سود 135 هزار میلیارد تومانی که به جیب واسطه ها رفت/ جیب پر پول دلالان و دست بی حنای خودروسازان

 

سود 135 هزار میلیارد تومانی که به جیب واسطه ها رفت/ جیب پر پول دلالان و دست بی حنای خودروسازان

 
این روزها که تغییر در مدل قیمت گذاری صنعت خودرو به موضوع پرحاشیه این صنعت تبدیل شده، نگاهی به اعداد و ارقام موجود در این زمینه نشان می دهد که در صورت تداوم این روند باید شاهد زیان بیشتر صنعت خودرو بوده و سود حاصل از تولیدات را در جیب واسطه ها ببینیم.
 
در حالی همچنان بر روی روش های متفاوت قیمت گذاری در صنعت خودرو بحث و اظهار نظر می شود و هر کارشناس بسته به تجربیات خود بر اجرای یک روش قدیمی تاکید دارد که زیان قیمت گذاری تکلیفی در صنعت خودرو روز به روز در حال افزایش است و جبران این ضرر به طور قطع به زمان طولانی تری نیاز دارد.
 
به گفته  فعالان این حوزه تداوم قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو در سال های گذشته سود چندانی را نصیب واسطه ها کرده به طوری که اختلاف قیمت کارخانه و بازار در محصولات ایران خودرو 70 هزار میلیارد تومان و در گروه خودروسازی سایپا 65 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم به جای سرازیر شدن به جیب واسطه ها می توانست کمک بزرگی برای صنعت خودرو باشد اما قیمت گذاری تکلیفی این امکان را برای صنعت خودرو از بین برده است. با این حال همچنان بر تعیین قیمت بر حاشیه بازار تاکید شده و این راهکار حتی از عرضه در بورس نیز اثربخش تر عنوان می شود.
 
سعید مدنی ، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که اگر قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود خودروساز در یک فضای رقابتی قادر به تصمیم گیری برای تولید محصولات خود بود، می گوید: تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار هم تعیین کننده قیمت بازار خواهد بود و هم  بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد می کند اما در شرایط قیمت گذاری تکلیفی خودروساز به هر شکلی عمل کند دچار مشکل خواهد شد و تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار و سودی که خودروساز می تواند از این محل داشته باشد نصیب واسطه ها می شود.
 
وی با بیان این که هر روز که از روند قیمت گذاری تکلیفی می گذرد بر زیان خودروسازان افزوده می شود، تصریح می کند: تمام تسهیلاتی که به خودروسازان ارایه می شود یارانه ای است که خودروساز با اعمال قیمت های تکلیفی خودرو را در اختیار مشتری قرار داده و با کمبود نقدینگی مواجه شده و در نهایت ناگزیر به دریافت تسهیلات می شود.  
 
مدنی بازگشت به قیمت گذاری تکلیفی را به نفع هیچ کس نمی داند و اظهار می کند: این مدل از قیمت گذاری نه به نفع مصرف کننده است و نه به نفع خودروساز بلکه بازگشت به روش قیمت گذاری تکلیفی تنها منافع دلالان را به دنبال دارد . هرکس که خودرو را با قیمت غیرواقعی خریداری و در بازار آزاد به فروش می رساند جزو دلالان به شمار می روند در صورتی که با تعیین قیمت در حاشیه بازار سود به جیب خودروساز وارد می شود و می تواند با این منابع بر روی تحقیق و توسعه کار کند. 
 
مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا قیمت گذاری بر اساس حاشیه بازار را دارای شکل های مختلف می داند و می گوید: در حالت نخست ظرفیت تولید و میزان تقاضا با هم برابر است در این شرایط قیمت بازار تثبیت شده و به دلیل برابری عرضه و تقاضا قیمت ثابت باقی می ماند. اما اگر خودروساز قصد فروش محصول خود با قیمت بازار را داشته باشد اما تقاضای بازار پایین تر از قیمت تعریفی خودروساز باشد یا خودروساز ناگزیر به کاهش قیمت خودرو با هدف فروش همه ظرفیت تولید خود است و یا برای فروش محصولات، شرایط تعریف می کنند تا تقاضای بازار را تحریک و قیمت ها را متعادل کند.
 
