صنعت خودرو تشنه نقدینگی/بازار و خودروسازان دستخوش تغییر سیاست ها

 

صنعت خودرو تشنه نقدینگی/بازار و خودروسازان دستخوش تغییر سیاست ها

 
نقدینگی حاصل از تجاری سازی 200 هزار خودروی ناقص بدون شک در شرایطی که رقم بدهی خودروسازان به زنجیره تامین به بیش از 22 هزار میلیارد تومان رسیده می تواند، آب حیاتی برای این صنعت پر از چالش باشد.
 
رقم فعلی عنوان شده برای خودروهای ناقص در کف کارخانه دو خودروساز در حالی رو به افزایش است که وزارت صنعت با ارایه راهکارهایی در تلاش برای تغییر سیاست خودروسازان هستند. 
 
کارشناسان معتقدند که اولویت تولید و تامین خودروهای ناقص با هدف هرچه سریع تر تجاری شدن این خودروها سیاست منطقی بوده و لازم است در شرایط فعلی با هدف تامین نقدینگی خودروسازان و به دنبال آن قطعه سازان، به جای تولید خودروی ناقص نسبت به تکمیل خودروهای موجود اقدام شود.
 
در همین حال ولی ملکی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با تایید این سیاست تاکید کرده که با پرداخت تسهیلات به قطعه سازان و به روز شدن روند مطالبات، دیگر شاهد خودروهای دپو شده در انبار خودروسازان نخواهیم بود و با تجاری سازی خودروها و تامین سرمایه در گردش و بهبود جریان نقدینگی ، مشتریان نیز زودتر خودروهای خود را دریافت خواهند کرد.
 
 
این اظهارات و نظرات در حالی مطرح می شود که برخی معتقدند دپوی این خودروها با هدفی از پیش تعیین شده بوده و در این شرایط این پرسش مطرح می شود در شرایطی که نقدینگی حاصل از تکمیل در حدود 200 هزار خودروی ناقص با احتساب کف قیمت 40 میلیون تومان، می تواند عدد هنگفتی برای خودروسازان بوده و آن ها را در پرداخت مطالبات و بدهی ها یاری دهد، چه ضرورتی برای این اقدام وجود خواهد داشت؟
 
محمد تقی احمدیان، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به نحوه انتخاب مدیران در صنعت خودرو می گوید: از آن جا که مدیران این صنعت از سوی دولت انتخاب می شوند بنابراین نمی توانند نسبت به پیاده کردن نظرات شخصی خود در واحدهای خودروسازی اقدام کنند.
 
وی می افزاید: امکان وجود این شرایط در شرکت های خصوصی وجود دارد اما به طور قطع مدیران به دنبال عرضه خودرو با هدف شکستن حباب قیمتی موجود در بازار هستند تا کمبودها از طریق بازار داخلی تامین شود و بازگشت سریع سرمایه را شاهد باشند.
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که بازار به راحتی از خودروهای تکمیل شده استقبال خواهد کرد، صنعت خودرو را نماینده کل صنعت عنوان و تصریح می کند: وقتی کشوری وارد حوزه ساخت خودرو می شود به این معنا است که صنعت آن کشور به اندازه ای رشد کرده که توانمند بوده و می تواند فناوری خود را در سایر بخش ها نیز به کار گیرد بنابراین اگر خودروساز خوبی باشیم به معنای در اختیار داشتن صنعت توانمند نیز خواهد بود.
 
احمدیان ادامه می دهد: تغییر سیاست وزارت صنعت در زمینه تولید خودرو و در اولویت قرار دادن تکمیل خودروها به جای تولید خودروهای ناقص در شرایطی است که باید همواره به دنبال بازارسازی برای خودروساز باشیم و بازار را با ورود خودروهای خارجی از جمله چینی خراب نکنیم و در عین حال نیز به دنبال تکمیل خودروهای ناقص باشیم.
 
