انباشت خودروهای تولیدی با اجرای یک قانون/ تحمیل زیانی دوباره به صنعت خودرو با الزام‌ اجرای استاندارد یورو ۵

 

انباشت خودروهای تولیدی با اجرای یک قانون/ تحمیل زیانی دوباره به صنعت خودرو با الزام‌ اجرای استاندارد یورو ۵

 
توقف شماره گذاری خودروهای تولیدی با استاندارد یورو ۴ در حالی منجر به انباشت خودروها در پارکینگ خودروسازان شده که با وجود تحریم ها، تولید برخی از این خودروها با وجود مشکلات متعدد به پایان رسیده اما به دلیل عدم همکاری سازمان‌محیط زیست اجازه شماره گذاری به آن ها داده نمی شود.
شماره گذاری محصولات یورو ۵ این روزها دغدغه جدی سه خودروساز بزرگ کشور است. محصولاتی همچون آریو، چانگان و حتی پژو ۴۰۵GLX این روزها به واسطه قانون الزام تولید خودرو با استاندارد یورو ۵ از ابتدای سال جاری اجازه شماره گذاری ندارند در حالی که خودروسازان با وجود کاهش تولید، موفق به انجام تعهدات خود شده اند.
 
توقف شماره گذاری خودروهای با استاندارد یورو ۴ در حالیست که در سال گذشته خودروسازان کمتر از نصف سال ۹۶ تولید داشته اند و به واسطه تحریم ها امکان تولید خودرو با وجود تعهدات ثبت نامی وجود نداشت و حال که خودروسازان توان تولید خود را بازیافته اند،اجازه شماره گذاری به خودروهای تولید شده داده نمی شود.
 
این شرایط در حالیست که فعالان صنعت خودرو معتقدند نه تنها میزان آلایندگی این دو استاندارد با یکدیگر چندان تفاوتی ندارد بلکه فراهم‌نبودن شرایط از جمله تولید بنزین استاندارد یورو ۵ منجر به خرابی خودروهای جدید خواهد شد. ضمن آن که الزام این قانون کاهش تولید و افزایش قیمت را نیز به همراه خواهد داشت.
 
امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این خصوص می گوید: نخستین اثر تولید خودرو با استاندارد یورو 5 در صنعت خودرو کاهش تولید است زیرا هم اکنون این صنعت در تحریم به سر می برد و در دو سال گذشته ظرفیت تولید به شدت کاهش داشته و هرچند اقداماتی در زمینه داخلی سازی انجام و فناوری وارد این صنعت شده تا مشکل تولید تا اندازه ای برطرف شود و میزان تولید افزایش یابد اما با اجرایی شدن این قانون به طور قطع تا مدتی ظرفیت تولید کاهش خواهد یافت.
 
وی می افزاید: در این مسیر دو موضوع مطرح می شود نخست آن که خودروسازان از نظر فناوری به دانش روز دست یافته اند و هم اکنون خودروی یورو 5 آماده دارند که این خود چالش بزرگی است و اما نکته دوم، ظرفیت تولید است که بدون شک این ظرفیت بدون علت کاهش یا افزایش نمی یابد بنابراین یا باید تحریم ها را دور زد یا باید نسبت به افزایش تولید داخل اقدام کرد که توسعه توان تولید به لحاظ ظرفیت تولید، زمان بر است ضمن آن که چالش استاندارد نیز پیش روی خودروسازان است.
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که به طور طبیعی اجرای این استاندارد هزینه های تولید خودرو را افزایش می دهد چرا که به کاتالیست قوی تری نیاز است، اظهار می کند: این امر منجر به افزایش قیمت خودرو می شود و این که دولت اجازه افزایش قیمت خودرو را صادر نکند، نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه خسارت بیشتری به خودروساز وارد می کند چرا که ارزش کالایی که خودروساز به مردم تحویل می دهد ارزش بیشتری نسبت به قیمت آن دارد.
 
کاکایی ادامه می دهد: این امر به صورت ناخوداگاه منجر به افزایش قیمت خودروها در بازار شده و در عین حال هزینه های مصرف کنندگان را افزایش می دهد و در مجموع این روند، در دسترس بودن کالا را برای مصرف کنندگان پایین می آورد و از یک سو ضمن کاهش تولید، افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت در این شرایط خودروهای فرسوده بیشتر فرسوده خواهند شد.
 
وی می افزاید: برخی معتقدند که دولت باید نسبت به انجام این امر اقدام کند این در حالیست که دولت چنین بودجه ای در اختیار ندارد و با فرض داشتن منابع در شرایط فعلی، هم اکنون اولویت های بسیاری در کشور وجود دارد ضمن آن که موجود نبودن بنزین یورو 5 به میزان کافی از دیگر چالش های این موضوع است چرا که با بنزین نامناسب این خودروها به زودی مستهلک و آلاینده خواهد شد.
 
