چرا مشتریان راضی نمی شوند؟

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

چرا علی رغم اینکه سازمان در برآورده سازی خواستهای مشتریان سنگ تمام می گذارد و تمامی نیازهای بالقوه و بالفعل مشتریان را برآورده می کند اما همیشه یک جای کار می لنگد و مشتریان سازمانمان از دست ما ناراضی هستند؟ مشتریان هم مانند ما و مانند تمامی انسان های دیگر به رشد فکر می کنند. رشد نیز مستلزم حرکت است. حرکت در دو بعد روحی و فیزیکی. هیچ انسانی نمی خواهد در جایی که هست باقی بماند. همه می خواهند لحظه فعلیشان نسبت به لحظه قبلی در جایگاه بهتر و بالاتری قرار گرفته باشند و همین باعث می شود که انسان به تکاپو و تلاش برای تامین زندگی بهتر و مرفه تری برای خودش باشد. در رفع این نیازها، پارامتر دیگری به نام توانایی وجود دارد که می تواند عامل بازدارنده و مانع محسوب  شود. شخصیت انسان ها در قالب تفاضل این دو شناخته می شود، هر چقدر توانایی انسان در برآورده سازی خواهش ها و نیازهایش بیش تر باشد، شخصیت بهتر و والاتری برای خود متصور می شود و برعکس در صورتیکه نتواند به خواهش های خود جامه عمل بپوشاند و نیازهای خود را برآورده سازد، دچار ضعف شخصیتی می شود.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

 از سوی دیگر، نیازها و خواهش ها علی رغم جذابیت ابتدایی دارای تاریخ مصرف هستند. انسان گرسنه بیشترین لذت دنیا را در خوردن ظرفی مملو از غذا می داند و با داشتن آن، بالاترین رضایتمندی را ابراز خواهد کرد. اما به محض خوردن اولین لقمه از میزان لذت غذا کاسته و در آخر لقمه های بعدی مانند لقمه اول لذتبخش نخواهد بود به طوری که با ادامه خوردن، حالت نامطبوعی احساس خواهد شد و حتی ممکن است مصرف بی اندازه از آن غذا منجر به بیماری و مسمومیت گردد.  به این ترتیب دو عامل توانایی در برآوردسازی نیازها و زمان دار بودن نیازها مانع از این می شود که مشتریان لذت  و رضایتمندی لازم از محصول را برده و احساس نارضایتی را در رفتار خود بروز دهند. بدین منظور لازم است سازمان ها برای رویارویی با این موانع نسبت به ایجاد راهکارهای لازم اقدام کرده تا بتوانند مشتریان خود را نسبت به سازمان خود وفادار کنند. یکی از این راهکارها، ارایه محصول جدید به مشتریان قدیم و جدید می باشد. محصول جدید در کنار راهکارهای مختلف فروش می تواند عاملی برای حرکت دوباره سازمان و مشتریان و جذب مشتریان جدید گردد.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

از سوی دیگر ارایه محصول جدید،  مشکلات خاص خود را دارا بوده و برای تمامی سازمان ها امکان ارایه محصول جدید در کوتاه مدت وجود ندارد. حتی به محض ارایه محصول جدید، سازمان باید به دنبال رفتار دیگری باشد تا بتواند مشتریان فعلی سازمان را ماندگار سازد. وقتی صحبت از رضایت و نارضایتی مشتریان می شود منظور مشتریان بالفعل سازمان است. مشتریانی که هم اکنون از محصول سازمان استفاده کرده و نظرات و افکار آن ها برای سازمان اهمیت دارد. سازمان اگر بتواند رضایتمندی مشتریان را به حد قابل قبولی افزایش دهد، خود عاملی خواهد شد برای بازاریابی کلامی از طریق مشتریان موجود. چه بسیار مشتریانی هستند که از طریق وب سایت ها، دوستان یا دیگر مصرف کنندگان از خرید محصول سازمان منصرف شده و به سمت رقبا میل پیدا می کنند. همان طور که گفته شد یکی از خصایص انسان ها، تمایل حرکت به منظور رشد است. مشتریان تمایل به تمایز با مشتریان رقبای سازمان را داشته و انتظار مقام رفیع و جایگاه بالاتر و متفاوت تری هستند.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