وی ادامه می دهد: در این شرایط خودروساز نیز سود می برد و به جای این که این سود نصیب دلالان شود به جیب خودروساز می رود و دولت بر اجرای برنامه های توسعه ای با تکیه بر این درآمد اصرار خواهد داشت زیرا از حاشیه بازار سود خوبی می برد. اما در شرایطی که تقاضای بازار بیش از ظرفیت تولید خودروساز با حاشیه بازار باشد این قیمت جای بیشتری برای افزایش دارد تا جایی که تقاضای بازار و ظرفیت تولید خودروساز با یکدیگر برابر می شود و باز هم خودروساز سود خوبی را خواهد برد و می تواند نسبت به افزایش تولید اقدام کند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , دلالان خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

یا امام رضا
0

با هزار بدبختی پارسال ماشین ثبت نام کردم نصفشو هنوز ندادم. حاشیه بازار بدید. من بدبخت چطور بقیه پولو بدم. انصاف نیست
10:45  1399/07/17
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Mj : اگه فروش فوق العاده هستی تبدیل بزنی سریع میدن
مهدی : 25اسفند واریز وجه 25اسفند همان روز سخا دادم 30تیر فاکتور شدم 31تیر هم پلاک شده ماشینم زنگ زدم امروز گفتن هفته آینده میاد نمایندگی ماشینت
علی۲۴ : سلام.من ۲۵ اسفند بودم سخا هم ۲۳ اسفند ولی همون ۲۵ اسفند تحویل نمایندکی دادم.الان فاکتورشدم
علی۲۴ : سلام.من ۲۵ اسفند بودم سخا هم ۲۳ اسفند ولی همون ۲۵ اسفند تحویل نمایندکی دادم.الان فاکتورشدم
علی۲۴ : سلام.من ۲۵ اسفند بودم سخا هم ۲۳ اسفند ولی همون ۲۵ اسفند تحویل نمایندکی دادم.الان فاکتورشدم
علی۲۴ : سلام.من ۲۵ اسفند بودم سخا هم ۲۳ اسفند ولی همون ۲۵ اسفند تحویل نمایندکی دادم.الان فاکتورشدم
علی۲۴ : سلام.من ۲۵ اسفند بودم سخا هم ۲۳ اسفند ولی همون ۲۵ اسفند تحویل نمایندکی دادم.الان فاکتورشدم
شاهین 403 : فاکتور شدن به ترتیب شماره درخواست نیست که برادر. شماره درخواست موقع ثبت نام یا واریز وجه اولیه به مشتری تعلق میگیره نه موقع تکمیل وجه نهایی
حسام پارسایی x5 : من ثبت نام آذر هستم همه مدارک هم اومده ولی خبری از خودرو نیست تاخیر افتضاح داره این شرکت بعد از فاکتور شدم تازه باید صبر ایوب داشته باشین ممکنه زودتر فاکتور کنن که خسارتا تاخیر کمتری بخوره به شرکت ولی از بعد از فاکتور تقریبا 2 ماه زمان میبره من 20 خرداد فاکتور شدم هنوز تحویل نگرفتم و معلوم هم نیست کی تحویل بدن همش میگن در صف بارگیریه خودرو
Maryam : سلام من هر روز به شرکت زنگ میزنم اما بچه کوچیک دارم از همدان چطور میتونم بیام تجمع کسی اگه از استان همدان هست میخواد بره هماهنگ کنه که ما هم بیایم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نعیم : سلام ، داداش فقط رینگ فاکتور کردن. قالپاق تا خرداد فاکتور شده
حسن 6دنده 31 تیر : سلام دوستان تعداد از خردادماه فاکتور شدن و احتمالا تیرماه با یک ماه تاخیر فاکتور بشیم
اطلس جی : طلا و ... ول کن دیگه همه پول دادن فرقی نداره بذار اخبار به سمت فاکتور شده ها بره.
حمید مشکی 22 مهر : برای منم همینطور شد . دو روز بعد از فاکتور پلاک شد و روز بعدش هم نمایندگی خبر داد برای تحویل . البته من تهران هستم . شهرستان ها مسلما بیشتر طول میکشه
احسان : اره طبعیی هست من تازه دو روزه از نمایدنگی تحویل گرفتم همینجوری هست .حتی وقتی بعد یه مسیر خاموش و دوباره روشن میکنم میره رو 7خونه اخطار میده وقتی روشن میکنم بعد چند ثانیه میاد پایین رفتم نمایندگی گفت مشکلی نداره
حمید مشکی 22 مهر : منم امروز تحویل گرفتم . برای منم عجیب بود که امروز که همه جا تعطیل بود سایپا داشت ماشین تحویل میداد
حمید مشکی 22 مهر : سلام همانطور که قبلا گفتم من 29 تیر فاکتور شدم ، دیروز پلاک ثبت شد تو سایت و امروز نمایندگی زنگ زد رفتم تحویل گرفتم. نمایندگی افراد مودب و محترمی بودند و ماشین و کلیه امکاناتش رو بهم آموزش و تحویل دادند .هرچقدر سایپا معطل کرد ولی این آخری انگار رو دور تند گذاشته بود . کاش همیشه همینجوری کارا پیش بره تکمیل وجهم 22 مهر بود و رنگ ماشین مشکی
ده اسفند : **118374
25 خرداد : نمیدونم امروز خیلی از دوستان فاکتور شدن هم قبل از 25 خرداد هم بعداز 25خرداد من چرا فاکتور نشدم نمیدونم هم پرداختها رو هم واریز کردم حتی مابه التفاوت حتی13جریمه تاخیر دارم
نیما : چند نفرخردادی موندن که فاکتورنشدن؟ 207