تحدید کرونا برای اجرای بندهای طرح تحول صنعت خودرو

 

تحدید کرونا برای اجرای بندهای طرح تحول صنعت خودرو

 
صادرات خودرو و قطعه در حالی به عنوان یکی از بندهای پیش بینی شده در "طرح تحول صنعت خودرو و قطعه" مورد تاکید قرار گرفته که فعالان این حوزه اجرایی شدن این بندها را به دلیل شرایط کرونایی و همچنین عدم امکان تامین ارز و نقل و انتقال مالی امکانپذیر نمی دانند و معتقدند این طرح بیشتر بر ساماندهی بازار تمرکز کرده و چندان توجهی به تولید داخل ندارد.
 
طرح تحول صنعت و بازار خودرو در حالی در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد که بر اساس بندهای پیش بینی شده در این طرح، الزاماتی برای خودروساز و قطعه ساز پیش بینی شده که یکی از این بندها واردات خودرو به ازای صادرات قطعات خودرو به دیگر کشورها است. 
 
در ماده 18 طرح تحول صنعت و بازار خودرو پیش بینی شده که هر فرد حقیقی یا حقوقی می‌تواند به شرط صادرات خودرو، قطعات خودرو، نسبت به واردات خودرو تمام برقی و هیبریدی یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ث (C) و بالاتر و شاخص ایمنی سه ستاره و بالاتر براساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش مالی صادرات خود اقدام کند.
 
این در حالیست که صنعت قطعه همواره با چالش صادرات مواجه بوده و حتی در اسناد بالادستی همچون افق 1404 اهداف پیش بینی شده در زمینه صادرات قطعه هیچ گاه عملیاتی نشده است. ضمن آن که در این شرایط این پرسش مطرح می شود که آیا قطعات ایرانی در حال حاضر در کدام کشورها طرفدار دارد که با درآمد حاصل از آن بتوان نسبت به واردات خودرو اقدام کرد.
 
فعالان صنعت قطعه معتقدند که هم اکنون به دلیل محدود بودن ارز صادراتی و موانع موجود بر سر تامین ارز، قطعه سازی تمایل به استفاده از ارز صادراتی برای واردات خودرو ندارد.
 
مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان معتقد است که این طرح بیشتر به ساماندهی بازار با تکیه بر واردات استوار بوده و اعتقادی به تولید داخل و نقش آن در ساماندهی بازار ندارد. ضمن آن که صادرات قطعه و یا خودرو در حال حاضر به اندازه ای نیست که بتوان نسبت به واردات خودرو اقدام کرد، در عین حال نیز باید مشکلات بانکی را باید مزید بر علت دانست.
 
احمدرضا رعنایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این باره می گوید: پیش از کرونا برخی از شرکت های قطعه سازی با شرکت های توانمند اروپایی قرارداد جوینت ونچر منعقد کرده بود اما با شیوع کرونا خودروسازی جهان تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت و با کاهش چشمگیری در تولید و تیراژ فروش همه خودروسازی های معتبر روبرو شدیم.
 
وی می افزاید: در این دوران شرکت هایی که پیش از این سالانه 11.5 میلیون دستگاه خودرو تولید می کرد در حال حاضر به یک چهارم کاهش یافته زیرا بحث گردشگری و استفاده از خودرو برای گردش و تقریح ماهیت خود را از دست داده و خرید خودرو در دنیا تحت تاثیر قرار گرفته است.
 
رعنایی ادامه می دهد: به دلیل کاهش فروش خودروسازان جهانی به واسطه شیوع کرونا، تولید نیز کاهش یافته و به همین دلیل تولید قطعه برای صادرات کاهش یافته اما این بند پیش از این اجرایی می شد و اگر کسی امکان صادرات داشت می توان نسبت به واردات خودروهای مجاز اقدام کنند.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در خصوص وضعیت استفاده از این بند پیش از شیوع کرونا نیز اظهار می کند: پیش از کرونا نیز به دلیل عدم تمایل به استفاده از ارز صادراتی برای واردات خودرو این بند چندان مورد استفاده قرار نگرفت و اجرایی نشد.
 
نگاهی به وضعیت موجود نشان می دهد که اجرای قوانین به تصویب رسیده با هدف بهبود وضعیت صنعت و بازار خودرو هم اکنون به دلیل موانع موجود قابلیت اجرایی ندارند این در حالیست که ضروری است قوانین با توجه به شرایط روز تدوین و تصویب شود چرا که در غیر این صورت نه تنها اثربخشی مثبتی به همراه نخواهد داشت بلکه زمینه را برای تصویب قوانین موثر دیگر نیز فراهم نخواهد کرد.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : سلام از دعوتنامه خبری نیست تیر ماهی داریم چشم انتظار دعوتنامه؟؟؟
امیر : سلام داداش شماره پذیرشت رو بفرست
شاهین جی تاخیر : سلام من دیگه خسته شدم از شاهین جی رفتم شرکت سایپا گفت ۴۵۰۰ نفر جلوتون هستش حالا حالاها صبر کن منم دیگه تبدیل زدم چند روزه فاکتور شد
شاهین جی تاخیر : سلام من دیگه خسته شدم از شاهین جی رفتم شرکت سایپا گفت ۴۵۰۰ نفر جلوتون هستش حالا حالاها صبر کن منم دیگه تبدیل زدم چند روزه فاکتور شد
شاهین G : شماره تماسی ازشون دارید؟
شاهین G : شماره تماسی ازشون دارید؟
ستار : کسی دیگه خودروش فاکتور نشد زنگ نزدید ایران خودرو
شاهین G : شماره تماسی ازشون دارید؟
مهدی : حالا چرا ۱۱ظهر ۹ یا ۱۰ بهتر نیست؟
درسا : مبارک باشه ، خدا کنه فردا ۱۲ اسفند شروع کنن به فاکتور کردن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا دوگانه تکمیل 21 اسفند : من 29 فاکتور شدم دوم پلاک هیچ خبری نیست زنگم میزنم میگن هنوز ندادن به پیمانکار
علیرضا : سلام منم زنگ زدم گفت اخراشه تااخر هفته احتمالا فاکتورمیشه هفته قبل زنگ زدم گفت شهریورماه فاکتور میشه معلوم نیست چی میگن...خدابخیر کنه
207 اتو فلز : 207 اتو فلز،پیش فروش تحویل 31 مرداد ،و تکمیل وجه 12 تیر ،دو روز پیش فاکتور و امروز پلاک شد
علی رضا : نیسان دوگانه بنده همین امروز پلاک شد...
تحویل 31 تیر بود هنوز خبری نیس : دوستان لطفا کسایی که فاکتور میشن از مراحل فاکتور شدن تا تحویل رو به بقیه هم اطلاع رسانی کنند که ما هم بدونیم کجای کاریم
سورن : چرا این همه اذیت میکنن
ساینا اس بهمن : تکمیل وجه هم 23 اردبیهشت 1404 واریز اولیه 23 بهمن 1403 پیش فروش دهه فجر
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : هی 2 هفته پیش به منم گفتن 10 روز دیگه فاکتوری ولی نشدم میشه بگی داخلی چندو چه شماره ای گرفتی من اون سری گرفتم یادم رفت الان
سورن : چرا این همه اذیت میکنن وماشینها تحویل نمیدن بازم انتظار دارن مردم ثبت نام کنن از بازار بگیریم بهتراز اینه که این همه بی وسیله
ساینا اس بهمن : واریز اولیه 23 بهمن