نگاهی به عملکرد ۴۰ روزه سرپرست وزارت صمت نشان می دهد که تصمیم های اخذ شده در خصوص صنعت خودرو بیشتر با محوریت فروش و کنترل التهابات بازار صورت گرفته و هرچند تامین نقدینگی مورد نیاز خودروسازان و زنجیره تامین به عنوان یکی از ماموریت های اصلی او عنوان شده اما باید دید در ادامه مسیر مدرس خیابانی چه عملکردی را در حوزه مهم خودرو از خود به جای خواهد گذاشت.
از نخستین تاکیدهای رییس جمهوری به حسین مدرس خیابانی می توان به مدیریت بازار خودرو و ساماندهی قیمت اشاره کرد.
روحانی با اشاره به نابسامانی بازار خودرو اظهار کرده که طبق یک برنامه ریزی روشن و شفاف که هم برای تولیدکنندگان خودرو و هم برای مردم کاملا آشکار و مشخص باشد، باید با حذف فضای دلالی و واسطه گری، خودرو با قیمت منطقی از تولید کننده به دست مصرف کننده برسد. این مسیر باید به گونه ای طراحی شود که به حذف نقش آفرینی کاذب واسطه ها و دلالان در تعیین قیمت خودرو و ارجحیت یافتن منفعت مردم و تولیدکنندگان خودرو منجر شود. وی تاکید کرده که به هیچ عنوان از سوی مردم و مسئولان قابل تحمل نخواهد بود که با جهش های غیرمنطقی و کاذب در بازار خودرو، خودروهای تولیدی کشوربا قیمتی گزاف به دست مردم برسد.
در همین حال سرپرست وزارت صمت نیز با اشاره به سیاستهای ابلاغی رئیس جمهور به وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ساماندهی بازار خودرو عنوان کرده که وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای اجرای سیاستهای دولت، برنامهریزیهای منسجمی را برای ساماندهی بازار خودرو طراحی کرده که محور اصلی آن افزایش تولید به منظور پاسخگویی بهینه به تقاضای موجود در بازار است، اما در کنار آن، با مجموعه سیاستهای تعریف شده، نظارت کافی صورت خواهد گرفت تا علاوه بر ساماندهی موضوع ثبتنام فروش و تحویل، زمینه برای عرضه مستقیم محصولات به مصرفکنندگان واقعی و حذف تقاضای کاذب از بازار خودرو نیز فراهم شود.
سرپرست وزارت صمت همزمان با روی کار آمدن جلسات فشرده ای با خودروسازان و دستگاههای نظارتی و همچنین شورای رقابت برگزار و تاکید کرد که حوزه خودرو به طور همزمان در چند حوزه نیازمند اصلاح است و نخستین بخش، حوزه تأمین است.
مدرسخیابانی انجام اصلاحات در بخش ثبت نام، فروش و تحویل، حذف سود مشارکت، تداوم پیش فروش خودروها و ایجاد حلقه های کنترلی برای قیمت خودرو را از دیگر اصلاحات انجام شده در بخش فروش خودرو اعلام کرده است.
از دیگر اقدامات کنترلی انجام شده وی می توان به تنظیم شیوه نامه ای با هدف حذف واسطه ها از بازار خودرو بود بر این اساس با در رهن ماندن یک ساله سند خودرو باعث شد تا خریداران واقعی به حوزه خرید ورود کنند داشتن پلاک فعال نیز محدودیتی برای ثبت نام تعریف شد. هرچند که این محدودیت ها پس از مدتی حذف و فضا برای ثبت نام تعداد بیشتری فراهم شد اما مجموع اقدامات تعریف شده از سوی سرپرست وزارت صمت در ۴۰ روز پس از روی کار آمدن وی تنها در مجموعه فروش خودرو محدود شد این در حالیست که ایجاد قطب سوم خودرویی در کشور، تامین نقدینگی مورد نیاز خودروسازان و زنجیره تامین خودرو از طریق عرضه داراییهای غیرمولد و فروش سهام در اختیار در چارچوب اسناد بالادستی، ارایه طرحهای نوین در حوزه خودروها و موتورسیکلتهای برقی و تولید واگن مترو، کشندههای سنگین، قطعات منفصله خودرو، لاستیک خودروهای سنگین با هدف داخلیسازی آنها و تمرکز بر استفاده از روشهای متنوع تامین مالی از طریق بازار سرمایه و ابزارهای موثر و کارآمد از جمله مهمترین ماموریتهای سرپرست جدید عنوان شده بود.
به گزارش خودروکار، حضور سرپرست جدید وزارت صمت بر مسند وزارت صمت که با اجرای طرح های فروش فوق العاده و پیش فروش همزمان بود باعث شد تا سایر بخش ها کمرنگ تر شده و اقدامات اجرایی در سایر حوزه ها وارد فاز عملیاتی نشود. حال باید دید در ادامه کار مدرس خیابانی، کدام یک از اقدامات تاکید شده به طور کامل محقق خواهد شد.