق قانون، خودروساز اجازه دارد وجه محصولش را بر اساس قیمتگذاری جدید از مشتریان مطالبه کند. در این شرایط باید منتظر ماند و دید وزارت صنعت و وزیر جدید چه تمهیداتی برای کاهش قیمت تمام شده تولید خودرو میاندیشند، آیا با کاهش نرخ دلار، قیمت محصولات صنعتی از جمله خودرو نیز در کارخانه کاهش مییابد یا خیر.