سود 135 هزار میلیارد تومانی که به جیب واسطه ها رفت/ جیب پر پول دلالان و دست بی حنای خودروسازان

 

سود 135 هزار میلیارد تومانی که به جیب واسطه ها رفت/ جیب پر پول دلالان و دست بی حنای خودروسازان

 
این روزها که تغییر در مدل قیمت گذاری صنعت خودرو به موضوع پرحاشیه این صنعت تبدیل شده، نگاهی به اعداد و ارقام موجود در این زمینه نشان می دهد که در صورت تداوم این روند باید شاهد زیان بیشتر صنعت خودرو بوده و سود حاصل از تولیدات را در جیب واسطه ها ببینیم.
 
در حالی همچنان بر روی روش های متفاوت قیمت گذاری در صنعت خودرو بحث و اظهار نظر می شود و هر کارشناس بسته به تجربیات خود بر اجرای یک روش قدیمی تاکید دارد که زیان قیمت گذاری تکلیفی در صنعت خودرو روز به روز در حال افزایش است و جبران این ضرر به طور قطع به زمان طولانی تری نیاز دارد.
 
به گفته  فعالان این حوزه تداوم قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو در سال های گذشته سود چندانی را نصیب واسطه ها کرده به طوری که اختلاف قیمت کارخانه و بازار در محصولات ایران خودرو 70 هزار میلیارد تومان و در گروه خودروسازی سایپا 65 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم به جای سرازیر شدن به جیب واسطه ها می توانست کمک بزرگی برای صنعت خودرو باشد اما قیمت گذاری تکلیفی این امکان را برای صنعت خودرو از بین برده است. با این حال همچنان بر تعیین قیمت بر حاشیه بازار تاکید شده و این راهکار حتی از عرضه در بورس نیز اثربخش تر عنوان می شود.
 
سعید مدنی ، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که اگر قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود خودروساز در یک فضای رقابتی قادر به تصمیم گیری برای تولید محصولات خود بود، می گوید: تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار هم تعیین کننده قیمت بازار خواهد بود و هم  بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد می کند اما در شرایط قیمت گذاری تکلیفی خودروساز به هر شکلی عمل کند دچار مشکل خواهد شد و تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار و سودی که خودروساز می تواند از این محل داشته باشد نصیب واسطه ها می شود.
 
وی با بیان این که هر روز که از روند قیمت گذاری تکلیفی می گذرد بر زیان خودروسازان افزوده می شود، تصریح می کند: تمام تسهیلاتی که به خودروسازان ارایه می شود یارانه ای است که خودروساز با اعمال قیمت های تکلیفی خودرو را در اختیار مشتری قرار داده و با کمبود نقدینگی مواجه شده و در نهایت ناگزیر به دریافت تسهیلات می شود.  
 
مدنی بازگشت به قیمت گذاری تکلیفی را به نفع هیچ کس نمی داند و اظهار می کند: این مدل از قیمت گذاری نه به نفع مصرف کننده است و نه به نفع خودروساز بلکه بازگشت به روش قیمت گذاری تکلیفی تنها منافع دلالان را به دنبال دارد . هرکس که خودرو را با قیمت غیرواقعی خریداری و در بازار آزاد به فروش می رساند جزو دلالان به شمار می روند در صورتی که با تعیین قیمت در حاشیه بازار سود به جیب خودروساز وارد می شود و می تواند با این منابع بر روی تحقیق و توسعه کار کند. 
 
مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا قیمت گذاری بر اساس حاشیه بازار را دارای شکل های مختلف می داند و می گوید: در حالت نخست ظرفیت تولید و میزان تقاضا با هم برابر است در این شرایط قیمت بازار تثبیت شده و به دلیل برابری عرضه و تقاضا قیمت ثابت باقی می ماند. اما اگر خودروساز قصد فروش محصول خود با قیمت بازار را داشته باشد اما تقاضای بازار پایین تر از قیمت تعریفی خودروساز باشد یا خودروساز ناگزیر به کاهش قیمت خودرو با هدف فروش همه ظرفیت تولید خود است و یا برای فروش محصولات، شرایط تعریف می کنند تا تقاضای بازار را تحریک و قیمت ها را متعادل کند.
 
