دلایل خرابی ناگهانی بلندگو خودرو چیست؟

 

دلایل خرابی ناگهانی بلندگو خودرو چیست؟

 
چرا بلندگوهای خودرو از کار می‌افتند؟ چگونه می‌توانیم عیوب احتمالی موجود در سیستم صوتی خودرو به‌خصوص مشکل بلندگو را تشخیص دهیم؟
 
 
بلندگوهای خودرو با گذشت زمان فرسوده می‌شوند و حتی می‌شکنند. چنین موضوعی به‌ویژه درباره‌ی بلندگوهای کارخانه‌ای اصلی با کیفیت پایین که اکثر خودروها به آن‌ها مجهز هستند، صادق است. اجزای داخلی سیستم صوتی خودرو طی استفاده‌ی مداوم خراب می‌شود و کار زیادی در این زمینه نمی‌توان انجام داد.  
 
 
گاهی اوقات گفته می‌شود که بلندگوهای خودرو به یکباره خراب شده‌اند. خراب شدن تمام بلندگوها، بدون استفاده‌ی نادرست تقریبا ممکن نیست؛ از جمله این موارد می‌توان به بیش از اندازه بلندکردن صدای سیستم صوتی اشاره کرد. با این حال هنگامی که تمام بلندگوهای سیستم صوتی خودرو همگی به یکباره از کار می‌افتند، مشکل معمولاً از دستگاه پخش یا هدیونیت، آمپلی‌فایر یا سیم‌کشی است. 
 
 
در برخی موارد، ایجاد مشکلی کوچک در سیم‌کشی بین هدیونیت و یکی از بلندگوها به‌تنهایی می‌تواند باعث شود که تمام بلندگوهای سیستم صوتی خودرو به یکباره قطع شوند.
 
 
اگر هدیونیت سیستم صوتی روشن باشد اما صدایی از بلندگوها دریافت نشود، به‌راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که مشکل از بلندگوها است. اما این واقعیت که هدیونیت روشن شده است، به‌معنای درست کارکردن نیست. قبل از انجام هر کار دیگری باید:
 
مطمئن شد که هدیونیت روی حالت ضدسرقت قرار نگرفته است که به کد رمز نیاز دارد.
 
تنظیمات صدا بررسی شود.
 
ورودی‌های صوتی مختلف آزمایش شوند (مثلاً رادیو، پخش‌کننده یا پلییر CD و غیره).
 
تمام فیوزهای داخلی مربوطه آزمایش شوند.
 
سیم‌ها تحت بررسی قرار گیرند.
 
اگر هیچ مشکلی در هدیونیت پیدا نشد، باید آمپلی‌فایر را بررسی کرد. در سیستم‌های صوتی خودرو که از آمپلی‌فایرها استفاده می‌کنند، آمپلی‌فایر شایع‌ترین علت بروز این نوع مشکل است؛ زیرا صدا باید از طریق آن از بلندگوها عبور کند. در روند بررسی آمپلی‌فایر، باید موارد زیر را انجام داد:
 
اطمینان حاصل شود که آمپلی‌فایر واقعاً روشن است.
 
اطمینان حاصل شود که آیا آمپلی‌فایر به حالت «Protect Mode» رفته است یا خیر.
سیم‌های ورودی و خروجی بلندگوها بررسی شوند.
فیوزهای داخلی و خارجی آزمایش شوند و از سالم‌بودن آن‌ها اطمینان حاصل شود.
car audio system / سیستم صوتی خودرو
 
بررسی سیم‌کشی بلندگوهای خودرو
 
از آنجا که سیم‌های بلندگو اغلب در پشت پنل‌ها و قالب‌ها، زیر صندلی‌ها و کفپوش عبور می‌کنند، بازرسی دقیق آن‌ها دشوار است. بررسی اتصال بین یک سر هر کدام از سیم‌ها (در هدیونیت یا آمپلی‌فایر) و انتهای دیگر در بلندگو آسان‌تر به نظر می‌رسد. اگر اتصال وجود نداشته باشد، این بدان معنی خواهد بود که سیم در جایی قطع شده است.
 
 
اگر بلندگوهای خودرو شما داخل درها نصب شده‌اند، نقطه‌ی مشترک عیب در جایی است که سیم بلندگو بین در و پنل آن عبور می‌کند. اگرچه سیم‌کشی در خودرو به‌طور معمول توسط ورق‌های لاستیکی سخت محافظت می‌شود، اما به دلیل فشارهای مکرر که هنگام باز و بسته‌شدن درها بر آن‌ها وارد می‌شود، ممکن است سیم‌ها به‌مرور زمان فرسوده یا قطع شوند.
 
