آیا وانت آریسان جانشین وانت پیکان نوستالژیک شد؟

 

آیا وانت آریسان جانشین وانت پیکان نوستالژیک شد؟

 

رپورتاژ - برای سال‌ها در هر گوشه و کنار خیابان‌های شهر که سر می‌چرخاندیم وانت پیکان و وانت نیسان آبی به چشم می‌خورد. زمانی که وانت پیکان به دلیل امنیت پایین و مشکلات پی در پی از طرف پلیس راهنمایی و رانندگی اخطارهای فراوان دریافت کرد و این ارگان شماره‌گذاری این خودرو را متوقف کرد، ایران‌خودرو مجبور شد که به دنبال جانشینی برای این خودروی قدیمی خود داشته باشد. البته از آنجایی که خودروسازان ایرانی تا قطره آخر از طراحی و تولید یک خودرو استفاده می‌کنند، ایران‌خودرو ابتدا تغییراتی مانند سیستم ترمز ضدقفل و تعدادی تغییر ظاهری روی وانت پیکان انجام داد و آن را وارد بازار کرد. اما حقیقت این بود که عمر وانت پیکان هم مانند پیکان سدان تمام شده بود. در سال 1393 شمسی ایران‌خودرو، وانت آریسان را به عنوان محصول جدید خود در این سگمنت معرفی کرد.

 

وانت آریسان بالاتر از رقبا

وانت آریسان زیباتر از خودروهای هم‌رده خودش است. طراحی ظاهری این خودرو نه سادگی و یکنواختی وانت پراید را دارد و نه زمختی و بی ریختی نیسان وانت را! نزدیکی طراحی این خودرو به پژو پارس برگ برنده‌ای است که باعث توجه مخاطبان این نوع خودرو به آن شد. ایران‌خودرو با افزایش ارتفاع دیواره‌ها در قسمت بار و با اضافه کردن مخزن گاز CNG در زیر کف اتاق بار، هم حجم بار حمل شده توسط این خودرو را بالا برد و هم امنیت آن را افزایش داد. کابین وانت آریسان هم قابل مقایسه با سایر رقبا نیست. ظرافتی که در طراحی کابین این خودرو و به خصوص در قسمت جلو داشبورد آن به کار رفته، حقیقتا از ایران خودرو بعید به نظر می‌رسد! آریسان همان موتور 1.7 لیتری وانت پیکان را دارد. موتوری 4 سیلندر که قدرت 86 اسب بخار برای نوع بنزینی و 73 اسب بخار برای نوع گازسوز تولید می‌کند. این موتور استاندارد آلایندگی یورو 4 را هم دریافت کرده است. فرمان هیدرولیک این خودرو برای رانندگان مزیتی فوق‌العاده است که در وانت‌های قبلی به چشم نمی‌خورد. سیستم تهویه خوب آریسان هم از نکات قابل توجه آن است. کولری که باعث داغ کردن ماشین نمی‌شود و کارآیی بسیار خوبی دارد. شیشه‌های برقی، سیستم کنترل بخار بنزین، صندلی 4 جهته دستی که پشت سری قابل تنظیم دارد و سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3 را می‌توان آپشن‌های وانت آریسان دانست. آریسان کابین نسبتا راحتی دارد و کیفیت متریال به کار رفته در آن هم چندان بد نیست. اما قرار گرفتن لاستیک زاپاس در پشت صندلی شاگرد را می‌توان ضعف اتاق خودرو دانست. در بخش ایمنی هم وجود ترمز ABS و سیستم قطع کننده سوخت در مواقع ضروری به علاوه سیستم کنترل بخار بنزین و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر از جمله نقاط مثبت وانت آریسان محسوب می‌شود.

