ضرورت تغییر رویکرد دولت در صنعت خودرو/ سرنوشت خودرویی ها بعد از خصوصی سازی

 

ضرورت تغییر رویکرد دولت در صنعت خودرو/ سرنوشت خودرویی ها بعد از خصوصی سازی

 
این روزها که واگذاری سهام دولت در خودروسازی به یکی از اهداف اصلی وزارت صنعت تبدیل شده و راهکارهای اجرایی آن نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته، این پرسش مطرح می شود که آیا با صفر شدن سهم دولت در خودروسازی ها پس از خصوصی سازی، بستر دخالت دولت در این صنعت نیز از بین خواهد رفت؟
صنعت خودرو که در سال های گذشته به واسطه قیمت گذاری دستوری از یک سو و همچنین انتصاب های دستوری زیان های زیادی به خود دیده این روزها در حالی در مدار خصوصی سازی قرار گرفته که برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند هرچند سهم دولت در این خودروسازی ها به مراتب پایین بوده اما نقش زیادی در این واحدها داشته اند و به نظر می رسد لازم است پس از خصوصی سازی نیز شاهد نقش مثبت او در صنعت خودرو باشیم. 
 
بهنام ملکی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار با تاکید بر حضور دولت در صنعت خودرو در قالب سیاست گذار، اظهار می کند: این شرایط در حالیست که هم اکنون به نظر می رسد سایه دولت در صنعت خودرو سنگین بوده و انتصاب ها سیاسی و ملاحظاتی پیش می آید که باعث می شود چندان تصمیمات بلندمدتی در صنعت خودرو دیده نشود که این امر نشان می دهد مشکلاتی در صنعت خودرو وجود دارد.
 
وی با تاکید بر این که سهم فعلی دولت در صنعت خودرو اسمی بوده به طوری که با توجه به سهم، نقش بیشتری در امور دارد، می افزاید: در این شرایط لازم است نسبت به شکل گیری بخش خصوصی مولد یا تشکیل یک جوینت ونچر با یک شرکت برتر خارجی اقدام تا ضمن اتصال شرکت های خصوصی نسبت به تولید خودروی جهانی اقدام شود.
 
این کارشناس اقتصادی معتقد است که دولت باید حتی پس از خصوصی سازی صنعت خودرو در این صنعت نقش مثبت داشته باشد و تاکید می کند که در خصوصی سازی صنعت خودرو این نگرانی وجود دارد که در صورت حذف دولت، سابقه خصوصی سازی های گذشته تکرار و پس از گذشت مدت زمان اندکی، شرکت ها با فروش همه اموال نسبت به اعلام ورشکستگی اقدام کنند.
 
ملکی با اشاره به تاثیرگذاری قیمت گذاری دستوری در سال های اخیر، اجرای سیاست های دستوری، دخالت های نابجای سیاست در اقتصاد  و فشارهای قدرتمندان و دولتمردان در صنعت خودرو ادامه می دهد: این موارد باعث شده کیفیت لازم و توانایی مدیریتی لازم در صنعت خودرو وجود نداشته باشد اما با این حال همواره مورد هجمه قرار گیرد این در حالیست که این صنعت با همه نقص های موجود در آن باید به دنبال راهکاری برای خروج از این وضعیت باشد اما با این حال برخی در تلاش برای از بین بردن آن چه که از صنعت خودرو باقی مانده، هستند. 
 
این کارشناس اقتصادی می گوید: صنعت خودرو آخرین شانس صنعت به شمار می رود و اگر به عنوان یک لوکوموتیو مطرح نشود و نسبت به ارتقای خود اقدام نکند، از گردونه حذف خواهد شد. به طور قطع ظرفیت های بالایی در کشور وجود دارد که در کوتاه ترین زمان امکان تولید خودروی با کیفیت را در کشور فراهم می کند که این امر می تواند ضمن تامین نیاز داخل، بازارهای منطقه را تحت تاثیر قرار دهد که لازم است در این میان وزارت دفاع نیز به کمک آمده و بن بست های موجود را بشکند. 
 
