چرا مشتریان راضی نمی شوند؟

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

چرا علی رغم اینکه سازمان در برآورده سازی خواستهای مشتریان سنگ تمام می گذارد و تمامی نیازهای بالقوه و بالفعل مشتریان را برآورده می کند اما همیشه یک جای کار می لنگد و مشتریان سازمانمان از دست ما ناراضی هستند؟ مشتریان هم مانند ما و مانند تمامی انسان های دیگر به رشد فکر می کنند. رشد نیز مستلزم حرکت است. حرکت در دو بعد روحی و فیزیکی. هیچ انسانی نمی خواهد در جایی که هست باقی بماند. همه می خواهند لحظه فعلیشان نسبت به لحظه قبلی در جایگاه بهتر و بالاتری قرار گرفته باشند و همین باعث می شود که انسان به تکاپو و تلاش برای تامین زندگی بهتر و مرفه تری برای خودش باشد. در رفع این نیازها، پارامتر دیگری به نام توانایی وجود دارد که می تواند عامل بازدارنده و مانع محسوب  شود. شخصیت انسان ها در قالب تفاضل این دو شناخته می شود، هر چقدر توانایی انسان در برآورده سازی خواهش ها و نیازهایش بیش تر باشد، شخصیت بهتر و والاتری برای خود متصور می شود و برعکس در صورتیکه نتواند به خواهش های خود جامه عمل بپوشاند و نیازهای خود را برآورده سازد، دچار ضعف شخصیتی می شود.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

 از سوی دیگر، نیازها و خواهش ها علی رغم جذابیت ابتدایی دارای تاریخ مصرف هستند. انسان گرسنه بیشترین لذت دنیا را در خوردن ظرفی مملو از غذا می داند و با داشتن آن، بالاترین رضایتمندی را ابراز خواهد کرد. اما به محض خوردن اولین لقمه از میزان لذت غذا کاسته و در آخر لقمه های بعدی مانند لقمه اول لذتبخش نخواهد بود به طوری که با ادامه خوردن، حالت نامطبوعی احساس خواهد شد و حتی ممکن است مصرف بی اندازه از آن غذا منجر به بیماری و مسمومیت گردد.  به این ترتیب دو عامل توانایی در برآوردسازی نیازها و زمان دار بودن نیازها مانع از این می شود که مشتریان لذت  و رضایتمندی لازم از محصول را برده و احساس نارضایتی را در رفتار خود بروز دهند. بدین منظور لازم است سازمان ها برای رویارویی با این موانع نسبت به ایجاد راهکارهای لازم اقدام کرده تا بتوانند مشتریان خود را نسبت به سازمان خود وفادار کنند. یکی از این راهکارها، ارایه محصول جدید به مشتریان قدیم و جدید می باشد. محصول جدید در کنار راهکارهای مختلف فروش می تواند عاملی برای حرکت دوباره سازمان و مشتریان و جذب مشتریان جدید گردد.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

از سوی دیگر ارایه محصول جدید،  مشکلات خاص خود را دارا بوده و برای تمامی سازمان ها امکان ارایه محصول جدید در کوتاه مدت وجود ندارد. حتی به محض ارایه محصول جدید، سازمان باید به دنبال رفتار دیگری باشد تا بتواند مشتریان فعلی سازمان را ماندگار سازد. وقتی صحبت از رضایت و نارضایتی مشتریان می شود منظور مشتریان بالفعل سازمان است. مشتریانی که هم اکنون از محصول سازمان استفاده کرده و نظرات و افکار آن ها برای سازمان اهمیت دارد. سازمان اگر بتواند رضایتمندی مشتریان را به حد قابل قبولی افزایش دهد، خود عاملی خواهد شد برای بازاریابی کلامی از طریق مشتریان موجود. چه بسیار مشتریانی هستند که از طریق وب سایت ها، دوستان یا دیگر مصرف کنندگان از خرید محصول سازمان منصرف شده و به سمت رقبا میل پیدا می کنند. همان طور که گفته شد یکی از خصایص انسان ها، تمایل حرکت به منظور رشد است. مشتریان تمایل به تمایز با مشتریان رقبای سازمان را داشته و انتظار مقام رفیع و جایگاه بالاتر و متفاوت تری هستند.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

لذا سازمان  با ارایه خدمات مختلف به مشتریان به طوری که موجب تمایز با رقبا گردد، می تواند این حس رشد و تحرک را در مشتریان زنده نگه  دارد. بدین منظور لازم است سازمان هر از چندگاهی نسبت به تغییر خدمات جاری خود اقدام نموده و خدمات جدیدتری را به مشتریان خود ارایه دهد. پویا بودن سازمان، مشتری را نسبت به سازمان وفادارتر خواهد ساخت و در صورت خروج مشتری از سازمان این حس را ایجاد خواهد کرد که از دریافت خدمات جدید محروم خواهد شد. اگر سازمان خدمات روتین و یکنواختی را ارایه دهد، آن گاه مشتری از ماندن در سازمان منفعتی را کسب نکرده و به مرور زمان رضایت تبدیل به نارضایتی خواهد شد. همان طور که مصرف یک دیس ظرف غذا در کوتاه مدت می تواند حتی موجب مسمویت گردد و آدمی را نسبت به آن غذا متنفر سازد، لذا تکرار مکررات برای مشتریان سازمان نیز همین خاصیت را داشته و اشتیاق به ماندن را کم می کند. در تکمیل بند قبلی، لازم است سازمان از تغذیه مشتریان به خدمات تکراری و بی اهمیت به مشتریان خود کاسته و در عوض خواسته ها و علایق مشتریان خود را شناسایی کرده و به طور روزانه نسبت به تغذیه مشتری خود اقدام نماید.

