تحریک تقاضای خاموش با طرح جدید خرید خودرو

 

تحریک تقاضای خاموش با طرح جدید خرید خودرو

 
طرح قرعه کشی ۲۵ هزار خودروی ثبت نامی در حالی امروز به پایان می رسد که همواره این پرسش مطرح می شود طرح قرعه کشی خودرو توانسته ضمن کاهش التهاب بازار، منجر به حذف واسطه ها از بازار خودرو و رساندن خودرو به دست مصرف کننده واقعی شود یا خیر؟
 
نخستین دور از قرعه کشی خودروهای ثبت نامی در حالی روز گذشته برای شناسایی ۱۵ هزار برنده خوش شانس محصولات ایران‌خودرو برگزار شد که عطش بازار خودرو در ماه های گذشته منجز به التهاب عمیق این بازار شده است. افزایش تقاضا و کاهش تولید خودرو در کنار یکدیگر این روزها تعادل این بازار جذاب را به هم ریخته و انتظار می رفت با انجام قرعه کشی بازار خودرو تا اندازه ای به آرامش برسد.
 
وضعیت فعلی بازار خودرو در شرایطی است که در سال های نه چندان دور به دلیل افزایش تولید، تقاضا در بازار به شدت دچار کاهش بود و بسته های حمایتی با هدف ترغیب به خرید پیش بینی شده بود و حال نیز کارشناسان معتقدند که قرعه کشی خودرو از التهاب بازار نمی کاهد بلکه افزایش تولید می تواند نیاز بازار را به تعادل برساند.
 
در همین حال امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به بی تاثیری طرح قرعه کشی خودرو در کاهش التهاب بازار می گوید: اجرای این طرح نه تنها منجر به آرام شدن بازار نمی شود بلکه احتمال تشویش بیشتر بازار نیز با اجرای این طرح وجود دارد.
 
وی می افزاید: هر چند اجرای این طرح مانع از واسطه گری و کاهش دلالی در بازار خودرو شده اما با این حال به دلیل ترغیب به ثبت نام و همچنین ایجاد جذابیت خرید خودرو، نمی تواند مانع از افزایش تقاضا شود.
 
امینی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی بازار خودرو تولید است، تصریح می‌کند : تا زمانی که مشکل تولید خودرو حل نشود بازار همچنان ملتهب خواهد بود بنابراین لازم است به جای اجرایی کردن چنین روش هایی به دنبال رفع مشکل اصلی که تولید است، باشیم.
 
وی با تاکید بر ضرورت یافتن راهکارهای اساسی برای حل مشکل التهاب بازار خودرو اظهار می کند: مشکل اصلی صنعت خودرو، تولید است چرا که با کاهش تولید شاهد التهاب‌ در بازار خواهیم بودط بنابراین در کنار انجام چنین اقداماتی لازم است راهکارهایی برای افزایش تولید پیش بینی شود.
 
این کارشناس صنعت خودرو یکی از ضرورت های تحقق افزایش تولید را تامین قطعه می داند و می افزاید: خودرو مجموعه ای از قطعات است در حالی که قطعه سازان با فاصله گرفتن از عملکردهای مثبت قدیمی خود تبدیل به واردات کننده هایی شده اند که با تغییر رویکرد خودروسازان‌مبنی بر افزایش تولید، توان همراهی از سوی قطعه ساز وجود ندارد که این امر بر قیمت تمام شده و بهره وری خودروسازان تاثیرگذار خواهد بود.
 
امینی در خصوص تاثیر طرح قرعه کشی خودروها و پیش بینی بندهای ویژه بر کاهش دلالی در بازار اظهار می کند: هرچند بندهایی با هدف محدود کردن ورود دلالان در این طرح وجود دارد اما طرح هایی از این دست باعث می شود حتی کسانی که میل به خرید خودرو نداشته و یا اصلا نیازی ندارند نیز ترغیب به ثبت نام شوند که عطش بازار دلیل اصلی این امر خواهد بود.
 
وی در ادامه با تاکید بر این که هدفگذاری تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو و تحقق آن تا اندازه زیادی بر عطش بازار تاثیرگذار خواهد بود، تصریح می کند: عدم تعادل در عرضه و تقاضا همواره منجر به التهاب بازار می شود و این امر جز با افزایش تولید کنترل نخواهد شد.
 