آن چه در حال حاضر و در مسیر خصوصی سازی صنعت خودرو باید مورد توجه قرار گیرد، اذعان شفاف مدیران این صنعت به مشکلاتی است که حضور دولت برای آن ها ایجاد کرده است. فشارهای وارده از این حضور در سال های گذشته بر کسی پوشیده نیست که زیان در حدود  14 هزار میلیارد تومانی دو خودروساز از قیمت گذاری دستوری و مواردی از این دست تنها نمونه ای از آن است. اما با این حال نگاهی به تجربه خصوصی  سازی در کشور نیز نشان می دهد که حتی پس از خروج دولت از صنعت خودرو لازم است، دولت حمایت خود از این صنعت را همواره در دستور کار قرار دهد تا وضعیتی مشابه آن چه در گذشته رخ داده، تکرار نشود.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
MHZ : سلام بر همگی ، من تکمیل وجه ۱۱ اسفند بودم و بالاخره امروز صبح فاکتور شدم و فکر کنم جز آخرین نفرات از ۱۱ اسفندیها بودم و از فردا ۱۲ اسفندیها دیگه فاکتور بشن .
شاهین جی تحویل اسفند۴۰۳ : اشتباه تایپی شده منظوردوستان همون شنبه یازده مرداده
Mostafa : دوستان چرا یازده آذر ؟ مگه الان تو ماه مرداد ماه نیستیم که همتون نوشتین یازده آذر ؟
هامین : اگه این جور باشه واسه کسایی که تحویل خرداد هستن باید با قیمت قبل بدن یا قیمت جدید .
شاهین G حواله پیش فروش تیر ماه : اینو بدن ولی زود بدن موتورش هم خوبه ،تیو فایو از موتور پرابد توربو بهتره .....فقط زود بدن
شاهین G حواله پیش فروش تیر ماه : سلام من تیر ماهم تبدیل نزدم ، منتطر دعوتنامه شاهین G
سعید : چرخش بچرخه و در راه خیر بنزین بسوزونه و برکت بده بهت
وحید x5 : سلام مبارکه چه آپشن هایی بستی؟
جوهری : من ک شنبه از گلپایگان میام
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محسن آریزو 6 پرو : دوستان آریزو 6 پرو تحویل سیستمی 03/24 مجوز خروج04/29 خورده دیروز تماس گرفتن که فردا بیاید تحویل بگیرید امروز میرم تحویل بگیرم 05/06 گفتم به کسایی که توصف آریزو هستن خبر بدم 43 روز تاخیر داشتن تهرانم
پیش فروش 31 تیر : سلام امروز فاکتور شدم پیش فروش 31 تیر ، دنا مشکی اتوماتیک آپشنال ، واریزی دوم 27 اردیبهشت بود
حسام صفارزاده : امید خدا امروز فاکتور میشن
سهیل : آقا جعفر این که میگی اینجوریه ولی هنوز نداری وتست نکردی لطفا چیزی که خودت ندیدی رو نکن ضعف بعد دوست عزیز من دارم دوگانه1403 گارانتیم داره بعد سرویس دوم گارانتی ریمپ انجام دادم وباطبم نشده این مشکل آنچنان شاخ نیست دریچه سیمی سریع تر دستور میده این برقی کمی کمتر که اونم تو ثانیه تاخیر داره نه اینجوری که فکر کنی پس دوگانه خراب نکن ماشین خیلی خوبیه حتی با گاز کولرهم میگیرم کم خرج وکم مصرف در حد قیمت خودش خیلی خوبه دوگانه موتورش با ساینا اس تو سر سیلندر متفاوت سرسیلندر دوگانه دوتیکس که باعث خنک سازی بهتر و دوام بالاتر هست پست خرابش نکن داداش گلم
رانا پلاس1363 : سلام ممنونم از شما دوست عزیز
مهدی : بنوش ب روح نوشین،،🤣🤣
پشیمان : امروز سایپا ثبت نام جدید گذاشته دوستی که اومدی اینجا سر بزنی اگر قصد ثبت نام داری این کار رو نکن و خودت رو مثل ما بدبخت نکن . بعد از ثبت نام دیگه دستت هیچ کجا بند نیست پس برو از بازار بخر الان که اختلاف قیمت بازار با کارخونه دیگه خیلی خیلی ناچیزه
کوییک آر اس : دوست عزیز کلا هر ماشینی دریچه گاز سیمیش بهتره از لحاظ کارایی. البته از لحاظ استاندارد برقی بهتر ولی خوب استاندارد به چه درد آدم می خوره وقتی که کارایی تو عمل نداشته باشه
کوییک آر اس : به احتمال زیاد شهریور یا مهر البته ممکنه زودتر یا دیرتر
هادی : سلام دوستان 11 اسفند کسی فاکتور شده ؟