تا پایان آبانماه ۲۰۹ هزار و ۶۰۹ دستگاه در گروه پژو، ۳۲هزار و ۵۳۲ دستگاه در گروه سمند، ۶ هزار و ۸۱۹ دستگاه رانا و ۳۴ هزار و ۵۰۶ دستگاه دنا در ایرانخودرو تولید شد. این گروه صنعتی همچنین در مدت یادشده موفق به تولید ۳ هزار و ۱۹۶ دستگاه هایما، ۴ هزار و ۳۰۸ دستگاه وانت و سایر محصولات و ۱۷۰دستگاه پژو ۲۰۰۸ شده است. ابتدای تابستان امسال مسئولین سایپا جشن تولید صد هزارمین خودروی تولید شده را طی یک کنفرانس خبری برگزار کردند و امیدوار بودند همین روند را هم در تابستان طی کنند ولی به دلایلی به خصوص به دلیل بالارفتن عجیب و قریب قیمت ارز در کشور و همچنین شروع دور دوم موج کرونا در کشور موفق نشدند . در شرکت ایران خودرو هم که امسال هدف تولید پانصد هزار خودرو را برنامه ریزی کرده بود به همان دلایل اشاره موفق نبودند و تا اینجا که دو سوم از سال گذشته است تنها به موفق به دستیابی به کمی بیش از نصف هدف از پیش تعیین شده گردیده اند.
بررسی آمارهای منتشرشده در سامانه کدال حاکی از تولید ۵۶۶ هزار و ۸۴۴ دستگاه خودرو از سوی ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو از ابتدای امسال تا پایان آبانماه است. در این میان گروه صنعتی ایرانخودرو با تولید ۲۹۱ هزار و ۲۳۴ دستگاه خودرو در بازه زمانی یادشده، سهم ۵۱.۴درصدی را از تولید هشتماهه امسال از آن خود کرد.
سهم هر محصول از سبد تولید ایران خودرو برپایه آمارهای کدال تا پایان آبانماه ۲۰۹ هزار و ۶۰۹ دستگاه در گروه پژو، ۳۲ هزار و ۵۳۲ دستگاه در گروه سمند، ۶ هزار و ۸۱۹ دستگاه رانا و ۳۴ هزار و ۵۰۶ دستگاه دنا در ایرانخودرو تولید شد. این گروه صنعتی در مدت یادشده همچنین موفق بهتولید ۹۴ دستگاه دانگفنگ، ۳ هزار و ۱۹۶ دستگاه هایما، ۴ هزار و ۳۰۸ دستگاه در گروه وانت و سایر محصولات و ۱۷۰ دستگاه پژو ۲۰۰۸ شده است. همچنین ۴۰ هزار و ۹۰۴ دستگاه از این تولیدات مربوط به آمار آبانماه این شرکت است.
حذف و اضافه های سبد محصول آبی پوشان جاده مخصوص گزارش ارزشیابی کیفی خودروهای سواری برای مهرماه امسال از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نشان داد پژو ۲۰۰۸ آخرین حضورش را نیز در ایرانخودرو تجربه کرده است و بهنظر میرسد آخرین محمولههای CKD آن هم روی خط تولید رفتهاند. 243.jpg علاوهبر این محصول، تولید خودرو هایما اس ۷ اتوماتیک نیز بنا بر اعلام ایرانخودرو به ثبتنامکنندگان آن، بهدلیل توقف همکاری خودروساز چینی متوقف شده است و بهنظر میرسد شاهد آخرین حضور آن در گزارش کیفی باشیم.
همچنانکه شاهد آخرین حضور دیگر محصول هایما یعنی اس ۵ در گزارش کیفی شهریورماه بودیم. البته این محصولات سهم ناچیزی از سبد تولید ایرانخودرو داشتند و فعالیت اصلی این خودروساز در سال جاری شامل تولید محصولات گروه سمند (سمند الایکس، سمند الایکس EF۷ و سمند سورن)، گروه پژو (پژو۲۰۶، پژو۲۰۶ صندوقدار، ۲۰۷ دستی، پژوپارس و پژو۴۰۵)، گروه دنا (شامل دنا پایه، دناپلاس توربوشارژ با گیربکس دستی، دناپلاس توربوشارژ با گیربکس اتوماتیک)، گروه رانا (رانا پایه و رانا پلاس) و گروه وانت (آریسان) بوده است. ایرانخودرو همچنین تولید و عرضه پنج محصول برای کوتاهمدت و چهار محصول جدید را در برنامههای بلندمدت خود گنجانده است که برخی از آنها تا پایان سال جاری و برخی دیگر طی سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بهبازار میآیند. از برنامههای کوتاهمدت ایرانخودرو باید بهتولید و عرضه پنج محصول راناپلاس، سورنپلاس، سمند بهینه، دناپلاس با گیربکس ۶ سرعته و ۲۰۷ پانوراما اشاره کرد. از برنامههای بلندمدت ایرانخودرو نیز میتوان بهطراحی، تولید و عرضه پنج محصول صندوقدار K۱۳۲، کراساوور K۱۲۵، هاچبک K۱۲۱، دنای برقی و K۱۳۲ برقی اشاره کرد که از بهمنماه امسال تا بهمن ۱۴۰۱ بهخط تولید خواهند آمد.
