انتقال تنها 10 درصد دانش فنی شرکای خارجی به صنعت خودرو ایران

 

بازخوانی استراتژی ایران در صنعت خودرو/ انتقال تنها 10 درصد دانش فنی شرکای خارجی به صنعت خودرو ایران(

 
یکی از اصلی ترین شروط وزارت صنعت، معدن و تجارت در همکاری با شرکای خارجی در صنعت خودرو انتقال دانش فنی بود. بندی از قراردادها که طرف ایرانی را ملزم به انجام هزینه های هنگفت برای رسیدن به سطح استانداردهای جهانی در صنعت خودرو می کرد.
 
قطعه سازان و خودروسازان ایرانی که رویای خودروساز شدن را در سر می پروراندند با قبول صرف این هزینه ها در انتظار برای ورود و انتقال دانش فنی شرکای خارجی خود به صنعت ایران شدند، امری که به گفته کارشناسان آن طور که باید در عمل وارد فاز اجرایی نشد. 
 
هرچند خودروسازانی که سهمی از دولت داشتند قربانی خروج آمریکا از برجام شده و شاهد ترک یک شبه شرکای خارجی از ایران بودند که این امر هزینه ها و برنامه ریزی های انجام شده را به باد  داد اما این پرسش مطرح می شود که انتقال دانش فنی در بخش خصوصی صنعت خودرو که پیش از برجام نیز سابقه همکاری با خارجی ها را داشته، چگونه انجام شده است؟
 
آیا ورود مزدا، فولکس و حتی هیوندای به ایران در سال های گذشته بار مثبتی برای خودروسازان بخش خصوصی به همراه داشته است؟
 
ابوالفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که همکاری با شرکای خارجی در هر صنعتی از جمله صنعت خودرو در نهایت منجر به انتقال دانش فنی هرچند به میزان اندک می شود، می گوید: « این اتفاق نیز در چند سال گذشته در صنعت خودرو ایران رخ داده است، اما نکته اساسی که در این میان مطرح می شود میزان سطحی از دانش فنی است که صنعت خودرو ایران در همکاری با شرکای خارجی به دنبال آن است».
 
وی می افزاید:« باید مشخص شود که صنعت خودرو به دنبال چه سطحی از انتقال دانش فنی است و برای رسیدن به این سطح باید چه برنامه ای در نظر بگیرد».
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که تجربه در اختیار داشتن خط تولیدی که بتواند خودروی با کیفیت در ایران تولید کند در همکاری گروه بهمن با مزدا و یا هیوندای و فولکس با کرمان موتور محقق شده است، تصریح می کند: « به طور قطع همکاری با شرکای خارجی باعث می شود تجربه تولید خودرو با کیفیت در کشور و انتقال دانش تا حدی منتقل شود اما تقریبا در ابن بخش از دانش به اشباع رسیده ایم و در سال های گذشته تجارب خوبی در زمینه تولید خودرو در کشور شکل گرفته است و این همان راهی است که خودروسازان بزرگ و یا خودروسازان کره ای و چینی نیز آن را طی کرده اند، اما اشتباه صنعت خودرو ایران اینست که در هر نقطه توقف کرده ایم به طوری که اگر قرار باشد به سطح دانش فنی یک خودروساز از 100 امتیاز بدهیم بدون شک امتیاز اختصاص یافته در اندازه 10 باقی خواهد ماند».
 
خلخالی معتقد است که انتقال دانش فنی منتقل شده در حدود 10 درصد بوده و اظهار می کند: «قراردادهایی که صنعت خودرو ایران به امضا رسانده تنها به مونتاژ خودرو ختم شده و اگر بخواهد این قراردادها او را تبدیل به خودروساز کند باید دانش طراحی و توسعه محصولات بومی را به دست بیاورد و انتقال این دانش از یک خودروساز مادر به صنعت خودرو ایران نیازمند حل مساله هایی است که یکی از اساسی ترین آن ها برنامه ریزی و طراحی و توسعه محصولات جدید در موضوع همکاری ها و ایجاد جوینت ونچرهای خارجی است».
 
