تحریک تقاضای خاموش با طرح جدید خرید خودرو

 

تحریک تقاضای خاموش با طرح جدید خرید خودرو

 
طرح قرعه کشی ۲۵ هزار خودروی ثبت نامی در حالی امروز به پایان می رسد که همواره این پرسش مطرح می شود طرح قرعه کشی خودرو توانسته ضمن کاهش التهاب بازار، منجر به حذف واسطه ها از بازار خودرو و رساندن خودرو به دست مصرف کننده واقعی شود یا خیر؟
 
نخستین دور از قرعه کشی خودروهای ثبت نامی در حالی روز گذشته برای شناسایی ۱۵ هزار برنده خوش شانس محصولات ایران‌خودرو برگزار شد که عطش بازار خودرو در ماه های گذشته منجز به التهاب عمیق این بازار شده است. افزایش تقاضا و کاهش تولید خودرو در کنار یکدیگر این روزها تعادل این بازار جذاب را به هم ریخته و انتظار می رفت با انجام قرعه کشی بازار خودرو تا اندازه ای به آرامش برسد.
 
وضعیت فعلی بازار خودرو در شرایطی است که در سال های نه چندان دور به دلیل افزایش تولید، تقاضا در بازار به شدت دچار کاهش بود و بسته های حمایتی با هدف ترغیب به خرید پیش بینی شده بود و حال نیز کارشناسان معتقدند که قرعه کشی خودرو از التهاب بازار نمی کاهد بلکه افزایش تولید می تواند نیاز بازار را به تعادل برساند.
 
در همین حال امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به بی تاثیری طرح قرعه کشی خودرو در کاهش التهاب بازار می گوید: اجرای این طرح نه تنها منجر به آرام شدن بازار نمی شود بلکه احتمال تشویش بیشتر بازار نیز با اجرای این طرح وجود دارد.
 
وی می افزاید: هر چند اجرای این طرح مانع از واسطه گری و کاهش دلالی در بازار خودرو شده اما با این حال به دلیل ترغیب به ثبت نام و همچنین ایجاد جذابیت خرید خودرو، نمی تواند مانع از افزایش تقاضا شود.
 
امینی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی بازار خودرو تولید است، تصریح می‌کند : تا زمانی که مشکل تولید خودرو حل نشود بازار همچنان ملتهب خواهد بود بنابراین لازم است به جای اجرایی کردن چنین روش هایی به دنبال رفع مشکل اصلی که تولید است، باشیم.
 
وی با تاکید بر ضرورت یافتن راهکارهای اساسی برای حل مشکل التهاب بازار خودرو اظهار می کند: مشکل اصلی صنعت خودرو، تولید است چرا که با کاهش تولید شاهد التهاب‌ در بازار خواهیم بودط بنابراین در کنار انجام چنین اقداماتی لازم است راهکارهایی برای افزایش تولید پیش بینی شود.
 
این کارشناس صنعت خودرو یکی از ضرورت های تحقق افزایش تولید را تامین قطعه می داند و می افزاید: خودرو مجموعه ای از قطعات است در حالی که قطعه سازان با فاصله گرفتن از عملکردهای مثبت قدیمی خود تبدیل به واردات کننده هایی شده اند که با تغییر رویکرد خودروسازان‌مبنی بر افزایش تولید، توان همراهی از سوی قطعه ساز وجود ندارد که این امر بر قیمت تمام شده و بهره وری خودروسازان تاثیرگذار خواهد بود.
 
امینی در خصوص تاثیر طرح قرعه کشی خودروها و پیش بینی بندهای ویژه بر کاهش دلالی در بازار اظهار می کند: هرچند بندهایی با هدف محدود کردن ورود دلالان در این طرح وجود دارد اما طرح هایی از این دست باعث می شود حتی کسانی که میل به خرید خودرو نداشته و یا اصلا نیازی ندارند نیز ترغیب به ثبت نام شوند که عطش بازار دلیل اصلی این امر خواهد بود.
 
وی در ادامه با تاکید بر این که هدفگذاری تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو و تحقق آن تا اندازه زیادی بر عطش بازار تاثیرگذار خواهد بود، تصریح می کند: عدم تعادل در عرضه و تقاضا همواره منجر به التهاب بازار می شود و این امر جز با افزایش تولید کنترل نخواهد شد.
 
