ضرورت تغییر رویکرد دولت در صنعت خودرو/ سرنوشت خودرویی ها بعد از خصوصی سازی

 

ضرورت تغییر رویکرد دولت در صنعت خودرو/ سرنوشت خودرویی ها بعد از خصوصی سازی

 
این روزها که واگذاری سهام دولت در خودروسازی به یکی از اهداف اصلی وزارت صنعت تبدیل شده و راهکارهای اجرایی آن نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته، این پرسش مطرح می شود که آیا با صفر شدن سهم دولت در خودروسازی ها پس از خصوصی سازی، بستر دخالت دولت در این صنعت نیز از بین خواهد رفت؟
صنعت خودرو که در سال های گذشته به واسطه قیمت گذاری دستوری از یک سو و همچنین انتصاب های دستوری زیان های زیادی به خود دیده این روزها در حالی در مدار خصوصی سازی قرار گرفته که برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند هرچند سهم دولت در این خودروسازی ها به مراتب پایین بوده اما نقش زیادی در این واحدها داشته اند و به نظر می رسد لازم است پس از خصوصی سازی نیز شاهد نقش مثبت او در صنعت خودرو باشیم. 
 
بهنام ملکی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار با تاکید بر حضور دولت در صنعت خودرو در قالب سیاست گذار، اظهار می کند: این شرایط در حالیست که هم اکنون به نظر می رسد سایه دولت در صنعت خودرو سنگین بوده و انتصاب ها سیاسی و ملاحظاتی پیش می آید که باعث می شود چندان تصمیمات بلندمدتی در صنعت خودرو دیده نشود که این امر نشان می دهد مشکلاتی در صنعت خودرو وجود دارد.
 
وی با تاکید بر این که سهم فعلی دولت در صنعت خودرو اسمی بوده به طوری که با توجه به سهم، نقش بیشتری در امور دارد، می افزاید: در این شرایط لازم است نسبت به شکل گیری بخش خصوصی مولد یا تشکیل یک جوینت ونچر با یک شرکت برتر خارجی اقدام تا ضمن اتصال شرکت های خصوصی نسبت به تولید خودروی جهانی اقدام شود.
 
این کارشناس اقتصادی معتقد است که دولت باید حتی پس از خصوصی سازی صنعت خودرو در این صنعت نقش مثبت داشته باشد و تاکید می کند که در خصوصی سازی صنعت خودرو این نگرانی وجود دارد که در صورت حذف دولت، سابقه خصوصی سازی های گذشته تکرار و پس از گذشت مدت زمان اندکی، شرکت ها با فروش همه اموال نسبت به اعلام ورشکستگی اقدام کنند.
 
ملکی با اشاره به تاثیرگذاری قیمت گذاری دستوری در سال های اخیر، اجرای سیاست های دستوری، دخالت های نابجای سیاست در اقتصاد  و فشارهای قدرتمندان و دولتمردان در صنعت خودرو ادامه می دهد: این موارد باعث شده کیفیت لازم و توانایی مدیریتی لازم در صنعت خودرو وجود نداشته باشد اما با این حال همواره مورد هجمه قرار گیرد این در حالیست که این صنعت با همه نقص های موجود در آن باید به دنبال راهکاری برای خروج از این وضعیت باشد اما با این حال برخی در تلاش برای از بین بردن آن چه که از صنعت خودرو باقی مانده، هستند. 
 
این کارشناس اقتصادی می گوید: صنعت خودرو آخرین شانس صنعت به شمار می رود و اگر به عنوان یک لوکوموتیو مطرح نشود و نسبت به ارتقای خود اقدام نکند، از گردونه حذف خواهد شد. به طور قطع ظرفیت های بالایی در کشور وجود دارد که در کوتاه ترین زمان امکان تولید خودروی با کیفیت را در کشور فراهم می کند که این امر می تواند ضمن تامین نیاز داخل، بازارهای منطقه را تحت تاثیر قرار دهد که لازم است در این میان وزارت دفاع نیز به کمک آمده و بن بست های موجود را بشکند. 
 
