بازگشت کمپین نخریدن خودرو صفر؛ نگاهی به آینده بازار خودرو کشور

 

بازگشت کمپین نخریدن خودرو صفر؛ نگاهی به آینده بازار خودرو کشور

 
در چند ماه گذشته شرایط بازار خودرو ایران آنچنان درهم و برهم بود که پیش بینی آینده آن ناممکن می نمود اما پس از رخداد های ماه اخیر و بازداشت برخی از مدیران ارشد ایران خودرو و سایپا، می توان انتظار داشت که بازار شرایط با ثبات تری را در پیش بگیرد، اما مهمترین سوال در شرایط فعلی این است که آیا این شرایط با ثبات به ادامه روند کاهشی قیمت ها منجر خواهد شد یا بازار بار دیگر روند افزایشی خود را مطابق تمام سال های گذشته ادامه می دهد؟
 
پاسخ این پرسش را می توان با مرور حوادث یکماه اخیر پیدا کرد. آنطور که از گفته های سخنگوی دولت پیداست هاشم یکه زارع قبل از عزل شدن، دستور اعمال قیمت های جدید در فاکتور نهایی خودروهای تحویلی صادر کرده بود و صدور همین فاکتورهای افزایشی نیز به دلیلی برای جایگزین کردنش بدل شد. بنابراین می توان گفت که از یک سو هزینه های افزایشی در خودروسازی های کشور زمینه ساز افزایش مجدد قیمت هاست و از سوی دیگر اراده دولتمردان نیز طی ماه های اخیر بر کاهش قیمت خودروها استوار بوده است و در این راه از تغییرات مدیریتی هم ابایی ندارند.
 
 
بزرگترین نماد این مسئله را می توان در جایگزینی یکی از معاونان وزیر صمت به جای مدیرعامل ایران خودرو مشاهده کرد. فرشاد مقیمی که سابقه اجرایی و بنگاه داری خاصی ندارد و به نوعی دست راست وزیر صمت محسوب می شود، به ایران خودرو آمده تا تمام سیاست های وزارتخانه را مو به مو در این شرکت پیاده سازی کند، حال آنکه این سیاست ها حتی در صورت صحیح بودن نیز ممکن است از منطق اقتصادی و درآمد زایی مناسبی برخوردار نباشند و در بلند مدت به افزایش زیان انباشته این شرکت منجر شوند.
 
از سوی دیگر بازار خودرو به جد در رکودی عمیق فرو رفته و تلاش های فعالان بازار برای شایعه پراکنی و افزایش قیمت نیز معمولا با سخنان جدی مسئولان وزارت صنعت مبنی بر ادامه دار بودن کاهش قیمت ها پاسخ داده می شود.
 
همچنین بسیاری از سوداگران خرد و کلان بازار خودرو، بخاطر روند نزولی قیمت ها طی چند ماه اخیر، تصمیم گرفته اند تا سرمایه خود را از بازار خارج کرده و فعالیت خود را در بورس ادامه دهند. در واقع به نوعی می توان گفت که پویش خرید خودرو صفر ممنوع که چند سال قبل به شکل هماهنگ شکل گرفته بود، حالا به نوع دیگری با حمایت های سیاسی دولتمردان به بازار بازگشته است و تمایل چندانی برای خرید خودرو میان اقشار مختلف جامعه دیده نمی شود.
 
بنابراین از یک سو سد مقاومت دولتی برای عدم افزایش قیمت ها بسیار جدی است و از سوی دیگر، سرمایه چندانی برای خرید خودروهای صفر کیلومتر گران قیمت در شرایط فعلی وجود ندارد. البته که هزینه سربار خودروسازان نیز با سرعتی باورنکردنی رو به افزایش است و کاهش تیراژ تولید به این مسئله دامن می زند اما در شرایط فعلی می توان حدس زد که احتمالا در پاییز، شاهد افزایش قیمت جدی ای در بازار خودرو نخواهیم بود و شرایط راکد و نزولی فعلی ادامه می یابد، اما با نزدیک شدن به انتهای سال و با توجه به شرایط اقتصادی وخیم دو خودروساز بزرگ کشور، ممکن است که تحولاتی در ماه های پایانی سال رخ دهد که به تمامی به تصمیم های کلان اقتصادی و سیاسی بستگی دارد و پیش بینی آن ها از حالا چندان ساده نیست.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودرو صفر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

