چرا مشتریان راضی نمی شوند؟

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

چرا علی رغم اینکه سازمان در برآورده سازی خواستهای مشتریان سنگ تمام می گذارد و تمامی نیازهای بالقوه و بالفعل مشتریان را برآورده می کند اما همیشه یک جای کار می لنگد و مشتریان سازمانمان از دست ما ناراضی هستند؟ مشتریان هم مانند ما و مانند تمامی انسان های دیگر به رشد فکر می کنند. رشد نیز مستلزم حرکت است. حرکت در دو بعد روحی و فیزیکی. هیچ انسانی نمی خواهد در جایی که هست باقی بماند. همه می خواهند لحظه فعلیشان نسبت به لحظه قبلی در جایگاه بهتر و بالاتری قرار گرفته باشند و همین باعث می شود که انسان به تکاپو و تلاش برای تامین زندگی بهتر و مرفه تری برای خودش باشد. در رفع این نیازها، پارامتر دیگری به نام توانایی وجود دارد که می تواند عامل بازدارنده و مانع محسوب  شود. شخصیت انسان ها در قالب تفاضل این دو شناخته می شود، هر چقدر توانایی انسان در برآورده سازی خواهش ها و نیازهایش بیش تر باشد، شخصیت بهتر و والاتری برای خود متصور می شود و برعکس در صورتیکه نتواند به خواهش های خود جامه عمل بپوشاند و نیازهای خود را برآورده سازد، دچار ضعف شخصیتی می شود.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

 از سوی دیگر، نیازها و خواهش ها علی رغم جذابیت ابتدایی دارای تاریخ مصرف هستند. انسان گرسنه بیشترین لذت دنیا را در خوردن ظرفی مملو از غذا می داند و با داشتن آن، بالاترین رضایتمندی را ابراز خواهد کرد. اما به محض خوردن اولین لقمه از میزان لذت غذا کاسته و در آخر لقمه های بعدی مانند لقمه اول لذتبخش نخواهد بود به طوری که با ادامه خوردن، حالت نامطبوعی احساس خواهد شد و حتی ممکن است مصرف بی اندازه از آن غذا منجر به بیماری و مسمومیت گردد.  به این ترتیب دو عامل توانایی در برآوردسازی نیازها و زمان دار بودن نیازها مانع از این می شود که مشتریان لذت  و رضایتمندی لازم از محصول را برده و احساس نارضایتی را در رفتار خود بروز دهند. بدین منظور لازم است سازمان ها برای رویارویی با این موانع نسبت به ایجاد راهکارهای لازم اقدام کرده تا بتوانند مشتریان خود را نسبت به سازمان خود وفادار کنند. یکی از این راهکارها، ارایه محصول جدید به مشتریان قدیم و جدید می باشد. محصول جدید در کنار راهکارهای مختلف فروش می تواند عاملی برای حرکت دوباره سازمان و مشتریان و جذب مشتریان جدید گردد.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

از سوی دیگر ارایه محصول جدید،  مشکلات خاص خود را دارا بوده و برای تمامی سازمان ها امکان ارایه محصول جدید در کوتاه مدت وجود ندارد. حتی به محض ارایه محصول جدید، سازمان باید به دنبال رفتار دیگری باشد تا بتواند مشتریان فعلی سازمان را ماندگار سازد. وقتی صحبت از رضایت و نارضایتی مشتریان می شود منظور مشتریان بالفعل سازمان است. مشتریانی که هم اکنون از محصول سازمان استفاده کرده و نظرات و افکار آن ها برای سازمان اهمیت دارد. سازمان اگر بتواند رضایتمندی مشتریان را به حد قابل قبولی افزایش دهد، خود عاملی خواهد شد برای بازاریابی کلامی از طریق مشتریان موجود. چه بسیار مشتریانی هستند که از طریق وب سایت ها، دوستان یا دیگر مصرف کنندگان از خرید محصول سازمان منصرف شده و به سمت رقبا میل پیدا می کنند. همان طور که گفته شد یکی از خصایص انسان ها، تمایل حرکت به منظور رشد است. مشتریان تمایل به تمایز با مشتریان رقبای سازمان را داشته و انتظار مقام رفیع و جایگاه بالاتر و متفاوت تری هستند.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