وی با تاکید بر این که نمی توان اولویتی قائل شد، اظهار می کند: خودروسازان باید در کنار خودروهای ناقص نسبت به تولید بیشتر نیز اقدام کنند اما در عین حال می توانند خودروهای موجود در کف کارخانه را به دلیل ماندگاری بالا با قیمت پایین تری عرضه کنند در این شرایط هم نسبت به جذب نقدینگی اقدام کرده و در عین حال نیز بازار را با تولیدات خود کنترل می کنند.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

حمید
1

صنعت خودرو (و همه صنایع کشور) تشنه مدیران شایسته و سالم هستن نه نقدینگی، کجای دنیا مشتری برای پیشفروش خودرو سر و دست میشکنه؟ تویوتا اگر مثل مشتری های ایران رو داشت الان ماشین ها پرنده رو هم تجاری سازی کرده بود.
11:50  1398/04/19
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۳ اردیبهشت : سلام من ۳ اردیبهشت تکمیل وجه کردم شماره پذیرش ۱۱۹۴۴۵۰۰ به نظرتون کی فاکتور میشم؟
شاهین G حواله تیر ماه : سلام نه پیام نیومد برای شما هم فکر نکنم افزایش بدن چون دعوتنامه اصلیت که G است ندادن و کم کاری از سایپا است البته از سایپا هرچی بگی بر میاد همانطور که سود مشارکت به ما نداد
محمد j4 : سلام j4 ثبت نام مرداد ماه اقساط کسی هست شاسی شده باشه
شاهین gl : 27 روزه از فاکتور گذشته پلاک نشده
ابان پلاس : شهریور هم ندادن شاهین پلاس gl چیه
س : یکشنبه ۱۸ آبان ساعت ۹ صبح تجمع گذاشتن جلوی سایپا هر کی میتونه حضور داشته باشه بهتره
حسین : سلام دوست یه سوال من امروز فاکتور شدم خواستم بدون چقدر زمان میبره واسه تحویل اخ باید برگردم سر کار اگ یک هفته طول میکشه بیشتر من برم؟ کسی اطلاع داره
پلاس : احتمالا منظورت ۷ آبان است.
++ : اهورا جان،تاریخ سخا را در سایت سایپا نمیزنند،روزی که شما در سخا ثبت نام کردید،برایتان یک پیامک تایید آمد ،تاریخ آن پیامک ناریخ سخا میباشد.
++ : جلیل جان مبارکه،دیدی پریروز نگران بودی،برات نوشتم :خیالت راحت ، تا آخر همین هفته فاکتور میشوی،خدا بزرگه،انشالله تحویل گرفتی ،اول صدقه بده، بعد شیرینی بچه ها فراموش نشه.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیسان دوگانه : برای من هم 3برج 8پلاکشده وچراغ تحویلم هم روشن شده. ده روز هست هنوز نیامده نمایندگی ده روزه چراغ تحویل روشن شده. نمیارن زنگ نمایندگی زدم میگه تریلی خراب شده صبر کن میا. خدا لعنتشون کنه انشالا
کوییک جی : سلام تکمیل وجه خرداد تا چندم تیرماه است اگر کسی اطلاع داره لطف کند ممنون
منتظر پلاک : به خدا قسم اشتباه نکنید دیگه این یک بار شد دیگه داغ خودم کردم که از این شرکت ماشین بخرم
اکستند : باید تجمع بشه جلو شرکت ورسانه ای بشه که ماشینمون بدن
اکستند : فقط خدا لعنتشون کنه جگر مردم خون کردن به خدا. اشتباه هست ثبت نام کردن باید توی بازار بخری راحت بری دنبال کارت
ساینا اس تک : خاموش میشه
ساینا اس تک : دوستان نمیدونم چرا تا اسم تجمع و اعتراض میاد ماشین ها فاکتور میشه تا مردم خاموش میشن فاکتور کردن ماشین هم فاکتور میشه
پراید وانت 403 : دوستان من ماشین رو برج 3 سال پیش تحویل گرفتم هنوز پول دیرکردم رو نریختن چیکار باید انجام بدم پولم رو بگیرم
کوییک اس : نهایت 10روز اگه پلاک به مشکل برنخوری
حامد : نه پیامک نمیاد