تحدید کرونا برای اجرای بندهای طرح تحول صنعت خودرو

 

تحدید کرونا برای اجرای بندهای طرح تحول صنعت خودرو

 
صادرات خودرو و قطعه در حالی به عنوان یکی از بندهای پیش بینی شده در "طرح تحول صنعت خودرو و قطعه" مورد تاکید قرار گرفته که فعالان این حوزه اجرایی شدن این بندها را به دلیل شرایط کرونایی و همچنین عدم امکان تامین ارز و نقل و انتقال مالی امکانپذیر نمی دانند و معتقدند این طرح بیشتر بر ساماندهی بازار تمرکز کرده و چندان توجهی به تولید داخل ندارد.
 
طرح تحول صنعت و بازار خودرو در حالی در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد که بر اساس بندهای پیش بینی شده در این طرح، الزاماتی برای خودروساز و قطعه ساز پیش بینی شده که یکی از این بندها واردات خودرو به ازای صادرات قطعات خودرو به دیگر کشورها است. 
 
در ماده 18 طرح تحول صنعت و بازار خودرو پیش بینی شده که هر فرد حقیقی یا حقوقی می‌تواند به شرط صادرات خودرو، قطعات خودرو، نسبت به واردات خودرو تمام برقی و هیبریدی یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ث (C) و بالاتر و شاخص ایمنی سه ستاره و بالاتر براساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش مالی صادرات خود اقدام کند.
 
این در حالیست که صنعت قطعه همواره با چالش صادرات مواجه بوده و حتی در اسناد بالادستی همچون افق 1404 اهداف پیش بینی شده در زمینه صادرات قطعه هیچ گاه عملیاتی نشده است. ضمن آن که در این شرایط این پرسش مطرح می شود که آیا قطعات ایرانی در حال حاضر در کدام کشورها طرفدار دارد که با درآمد حاصل از آن بتوان نسبت به واردات خودرو اقدام کرد.
 
فعالان صنعت قطعه معتقدند که هم اکنون به دلیل محدود بودن ارز صادراتی و موانع موجود بر سر تامین ارز، قطعه سازی تمایل به استفاده از ارز صادراتی برای واردات خودرو ندارد.
 
مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان معتقد است که این طرح بیشتر به ساماندهی بازار با تکیه بر واردات استوار بوده و اعتقادی به تولید داخل و نقش آن در ساماندهی بازار ندارد. ضمن آن که صادرات قطعه و یا خودرو در حال حاضر به اندازه ای نیست که بتوان نسبت به واردات خودرو اقدام کرد، در عین حال نیز باید مشکلات بانکی را باید مزید بر علت دانست.
 
احمدرضا رعنایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این باره می گوید: پیش از کرونا برخی از شرکت های قطعه سازی با شرکت های توانمند اروپایی قرارداد جوینت ونچر منعقد کرده بود اما با شیوع کرونا خودروسازی جهان تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت و با کاهش چشمگیری در تولید و تیراژ فروش همه خودروسازی های معتبر روبرو شدیم.
 
وی می افزاید: در این دوران شرکت هایی که پیش از این سالانه 11.5 میلیون دستگاه خودرو تولید می کرد در حال حاضر به یک چهارم کاهش یافته زیرا بحث گردشگری و استفاده از خودرو برای گردش و تقریح ماهیت خود را از دست داده و خرید خودرو در دنیا تحت تاثیر قرار گرفته است.
 
رعنایی ادامه می دهد: به دلیل کاهش فروش خودروسازان جهانی به واسطه شیوع کرونا، تولید نیز کاهش یافته و به همین دلیل تولید قطعه برای صادرات کاهش یافته اما این بند پیش از این اجرایی می شد و اگر کسی امکان صادرات داشت می توان نسبت به واردات خودروهای مجاز اقدام کنند.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در خصوص وضعیت استفاده از این بند پیش از شیوع کرونا نیز اظهار می کند: پیش از کرونا نیز به دلیل عدم تمایل به استفاده از ارز صادراتی برای واردات خودرو این بند چندان مورد استفاده قرار نگرفت و اجرایی نشد.
 
