نگرانی قطعه سازان از افزایش ناگهانی تیراژ خودروها / تعویق پروازها کار دست قطعه سازان می دهد

 

نگرانی قطعه سازان از افزایش ناگهانی تیراژ خودروها / تعویق پروازها کار دست قطعه سازان می دهد

 
در حالی تسهیلات 5 هزار میلیارد تومانی خودروسازان با هدف تقویت بنیه مالی قطعه سازان به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده که آب رفتن موجودی انبار قطعه سازان و تعویق پروازهای خارجی در کنار برنامه افزایش تیراژ تولید خودروسازان، نگرانی های جدیدی برای آن ها ایجاد کرده است.
تبدیل تسهیلات ارزی صنعت خودرو به حد اعتباری و همچنین تسهیلات ریالی این روزها امید به افزایش تولید را زنده کرده اما همچنان نگرانی از کمبود قطعه و مواد اولیه و طولانی بودن زمان سفارش گذاری از چالش هایی است که صنعت قطعه با آن درگیر است. 
 
فعالان این حوزه معتقدند که با اعلام برنامه افزایش تیراژ تولید باید خودروسازان نسبت به پرداخت عادلانه منابع مالی تعیین شده و همچنین برنامه افزایش تولید به فعالان صنعت قطعه اقدام کنند تا افزایش تیراژ تولید منجر به دردسر نشود. اما در همین حال پیش بینی تسهیلات و تصویب آن شرایط بهتری را برای قطعه سازان فراهم کرده است. 
 
مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در تشریح درخواست فعالان این حوزه مبنی بر دریافت تسهیلات می گوید: درخواست فعالان صنعت خودرو و قطعه برای دریافت تسهیلات در سال گذشته حدود 15 هزار میلیارد تومان بوده که پس از تصویب به 11 هزار میلیارد تومان کاهش یافت که از این میزان 4 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی در اسفندماه تخصیص یافت.
 
وی می افزاید:بر همین اساس مقرر شد 7 هزار میلیارد تومان باقی مانده نیز در قالب 840 میلیون یورو به صورت ارزی پرداخت شود اما این پرداخت به دلیل مشکلات موجود در ساز و کار فنی و پرداختی انجام نشد و در نهایت با همکاری وزیر صمت، کمیسیون صنایع و معادن و شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی، 844 میلیون یورو به ملبلغ ریالی تبدیل شد.
 
بیگلو با تاکید بر این که پیش بینی تسهیلات 5 هزار میلیارد تومانی از همان محل پیش بینی شده چرا که محرز شد پرداخت تسهیلات ارزی 7 هزار میلیارد تومانی امکانپذیر نیست، ادامه می دهد: بر این اساس 5 هزار میلیارد تومان در قالب حدود اعتباری پرداخت می شود این در حالیست که 4 هزار میلیارد تومان سال گشته در قالب تسهیلات بانکی پرداخت شد یعنی سقف اعتباری هر دو خودروساز در حدود 5 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که این امر می تواند هم به صورت تسهیلات از سوی خودروساز دریافت شود و هم می تواند در قالب ضمانت نامه های بانکی و مواردی از این دست باشد.
 
دبیر انجمن قطعه سازان ادامه می دهد: تاکنون بر اساس توافقی که با خودروسازان انجام شده مقرر است خودروسازان از محل این حدود اعتباری تسهیلات دریافت کنند و در اختیار قطعه سازان قرار دهند.
 
او همچنین در ادامه با اشاره به نشست مشترک هیات مدیره ایران خودرو با اعضای هیات مدیره انجمن قطعه سازان نیز اظهار می کند: در این جلسه نگرانی قطعه سازان از بابت کمبود نقدینگی و افزایش تیراژ مطرح شد زیرا افزایش تیراژ به صورت ناگهانی منجر به بروز مشکلاتی می شود چرا که موجودی قطعات در راه، در حال اتمام بوده و نیاز است در ابتدا نسبت به نقدینگی لازم و سپس سفارش گذاری اقدام شود.
 
بیگلو افزایش تعامل ایران خودرو و سایپا با انجمن قطعه سازان و ادامه این تعامل را از دیگر محورهای این نشست عنوان می کند و می گوید: دیگر خواسته انجمن این بود که ایران خودرو در تقسیم منابع مالی نظر انجمن را دخیل کند بنابراین قرار شد از سوی شرکت ساپکو فرمولی تعریف و بر اساس آن منابع مالی اختصاص یابد.
 
