آیا وانت آریسان جانشین وانت پیکان نوستالژیک شد؟

 

آیا وانت آریسان جانشین وانت پیکان نوستالژیک شد؟

 

رپورتاژ - برای سال‌ها در هر گوشه و کنار خیابان‌های شهر که سر می‌چرخاندیم وانت پیکان و وانت نیسان آبی به چشم می‌خورد. زمانی که وانت پیکان به دلیل امنیت پایین و مشکلات پی در پی از طرف پلیس راهنمایی و رانندگی اخطارهای فراوان دریافت کرد و این ارگان شماره‌گذاری این خودرو را متوقف کرد، ایران‌خودرو مجبور شد که به دنبال جانشینی برای این خودروی قدیمی خود داشته باشد. البته از آنجایی که خودروسازان ایرانی تا قطره آخر از طراحی و تولید یک خودرو استفاده می‌کنند، ایران‌خودرو ابتدا تغییراتی مانند سیستم ترمز ضدقفل و تعدادی تغییر ظاهری روی وانت پیکان انجام داد و آن را وارد بازار کرد. اما حقیقت این بود که عمر وانت پیکان هم مانند پیکان سدان تمام شده بود. در سال 1393 شمسی ایران‌خودرو، وانت آریسان را به عنوان محصول جدید خود در این سگمنت معرفی کرد.

 

وانت آریسان بالاتر از رقبا

وانت آریسان زیباتر از خودروهای هم‌رده خودش است. طراحی ظاهری این خودرو نه سادگی و یکنواختی وانت پراید را دارد و نه زمختی و بی ریختی نیسان وانت را! نزدیکی طراحی این خودرو به پژو پارس برگ برنده‌ای است که باعث توجه مخاطبان این نوع خودرو به آن شد. ایران‌خودرو با افزایش ارتفاع دیواره‌ها در قسمت بار و با اضافه کردن مخزن گاز CNG در زیر کف اتاق بار، هم حجم بار حمل شده توسط این خودرو را بالا برد و هم امنیت آن را افزایش داد. کابین وانت آریسان هم قابل مقایسه با سایر رقبا نیست. ظرافتی که در طراحی کابین این خودرو و به خصوص در قسمت جلو داشبورد آن به کار رفته، حقیقتا از ایران خودرو بعید به نظر می‌رسد! آریسان همان موتور 1.7 لیتری وانت پیکان را دارد. موتوری 4 سیلندر که قدرت 86 اسب بخار برای نوع بنزینی و 73 اسب بخار برای نوع گازسوز تولید می‌کند. این موتور استاندارد آلایندگی یورو 4 را هم دریافت کرده است. فرمان هیدرولیک این خودرو برای رانندگان مزیتی فوق‌العاده است که در وانت‌های قبلی به چشم نمی‌خورد. سیستم تهویه خوب آریسان هم از نکات قابل توجه آن است. کولری که باعث داغ کردن ماشین نمی‌شود و کارآیی بسیار خوبی دارد. شیشه‌های برقی، سیستم کنترل بخار بنزین، صندلی 4 جهته دستی که پشت سری قابل تنظیم دارد و سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3 را می‌توان آپشن‌های وانت آریسان دانست. آریسان کابین نسبتا راحتی دارد و کیفیت متریال به کار رفته در آن هم چندان بد نیست. اما قرار گرفتن لاستیک زاپاس در پشت صندلی شاگرد را می‌توان ضعف اتاق خودرو دانست. در بخش ایمنی هم وجود ترمز ABS و سیستم قطع کننده سوخت در مواقع ضروری به علاوه سیستم کنترل بخار بنزین و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر از جمله نقاط مثبت وانت آریسان محسوب می‌شود.

