صدور فرمان رئیس‌جمهوری برای ترخیص کامیون های مانده در گمرک

 

صدور فرمان رئیس‌جمهوری برای ترخیص کامیون های مانده در گمرک

 

وزیر راه و شهرسازی از رئیس‌جمهوری درخواست کرده بود تا دستور ترخیص هرچه سریع‌تر 2000 دستگاه کامیون معطل مانده در گمرک را صادر کند. اکنون رئیس‌جمهوری به وزیر صمت برای ترخیص‌ کامیون‌ها دستور داده است.

 

کامیون‌های وارداتی، مربوط به اجرای طرح نوسازی ناوگان باری جاده‌ای است که از خردادماه امسال شروع شده است. اما تا الان اجازه ترخیص آنها صادر نشده است.

این تعداد کامیون هم مانند خودروهای سواری حبس شده در گمرک بدون هیچ سرنوشت مشخصی می باشند که بر اساس نیاز به بازسازی ناوگاه حمل و نقل جاده ای کشور به احتمال زیاد در صورتی سنگ اندازی صورت نگیرد ترخیص خواهند شد .

 

 با گذشت 7 ماه از شروع طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده و واردات 2 هزار کامیون در این راستا، بر اساس نامه محمداسلامی، وزیر راه و شهرسازی به رئیس‌جمهوری، حدود 2 هزار دستگاه کامیون وارداتی در گمرک‌های کشور منتظر اخذ تأییدیه‌های لازم برای ترخیص هستند. به این ترتیب به‌خاطر ترخیص نشدن کامیون‌های وارداتی زیر سه سال ساخت طرح نوسازی ناوگان فرسوده، وزیر راه و شهرسازی از رئیس‌جمهوری درخواست کرده تا دستور ترخیص هرچه سریع‌تر کامیون‌های معطل مانده در گمرک را صادر کند. صدرالله بمانا، مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از دستور رئیس‌جمهوری به وزیر صمت برای ترخیص کامیون‌ها خبر داد.

 

7ماه از اجرای طرح گذشته

 

ثبت‌نام نوسازی کامیون‌های فرسوده از خردادماه راه‌اندازی شد. تولید و واردات ۲ برنامه برای نوسازی کامیون‌ها ی آزاد شده است. چهار گروه تولیدکنندگان داخلی ناوگان با سهمیه ۱۰۰۰ دستگاه برای هر یک، شرکت‌های حمل ونقل بزرگ مقیاس با مجوز واردات ۱۰۰ دستگاه کامیون برای هر شرکت، شرکت‌های واردکننده دارای مجوز از وزارت صمت با سهمیه ۱۰ دستگاه برای هر شرکت و مالکان حقیقی و حقوقی کامیون‌های فرسوده واجد شرایط و متقاضی واردات می‌توانند در این طرح مشارکت کنند. خدمات پس از فروش و مشخص بودن منشأ ارز دو شرط واردات کامیون است. کامیون‌های وارداتی کارکرده و حداقل با 3 سال فعالیت هستند. اولویت این طرح قشر رانندگان است. در طرح نوسازی کامیون‌ها قرار است ۵۳ هزار دستگاه کامیون از راه واردات یا تولید داخل وارد ناوگان شود.

 

در طرح نوسازی، کامیون‌های بالای 40 سال سن در اولویت قرار دارند. در این طرح برای نوسازی ۵۳ هزار دستگاه در مدت ۳سال هدف‌گذاری شده است و با اجرای آن، سن ناوگان حمل‌ونقل بار کشور ۵.۵سال کاهش می‌یابد.

 

بر اساس طرح نوسازی کامیون‌ها، متقاضیانی که می‌خواهند از کامیون‌های دست دوم برای نوسازی کامیون‌هایشان استفاده کنند با شرایط اعلام شده از سوی سازمان راهداری و با ارز متقاضی و نرخ آزاد بتوانند این کار را انجام دهند اما با‌وجود وارد شدن 2هزار دستگاه کامیون زیر سه سال ساخت اروپایی توسط کامیون‌داران، همچنان اقدامی برای ترخیص آنها صورت نگرفته است.در نامه وزیر راه به این موضوع اشاره شده که «بیش از چهار ماه است با‌وجود دریافت گواهی استاندارد از سازمان ملی استاندارد ایران و همچنین گواهی خدمات پس‌از فروش از شرکت‌های معتبر داخلی و ورود حدود 2000 دستگاه کامیون اروپایی، وزارت صمت تاکنون از معرفی افراد برای ترخیص کامیون‌ها خودداری نموده است لذا با توجه به اینکه سال ساخت این کامیون‌ها (2017) می‌باشد برای ترخیص آنها کمتر از 40روز فرصت باقی مانده است و عدم تعهد و عدم ترخیص آنها موجب وارد آمدن خسارات فراوانی به این بخش خواهد شد.»