دبیر انجمن قطعه سازان در پایان با اظهار نگرانی از به تاخیر افتادن پروازهای خارجی می افزاید: در این مدت تاخیر پروازها و تعویق آن تاثیر منفی بر قطعه سازان داشته و شرکت هواپیمایی از پذیرش بار و همچنین مسافر خودداری می کنند این در حالیست که موجودی برخی از قطعات در راه کم بوده وسفارش گذاری نیز از چند ماه پیش آغاز شده این در حالیست که برخی از قطعه سازان قطعات مورد نیاز خود را به صورت روزانه و هوایی تامین می کردند که کنسل شدن پروازها معضلاتی را ایجاد کرده که امیدواریم پس از 10 روز و بر اساس اعلام شرکت های هواپیمایی پروازها ادامه یابد.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعیدجی ال : اونای که دعوتنامه براش اومد ایا نمایندگی ازتون مبلغ ۴۸۰تومان گرفت
سعیدجی ال : سلام منم مثل شما بودم ولی دعوتنامه برام اومد
مسعود : کوروش کمپانی جدید
علی : به نظرتون احتمالش هس شاهین gl رو از زمان تکمیل وجه زودتر تحویل بدند؟ الان اینجا دوستانی هستن که اسفند1403 تکمیل وجه کردن تازه الان فاکتور شده. یعنی 6 ماه طول کشیده در صورتی که زمانش رو زده 30 روز کاری
سامان : تاریخ ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ لاماری ثبت نام‌کردن رنگ خاکستری ۸۵۰/۷۰۰ هزارتومان دادم موعد تحویل مرداد الان ۲۰ شهریور هیچ خبری نیست کسیهس جم شیم دست جمعی بریم دم نمایندگی مرکزی و شکایت کنیم
ج ج : دی تمام شده شما برو از نمایندگیت پیگیری کن
هادی cvt : کاش برا ما هم بیاد . من راضیم
شاهین جی ال مهر : سلام اقابهروز ببخشید میشه راهنمایی کنید من پرداخت اولیه ۲۹دی پارسال وپذیرش ۳۰ دی بوده زنگ زدم نمایندگی گفتم که بعضی‌ها اول برج براشون پ تکمیل اومده گفتش که احتمال زیاد اونا یک روز جلوتر واریز کردن ولی من یادم هست همان روز اول که اعلام کردن واریز کردم میشه تاریخ واریزوپذیرش را بگین ممنون از لطفتون یا حق
هادی : مطمینی داداش؟ مابه التفاوت یعنی طلبشون میشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا پلاس 6دنده پیش فروش 31 مردادماه : یکم واضح تر توضیح بدید ممنون میشم
دنا پلاس 6دنده پیش فروش 31 مردادماه : بله سوم تیر ،رنگ سفید، رینگ آلومینیومی
رضا : چون شما کلا خطری هستی
رانا تحویل 31مراد : سلام برای کارت سوخت رفتم داخل سامانه سخا وضعیت سند زده چاپ نشده سریال برگه سبز باید از کجا بیارم؟
محمد : خودرو فرسوده بودم تکمیل وجه 8 اردیبهشت ماه ، 17 شهریور 17700 تبدیل زدم هنوز فاکتور نشده
احمد31مرداد : کی تکمیل وجه کردی داداش
مهیاس دناپلاس فولادی 31 تیر : دوستانی که فاکتور شدن وپلاک شدن موقع بارگیری لطفا از نمایندگی بپرسین کدوم بارگیری هستش از گوگل شمارشو پیدا کنید پیگیری کنید چون حالا حالا ماشینتون میمونه اونجا من پیگیری نکردم یازدهم فاکتور شدم هنوز دستم نرسیده امروز زنگ زدم افتادن به جون هم
حمید : سلام من تاریخ تحویل 31 مرداد هستم ولی هنوز فاکتور نشدم طبیعیه؟
حسن : سود تاخیر هم میدن؟
احمد31مرداد : شاید چون شما نزدیکتری زودتر بهتون تحویل دادن