شکست آمار تولید روزانه و کاهش معوقات گروه صنعتی ایرانخودرو در نخستین روز ماه جاری، رکورد تولید روزانه محصولات را با تولید ۲ هزار و ۶۲۵ دستگاه خودرو شکست؛ این تعداد در آمار تولید دو سال اخیر ایرانخودرو بیسابقه است. بزرگترین خودروساز کشور در ابتدای آذرماه امسال نسبت بهمدت مشابه سال گذشته، توانست رشد ۵۹ درصدی را در تعداد تولید رقم بزند. ایرانخودرو موفق شده است در این بازه زمانی بیش از ۳۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند که حدود ۱۲۰ هزار دستگاه بیشتر از هشت ماه سال گذشته است.
تعداد تعهدات معوق بهمشتریان نیز کاهش چشمگیری داشته و از حدود ۲۰۰ هزار دستگاه سال گذشته به ۳۶ هزار دستگاه رسیده است. بیش از ۳۰ درصد از معوقات مربوط بهتولیدات مشترک با شرکتهای خارجی بوده که این بخش نیز با اجرای طرحهای تبدیل بهمحصولات ایرانخودرو که با رضایت مشتریان خواهد بود، تا پایان سال بهصفر خواهد رسید. درحالحاضر میانگین تاخیر در ایفای تعهدات به کمتر از دو ماه رسیده و با این روند، بهروزآوری آن در آینده نزدیک محقق خواهد شد. ایرانخودرو پیش از این اعلام کرده بود موفق شده است از ابتدای امسال تا بیستوپنجم آبانماه بیش از ۲۶۲ هزار دستگاه خودرو وارد بازار کند که نسبت بهمدت مشابه سال گذشته افزایش بیش از ۲۱ درصدی را نشان میدهد. چرا که سال گذشته در همین بازه زمانی حدود ۲۱۶ هزار دستگاه خودرو وارد بازار شده بود. کاهش قابل توجه تعهدات معوق بهمشتریان نیز از نتایج حاصل از برنامهریزیهای دقیق در تولید و فروش محصول است.
رشد حدود ۶۰ درصدی تولید هشت ماهه ایرانخودرو از ابتدای امسال تا ابتدای آذرماه و درشرایط تحریمهای سخت، نسبت به مدت مشابه سال گذشته توانست رشد ۵۹ درصدی را در تعداد تولید رقم بزند. ایرانخودرو موفق شده است در این بازه زمانی بیش از ۳۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند که حدود ۱۲۰ هزار دستگاه بیشتر از هشت ماه سال گذشته است. برگشت برخی از محصولات ایران خودرو به خط تولید خود ار نکات جالب توجه این شرکت می باشد . خودروهای دانگ فنگ ، پژو ۲۰۰۸ و هایما بعد از مدت ها به خط تولید برگشتند . ولی نکته جالب تر این است که ایران خودرو در همین ماه آبان گذشته با طرح های جایگزینی این خودروها با سایر محصولات اقدام نمود در صورتیکه این خودروهای معوق حدود ۲ سال از تعهد تحویل آنها گذشته است .
بدینترتیب، بزرگترین خودروساز کشور توانسته است میزان تولید ۱۰ ماهه سال گذشته را در هشت ماه عملیاتی و محقق کند. در این مدت، ایرانخودرو رشد ۵۸ درصدی تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهثبت رسانده است. این دستاورد درشرایطی محقق میشود که صنعتخودرو کشور بهصورت مستقیم هدف تحریمهای ظالمانه قرار گرفته و فشارها برای توقف چرخهای آن رو بهافزایش است. اما بهنظر میرسد زنجیره تامین و تولید این صنعت استراتژیک با مدیریت جهادی و همت کارکنان گروه صنعتی ایرانخودرو، پویایی و رشد خود را بهبهترین شکل حفظ کرده است. درواقع تولید در ایرانخودرو پس از یک دوره کاهش، از نیمه سال گذشته رشد مستمر داشته و این خودروساز تلاش بیوقفه خود را در جهت تحقق شعار سال، عملیاتی کرده است.