وی ادامه می دهد: در این شرایط خودروساز نیز سود می برد و به جای این که این سود نصیب دلالان شود به جیب خودروساز می رود و دولت بر اجرای برنامه های توسعه ای با تکیه بر این درآمد اصرار خواهد داشت زیرا از حاشیه بازار سود خوبی می برد. اما در شرایطی که تقاضای بازار بیش از ظرفیت تولید خودروساز با حاشیه بازار باشد این قیمت جای بیشتری برای افزایش دارد تا جایی که تقاضای بازار و ظرفیت تولید خودروساز با یکدیگر برابر می شود و باز هم خودروساز سود خوبی را خواهد برد و می تواند نسبت به افزایش تولید اقدام کند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , دلالان خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

یا امام رضا
0

با هزار بدبختی پارسال ماشین ثبت نام کردم نصفشو هنوز ندادم. حاشیه بازار بدید. من بدبخت چطور بقیه پولو بدم. انصاف نیست
10:45  1399/07/17
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی ری را : تحویلتون کی بود؟ مبلغش چقدر بود
آریا رضایی تارا دستی : دوستان فرقی نداره ما خودمون از سایت درخواست کارت سوخت کنیم یا بریم پلیس بعلاوه ده در هر حالت تو ی زمان میرسه دستمون یعنی یکی زودتر نمیشه؟؟؟؟؟
علی : ظاهرا قراره طرح تبدیل شاهین g به شاهین پلاس دستی g وgl بفرستن
طاها : بله من ۲۱ اسفند هستم و فاکتور نشدم
cvt : خسته شدیم از دست این خودرو ساز فشل
تارا وی4 تحویل 2 آبان : سلام امروز ماشین تحویل گرفتم رنگ سفید. سنسور پا ضندوق بگیر نگیر داره حتی با سوئچ. قبلا پارس ال ایکس داشتم. ماشین نرمیه فقط شانس داشته باشید آپشناش خوب عمل کنه
تارا دستی : دوستان قفل مرکزی تارا دستی چطور فعال میشه اصلا دربها از داخل رو نمیشه قفل کرد اون دکه قفل هم ک گذاشتن فقط از بیرون قفل میکنه .. کسی میدونه راهنمایی کنه
Hemo : اگه پلاک ازاد باشه و تاریخ فک پلاک از ۶ ماه نگذشته باشه ، همون پلاک بهت میدن
x5 سفید : منم ۱۴ ابان بیمه شد ولی پلاک نشد با همین شرایط شما
شاهین 11 آذر : سلام دوستان همچنان در انتظار شاهین جی . لعنت خدا بر گروه سایپا .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک اس : برای کوییک اس برای تکمیل وجه حدود 263 میلیون اومده . برای شما هم احتمالا 275 میلیون خواهد بود چون قیمت کارخانه 20تومن اختلاف هست.
ساینا تک مهر : سلام ساینا تک تا چه تاریخی فاکتور شدین ؟ من 15 مهرم
شیخ یوسف : دوگانه آپشنال رادیال تحویل گرفتم . دنده اصلا جا نمیره .. فرمان خیلی سفته..داشبورد جنس اشغال مدارک هم هیچی نیومده
اطلس جی : من گرفتم بفروشم ولی الان یک ساله سوار میشم واقعا عالیه ماشینش سرعت شتابش عالی چرا زورتون میاد اینجور میگین من دارم راضیم واقعا خوبه ماشین اطلس
علی : منم 8 تیرم فاکتور نشدم متاسفانه
عباسی : مبارکتون باشه سپاس از اطلاع رسانیتون
علی : سلام من از3ابان پلاک شدم هنوز تحویل روشن نشده دوگانه تحویل حضوری هم زدم
بی خیال : بر اساس گفته ها و شنیده ها و پیش بینی ها ارزو دلار در زمستان از 130هزار بیشتر خواهد شد
حسین : لطفا عکس فاکتور شدن رو بفرس
رسول : سلام ، ماشین من ساینا اس پیش فروش تیر بوده برای آذر 1404 ، کسی خبر نداره کی برام پیام تکمیل وجه میاد؟ و چقدر فرصت دارم تکمیل وجه کنم؟