 

وزیر راه و شهرسازی از رئیس‌جمهوری درخواست کرده همانند کالاهایی که ارز آنها توسط متقاضی تأمین شده است و بر اساس مصوبه جدید ستاد اقتصادی از گمرکات کشور ترخیص می‌شوند، وزارت صمت اجازه ترخیص کامیون‌های وارداتی را هم صادر کند. جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت کامیون در کشور و پرهیز از ایجاد نارضایتی کامیون‌داران دو دلیلی است که وزیر راه و شهرسازی با استناد به آن، خواستار ترخیص هر چه سریعتر کامیون‌ها شده است.

 

با توجه به افزایش نرخ ارز، واردکنندگان نگرانند با گذشت زمان، اجازه ترخیص به آنها داده نشود. چون بر اساس طرح، شرط سنی کامیون‌ها 3 سال است. کامیون‌های وارداتی مدل سال 2017 هستند و اگر تا اول سال میلادی جدید یعنی حدود یک ماه دیگر ترخیص نشوند، شرط سنی آنها اجازه ورود را نمی‌دهد.

 

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به موجود بودن 2هزار دستگاه کامیون زیر سه سال در مرزها و گمرک‌های کشور، اظهار کرده که اگر مهلت زمانی تعیین شده برای انجام کارهای ترخیص واردات کامیون‌های 3 سال کارکرده بگذرد، باید عودت داده شوند. با توجه به زمان اندک باقیمانده باید دید آیا این کامیون‌ها مانند کالاهای دیگر که در حال ترخیص از گمرک است، بزودی اجازه ترخیص پیدا می‌کنند؟

 

به‌گفته بمانا، با توجه به اینکه دولت دستور ترخیص کالاهایی با منشأ ارز خارجی را که ارز متقاضی‌ است صادر کرده، وزیر راه و شهرسازی ازرئیس جمهوری درخواست کرده تا کامیون‌ها هم مانند کالاهایی که با منشأ ارز متضاضی وارد شده، اجازه ترخیص بگیرد. او گفت: درست است که کامیون کالای اساسی نیست اما با توجه به فرسوده بودن 125 هزار کامیون بین شهری، ترخیص این کامیون‌ها برای جابه‌جایی بار ضروری است.

 

کامیون‌های وارداتی 4 ماه است که از سازمان استاندارد گواهی استاندارد و همچنین گواهی خدمات پس‌از فروش از شرکت‌های معتبر داخلی را گرفته‌اند اما مشخص نیست چرا وزارت صمت اجازه ترخیص کامیون‌ها را صادر نکرده است.

 

مشاور رئیس سازمان راهداری گفت: کامیون‌ها توسط شرکت‌ها وارد شده است و منشأ ارز آن هم داخلی نیست.شرط ترخیص هم کسب گواهی استاندارد، ایمنی، کیفیت آلایندگی و خدمات پس‌از فروش است که تمام این موارد کسب شده و کامیون‌ها برای ترخیص ممانعتی از این نظر ندارد. همچنین در قبال هر کامیون وارداتی باید شرکت‌های واردکننده یک خودرو فرسوده را از رده خارج کنند.

 

بر اساس این گزارش هم اکنون حدود 200 هزار دستگاه کامیون فرسوده در کشورموجود است که ازاین تعداد ۱۲۵ هزار دستگاه در شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای فعال است. به‌گفته مشاور رئیس سازمان راهداری،« در زمینه نوسازی تأکید بر تولید داخل است و هر قدر تولید شود، خریداری شده و دولت بابت آن ۹ درصد از سود تسهیلات ۱۸ درصدی را نیز می‌پردازد.»

 

طرح رئیس‌جمهوری برای حمایت از تولید

 

بر اساس طرح نوسازی، برای نوسازی ناوگان فرسوده مبنا بر اساس سهمیه  ۸۰ درصدی تولید داخل و ۲۰ درصدی واردات تنظیم شده است اما اگر کامیون تولیدی جوابگوی نیاز نباشد، واردات برنامه بعدی برای تأمین و نوسازی ناوگان باری جاده‌ای است. مشاور رئیس سازمان راهداری با اشاره به این موضوع گفت: اولویت نوسازی با تولید داخل است اما با توجه به تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، فعلاً تولید داخل جوابگوی نیاز نیست. بر این اساس طرحی برای حمایت از تولید کامیون به تصویب رسیده که طرح ریاست جمهوری است. در این طرح دولت 50درصد هزینه تولید را از محل صرفه‌جویی سوخت می‌پردازد و همچنین 30 درصد دیگر هزینه هم تسهیلات با سود 18 درصدی به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود. بمانا افزود: اگر کامیون وارد نشود با توجه به تقاضای بالایی که هست، افزایش بیش از پیش قیمت کامیون اتفاق می‌افتد به همین دلیل رئیس‌جمهوری هم خواستار ترخیص سریع‌تر کامیون‌ها است.

