چرا مشتریان راضی نمی شوند؟

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

چرا علی رغم اینکه سازمان در برآورده سازی خواستهای مشتریان سنگ تمام می گذارد و تمامی نیازهای بالقوه و بالفعل مشتریان را برآورده می کند اما همیشه یک جای کار می لنگد و مشتریان سازمانمان از دست ما ناراضی هستند؟ مشتریان هم مانند ما و مانند تمامی انسان های دیگر به رشد فکر می کنند. رشد نیز مستلزم حرکت است. حرکت در دو بعد روحی و فیزیکی. هیچ انسانی نمی خواهد در جایی که هست باقی بماند. همه می خواهند لحظه فعلیشان نسبت به لحظه قبلی در جایگاه بهتر و بالاتری قرار گرفته باشند و همین باعث می شود که انسان به تکاپو و تلاش برای تامین زندگی بهتر و مرفه تری برای خودش باشد. در رفع این نیازها، پارامتر دیگری به نام توانایی وجود دارد که می تواند عامل بازدارنده و مانع محسوب  شود. شخصیت انسان ها در قالب تفاضل این دو شناخته می شود، هر چقدر توانایی انسان در برآورده سازی خواهش ها و نیازهایش بیش تر باشد، شخصیت بهتر و والاتری برای خود متصور می شود و برعکس در صورتیکه نتواند به خواهش های خود جامه عمل بپوشاند و نیازهای خود را برآورده سازد، دچار ضعف شخصیتی می شود.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

 از سوی دیگر، نیازها و خواهش ها علی رغم جذابیت ابتدایی دارای تاریخ مصرف هستند. انسان گرسنه بیشترین لذت دنیا را در خوردن ظرفی مملو از غذا می داند و با داشتن آن، بالاترین رضایتمندی را ابراز خواهد کرد. اما به محض خوردن اولین لقمه از میزان لذت غذا کاسته و در آخر لقمه های بعدی مانند لقمه اول لذتبخش نخواهد بود به طوری که با ادامه خوردن، حالت نامطبوعی احساس خواهد شد و حتی ممکن است مصرف بی اندازه از آن غذا منجر به بیماری و مسمومیت گردد.  به این ترتیب دو عامل توانایی در برآوردسازی نیازها و زمان دار بودن نیازها مانع از این می شود که مشتریان لذت  و رضایتمندی لازم از محصول را برده و احساس نارضایتی را در رفتار خود بروز دهند. بدین منظور لازم است سازمان ها برای رویارویی با این موانع نسبت به ایجاد راهکارهای لازم اقدام کرده تا بتوانند مشتریان خود را نسبت به سازمان خود وفادار کنند. یکی از این راهکارها، ارایه محصول جدید به مشتریان قدیم و جدید می باشد. محصول جدید در کنار راهکارهای مختلف فروش می تواند عاملی برای حرکت دوباره سازمان و مشتریان و جذب مشتریان جدید گردد.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

از سوی دیگر ارایه محصول جدید،  مشکلات خاص خود را دارا بوده و برای تمامی سازمان ها امکان ارایه محصول جدید در کوتاه مدت وجود ندارد. حتی به محض ارایه محصول جدید، سازمان باید به دنبال رفتار دیگری باشد تا بتواند مشتریان فعلی سازمان را ماندگار سازد. وقتی صحبت از رضایت و نارضایتی مشتریان می شود منظور مشتریان بالفعل سازمان است. مشتریانی که هم اکنون از محصول سازمان استفاده کرده و نظرات و افکار آن ها برای سازمان اهمیت دارد. سازمان اگر بتواند رضایتمندی مشتریان را به حد قابل قبولی افزایش دهد، خود عاملی خواهد شد برای بازاریابی کلامی از طریق مشتریان موجود. چه بسیار مشتریانی هستند که از طریق وب سایت ها، دوستان یا دیگر مصرف کنندگان از خرید محصول سازمان منصرف شده و به سمت رقبا میل پیدا می کنند. همان طور که گفته شد یکی از خصایص انسان ها، تمایل حرکت به منظور رشد است. مشتریان تمایل به تمایز با مشتریان رقبای سازمان را داشته و انتظار مقام رفیع و جایگاه بالاتر و متفاوت تری هستند.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

لذا سازمان  با ارایه خدمات مختلف به مشتریان به طوری که موجب تمایز با رقبا گردد، می تواند این حس رشد و تحرک را در مشتریان زنده نگه  دارد. بدین منظور لازم است سازمان هر از چندگاهی نسبت به تغییر خدمات جاری خود اقدام نموده و خدمات جدیدتری را به مشتریان خود ارایه دهد. پویا بودن سازمان، مشتری را نسبت به سازمان وفادارتر خواهد ساخت و در صورت خروج مشتری از سازمان این حس را ایجاد خواهد کرد که از دریافت خدمات جدید محروم خواهد شد. اگر سازمان خدمات روتین و یکنواختی را ارایه دهد، آن گاه مشتری از ماندن در سازمان منفعتی را کسب نکرده و به مرور زمان رضایت تبدیل به نارضایتی خواهد شد. همان طور که مصرف یک دیس ظرف غذا در کوتاه مدت می تواند حتی موجب مسمویت گردد و آدمی را نسبت به آن غذا متنفر سازد، لذا تکرار مکررات برای مشتریان سازمان نیز همین خاصیت را داشته و اشتیاق به ماندن را کم می کند. در تکمیل بند قبلی، لازم است سازمان از تغذیه مشتریان به خدمات تکراری و بی اهمیت به مشتریان خود کاسته و در عوض خواسته ها و علایق مشتریان خود را شناسایی کرده و به طور روزانه نسبت به تغذیه مشتری خود اقدام نماید.

