گروه خودروسازی هیوندای در حال کار روی اولین سیستم کنترل صدای جادهای فعال RANC است. این سیستم بر پایه تکنولوژی کنترل صدای فعال ANC کنونی شرکت شکل گرفته است.
تکنولوژی ANC بهطور فعالانهای با آزاد کردن موجهای صدایی تداخلی در صدای وارد شده باعث کاهش نویز و صداهای مزاحم شده و همین امر باعث میشود صدای پیشرانه و جادهی کمتری در کابین وجود داشته باشد. این سیستم درست در تضاد با بلوکه کردن صداهای مزاحم از طریق استفاده از متریال ضد صدا میباشد.
اما سیستم RANC قادر است انواع مختلف نویزها را تحلیل کرده و موجهای صدای تداخلی را تولید کند. برای مثال این تکنولوژی میتواند با صداهای تولیدی لاستیکها و رینگها یا صداهای تولید شده در جاده مقابله کند.
یکی از محققان آزمایشگاه تحقیقات NVH میگوید:
RANC یک تکنولوژی قابلتوجه است که سیستم کنونی NVH را به پله بعدی برده است. ما همچنان به حفظ موقعیت پیشروی خود در تکنولوژی NVH ادامه خواهیم داد و بالاترین میزان آرامش کابین را به مشتریان ارائه خواهیم کرد.
اما طرز کار سیستم RANC اینگونه است: این سیستم از حسگر شتاب برای محاسبه لرزش وارده از جاده به خودرو استفاده کرده و درعینحال رایانهی کنترل هم صدای جاده را تحلیل میکند.
تنها 0.002 ثانیه طول میکشد تا این سیستم صدا را آنالیز کرده و موج صدایی تداخلی را تولید کند. این امواج صدایی توسط پردازنده سیگنال دیجیتالی تولید میشوند. یک میکروفون بیوقفه وضعیت خنثیسازی صدای جاده را پایش کرده و اطلاعات را به پردازنده سیگنال دیجیتالی میفرستد. RANC قادر است آنالیزهای نویز دقیقی را تولید کرده و محاسبات سریعی را برای مقابله با نویز جادهای انجام دهد.
بنا به گفته هیوندای، RANC میتواند صدای کابین را تا 3 دسیبل کاهش دهد که این امر به معنی کاهش وزن ناخواسته خودرو خواهد بود زیرا از متریال و قطعات سرکوب کننده صدای کمتری استفاده خواهد شد.
تکنولوژی موردبحث با در نظر گرفتن خودروهای آینده توسعه یافته است. از آنجایی که رفته رفته خودروهای درونسوز به خاطرهها میپیوندند، صداهای مزاحم از سه بخش اصلی یعنی قوای محرکه، جاده و باد تولید خواهند شد اما خودروهای الکتریکی و سلول سوختی تقریباً صدایی در بخش قوای محرکه نداشته و اینجاست که حذف صداهای جاده و باد مهمتر جلوه میکند.