لذا سازمان  با ارایه خدمات مختلف به مشتریان به طوری که موجب تمایز با رقبا گردد، می تواند این حس رشد و تحرک را در مشتریان زنده نگه  دارد. بدین منظور لازم است سازمان هر از چندگاهی نسبت به تغییر خدمات جاری خود اقدام نموده و خدمات جدیدتری را به مشتریان خود ارایه دهد. پویا بودن سازمان، مشتری را نسبت به سازمان وفادارتر خواهد ساخت و در صورت خروج مشتری از سازمان این حس را ایجاد خواهد کرد که از دریافت خدمات جدید محروم خواهد شد. اگر سازمان خدمات روتین و یکنواختی را ارایه دهد، آن گاه مشتری از ماندن در سازمان منفعتی را کسب نکرده و به مرور زمان رضایت تبدیل به نارضایتی خواهد شد. همان طور که مصرف یک دیس ظرف غذا در کوتاه مدت می تواند حتی موجب مسمویت گردد و آدمی را نسبت به آن غذا متنفر سازد، لذا تکرار مکررات برای مشتریان سازمان نیز همین خاصیت را داشته و اشتیاق به ماندن را کم می کند. در تکمیل بند قبلی، لازم است سازمان از تغذیه مشتریان به خدمات تکراری و بی اهمیت به مشتریان خود کاسته و در عوض خواسته ها و علایق مشتریان خود را شناسایی کرده و به طور روزانه نسبت به تغذیه مشتری خود اقدام نماید.

 

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟


چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.

ایمیل: nader.aghaei@outlook.com

برچسب : مشتری مداری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی طیاری ایکس پنج : سلام دوستان من برگ سبزم نیومده با وجود جنگ اگر پست بشه باید کجا برم بگیرم ممکنه پست خونه بسته باشه
ضحاک : کشور رفت داخل شرایط فورس ماژور که در قرارداد قید شده، دیگه به کَرَم شرکت ها بستگی داره فاکتور کنن یا نکنن
علی x5 دی ۴۰۳ : دوستان آبانی رنگ مشکی x5هم کسی فاکتور شده؟
شاهین جی : بچه ها ب جای تجمع باید حمله کنیم به پارکینگهای سایپا ماشینم خودمون بگیریم هیچکسی نمیتونه ب ما چیزی بگه چون شاکی ما هستیم بچه های شاهین با شمام که پول بجا پرداخت کردیم پس لطفا همه ی جا بشیم بریم مستقیم سراغ پارکینگ چاره ای نزاشتن برامون
Jac j4 سفید : رنگ سفید تاخیر داره . مشکی و خاکستری زودتر میدن
شاهین سیاه : اسم خودم شاهین هست،بخاطر سبزه بودن پوستم ،تو محل ،بهم میگن "شاهین سیاه" رفقا بدلیل تاخیر تحویل سایپا مسخرم میکنن.امروز صبح که پیاده میرفتم نون بخرم،با ماشینش از کنارم رد شد،بوق شیپوری زد و گفت:"شاهین سیاه،هنوز پلاسی!؟" الان هم که اوضاع دنیا بهم ریخت. افسردگی گرفتم .میخوام برم معتاد بشم.( سنتی-صنعتی و نانو) با هم بعدهم که اگر خودرو را دادند، میرم ساقی میشم،کسی به شاهین شک نمیکنه،ساقی ها موتور دارند.
صادق 207خرداد : منن والا دیگه هیچ امیدی ندارم با این وضعیت جنگی که پیش اومده همه چی رو هواست
نرگس : سلام آقا صادق نه دیگه زنگ نزدم الانم که دیگه شانس ما جنگ شده دیگه امیدی ندارم ماشینمون بهمون بدن 😔😔
T9 : سلام بازم ماشین تحویلت دادن برای ما که هنوز فاکتور صادر نشده
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : توی حالا عادیش نمیدادن ..... حالا هم که جنگ شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نگار : توحید ارومیه داداش جنگ شده تکلیف ماشین ما چه میشه
نسترن : تکمیل وج 6 اسفند پیش فروش امروزکسی فاکتور نشد
ساینادوگانه : با این شرایط جنگی تکمیل وجه تبدیل وضعیت ساینا دوگانه به تک رو انجام بدیم یا بیخیالش بشیم کلا
فرنوش : الان مدیران خودرو میگه به خاطر حمله اسرائیل 200 میلیون دیگه بیارید بدید ماشیناتونم ترکیده به ما چه کاش اسراییل مدیر عامل مدیران خودرو رو میزد یه دل می شدیم حداقل
تیگو 7 پرمیوم : منم مثل شما ولی هنوز نمیدونم خروج خوروه یا نه
اطلس : کاش همین الان حداقل سایپا پولامون پس بده ماشین که نمیدی
207 : الان با این ماجراها داستان تحویل چی میشه یعنی همین سرمایه که داشتیم رفت رو هوا
اطلس آذر : ماهم میدونیم آش دهان سوزی نیست از ناچاری اطلس ثبت نام کردیم وگرنه باپولمون طلا میخریدیم الان از بازار آزاد یه خودرو بهتر میگرفتیم دیگه تکمیل وجه کردیم خدا لعنت کنه سران مملکت
بشیر : خواهشمندیم شما تشریف ببرید گروه کویک نظر ارائه بدهید، خوش گلدی
محمد : داداش تحویل بدن شانس آوردیم حالا بالا رفتن به کنار