 

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟


چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.

ایمیل: nader.aghaei@outlook.com

برچسب : مشتری مداری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پلاس : آخرین باری که زنگ زدم سایپا گفتن برای پلاس تا 29 اسفند فاکتور شده و بعد این اردیبهشت هست ..آیا کسی تو اردیبهشت فاکتور شده بابت پلاس
اردیبهشت : در پاسخ به بهروز میخوای باور کن می‌خوایی نکن من یکشنبه تبدیل زدم همون روز فاکتور شدم دوشنبه عصر هم پلاک شدم یه چند روزی هم طول میکشه تا تحویل بدن البته اگه حضوری بری زودتر میشه. حالا شما بشین تا حی گیرت بیاد من 5 ماه صبر کردم دیگه خسته شدم تبدیل زدم
مهدی : لطفا مردم را گمراه نکن، از زمان فاکتور تا تحویل معمولا بین 7 تا 10 روز میشه آذری ها و اردیبهشت ها تبدیل بزنن سریع فاکتور میشه من خودم تبدیل زدم 2 روزه فاکتور و پلاک شده ولی هنوز تحویل نگرفتم . فعلا هم از ماشین جی خبری نیست.
شاهین اسفند : سلام تکمیل وجه ۱۶ اسفند فاکتور ۱۹ اسفند امروز تحویل گرفتم به امید تحویل همه
وحید : من همین امروز تحویل حضوری کیلومتر 15جاده مخصوص خیابان 52 مرکز تحویل سایپا رفتم و تحویل گرفتم،ثیت نای آذرماه بودم جی که یه هفته پیش تبدیل به جی ال زدم،امروز اونجا هم پرسیدم خبری از جی نیست،خودتون رو الاف نکنین
شاهین جی : نه اتفاقا یکی از رفیقای خودم تبدیل زد سر یک هفته هم تحویل گرفت .حالا از کجا بدونیم تو از جی ال های نیستی که میخوای خودت زودتر فاکتور بشی 🤔🤔 ما رفتیم مدیریت فروش رئیسشون گفت تبدیل بزنید اولویت با آذر ماهی ها و بعدش با اردیبهشتیهاست به خاطر همینم هست که تو ۲۰ خرداد جی ال مونده
شهریوری های مظلوم : دوستان شهریوری از فردا تماس بگیرین سایپا بگید چرا دعوتنامه تبدیل ارسال نمیکنی ببینین جواب چی میدن. از ۲۵ ام که فرداست هفته چهارم شهریور شروع میشه. پس زنگ بزنید فراوان و جواب هارو اینجا بنویسین
بهروز : درجواب شاهین اردیبهشت :چرا داری مردمو منحرف میکنی ؟؟چرا دروغ میگی پلاک شدن یه چیزی درحدود ۱۵ ال۲۰روز زمان میبره هرکس باور نمیکنه میتونه توگوگل زمان پلاک شدن رو سرچ کنه به خاطر اینکه تعدادمشتری جی رو کم کنید که خودتون به ماشینتون برسید آنقدر قصه دروغ سرهم نکنید خداروشکر نمیاد
A5 شهریور مشکی : سفر خوبی داشته باشید. لطفا به سوالات زیر هم پاسخ دهید. 1- وقتی فن رادیاتور به کار می افتد، لرزش آن را روی فرمان احساس می کنید؟ 2- وقتی با سرعت بسیار پایین می خواهید پارک کنید سنسور های فاصله جلو و عقب آلارم می دهد؟ 3- صدای بوق ضعیف نیست؟ با تشکر
مهدی : مشتری محترم خسارت تاخير تا روز جاری مبلغ7,306,394ريال می باشد. در صورت تغيير در هزينه های قانونی، به منظور تسريع در فرآيند تحويل خودرو، اين مبلغ از خسارت تاخير شما كسر خواهد شد و مابقی پس از تحويل خودرو به حساب شما واريز می گردد.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ناصر : دوست محترم من کی گفتم 207قالپاق...من اتومات سقف فلزم
میثم : دقیقا دوگانه خوب نیست منم بنزینی نوشتم از هر کی میپرسم میگه دیزل و بنزین دوگانه سوز خیلی ایراد و مشکل میزنه به هم دوگانه برا سواری خوبه نه برا کار خرج سنگین میاره
قرار اطلس سوار بشیم : ممنون از راهنمایی شما انشالله که اره والله یه چند هفته خدایش خوب کار می کنن به امید فاکتور ممنون که روحیه میدی
حسین طاعتی پور : دوستان سمند سورن صفر دریچه برقی میخوام بخرم ماشینای خوبی هستن
علی : مال من 4/6ثبت نام کردم خبری نیس
مریم : سلام دوستان من کوییک اس ثبتنام کردم یه سوال داشتم موقع تکمیل وجه باید اینترنتی تکمیل وجه کنم یا باید بذم نمایندگی میشه منو راهنمایی کنید چ مراحلی داره تکمیل وجه
سعید پازکیان : کلاس خودرو فاقد صف فاکتور می باشد
دنا 31مرداد رینگ الومینیوم : سلام اگه فاکتور شدی بی زحمت بفرما تاریخ تکمیل وجه تون چندم بوده
اریزو 6پرو : سلام دوستان کسی اریزو 6 تحویل گرفته ؟ چرا مجوز خروج نمیدن دوماه از تاریخ تحویل گذشت
اطلس : دوست عزیز ماشین هست ولی نواقصی دارن باید تکمیل شه تا بدن دست مردم مهر و اسفند مشکی و نقره ی تبدیل زدن به سفید مشکی که تحویل هم گرفتن فعلا جی ال دارن کسایی که عجله دارن تحویل میگیرن همین و بس کسی از تولید نشدن حرفی نزد