لذا سازمان  با ارایه خدمات مختلف به مشتریان به طوری که موجب تمایز با رقبا گردد، می تواند این حس رشد و تحرک را در مشتریان زنده نگه  دارد. بدین منظور لازم است سازمان هر از چندگاهی نسبت به تغییر خدمات جاری خود اقدام نموده و خدمات جدیدتری را به مشتریان خود ارایه دهد. پویا بودن سازمان، مشتری را نسبت به سازمان وفادارتر خواهد ساخت و در صورت خروج مشتری از سازمان این حس را ایجاد خواهد کرد که از دریافت خدمات جدید محروم خواهد شد. اگر سازمان خدمات روتین و یکنواختی را ارایه دهد، آن گاه مشتری از ماندن در سازمان منفعتی را کسب نکرده و به مرور زمان رضایت تبدیل به نارضایتی خواهد شد. همان طور که مصرف یک دیس ظرف غذا در کوتاه مدت می تواند حتی موجب مسمویت گردد و آدمی را نسبت به آن غذا متنفر سازد، لذا تکرار مکررات برای مشتریان سازمان نیز همین خاصیت را داشته و اشتیاق به ماندن را کم می کند. در تکمیل بند قبلی، لازم است سازمان از تغذیه مشتریان به خدمات تکراری و بی اهمیت به مشتریان خود کاسته و در عوض خواسته ها و علایق مشتریان خود را شناسایی کرده و به طور روزانه نسبت به تغذیه مشتری خود اقدام نماید.

 

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟


چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.

ایمیل: nader.aghaei@outlook.com

برچسب : مشتری مداری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات تحویل تیر : سلام دوستان کسی از تکمیل وجه های اواخر خرداد فاکتور نشده لطفا اعلام کنید.
مهدیا : تی 8 اردبهشت 6/10فاکتور شد الان درحال ارسال مدرک هست
آذر : سلام کسی می دونه که ثبت نامی های بیچاره اسفند پارسال کی شاسی میشن،جواب این اردیبهشتی را هم بده
کامی j4 : سلام دوستان کسی اطلاع پاره هنگام تحویل گرفتن ماشین ، چه چیزهایی همراهش هست ؟ مثل جک ، آچار ،مثلثی خطر و ...؟
مهدی : تا 3شهریور اتومات فاکتور شده
شاهین اتومات زمستان 403 : وارد حساب کاربریم توی سامانه یکپارچه که وارد میشم خطای دسترسی میزنه اونجا که نوشته اطلاعات بازگشتی خودروساز- 20 مهر402 پیامک اومدبابت شاهین اتومات 290 میلیون 23 /402/7مهرواریز وجه کردم 24 /7 /402 هم پذیرش هم قرارداد باشرکت سایپا بسته شده است
حامدتاراv1 : تبدیل زدین به سفید؟
M j s : من ۲۰ اسفند تکمیل کردم ۳۱ مرداد فاکتور شده مدارک هم اومده هنوز تحویل نگرفتم
جعفر : تارا دستی سفید ۱۳ شهریورفاکتور شده
S3 خاکستری تهران : هنوز خیلی مونده تا کاراتون انجام بشه بنظر من حالا حالاها اصلا به ماشین فکر نکنید. من که اسفند نوشتم هنوز خبری از ماشینم نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایکس 33 اتومات اسماعیل : من 21 اسفند هستم هنوز تحویل نگرفتم
ایکس33 فر‌وغ : سلام دوستان من ثبتنامی 27 اسفند هستم تحویل 16 مرداد هنوز خبری نیست پلاک شدم بیمه ام 3 ماه میگذره پلاکم خرداد شدم. شما ها که موعدتون مثل منه مجوز خوردید؟؟؟!؟؟؟؟!!!!!!!!!!!🥹🥹🥹🥹کارت بنزینمم 1 ماه پیش امد
207پاناروما مشکی 31شهریور : خواهشا فاکتور کنید شما طبق قولی که موقع ثبت نام دادین باید پارسال تحویل میدادین انداختینش 19 شهریور بعدش 31شهریور الانم اذیت میکنین
پاسخ به ایکس 22 پرو دنده ای کرج : سلام عزیز جان ما هم قبل یال نقدی ایکس 22 نوشتیم دو ماه از موعد تحویل سیستمی ما گذشته حتی مجوز خروج نخوردیم اونوقت چطور انقد قاطع اظهار نظر میکنی؟ تحویل سیستمی من 7 مرداد بوده واقعا انگیزه ای ندارم برای ماشین دیگه
محمدرضا : عزیزان زمان واریز اول یه شماره قرارداد میدن که اون ربطی به تحویل نداره نوع قرارداد و زمان تکمیل وجه و حتی رنگ به فاکتور ربط داره مثلا من 14416هستم ولی هنوز دعوتنامه هم ندادن
مرتضی x33 : سلام فروغ کی پلاک شدی
امیر حشمت : تکمیل وجه 8 مرداد وجدانا فاکتور کنید امروز بایدتحویل میدادید.
محمدرضا : به ردیف قرارداد نیست،به نوع قرارداد و زمان تکمیل و رنگ بستگی داره
حسین : سلام واسه گرفتن کارت سوخت چه مدارکی میخواد خودمم باید باشم؟
مهر ماهی : تیک عصبی از این به بعد هست وقتی تحویل گرفتی ،اسمشو باید بزارن ایراد اتومات