کاربر: EmoVergil
0

لایک
21:39  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: ۱:خدا ۲:پرچم ساینا☝️
0

خیلی چرا
21:33  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: EmoVergil
0

😂😂😂 واقعا چرا؟؟؟ 🌷😅
10:53  1398/07/24
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وحید : سفید مشکی های قبل عید همه فاکتور شدن، برای شما چون تیتانیومه هنوز مونده ، عجله داری برو سفید یا مشکی کن، فوری فاکتور میشه
شاهین G : سلام دوستان واسه هفته چهارم شهریور پیام تبدیل اومد؟؟؟
سهند۰۰ : وا کلا تا ۷ اردیبهشت وقت بود برای تکمیل وجه شماچجوری ۳۰اردیبهشت تکمیل وجه کردی پس
تارا v4 : دوستان کسی تارا v4 داشته که فراخوان زده باشن تعویض بشه میخام بدونم چقدر زمان برده از موقعی که خودرو رو پس دادن تا موقعی که مجدد تحویل گرفتن؟
تارا وی4 فروش فوق العاده : َسلام تاخیر داره شما حداکثر بین 3.5 ال 4 ماه باتاخیر در نظر بگیرد زودتر ار موعودکه اصلن نمیدن همه با تاخیر دیگه خیلی جهاد کنن سر موقع بدن وگر نه 1هفته تاخیر دیگه طبیعیه
علی تاراv1p : سلام من طرح عادی ثبت نام کردم شاید طرح های دیگه یه مقدار عقب تر از طرح عادی هستن
علی تاراv1p : سلام من طرح عادی بودم شاید طرح های دیگه مثل مادران و فرسوده یه خورده عقبترن
V1plus : دوستانی ک قبلا تارا دستی تحویل گرفتن مشکل استارت نخوردن را مواجه شدن و مشکل از کجاست
مهدی : من تکمیل وحه 17 بهمن و تحوبل 29 اسفندم خبری نیست رنگ تیتانیوم Sbr و کارت طلایی و همه جی انحام سده واریز شده.
اشکان شاهین جی مهرماه : سلام . وقت بخیر ، بنده تحویل هفته چهارم مهرماه هستم هنوز هیچ خبری نیست منتظر پیامکم. 09038805860
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حامد : خوبه اجمد اقا الحمدالله
ساینا : پیش فروش موعد تحویل هفته چهارم شهریور پذیرش 6 اسفند پارسال .تکمیل وجه 20 تیر کسی فاکتور شده؟
اطلس : ما از تحویل هم بی خبیربم چه برسه به تأخیر
فوق العاده 23 بهمن : 90 روز کاری نیست کلا 90 روز حساب میشه هیچی نمیدونی اطلاعات الکی نده
مجتبی : داداش اگه قیمتا اینجوری بشه مردم خلو چل تشریف دارن ،از کارخونه بگیرن ، از بازار میگیرن با قیمت پایین تر همون لحظم تحویل میگیرن
فوق العاده 23 بهمن : بله به ما هم باید اردیبهشت ماشین میدادن هنوز ندادن شهریور هم تمام شد
علی نایب : مال همه پلاک میشه تحویل میشه خیالتون راحتتتتت هر ماشینی که فاکتور شده پلاک میشه که بین 30تا50 روز زمان میبره من کارم اینه خیالتون راحت باشه
علی : مال من 40روز بعد فاکتور شدن پلاک شد همه پلاک میشن نگران نباش
علی : تخصیص شده زده باشه یعنی فاکتور شده بعدم پلاک میشه ولی مال پلاک شدن زمان میبره بین 30تا50روز
علی : ماشین فاکتور بشه یعنی ماشینت اماده هست فقط پلاک بشه تحویل میدن مال پلاکم زملن بره ولی پلاک میشه چون 500 تا باید بشه بعد میفرستن مال پلاک