عملکرد سازمان های مرتبط با قیپت گذاری خودرو در چند سال اخیر منجر به زیاندهی ۴۰ هزار میلیارد تومانی دو شرکت خودروساز داخلی شده و رقم زیادی از این محل از طریق رانت و دلالی به جیب افراد معدودی رفت و حال نیز پیش بینی می شود طرح قرعه کشی خودرو نه تنها باعث از بین بردن التهاب بازار خودرو نمی شود بلکه هدر رفت میلیاردها تومان از منابع ملی کشور را بدنبال خواهد داشت.این در حالیست که انتظار می رفت در سال جهش تولید عملکرد همه دستگاه ها معطوف به تسهیل فرآیندهای تولید در کشور باشد نه آنکه به بهانه کنترل بازار،پای خود را بیش از گذشته بر گلوی صنایع ملی این کشور بفشارد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خرید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جلال : من تحویل اسفند تکمیل وجه اول اردیبهشت خبری از فاکتورنیس لطفا با روح وروان ما بازی نکنید اگر فاکتورشدی شماره درخواستت رو بزار
پلاس : دروغ ناشیانه ای بود.هنوز تعدادی از ۲۶ اسفند و کل اول اردیبهشت باقیمانده.
حسین : من تکمیل وجه ۱ اردیبهشتم ، خبری نیست.
داریوش : من تکمیل وجه ۲ اردیبهشت م خبری نیس هنوز
محسن تهران : سلام من ۲۶ اسفند واریز و ۲۷ پذیرش هنوز فاکتور نشدم مگه میشه اونوقت ۲ اردیبهشت فاکتور بشه
سایپا بی لیاقت : شاهین جی تکمیل ۲ اردیبهشت با نمایندگی تماس گرفتم گفتن جی توقف نشده برای کسایی که تو نوبت هستن تولید میشه ولی ثبت نام جدید دیگه شاهین جی نداریم منکه برا فروشه صبر میکنم اختلاف قیمت ۱۱۰ تومنه الآن توقف خورده بالاتر هم می‌ره ولی کسایی که برا مصرفه تبدیلی بزنید زودتر میاد
شاهین پلاس28اردیبهشت : یعنی اردیبهشت شروع شده خدا کنه به ما هم زودتر تحویل بدن...
علی : انیومسلام. من ۳شهریور م هنوز فاکتور نشدم.البته نقره‌ای تیتانیوم. ساعت ۱۰ واریز کردیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : اقا شما تحویل گرفتی از ماشین ناراضی بودی؟؟؟کوپوتش کج بود؟
مهدی : همه تعریف میکنن میگن سیستمش کروزه صندلی ها چرمه و با کیفیته درب هم مخمل کار کردن همه چیش عالی شما چی میگی این وسط
سعید 31تیر : باسلام خدمت دوستان امروز ماشین و تحویل گرفتم مونتاژ به شدت بی کیفیت داره دربها با بدنه تو یه خط نیست باطری زیان روش گذاشتن سپرنامیزون کاپوت کج حیف پول
پارسا 31تیر رینگ فولادی : سلام الان یک هفته فاکتور شده هیچ خبری ازش نیست هنوز داره صدور اسناد میچرخه
مهدی پانا رینگ : 207 تحویل مهر شما تحویل گرفتی ؟؟ ماشین من هنوز نیومده نمایندگی کدوم استانی ؟؟
نن : من تحویل خرداد بودم ماشینو تحویل گرفتم هنوز خبری از سود تاخیر نیست
حامد : شماره آقای جلیلی مسئول حمل و نقل ماشین کسی نداره بفرسته
حامد : میگن گذرنامه عبور موقتو بگیرین از نمایندگی
دوگانه تیر : من دو روز پیش دادم الان چک کردم ثبت شده تو وضعیت من البته باید زنگ بزنی نمایندگی ...الانم سخا بفرست براشون
Amin : سلام. دوستان لطفا اگر در خصوص مبلغ جریمه تاخیر، مبلغ مربوط به حذف سنسور و اون 50 میلیونی که تو فاکتور فروش زده برای تاثیر مصوبه شورای رقابت، اطلاعاتی دارن اینجا توضیح بدن.