فشار قطعه سازان برای افزایش مجدد قیمت خودرو ادامه دارد

 

فشار قطعه سازان برای افزایش مجدد قیمت خودرو ادامه دارد

 

اهمیت صنعت قطعه ‌سازی خودرو به‌ عنوان تامین ‌کننده اصلی مواد اولیه خودروسازان داخلی و در جایگاه یکی از اشتغال‌‌زا‌ترین صنایع کشور بر کسی پوشیده نیست اما این اهمیت نتوانسته از میزان مشکلاتی که در دو، سه سال گذشته و به‌ ویژه در ۶ ماه اخیر گریبانگیر این صنعت بوده، بکاهد.

 

قطعه ‌سازان در ماه‌های گذشته هم برای تامین مواد اولیه صنعت قطعه ‌سازی با فولاد سازان و دیگر صنایع مادر دچار مشکل بوده‌اند و هم مصرف‌‌کنندگان محصولاتشان یعنی خودروسازان نتوانسته‌اند با عمل به تعهدات مالی خود بخشی از مشکلات آنها را حل کنند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی استان تهران در این رابطه می‌گوید: «قطعه ‌سازان توان دور زدن تحریم‌ ها را دارند، اما باید مطالبات‌شان همراه با تعدیل در نرخ مواد اولیه و قراردادهایشان پرداخت شود که اکنون خودروساز با این نحوه قیمت‌ گذاری توان این کار را ندارد.»

 
 

محمدرضا نجفی منش، با اعلام این خبر ضمن اشاره به مطالبات ۶۰ هزار میلیارد تومانی زنجیره تامین از خودروسازان، اظهار داشت: «این روزها خودروسازان توان پرداخت به‌ موقع مطالبات قطعه‌ سازان را ندارند و به همین دلیل صنعت قطعه‌ سازی در وضعیت نا مساعدی به سر می‌برد.»

 

مشکلات قطعه سازان
 

 

نجفی‌ منش، مهمترین موانع توسعه صنعت قطعه‌ سازی را کمبود نقدینگی و مدیریت دولتی صنعت خودروسازی عنوان کرد و گفت: «قطعه‌ سازان به ‌طور معمول چند ماه تا چند سال پس از تحویل قطعه به خودروسازان به پول خود می‌رسند، در حالی که مجبور به خرید نقدی مواد اولیه و ملزومات مورد نیازشان هستند.»

رییس انجمن همگن قطعه ‌سازان خودرو استان تهران بیان ‌کرد: «اکنون ارزبری خودروهای داخلی بین یک‌ هزار و ۵۰۰ تا یک‌ هزار و ۷۰۰ یورو است و با توجه به این مهم مسئولان باید حمایت بیشتری از داخلی‌ سازی و کاهش وابستگی به خارج داشته باشند. همچنین اگر موضوع سی کی دی کاری و تولید خودروهای مونتاژی اضافه شود، ارزبری این صنعت بین شش تا هشت هزار دلار و در صورت اجازه یافتن واردات خودروهای کامل، ارزبری به ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار به ‌ازای هر خودرو خواهد رسید.»

به گفته نجفی منش، ۳۷ درصد از ارزبری خودروهای داخلی مربوط به مواد اولیه و ۳۰ درصد مربوط به قطعات الکترونیکی است که هیچ‌ یک ارتباط مستقیمی با خودروسازان داخلی ندارد.

از مشکلات قطعه ‌سازان، بدقولی و بدحسابی خودروسازان است که پرداخت‌های آنها به قطعه ‌سازان نه‌تنها ۱۲۰ روزه نبوده و نیست، بلکه بیشتر از این زمان تعیین‌ شده تسویه حساب می‌کنند و همین موضوع فشار مضاعفی را بر قطعه‌ سازان وارد می‌کند.

با این حساب به نظر می‌رسد که در آینده نه چندان دور باید شاهد افزایش مجدد قیمت خودروهای تولیدی در راستای پوشش ضرر و زیان قطعه‌سازان بزرگ کشور باشیم.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد