استاندارد قطعه حلقه مفقوده صنعت خودرو/ لزوم بازرسی قطعات قبل از تولید

 

استاندارد قطعه حلقه مفقوده صنعت خودرو/ لزوم بازرسی قطعات قبل از تولید

 
در حالی از استاندارد نبودن قطعات خودرو به عنوان یکی از عوامل بی کیفیتی خودرو یاد می شود که اظهارات رییس سازمان ملی استاندارد نیز بی توجهی به استاندارد سازی در صنعت قطعه را تایید می کند.
 
در حال حاضر برخی از قطعات خودروهای تولیدی مانند قطعات ایمنی ازجمله برف‌پاک‌کن، لنت ترمز، شیشه و تایر مشمول استانداردهای اجباری هستند و برخی قطعات نیز از استانداردهای کارخانه‌ای برخوردارند. بنابراین تعریف استاندارد اجباری برای صنعت قطعه از معنای متفاوتی برخوردار است.
 
هرچند بر اساس برنامه ریزی انجام شده خودروساز موظف به نظارت براستاندارد قطعات تولیدی است اما بدون شک تعریف یک استاندارد مشخص می تواند اثربخشی به مراتب بیشتری داشته باشد، امری که  تاکنون وارد فاز اجرایی نشده است.
 
نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد با تاکید بر این که تعدادی از قطعات مشمول استاندارد اجباری است، می گوید: این قطعات استاندارد از سوی سازمان به صورت انفرادی مورد کنترل قرار می گیرد و تاییدیه انطباق و یا علامت استاندارد به آن ها داده می شود.
 
وی می افزاید: نکته مهم و اساسی، مجموعه هایی است که با قطعات ایجاد می شود که سازمان ملی استاندارد نیز بیشتر در مجموعه خودرو وارد می شود و استاندارد قطعات چندان مدنظر نیست.
 
پیروزبخت در پاسخ به این که بنابراین استاندارد مشخصی برای قطعات خودرو تعریف نشده است، تصریح کرد: برخی از قطعات استاندارد تعریف شده دارند و برخی نیز در قالب مجموعه کلی مورد بازنگری قرار می گیرند.
 
رییس سازمان ملی استاندارد با تاکید بر اینکه استاندارد اجباری قطعات خودرو محدود است، اظهار کرد: چندی پیش در جلسه شورای سیاست گذاری خودرو مصوب شد، خودروسازان مسئول بازرسی استاندارد قطعات خودرو هستند و باید قطعاتی که مورد استفاده قرار می‌دهند، استاندارد باشد که این قطعات شامل قطعات داخلی است که علامت استاندارد دارند .
 
وی ادامه داد: بر اساس استانداردهای تایید نوع، کل خودرو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد اما این گونه نیست که تک تک قطعات توسط سازمان ملی استاندارد ارزیابی شده باشد و اگر خودروسازان شکایتی در خصوص برخی قطعات دارند می‌توانند آن را به سازمان ملی استاندارد اعلام کنند و در نهایت این که خودروساز مکلف به بازرسی استاندارد قطعات خودرو است.
 
این اظهارات در حالی مطرح می شود که خودروسازان در حال حاضر مقیاس و یا معیاری برای صحت استاندارد قطعات در اختیار ندارند و در چنین شرایطی اگر قطعه سازی که قطعه تولیدی آن مشمول استاندارد اجباری نیست، اقدام به کوتاهی در تولید کند عاملی بازدارنده وجود ندارد که خودروساز را از استفاده این قطعه در خطوط تولید منع کند.
 
این در حالیست که با آغاز پروژه داخلی سازی استاندارد سازی قطعات نیز به موضوعی اساسی تبدیل می شود هرچند که رییس سازمان ملی استاندارد در این زمینه معتقد است که وقتی قرار باشد قطعه جدیدی ساخته شود، حتما باید استاندارد مربوطه از سوی تولیدکنندگان رعایت شود چرا که به اعتقاد او از همان ابتدای تولید قطعات، باید استانداردها رعایت شود. حال باید دید در پایان پروژه داخلی سازی و تولید انبوه این دسته از قطعات، روند استاندارد سازی به چه شکل پیش خواهد رفت.
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیاوش : چه مشکلی داشته خودرو؟
مهدی شاهین پلاس : من از برج 6 پارسال واریزی 370 داشتم 6 اردیبهشت 423800داشتم هنوز که هنوز منتظرم خدا لعنت تون کنه
شاهین gl : سلام‌‌دوستان‌کسی‌هست‌ماشین‌تحویل‌گرفته‌باشه‌سود‌تا‌خیر‌میدن‌یا‌نه
نوروزی : برگ سبز پست میشه من هنوز نگرفتم کارت ماشین رو پست آورد. ۵ روز بعد تحویل سند آمد نمایندگی
cvt 19اسفند : ثبت درخواست با موفقيت انجام شد . پس از تخصيص پلاك و آماده ساري خودرو ، مراتب جهت تحويل حضوري از طريق پيامك اعلام خواهد شد لغو 11 تحویل حضوری قبول کردم ببینم چی میشه
سلگی : سلام الان 26روزه فاکتورشده هنوز پلاک نشده دوستان کسی مثل من هست
V1پلاس آذر : مشکل من با تارا دستی رینگهاش و جلو پنجرش هست آینه را با دست جمع میکنم
مهدی : عین چیز تو پارکینگ هاشون کوییک ریخته.. اول شاهین G ثبت نام کردیم ی هو شد شاهین GL بعدش تبدیل کردیم به کوییک ک شاید زودتر بدن.. والا دیک کم آوردیم از دست این شرکت.. 2 ساله قراره بهمون ماشین بده ولی کو ماشبن...
تارا وی۴ تحویل ۲ آبان : سلام .۸ابان فاکتور شدم ۱۴ ابان تیک حمل به ساری سبز شد.سفید ‌ .تحویل ۹۰ روزه
راحیل : برادر من اطلس ثبت نام کرده و هشت ماه پیش تکمیل وجه کرده. هنوز به اینا ماشینی تحویل ندادن اون وقت دوباره پیش فروش گذاشتن. من خودمم که شش ماه قبل برای شاهین جی تکمیل وجه کردم و هنوز خبری نیست.. فکر کنم سایپا میخواه از همه پول بگیره بعد یه دفعه مدیر عاملش غیبش بزنه 😂😂😂
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تک : واسه من امروز اومد
نیسان : 😂😂😂 خوش به حالت تحویل گرفتی دعا کن اکستند های ما ام پلاک بشه ، ماشین زیر پامو فروختم تو خونه دیوونه شدم
ساینا دوگانه 25 آذرتحویل تیر404 : شماره پذیرش من 12075576 البته تحویل تحویل ممکنه منم فاکتور بشم دعوتنامه با11 روز تاخیر مردادماه اومد وتکمبل وجهمون رو انجام دادیم
ساینا دوگانه : سلام دوستان پذیرش بهمن ماه سال 403 ساینا دو گانه موعد تحویل هفته چهارم تیر تکمیل وجه 11 مرداد بنظرتون کی فاکتور میشوم لطفا جواب بدید
تک : حاجی من تحول گرفتم نمدونم چرا عادت کردم بیام تو سایت
ساینا اس فرسوده تحویل مرداد : فرسوده کسی فاکتور نشده خواهش میکنم جواب بدید ..
قمی : من تحویل برج 5هستم شهریور هم تکمیل وجه کردم
فروش فوق العاده تیر : سلام فروش فوق العاده کسی فاکتور شد تا چند فروش فوق العاده فاکتور شدن
دنده خراب : دوستان امروز تحویل گرفتم اما اصلا دنده نمیشه عوض کرد به نظرتون مشکل از چی هست کسی بوده که همین مشکل داشته باشه درست بشه
به سوسن : سوسن میگی الان فاکتور شدم و بعد 25 روزه معطل پلاکم؟؟؟؟یعنی چی؟؟؟