 

نقطه ضعف‌ها و بازار خرید و فروش آریسان

قیمت پیشنهادی ایران‌خودرو برای آریسان آنقدر پایین بود که همه منتظر ایرادات گُل درشت و اساسی در این خودرو بودند تا بتوانند این پایین بودن قیمت را به آن نسبت بدهند. اولین اشکال کار، همان ابتدا خودش را نشان داد. قسمت اتصال بار و کابین به مشکل خورد. خم شدن شاسی بعضی از آریسان‌ها هم انتقادات به این خودرو از طرف رقبا را شدت داد و هم باعث دلسرد شدن بعضی از خریداران شد. اما ایران‌خودرو با یک فراخوان این نقص را برطرف کرد و پاسخ منتقدانش را داد. آریسان در بازار خرید و فروش توانسته موفقیت نسبی داشته باشد. در سایت divar و دیگر سایت‌های خرید و فروش خودرو نمونه‌های صفر و کارکرده این خودرو را می‌توان با رقبایش مقایسه کرد. ایران‌خودرو برای اینکه در بازار رقابت بتواند خودروی جدیدش را خوب جا بی‌اندازد، قیمت پایینی را برای این خودرو در نظر گرفت. از طرفی پلتفرم این خودرو همان پلتفرم پیکان بود و در واقع هزینه‌ای برای ساخت پلتفرم به ایران خودرو تحمیل نشده بود. این پایین بودن قیمت وانت آریسان باعث شد که افراد بیشتری بتوانند آن را خریداری کنند و در حقیقت فرصت شغلی خوبی برایشان فراهم شد.

 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , وانت آریسان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند اسفند : صب زنگ زدم نمایندگی گفتن ۹مرداد دارن فاکتور میشن برا رنگ سفید
شاهین gl 4 تیر : خیرشو ببینی راحت شدی داداش کی تکمیل وجه کردی؟
ایذه : سلام وقت بخیر شماره پذیرش درخواست میگی برا من3 اردیبهشت دومرحله رفته عقب شده مرحله دعوت نامه صادر شد
اردیبهشت : سلام باید زودتر قید سانروف می‌زدی من ۲ ماه پیش تبدیل زدم ۵ روز بعد ماشین تحویل گرفتم
دعوتنامه مهر : دوستان از دعوتنامه های مهر کسی تکمیل وجه یا تبدیل به gl بوده؟
عباس : سلام منم مثل شما ۲۷ روز تبديل زدم بهGL . فاکتورشده پلاک نشده فروش فوق العاده آذر ۴۰۳ نمیدونم چکار کنم
فریبا : سلام ، کسی خبر نداره برای تحویل مهر ماه کی پیام تکمیل میاد ،به ولله مردیم از انتظار 🥲
اهورا : به امید خدا بسلامتی. ذوقشو بزنی. ببخشید ماشین شما چی هست
حسین : سلام بعد از آماده تخصیص چقدر باید منتظر بمونیم که بریم مرحله فاکتور
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مسعود : درود.11آبان فاکتورشدم.12بیمه وپلاک شدم.13 حمل شدم.آلان درمرحله تحویل به نمایندگی شهرستان هستم.ایشالا ازشما هم امروزوفردا پلاک وحمل میشه داداش گل.راستی تحویلی 30 مهر بودم
آبان ماه : منم 17 مهر تکمیل کردم ولی فاکتور نشدم
امیر : سلام آقا قباد الان سررسید چک ما رسیده تازه دیروز ماشین تحویل گرفتیم چک هاچی میشه ملکه پول نداریم
کوییک آر اس : خوب دقیق مشخص نیست ولی به احتمال خیلی زیاد تا یکی دو هفته آینده فاکتور میشید
رانا ابان : منر12 مهر تکمیل وجه کردم هنوز خبری از فاکتور نیست
تبدیل به تک : سلام دوستان عزیز کسی از تبدیلیهای شهریور بعد از 5ام فاکتور نشده؟
مبرا : سلام کوئیک تحویل هفته اخر شهریور تکمیل وجه 1 مرداد هنوز فاکتور نشدم کسی میدونه کی قزاره فاکتور شم واقعا خسته شدم
مهران : سلام هر وقت فاکتور شدین بیزحمت اینجا اعلام کنید منم تحویل دی هستم
سجاد : پذیرش 12336151 4 شهریور فاکتور نشدم
کوییک : بله دروغم چیه فقط من تو سامانه 136 ثبت شکایت زدم شماهم اینکارو کنید حتما بی تاثیر نیست