 

نقطه ضعف‌ها و بازار خرید و فروش آریسان

قیمت پیشنهادی ایران‌خودرو برای آریسان آنقدر پایین بود که همه منتظر ایرادات گُل درشت و اساسی در این خودرو بودند تا بتوانند این پایین بودن قیمت را به آن نسبت بدهند. اولین اشکال کار، همان ابتدا خودش را نشان داد. قسمت اتصال بار و کابین به مشکل خورد. خم شدن شاسی بعضی از آریسان‌ها هم انتقادات به این خودرو از طرف رقبا را شدت داد و هم باعث دلسرد شدن بعضی از خریداران شد. اما ایران‌خودرو با یک فراخوان این نقص را برطرف کرد و پاسخ منتقدانش را داد. آریسان در بازار خرید و فروش توانسته موفقیت نسبی داشته باشد. در سایت divar و دیگر سایت‌های خرید و فروش خودرو نمونه‌های صفر و کارکرده این خودرو را می‌توان با رقبایش مقایسه کرد. ایران‌خودرو برای اینکه در بازار رقابت بتواند خودروی جدیدش را خوب جا بی‌اندازد، قیمت پایینی را برای این خودرو در نظر گرفت. از طرفی پلتفرم این خودرو همان پلتفرم پیکان بود و در واقع هزینه‌ای برای ساخت پلتفرم به ایران خودرو تحمیل نشده بود. این پایین بودن قیمت وانت آریسان باعث شد که افراد بیشتری بتوانند آن را خریداری کنند و در حقیقت فرصت شغلی خوبی برایشان فراهم شد.

 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , وانت آریسان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 26 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد x5 تهران : سلام من ۲۳ فروردین پلاک ۲۴ ام بیمه و تا الان هم منتظر صدور پلاک هستم. به نظرم این حجم از تاخیر منتسب به راهور نیست و مشکل سمت شرکت کرمان موتور هست. شاید به جهت اینکه بتونن زودتر طرح برای فروش بزارن، یکسری ها رو همینجوری فقط شاسی کردن و بیمه زدن .
حسین : سلام برا من تارا v1تحویل 30بهمن هنوز فاکتور نشده یعنی چی آخه
حسین : هرکی دروغ میگه خدا خیرش نده خدا بیابون گرم نصیبش کنه
نادر مطیع رنجبر دوست : سلام. من KMC t8 دارم پمپ بالایی کلاچ مشکل داشت تو نمایندگی بانیان خودرو خودکار کد ۱۰۰۲ قطعه فوق رو با گارانتی تعویض کردن و برخورد پرسنل این نمایندگی بسیار عالی بود و مشکل من رو ظرف چند روز رفع کردند و من بسیار ممنونم.
مریم j4 سفید مشهد : فکر کنم من و شما باهم کارامون انجام میشه چون منم دقیقا منتظر صدور پلاکم
علیرضا x5 شهریور : سلام ابو محمد من خودم امروز رفتم نمایندگی،مسئول ثبت نام نمایندگی داشت با دوتا از دلال ها صحبت میکرد،متوجه من نشدن داشتن نفری ۵ میلیون بهش میدادن که زنگ بزنه بارگیری کنن براش، متوجه من شدن من سر صدا کردم گفت برو خونه تا ظهر درست میشه،اومدم خونه ظهر دیدم ماشین پلاک شد و رفت برای ارسال مدارک دیگه نمیدونم کی بارگیری میشه،ولی ازشون آتو دارم،متأسفانه دلال ها کار رو خراب کردن داخل نمایندگی هم از خداشه ماشینی ۵ تومن میگیره،ما مصرف کننده ها گرفتاریم
اصغر ابان ۳ : سلام برای منم بعد از پیگیری وشکایت شماره چک صادر شد ولی فک کنم یه یک ماه طول بکشه پیامک بیاد بری بانک
علیرضا x5 شهریور : سلام مبارک باشه بخوای سوار بشی انشاالله، انشاالله قسمت بقیه دوستان هم بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
9بهمن : شیدایی عزیز برگه کمپانی رو هم پست آورد ؟
29بهمن : مبارک باشه،فقط سود تاخیر دو میلیون تومان براتون زدن
محمد : سورن موتور جدید تحویل 3خرداد هنوز فاکتور نشده8م بابت بیمه پرداخت شده
فاک‌تور کننده : همتون رو فاک‌تور میکنیم نگران نباش به ترتیب میزنیم
در انتظار اطلس : من هستم
کیوکی : باگش چیه؟ چطوری زدی.؟
207 پانا : سلام منم تیرماه هستم خبری شد اطلاع بدبد ممنون
اشتری : دوستان عزیز.توجه کنید اوزجان چی گفته.همونو انجام بدید
محمد : برما تکمیل وجه369 تومن بود
اشتری : خوب به اوزجان توجه کنید