 

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟


چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.

ایمیل: nader.aghaei@outlook.com

برچسب : مشتری مداری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بردیا شاهین پلاس اردیبهشت : تکمیل وجه اسفن 90 درصد فاکتور شدن مابقی تو همین چند روز فاکتور میشن و به امید خدا نوبت ما میرسه من 13شهریور واریز اولیه داشتم 15 اردیبهشت تکمیل وجه و سخا
علیرضا ۱ : دوستان پیامک تحویل میزنه از ۸:۳۰به بعد شما قبل ۸اونجا باشید نوبت بگیرین من ۷رفتم نوبت گرفتم ساعت ۸کارای اداریش رو انجام دادم بعد ۸:۳۰دقیقه ماشین رو تحویل گرفتم
شاهین زمستان درجنوب : سایپا که قطعی ماشیناش وگرون میکنه به زودی ودراین شکی نیس ولی این بی صاحب اصلا دعوتنامه نمیفرسته یافاکتور نمیزنه همش با تٵخیر اخه از جون مردم چی میخوای مردم بخدا اذیت شدن الان ایرانخودرو دوماه نرسیده به موعد تحویل همه دعوتنانه مرداد رافرستاد وروند تحویل خودرو زودتر ازموعد هست الان سایپا هم گرون میکنه وهم با تاخیر تحویل میده نمیدونم مرضشون چی هست
ناشناس : درجواب این دوست عزیز من 23 مهر 402 واریز وجه اولیه کردم هفته چهارم اسفندماه 403 منتظر دعوتنامه تکمیل وجه بودم تا الان که 22 خرداد 404 هست از پیامک دعوتنامه تکمیل وجه خبری نیست
Jac j4 ۱۰بهمن : سلام دوستان من بهمن ثبت نام کردم تحویل اردیبهشت بوده هنوز فاکتور نشده زنگم میزنم میگن همینه تاخیر داره منتها اقواممون اسفند ثبت نام کرده هفته پیش پبامک فاکتور اومده براش خیلی عجیبه! اینا رو چه حسابی فاکتور میکنن شاسی میزنن؟ مگه به نوبت نیست ؟!!!
هادی : از جریمه تاخیر بگو. تو سند کمپانی یا پیامک نوشته چقدر؟
علی شاهین : اینکه دوستان میگن مهر 1402 واریز کردن چه تاریخی از مهر. این مهمه چونکه تا 5 مهر دعوتنامه اومده ولی اونایی که بعدش واریز کردن هیچ
ممد : سلام تارا وی۱پلاس سفید طرح مادران فروش فوری،تحویل۲۶خرداد ۱۵ام فاکتور۱۸ام پلاک امروز۲۲تحویل گرفتم.ایشالا قسمت همگی...
دی ماه : سلام من ۲۶ام سخا وتکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم نوش جونشون والا از سهندی ها هیچ بخاری درنمیاد نه حرفی نه اعتراضی فقط اینجا فحش میدن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهران س : سلام عزیز من هنوز نظرات پیگیری میکنم گفتم جویا حال شما بشم مشکلتون حل شد فاکتور شدین ؟
مجید مشهد : واریز اسفند 402 تکمیل وجه 28 مهر 403 سخا 28 مهر هر کسی از مهر ماه فاکتور شد لطفا اعلام کنید ممنون از 25 خرداد یادتون نره چرا گروه اطلسو پاک کردن از صفحه
پیش فروش تیر : منم نظرم اینه. انشالله که اصلاح قیمت صورت بگیره و ما منتفع بشیم
محمد751 : نه یکی داخل یکی از گروها گذاشته بود گفتم اطلاع بدم .
ساینا : برای کارت سوخت کی؟ وباچه مدرکی بایداقدام کرد؟
4 تیر فوری : دوستان سود تاخیر چجوریه
اشکان کاشان : سلام ثبت نام1403/11/23تیگو7پروپرمیوم،1403/12/18شاسی،پرداخت دیون1404/2/28ثبت چک دیون1404/3/4،درمورخ1404/3/17فاکتور،بیمه،پلاک،ارسال مدارک1404/3/19 امروزدرکمال ناباوری وتعجب نمایندگی ومشریان تحویل گرفتم
رسول : داداش توم هی امروز گرفتیم یکم باش کارکن بن 1000تا5000ببر نمایندگی اینا هم میتونی از اپراتور گیج سایپا بپرسی
رسول : داداش ایجاد ماشین هنوز تحویل نگرفتن که باش ترمز کنن دلت خوشه بده یکی با دستگاه دیاگ کامپیوتری هواگیریش کنه
محمودرضا : درود بر همگی با توجه به واکنش منفی وزارت صمت به ابلاغ قیمتهای جدید محصولات ایران خودرو از سوی این شرکت، احتمالا برای تنبیه ایران خودرو، قیمتها مجددا بازنگری شود و با سخت گیری بیشتری قیمت گذاری صورت بگیرد که خروجی ان، متعادل شدن افزایش قیمتها خواهد بود. بنابراین پیشنهاد بنده هم این است که با توجه به اینکه فرصت دو هفته ای تا مهلت پرداخت اعلام شده برای تکمیل وجه وجود دارد، از تکمیل وجه خودداری نمایید و انرا به دو روز اخر موکول نمایید. البته اگر افزایش قیمت کمتر از مقادیر فعلی تایید و ابلاغ شود ایران خودرو مجبور است وجوخ مازاد را عودت دهد منتها این کار زمانبر خواهد بود.