آزمایش بلندگوهای خودرو
 
روش دیگر، پیداکردن مقداری سیم و سیم‌کشی مجدد و موقتی برای هر بلندگو است. از آنجا که این روش برای آزمایش موقتی است، باید با برداشتن پنل‌های در و سایر اجزا به بلندگوها دسترسی پیدا کرد.
 
 
اگر بلندگوها با سیم‌های جدید کار کنند، می‌توان مطمئن بود که مشکل از سیم‌کشی قدیمی است. همچنین می‌توان بلندگوهای خودرو را با وصل‌کردن سیم برق از هدیونیت یا آمپلی‌فایر و اتصال سیم‌های مثبت و منفی هر بلندگو به پایانه‌های مثبت و منفی یک باتری ۱/۵ ولت، «آزمایش» کرد.
 
 
اگر سیم بلندگوها خراب نشده و بلندگو هم کاملاً خراب نیست، هنگام اتصال سیم‌ها به پایانه‌های باتری، صدای جزئی شنیده خواهد شد. با این حال شنیدن صدای خفیف از بلندگو با باتری ۱/۵ ولت، لزوماً به‌معنای این نیست که بلندگو در وضعیت خوبی قرار دارد. اگر در آخر همه چیز بررسی شده باشد، وقت آن است که بلندگوهای خودرو به‌صورت کامل جایگزین شوند. 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بلندگو خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Cvt 403 : زنگ زدم گفتن دارن دعوت نامه های اسفند ۴۰۳ میفرستن.
حسین : منم مثل تو مصطفی جان پس انداز 7 8 سال کار کردنم رو آذر 1403 دادم به سایپا ........ نمیدونم چیکار کنم والا
Heidar : سلام تارا. v1p رنگ تیتانیوم با پوشش نانو سرامیکی پیش فروش شهریور 1403 تکمیل وجه آذر 1403 تاریخ تحویل پایان بهمن 1403 ، فاکتور4 خرداد شماره گذاری 11 خرداد امروز 25 خرداد به نمایندگی رسید.انشاءالله مال بقیه هم تحویل بشه و به اندازه من انتظار نکشن.
A5سفید : امروز ماشینی شاسی نشده
ارسلان x5 آبان مشکی : کاش الان که وضعیت کشور اینجوریه تحویل حضوری رو آزاد کنن تا کسانی که مایلند شخصا برن و هودروشون رو تحویل بگیرن
علی j4 سفید : فقط تا زمان صدور فاکتور جریمه تعلق میگیره یا تا زمانی که ماشین رو تحویل بدن؟
درسا : خدا کنه از امروز فاکتور کردن شروع کنن
X5 : سلام آقا تمام مدارک به دستم رسید واز پلاک شدن ۴۰ روز گذشته و توی صف بارگیری مونده با این مشکل ماشینی به ما میدن
شهریور A5 : جناب ((ایکس 5 آبان)) از راهنمایی شما خیلی تشکر می کنم.
صادق 207خرداد : سلام نرگس خانوم خوبی،ماشین من رسید نمایندگی خداذوشکر،شما ماشینتون رسید؟یه سر بزن نمایندگی من غروب رفتم پرسیدم نگهبانش همونجا بود پلاک دادم گفت اومده،تو کاستومر هم نزده بود ک رسیده شماهم اول صب حتما پیگیری کن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
Sh : در جواب سورن موتور جدید 19 خرداد بیمه ی ماشین صادر شده بود؟؟ اگه اره چ بیمه ای و چ روزی بود برادر؟؟ ماشین من از کرمانشاه رسیده ولی تحویل نمیدن میگن بیمه براش صادر نشده
صادق : سلام اریزو 6 پرو موعد تحویلم 16 اردیبهشت امروز تحویل گرفتم
رضا : کارزای اعتراض به تاخیر در تحویل خودروهای کوییک لینک گذاشتم برید همگی تو سایت کارزا امضا کنید https://www.karzar.net/229864
محدثه : خبری نشد؟
علی : کسی فاکتور شد؟
فلز فوری : سلام یعنی چی نمیدن؟؟مگه توی سایت برات سود نخورده بود؟؟تو فاکتور نخورده؟؟
مصطفی د : برای من 8 اسفند که هنوز تو مرحله تخصیص هست
آریزو جی تی : از من الان یک هفتس بیمه شده پلاک نخورده
مهدی آریزو 5 : بالاخره پس از سالها انتظار امروز تحویل گرفتم. مجوز خروجم 3 خرداد خورده بود و 25 خرداد تحویل شد.
ساینا اهواز : اینا چرا ماشینا رو تحویل نمیدن، خب ماشین آماده دارید گذاشتید انبار بدید مرپم دیگه، شانس نداریم که میزنن انبار سایپا رو ماشینمون هم دیگه گیرمون نمیاد