نگاهی به وضعیت موجود نشان می دهد که اجرای قوانین به تصویب رسیده با هدف بهبود وضعیت صنعت و بازار خودرو هم اکنون به دلیل موانع موجود قابلیت اجرایی ندارند این در حالیست که ضروری است قوانین با توجه به شرایط روز تدوین و تصویب شود چرا که در غیر این صورت نه تنها اثربخشی مثبتی به همراه نخواهد داشت بلکه زمینه را برای تصویب قوانین موثر دیگر نیز فراهم نخواهد کرد.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 64 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهابx5 آبان : ممنون از شما دوستان عزیز ایشالا بزودی آقای مهدی و بقیه دوستان تحویل بگیرن و آقا سیا و بقیه هم شاسی بشن حداقل یه ذره از نگرانی کمتر بشه
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : به سلامتی آقا شهاب ممنون از اطلاع رسانی
پویا : سلام دوستان طرح فرسوده 31ف تحویل امروز دیروز پلاک شدم ماشین بارگیری شده ولی کامیون نمیاره فعلا اون 30ملیون هم برا وانت اریسان هست برا ما نیست..‌
امیر : امروز بالاخره شاسی شد ایکس ۵ابان
حسام : سلام. من امروز زنگ زدم سایپا. گفت تا ۱۸ اسفند فاکتور کردن. گفت بعد از فاکتور میره قسمت شماره گذاری و تا یک ماه حداقل تا زمان تحویل به مشتری زمان میبره
علی x5 : دوستان کسی میدونه دعوتنامه پرداخت مرحله دوم برای فروش نقدی، چند روز قبل تارخ تحویل صادر نیشه یا تو همون ماه تاریخ تحویل؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
حسام : سلام. من امروز زنگ زدم سایپا. گفت تا ۱۸ اسفند فاکتور کردن. گفت بعد از فاکتور میره قسمت شماره گذاری و تا یک ماه حداقل تا زمان تحویل به مشتری زمان میبره
تارا v4 تیتانیم تحویل اسفند : تحویل اسفند تیتانیئم سرامیک کسی فاکتور شده ؟ من تو میز مشتری یک مرحله رفتم عقب الان تو مرحله آماده برای صدور فاکتور شده تا دیروز 2 ماه تو محله ی صدور فاکتور بودم
ایمان_شاهین پلاس اسفند : سلام دوستان وهمراهان عزیز من تکمیل وجه 18 اسفند هستم با توجه به زمان 30 روزه جهت تحویل خودرو از اول اردیبهشت ماه وارد تاخیر در تحویل شده وهمچنان منتظر فاکتور شدن . اینطور که مشخصه تمامی بهمن ماهی ها رو تحویل دادن به شایئات گوش ندید انشالله تا آخر ماه اسفند ماهی هایی که تکمیل وجه کردن در اسفندماه رو هم تحویل میدن به تدریج
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس 25 مهر : منم 25 هستم فعلا خبری نیست
29بهمن : سلام من 9شب بودم ولی فاکتور شدم شما نمی دونم چرا نشدید شاید واقعا به سخا ربط داره من سخا 30ام دادم شما چندم دادی؟
حمید : دوستان مدارک چندروز بعد از صدور پلاک ارسال میشه؟؟
مامان صبا : ما پیش فروشا چند ماه قبل تحویل دعوت نامه میاد ؟ مگه نباید همون ماه تحویل دعوت نامه بدن!
وحید 29 بهمن : حدودا 1 ماه قبل تحویلت در نظر یگیر برات دعوت نامه میاد تیر ماه
فاطمه باز : نیمه اول سال افزایش نداره سایپا ایران خودرو خیالتون راحت
ساینا 1 اسفند : یە قبض می گرفتی خودت بانک صادرات پرداخت می کردی، اونا پول رو چند روز تو حساب خودشون نگە می دارن
اریزو 6 پرو : آذر پارسال
محسن : دوستدداری همچی گرون بشه که ماشینت گرون بفروشی عجب روزگاری شده
هومن پانا : سلام عزیزدعوت نامه من 16اردیبهشت اومد تا 31اردیبهشت مهلت تکمیل وجه داشتم ….17اردیبهشت تکمیل وجه کردم پیش فروش هستم