ضرورت تغییر رویکرد دولت در صنعت خودرو/ سرنوشت خودرویی ها بعد از خصوصی سازی

 

ضرورت تغییر رویکرد دولت در صنعت خودرو/ سرنوشت خودرویی ها بعد از خصوصی سازی

 
این روزها که واگذاری سهام دولت در خودروسازی به یکی از اهداف اصلی وزارت صنعت تبدیل شده و راهکارهای اجرایی آن نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته، این پرسش مطرح می شود که آیا با صفر شدن سهم دولت در خودروسازی ها پس از خصوصی سازی، بستر دخالت دولت در این صنعت نیز از بین خواهد رفت؟
صنعت خودرو که در سال های گذشته به واسطه قیمت گذاری دستوری از یک سو و همچنین انتصاب های دستوری زیان های زیادی به خود دیده این روزها در حالی در مدار خصوصی سازی قرار گرفته که برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند هرچند سهم دولت در این خودروسازی ها به مراتب پایین بوده اما نقش زیادی در این واحدها داشته اند و به نظر می رسد لازم است پس از خصوصی سازی نیز شاهد نقش مثبت او در صنعت خودرو باشیم. 
 
بهنام ملکی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار با تاکید بر حضور دولت در صنعت خودرو در قالب سیاست گذار، اظهار می کند: این شرایط در حالیست که هم اکنون به نظر می رسد سایه دولت در صنعت خودرو سنگین بوده و انتصاب ها سیاسی و ملاحظاتی پیش می آید که باعث می شود چندان تصمیمات بلندمدتی در صنعت خودرو دیده نشود که این امر نشان می دهد مشکلاتی در صنعت خودرو وجود دارد.
 
وی با تاکید بر این که سهم فعلی دولت در صنعت خودرو اسمی بوده به طوری که با توجه به سهم، نقش بیشتری در امور دارد، می افزاید: در این شرایط لازم است نسبت به شکل گیری بخش خصوصی مولد یا تشکیل یک جوینت ونچر با یک شرکت برتر خارجی اقدام تا ضمن اتصال شرکت های خصوصی نسبت به تولید خودروی جهانی اقدام شود.
 
این کارشناس اقتصادی معتقد است که دولت باید حتی پس از خصوصی سازی صنعت خودرو در این صنعت نقش مثبت داشته باشد و تاکید می کند که در خصوصی سازی صنعت خودرو این نگرانی وجود دارد که در صورت حذف دولت، سابقه خصوصی سازی های گذشته تکرار و پس از گذشت مدت زمان اندکی، شرکت ها با فروش همه اموال نسبت به اعلام ورشکستگی اقدام کنند.
 
ملکی با اشاره به تاثیرگذاری قیمت گذاری دستوری در سال های اخیر، اجرای سیاست های دستوری، دخالت های نابجای سیاست در اقتصاد  و فشارهای قدرتمندان و دولتمردان در صنعت خودرو ادامه می دهد: این موارد باعث شده کیفیت لازم و توانایی مدیریتی لازم در صنعت خودرو وجود نداشته باشد اما با این حال همواره مورد هجمه قرار گیرد این در حالیست که این صنعت با همه نقص های موجود در آن باید به دنبال راهکاری برای خروج از این وضعیت باشد اما با این حال برخی در تلاش برای از بین بردن آن چه که از صنعت خودرو باقی مانده، هستند. 
 
این کارشناس اقتصادی می گوید: صنعت خودرو آخرین شانس صنعت به شمار می رود و اگر به عنوان یک لوکوموتیو مطرح نشود و نسبت به ارتقای خود اقدام نکند، از گردونه حذف خواهد شد. به طور قطع ظرفیت های بالایی در کشور وجود دارد که در کوتاه ترین زمان امکان تولید خودروی با کیفیت را در کشور فراهم می کند که این امر می تواند ضمن تامین نیاز داخل، بازارهای منطقه را تحت تاثیر قرار دهد که لازم است در این میان وزارت دفاع نیز به کمک آمده و بن بست های موجود را بشکند. 
 
