رپورتاژ - تویوتا را میتوان نگین خودروسازی سرزمین آفتاب تابان دانست. سالهاست که ژاپنیها با تولید انواع کلاسهای خودرو با برند تویوتا، عنوان خودروی کم استهلاک و جاندار را بر دوش میکشند. در میان خودروهای تولید شده این شرکت، انواع کلاسهای خودرو را میتوان مشاهده کرد. یکی از محبوبترین کلاسهای خودروی دنیا، خودروهای کراساوور هستند که تویوتا تولید کننده یکی از پرفروشترینهای آن یعنی تویوتا لندکروز است. لندکروز به عنوان کراساوور با کیفیت وعظیمالجثه شرکت تویوتاست. پرادو اما کراساووری کوچک سایز است و نمونه دودر آن هم با اندازه کوچکش برای اسپرتبازان و طرفداران آفرود گزینه جمع و جور و باکیفیتی محسوب میشود. نکته جالب توجه در مورد پرادوی دودر این است که علیرغم ظاهر نه چندان جذاب و طراحی نه چندان قوی، از سمت جوانان و افراد مرفه بسیار مورد استقبال قرار گرفت. امکانات فنی و رفاهی موجود در این خودرو خیلی متفاوت و فضایی نبود. از طرفی قدرت موتور و مصرف سوخت آن هم نسبت به بسیاری خودروهای هم ردهاش امتیاز کمتری میگرفت و در کنار اینها هزینه گزاف نگهداری از این خودرو هم خودش نکته قابل تاملی بود. اما با همه این توضیحات باز هم پرادوی دودر بازار خودروی دنیا و ایران را به اصطلاح ترکاند.
پرادو دو در، نماد زندگی مرفه و لوکس
تویوتا پرادو از همان ابتدای ورود به کشورمان بسیار مورد توجه قرار گرفت. پرادو داشتن، نشانه رفاه و وضعیت مالی خوب بود. از همان ابتدای ورود مشخص بود که آفرودبازان گزینه محبوب خود را یافتهاند. خودرویی که با استهلاک بسیار پایین، کیفیت ساخت بالا و هندلینگ بسیار خوبش، بازار دست دوم محبوبی هم داشت. در حقیقت هر کسی که پرادو میخرید تمایلی به فروش آن نداشت. به همین دلیل هر نمونه پرادوی تمیزی سریع توسط مشتریان بالقوهاش خریداری میشد. طراحی ساده این خودرو در کنار آپشنهای نسبتا محدودش مانعی برای محبوبیتش نبود. شتاب صفر تا صد، 12.5 ثانیهای پرادو دودر، این خودرو را از ویژگیهای یک خودروی چالاک و تندوتیز دور کرده است، اما با این وجود به دلیل قدرت بالای موتور به خصوص در نسخه بنزینی، پرادو دودر تبدیل به گزینه مورد علاقه جوانان شده است. بعد از ممنوعیت ورود خودروهای خارجی به کشورمان، امکان تجربه رانندگی با نمونه جدید پرادو هم مانند بسیاری خودروهای خارجی دیگر به دست نیامد. به نظر میرسد که تویوتا در نسخه جدید پرادو دو در کاستیهای نسخه قدیم را برطرف کرده است.
پرادو دودر ستاره آفرود
تویوتا برای پرادوی دودر چندین پیشرانه بنزینی و دیزلی در نظر گرفته است. از نسخه با پیشرانه دیزلی که با گنجایش 3 لیتر قدرت 100 اسب بخار را تولید میکند که مشخصا نمونه مناسبی برای حرکات آفرود و نمایشی نیست، تا نمونه بنزینی که با گنجایش 4 لیتر قدرتی معادل 271 اسب بخار را داراست. البته از این نکته هم غافل نشویم که پرادوی دودر موجود در ایران دارای موتور 4 سیلندر 2.7 لیتری است که توان 164 اسب بخار را تولید میکند. این قدرت توجه تمام آفرودبازان را به خود جلب کرد. موتور قوی و گیربکس مناسب در هنگام حرکت در مسیرهای ناهموار باعث میشود که کمترین فشار به موتور و کمترین ضربات به کابین وارد شود. از طرف دیگر سیستم انتقال نیروی دو دیفرانسیل پرادو دودر، قابلیتی است که در مسیرهای پرفراز و نشیب و پر از چالش در فضاهای آفرود، نظر علاقهمندان را تأمین میکند. شاسی قدرتمند، اتاق بی صدا، سیستم تعلیق مناسب، ترمز قوی و بدنه مستحکم پرادوی دودر از نقاط قوت این خودرو محسوب میشود. اما مانند بسیاری از کراساوورها، راننده پرادوی دودر هم باید همیشه حواسش به تابلوهای پمپبنزین باشد. 12 لیتر در 100 کیلومتر مصرف نسبتا بالایی است که میتواند نقطه ضعف یک خودرو به حساب بیاید. سیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیکها، سانروف، آینه وسط الکتروکرومیک، سنسورهای عقب و جلو، سیستم پارک کمکی و کروز کنترل از جمله ویژگیهای خوب این خودروی دوست داشتنی است.
با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.