عملکرد سازمان های مرتبط با قیپت گذاری خودرو در چند سال اخیر منجر به زیاندهی ۴۰ هزار میلیارد تومانی دو شرکت خودروساز داخلی شده و رقم زیادی از این محل از طریق رانت و دلالی به جیب افراد معدودی رفت و حال نیز پیش بینی می شود طرح قرعه کشی خودرو نه تنها باعث از بین بردن التهاب بازار خودرو نمی شود بلکه هدر رفت میلیاردها تومان از منابع ملی کشور را بدنبال خواهد داشت.این در حالیست که انتظار می رفت در سال جهش تولید عملکرد همه دستگاه ها معطوف به تسهیل فرآیندهای تولید در کشور باشد نه آنکه به بهانه کنترل بازار،پای خود را بیش از گذشته بر گلوی صنایع ملی این کشور بفشارد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خرید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : سلام منم سامانه یکپارچه شاهین دستی زدم ولی الان زده اتومات (ارسال ب خودرو ساز)ولی واقعا بودجه اتومات ندارم همون دستی میتونم پرداخت کنم ،حالا چکار کنم نمیدونم
گیجی گیج : تا الان که دادن تا آخر سال هم میدم
علی : سلام به بزرگواران راهنمایی کنید الان تاریخ چند فاکتور شد تاراv4 رنگ مشکی هستم تاریخ تحویل زده 1403/06/10 الان چند فاکتور شدن
J4 سفید اردیبهشت : ثبت نام J4 سفید ۱۷ اردیبهشت تحویل ۶۰ روزه، ۲۶ شهریور فاکتور شده و الان در مرحله صدور پلاک هست.
علیرضا : سلام کسی می‌دونه تارا V1پلاس رنگ سفید تا چه موعودی فاکتور شده ؟
تارا v4lx : طبیعیه رنگهای نقره ای حدود یک هفته تا ۱۰ روز از بقیه رنگها عقب تره
وحید : چرت و پرت نگو مگه مدیر عامل سایپایی اینجور صحبت میکنی محکم
تارا v4lx : بستگی به رنگش داره ولی روالش اینه که نیمه اول بهمن تحویل میگیرین
تارا v4lx : تیتانیوم بین ۳۰ تا ۷۰ روز تاخیر داره
تارا v4lx : مشکلی نداره معمولا یه هفته ای زمان میبره تا ارسال مدارکی که نمایندگی ارسال کرده تایید بشه بعدش پیام میاد براتون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیرحسین : معلوم نمیکنه مثلا این ماه هم مرداد داد هم اول شهریور بستگی به اداره تحویل و موجودیاشون داره
محسن : امروز تعطیلات چطور رفتی نمایندگی حجت جان
ایمان دوگانه اسفند : باز بودن؟چقدر مهلت پرداخت داریم؟
وحید : رسول جان، ماشینت چه رنگی بود؟
امیر : طلای24عیار فقط ال90 پارس
شیرازی : مبارکت باشه عزیز ایشالا به خوشی سوار شی کاکو
X22پرو : دوست عزیز شما که مبانی تاخیر رو میدونی برو با همون مبانی تاخیر سرگرم شو تا ماشینت بیاد،یا معنی تاخیر رو نمیدونی یا اینکه میخوای ادای باسوادا رو در بیاری،عزیزم اونجا اگه تاخیری هم بشه 1ماه فوقش تاخیر میخوره نه 8ماه که اینجا ملت اسیر شدن،یا پیام نزارید یا اگه پیام میزارید اعصاب مردم رو با دری وری بیشتر خورد نکنین
امیر : تشکر مجید جان
تیگو 8 : متاسفانه من هم چنین شرایطی دارم ثبت نام‌ 2اسفند. تحویل 26شهریور سه چهار روز دیگه نتیجه نگیرم مجبورم برم نمایندگی دزدیران خودرو
صفدر : تبدیل دوگانه به شاهین رو پنجشنبه تایید نهایی کردم هیچ اتفاقی نیافتاد والان که دباره میرم تو تغییر مدل و رنگ این پیغام میاد: شما یک رکورد تغییر رنگ و مدل ارسال نشده به سایپا دارید و امکان تغییر رنگ و مدل مجدد ندارید