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ترخیص کامیون های مانده در گمرک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین : سلام من هم ۵دی ماه ثبت نام کردم وهنوزتکمیل وجه ،زرد میباشد،ازنمایندگی هم سوال کردم میگن احتمالا تیرماه برای تحویل باشد،بقیه چیزهای عنوان شده ،دروغی بیش نیست.
وحید 2 : به محسن 2 داداش هنوز هستی؟ ی خبر از خودت بده از پیامک رو دیدی
نرگس : سلام آقا مهدی شما کدوم نمایندگی هسین منم‌شیرازم جمعه ماشین تیک حمل خورده ولی هنوز نرسیده
S3به sr3 : تهرانی ها باید دست بکار بشید برای شاسی شدنش تمجمع کنید تا راهمر sr3 رو شاسی کنه
Shahin G : الکی میگن همشون فقط دروغ ما۱۴ آذر فاکتور نشده
درسا : فکر نکنم تبدیل بزنن ،ولی نامردی شاهین پلاس تا ۱۹ اسفند فاکتور کردن ،برای cvt رو یک اسفند گیر کرده
مممدی : تارای فیس لیفت توربو کی تولید میشه؟؟؟ کسی اطلاعی داره؟
MHZ : دوستان گرامی ، شاهین پلاس ها رو دارند رگباری فاکتور می کنند .خدا کنه برای ما Cvt ها تبدیل به پلاس بفرستند که ما به تفاوتش رو بریزیم بحساب و پلاس بگیریم .
Mehdi : نمیدونم از تهران تا شیراز چقدر راهه که ۳ روز شد ماشین هنوز تحویل نمایندگی نشده حالا بازم خدا کنه سالم و خصوصا کامل برسه یک روز دیگه هم روش .
ناشناس : در جواب شاهین زمستان بله اگه قرار داد تحویل مرداد بوده باشه ۲۱میلیون و۱۷۵ هزار تومان تخفیف سود مشارکت بوده یعنی از کل قیمت ۵۷۳ خورده ای ۲۱ میلیون کم شده و ۵۵۲میلیون برای شما حساب شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
555555555555 : مطمئنی جی ایکس ال هست ؟؟ مدل دیگه نیست ؟؟؟ چقدر دادی برای تکمیل وجه ؟
علی : معلوم میشه از نفوذی های ایران خودرو هستی. یک متن با دو اسم منتشر شده. تو هم کلاه برداری
توحید ارومیه : تحویل 2اردیبهشت خوش بینانه 3ماه در بعضی مواقع تا4و5ماهم تجربه داشتم
محمد دنا آپشنال مشکی آبنوس : سلام فروش فوری طرح ماداران 7فرودین واریز کردم مابه التفاوت هم یک ماه بعد واریز کردم تحویل 4تیرماه هنوز فاکتور نشده هر روز هم تاریخ آماده به فاکتور هم تغییر میکنه خوزستان هستم
احمدرضا : پیش فروش دناپلاس اتومات آپشنال خرداد 404،واریزی اول آبان 403 ،تکمیل وجه 23 فروردین ، فاکتور 30 اردیبهشت، پلاک 12 خرداد، 20 خرداد تحویل نمایندگی،القصه تمام
کوییک آر اس : هیچکس در این مورد اطلاعی نداره ممکنه افزایش قیمت بخوره ممکنه نخوره افزایش قیمت چند عامل درش دخیل اینکه درخواست سایپا و اینکه آیا بعدا باهاش موافقت بشه یا نه کسی از این چیزها خبر نداره
دوستان اتو : من هم هستم
محمد : سلام دوست عزیز نمایندگی که کلا قابل تغییر نیست ولی شما برا اینکه میخاین پلاک تهران بگیرین باید آدرس سخا تون مال تهران باشه در این صورت پلاک تهران بهتون میدن و نمایندگی اش مهم نیست ، تحویل حضوری رو هم بزنین تا ماشین برا نمایندگی تبریز ارسال نشه و حضوری تهران تحویل بگیرین
دنا اتوماتیک : سلام دوستان هرکسی فاکتور میشه یا تحویل میگیره تاریخ واریز وجه و مراحل رو بگه که دوستان روندشون رو پیش بینی کنن.
اپشنال شهریور : اول بذار دعوت نامه بیاد بعدا در موردش صحبت کنیم اما فکر کنم بااین روا اول شهریور فاکتور بشه