به گفته کاکایی، شرایط کشور به گونه ای است که اولویت های مهم تری در بخش حمل و نقل وجود دارد ضمن آن که به لحاظ آلایندگی سهم خودروها با استاندارد یورو ۴ چندان بالا نیست بنابراین هم اکنون اولویت صنعت خودرو یورو 5 نیست و فشار بی مورد بر این اجرای این قانون، تنش ها را در جامعه صنعتی و مصرفی افزایش می دهد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

محمد
2

مسئولان عزیز ظالمان گرامی خداوند آه مردم را از شما می گیرد،این وعده الهی است. خداوند مرگی به شما دهد که عبرت همگان باشد.
14:49  1399/05/08
پاسخ دادن
محمد
0

سلام چرا خودرو ساندرو پلاک نمیشود ولی پیکان مدل پایین پلاک میشود .مکتاسفانه دست هایی درکاراست که میخواهند نارضایتی مردم رازیاد کنند .
22:12  1399/05/07
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 69 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا : سلام ابجی از من تارا دستی تحویل اسفند تا حالا اماده برای صدور فاکتور 6 بار به روزرسانی شده اما خبری نیست که نیست دیگه خسته شدیم .
ss : سلام دوست عزیز. من از نمایندگی برا نحوه انتخاب رنگ پرسیدم، گغتن که انتخاب رنگ با خود شرکت هستش. شما فاکتور شد ماشینتون؟ پذیرش چه تاریخی بودین و کی فاکتور شد؟ من پذیرش ۱۷ بهمنم هنوز فاکتور نشده؟
ناشناس : قراردادی که بانمایندگی شرکت سایپا بسته شده یکساله بود الان از دوسال گذشته داریم وارد سه ساله میشیم یا بیشتر..... قرار بود دعوتنامه تکمیل وجه ما هفته چهارم اسفندماه 403 باشه که صادرنشد فقط برای بعضی افراد که یا پارتی یا اشنا داشتن واسشون دعوتنامه تکمیل وجه ارسال شد پیامکش فرستادن من شخصا میخوام از طریق وکیل از نمایندگی که باهاش قرارداد امضا شده شکایت کنم چون دیگه صبر تحملم دیگه تموم شده میخوام بدونم دلیلش چی هست که نمایندگی پیگیر دعوتنامه تکمیل وجه نمیشه باید جواب گو باشن چون 290 میلیون ازمون بابت شاهین سی وی تی گرفته شرکت خودرو ساز
راننده ولوو : هوو بره چی فحش میدی الان هرچی j7 دستم بیه میندازم تو دره حالا وایس ببین فقط
زهرا : خداخیرتون نده امیدوارم این پول زوری که ازمردم میگیرین بشه اتش جهنم بیفته توجون خودتون وبچهاتون ازهمه مهمترتوشرکت مدیران خودرو ملتا بااین دزدیاتون خفه کردین خدامیدونه من طلاهما باگرمی ۴میلیون فروختم ماشین زیرپامافروختم وام گرفتم ماهی۱۵میلیون قسط میدم خداراخوش میابرج۱۰ ۱۴۰۳ثبت نام کردم بعداز۶ماه دوباره پول بدیم دیون دولت خدااین دولتاسرنگون کنه مردم نفس بکشن یکی نیسته به دادمردم برسه الهی خیرنبینین
حسین : سلام دعوتنامه های پیش فروش لاماری ایما ثبت نامی های 8 و9 دیماه با موعد تحویل تیرماه با مبلغ 1910 صادر شده جهت اطلاع
هادی : سلام منم ۳۱فروردین فقط اماده سهزی فاکتور بروز میشه گمون نکنم اینا به این زودی فاکتور کنن خسته امون کردن بابا تبدیل بزنین دیگه خودرو بهپون بدین تواراخدا انقد خسته امون تکنین
ناشناس : درجواب احمد ----زارع شاهین cvt منظورم سامانه یکپارچه بود وقتی خودروساز فاکتور تحویل خودرو باید توی سامانه ثبت کنه ولی باکد ملی شماره رمزم وارد سامانه یکپارچه نمیشه خطای انگلیسی میزنه پس چرا دعوتنامه تکمیل وجه مارو نمیفرسته چرا از دادن دعوتنامه تکمیل وجه ما خوداری میکنه تا کی بی عدالتی بیکفایتی مسئولین سایپا من دیکه صبرم تموم شده از راه دفاتر قوه قضاییه پیگیری میکنم چون الان دیگه این قرادادی که توی دستمون هست بی ارزش است قلابی کلاهبرداری از مشتری هست ختم کلام از راه قانون پیگیرش میشم
شاهین g : اقا مسعود مبارکتون باشه داداش چقدر بهتون جریمه تاخیر دادن؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حاکد : دوماه قبل ازموعد تحویل
زاهدان : سلام دوستان کسی اطلاع داره امکان تغییر نمایندگی از استانی به استان دیگه جهت تحویل خودرو مهیا هست یا نه ؟؟
aaaaaa : مطمین باش واسه تعویض واشرش سرکله پوکش پیدا میشه
مهدی آریزو 5 : از آریزو 5 کسی خبر خاصی داره ؟ 2 ماه از بیمه گذشته مدارک همه اومده
207پانا تحویلی16خرداد : سلام من تحویلی16خرداد طرح مادران واریز وجه18اسفند تبدیل به رینگ19اردیبهش ولی فاکتور نشدم
میلاد : من تو خرداد 1403 واریزی اول بود . تخویل هفته چهارم بهمن ماه . هنوز تکمیل وجه نیومده
پیام : من 23 اسفند تکمیل وجه کردم وضعیتم چطوری میشه
ساینا تکمیل 23 بهمن : سلام وقت بخیر فروش فوری بودم 23 بهمن تکمیل وجه کردم 23 اردیبهش تحویل بوده هنوز خبری نشده کسی اطلاعی داره راهنمایی کنه؟
شاهین پلاس اسفند : چه گروه باحالی دارین آقا توحید انگار اطلاعات دقیقی دارید فکر میکنید ماشین منو کی فاکتور کنن 22 اسفند تکمیل وجه کردم و اینکه بهمن ماهی ها تموم شدن
دنا : جریمه که حدود دوماه بعد معرفیت میکنند بانک برای دریافت سود تاخیر