آن چه در حال حاضر و در مسیر خصوصی سازی صنعت خودرو باید مورد توجه قرار گیرد، اذعان شفاف مدیران این صنعت به مشکلاتی است که حضور دولت برای آن ها ایجاد کرده است. فشارهای وارده از این حضور در سال های گذشته بر کسی پوشیده نیست که زیان در حدود  14 هزار میلیارد تومانی دو خودروساز از قیمت گذاری دستوری و مواردی از این دست تنها نمونه ای از آن است. اما با این حال نگاهی به تجربه خصوصی  سازی در کشور نیز نشان می دهد که حتی پس از خروج دولت از صنعت خودرو لازم است، دولت حمایت خود از این صنعت را همواره در دستور کار قرار دهد تا وضعیتی مشابه آن چه در گذشته رخ داده، تکرار نشود.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسفند با سهند : سلام اگر طرح تبدیل بزنم تا کی کوییک به دستم می‌رسه؟
سعید : موندم بین تارا و دنا پلاس و سورن کدوم رو انتخاب کنم از ظاهر تارا خوشم میاد ولی خیلی حرفای ضد و نقیضی هست یکی میگه خوبه یکی میگه بد، راهنمایی بفرمایید
مبین : الان رفتم دم یه دکه چای بخورم تو سبزوار یه راننده ماشین حمل خودرو هم که کوییک سهند داشت میبرد گفت قرار برم مشهد برگردم برم شاهین پلاس cvtاز پارکینگ سایپا بیارم سمت مشهد میگفت شاهین هم تو پارکینگ هست یه تعداد پلاک دارن یه تعداد هم بدون پلاک هستن
حسین t8 : سلام تورو قران راست بگین من ماله دی هستم چجوری هست t8 آبان رو نمیدن پس مارو کی مخام بدن ای وای خدا لعنت کنه اینارو
تبدیلی s3 به j7 : مهم اینه که از پلاک تا تحویل خودش ماراتن هست بدون سود
علیرضا x5 شهریور : سلام دوست عزیز، همچین چیزی نیست،فقط زمانیکه تحویل میگیرید قبل از روشن کردن مانیتور حتما برچسب روی مانیتور رو بردارید که به مانیتور آسیب میرسونه
Hamed : سلام دوستان . تارا تیتانیوم دستی تحویل ۱۶خرداد .کسی هست فاکتور شده باشه؟
نرگس : خیلی ممنونم اقا شهاب از توضیحاتتون .. خیالم راحت شد ..
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جلیل : اقا مهران شما هم طرح مادران فروش فوری پانا رینک فولادی هستین
ساینا فوق العاده : سلام مبارکتون باشه واقعا راست میگید؟
رضا : مریضی...
فروش فوق العاده 6بهمن : دوستان الان فاکتور شدم،قسمت همتون بشه،باورم نمیشه،از شر این فاکتور شدن راحت شدمممممممممممم
فوق العاده بهمن 6بهمن : طبق گفته خودت 19 دی باید تحویل میدادن ولی 15 بهمن پلاک شد .اینکه سایپا دزد هست شکی نیست ..ولی طبق 345 میلیون واسه 40 روز تاخیر هم می گی گفتن 15 میلیون درست حساب کردن ...ولی داداش من یا نمیدونی ماه چیه یا 90 روز بلند نیستی بشماری 19 مهر تا 19 دی میشه 90 روز از 20 دی تا 20 بهمن میشه یک ماه
اف ایکس1403 : فرهادمن یازدهم مجوزخروج خوردم،گفتن داخل صف بارگیری هستید،معمولاچندروزه طول میکشه که به دستم برسه تهران؟تاریخ تحویلم سوم اردیبهشت
قائم : سلام دوستان فروش فوری سورن پلاس طرح عادی بعد از 100روز دیروز 13خرداد فاکتور شد تحویل 12خرذاد بود با چند روز تأخیری فاکتور شد الان در حال چرخش پلاک نمی دونم کی تحویل بدند چقدر زنگ زدیم تا فاکتور کردن سورن رنگ سفید مبلغ 626واریزی 615سال قبل 11میلیون هم یکم اردیبهشت آن شاالله همه دوستان خودرو فاکتور بشه با دل خوش
فرهاد : مشتریان گرامی حجم خروجی خودروها از انبار شرکت محترم مدیران خودرو تقریبا دو برابر شده لذا دسترسی شما به خودرو ثبت نامیتان سریع تر انجام می گردد با مدیران خودرو ایمن برانید
فاطیما 7 بهمن فوق العاده : بچه ها لطفا بحث رو روی اشخاص متمرکز نکنین و از یک آدم بت نسازین، بذارید هر کس تجربه ای داره بتونه کمک حال بقیه باشه. یک آدمو گنده می کنین و بعد ناخودآگاه فضا برای آدمای با تجربه ی دیگه محدود میشه و جنگ حق و باطل شکل میدین و فیلم هندی میسازین و نقش قهرمان تعیین میکنین. تهش فضا برای ما گل آلود میشه. یکم نسبت به هم بزرگ طبع باشیم و کنار هم به هم کمک کنیم.
X33 mt : پاسخ به کیان ایکس 33 ...دقیقا ماهم شرایط شما رو داریم ...5 دی ثبت نام کردیم برج 11 همه مدارک اومد..تحویل 28 اردیبهشت ...نمایندگی عوضی گفت قبل عید ماشینتون رو میدن ...اون هفته به خاطر دیون که از مردم چاپیدن ومردم شاکی شدن هزار تا هزار تا مجوز می‌خورد الان که آبا از آسیاب افتاد برگشتن روال قبل خدا خیرشون نده ..