آن چه در حال حاضر و در مسیر خصوصی سازی صنعت خودرو باید مورد توجه قرار گیرد، اذعان شفاف مدیران این صنعت به مشکلاتی است که حضور دولت برای آن ها ایجاد کرده است. فشارهای وارده از این حضور در سال های گذشته بر کسی پوشیده نیست که زیان در حدود  14 هزار میلیارد تومانی دو خودروساز از قیمت گذاری دستوری و مواردی از این دست تنها نمونه ای از آن است. اما با این حال نگاهی به تجربه خصوصی  سازی در کشور نیز نشان می دهد که حتی پس از خروج دولت از صنعت خودرو لازم است، دولت حمایت خود از این صنعت را همواره در دستور کار قرار دهد تا وضعیتی مشابه آن چه در گذشته رخ داده، تکرار نشود.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 71 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا تیتانیوم : تکمیل وجه کی بودید؟
مسعود خزایی : سلام شما چه برجی ثبت نام کردین قرار بود چه برجی خودروتون رو تحویل بدن چند روز قبل از تحویل دعوت نامتون اومده خودروتون چیه ممنون
مسعود خزایی : کی ثبت نام کردین تحویلی چه برجی قرار بود بدن
قاسم صبپر : کسی نیست جواب بده . هرکس جای کم میاره حمله میکنه تو جیب مردم . دارن پول ضور میگیرن همون زمان اگه با این پول طلا می خریدم الان دو تا ماشین می شد گرفت . خدا لعنت کنه . کسانی که باعث این همه بد بختی مردم
شاهین پلاس : یه 12 سود تاخیر گفت یه 16 سود مشارکت
حمیدرضا : سلام دوستان کاش طرح تعویض بهمون میخوردبا هایما،تارا،دنا. از برج 12تا حالا منتظرم هیچ خبری نشد
امیر : سلام،این قانون آیا شامل ایرانخودرو و سایپا هم میشه.
سعید : ای لعنت ب مرده و زندتون .. خداوند لعنت کنه شمارو ک نمیزارید ی روز خوب داشته باشن مردم...من با وام و فروختن ماشین خودم این پولو پرداخت کردم ک قسط وام اینقد زیاده توانایی پرداخت رو ندارم .. بعدم مگه نمیگید کسانی ک فاکتور کردن خو ماکه پراخت کامل انجام دادیم خو قرارداد دادن فاکتور کردن الان زنگ میرنیم شرکت میگن ن پلاک مد نظر لعنت ب همتون خدا نابود کنه ایرانو ک واقعا جز تحت فشار دادن مردم چیزی ندارن لعنت ب باعثش خدا ی روز خوش نصیبش نکنه.
امیرx5 : با قطعی برق و سود مشارکت که ثبت نام کننده جلب کنه مطمئن باشین کمتر از ۶ماه تاخیر نخواهد داشت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
وحید : تبدیل رو زدم می‌ره برای واریز مایه التفاوت خطا میده پرسیدم نمایندگی میگه باید پیامک تبدیل بیاد برات😐
آریزو 8 مجید : فرهاد جان شامتو به موقع بخور مریض میشی ها
207پانا فولادی تحویل 13خرداد : من 207پانا فولادی تحویل 13 خرداد تکمیل 15 اسفند هستم طرح فوری مادران متاسفانه هنوز خبری از فاکتور نیست.
سجادم : 100 لیتری
احمدرضا : امروز فاکتور شدم تحویل 31 خرداد
رانا خرداد : ممنون از پاسخگویی شما
احمدرضا : دنا آپشنال اتومات رنگ سفید تحویل 31 خرداد 403 امروز بدون تعویض رنگ فاکتور شد
فاکتور نشونده : لطفا همدیگه رو گاز نگیرید همه مون زخم خورده ایم، هر گاز روحی تازه به جان خسته سایپای دزد خواهد بود. با تشکر فاکتور نشونده ی مغموم
اینفو : منم تحویل 31 خرداد..واسه منم رفت مرحله اماده...این دوستان آخرین وضعیت رو از کجا میبینن؟؟ واسه من فقط یه آخرین موعد داره که نوشته دهه ی سوم اسفند در حال فاکتور می باشد
احمدرضا : دنا پلاس آپشنال اتومات موعد تحویل 31 خرداد 403،انشالله که ماشین خوبی باشه امروز فاکتور شد