دانشیار گروه سازه و بدنه دانشکده مهندسی خودرو ادامه می دهد: « شرکت های کره ای در اروپا در 50 سال گذشته دفاتر تحقیقاتی با هکاری خودروساز اروپایی تاسیس کردند تا موفق به طراحی محصولات جدید و انتقال دانش فنی شدند و این همان موضوعی است که لازم است صنعت خودرو ایران انجام دهد تا بتواند صفر تا صد صنعت خودرو و انتقال دانش فنی را پیش بگیرد».
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

حمید
0

این ده درصد هم دانش فنی تولید باد لاستیک هست.
19:04  1398/03/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی صدرا : سلام تماس داشتم به واسطه با شرکت ، در مورد عدم ارسال ماشین ، گفتند راننده های محترم تریلی در اعتصابند ، این دلیل اول و دوم اینکه باید بار به نماینگی شیراز تکمیل شود تا ماشین شما (منظورش x5 ما) را ارسال کنیم . فقط جهت اطلاع دوستان عزیز نوشتم
دیماه : سلام والا من ۲۶ام هستم هنوز فاکتور نشدم
قلی نیا : سلام اقا مسعود مبارکتون باشه شماره پذیرشتون لطفا و اینکه سخاتون کی ثبت شد؟؟؟؟؟
زهرا : ایا این صحیح هست که میگن 25 درصد افزایش قیمت خواهد داشت؟ اینکه میگین سخا رو تحویل دادیم من سخا ثبت نام کردم جایی تحویل ندادم :/// تازه هرروز بیشتر از دیروز تو پستای اینستاگرامی تو دلمون رو خالی میکنن که شاهین ماشین بدرد نخوریهست و شاهین نخرید والا دیگه نمیدونیم چیکار کنیم
مینا : ماشینی که 24 دی ماه شماره شاسی شده و همه کاراش باید انجام می شده و تحویل می شده چرا باید تا الان نگهش دارن و دیون دولتی بخوان، این دست تو جیب مردم نیست؟؟ و الان شماره شاسی رو از پروفایلم حذف کردن. یعنی چی؟ چرا برای تحویل خودرو میگن سه ماهه کاری ولی برای پرداخت دیون میگن 7 روز عادی؟؟؟؟ ماشینی که 1.437 تومان ثبت نام کردم 167 میلیون تومان دیون دولتی میشه؟ تازه اونم به عنوان مابه التفاوت؟؟؟؟؟ 5.5 ماه سود پول من رو برداشتن، از همون پرداخت کن خوب دست از جیب مردم بردار
تارا اتوماتیک سفید : باسلام تارا اتوماتیک سفید پیش فروش تحویل 31 تیر تکمیل وجه 24 اردیبهشت فاکتور 31 اردیبهشت تخصیص پلاک 31 اردیبهشت آماده جهت تحویل 1 خرداد الان در مرحله صدور اسناده و بعدش حمل خودرو از ایران خودرو انتظار نداشتم دو ماه زودتر تحویل بده فقط دوستان کسی میدونه میشه خودم برم تهران تحویل بگیرم دیگه نبرن شهرستان؟
خانعلی اچنگان : خانعلی هستم از زابل چهارم خرداد جلو ایران‌خودرو خودم را آتش خواهم زد ساعت 12 خانعلی اچنگان از زابل
خانعلی اچنگان : خانعلی اچنگان هستم از زابل همه اینجا مرا می شناسند فردا یک اتوبوس آدم جمع کردم برم تهران خودمو با بنزین جلو ایران خودرو آتش برنم، هر کس میاد بفرماید قدم سر چشم پس قرارمون شد چهارم خرداد راس 12 آن شا الله تعالی
اکبر : این چه مسخره بازی درآورید وقتی برج ۱۱ سال ۱۴۰۳ کل پول ماشین و نقد دادم و ۹۰ روز کاری تحویل ماشین بوده حالا موقع تحویل میگید دیون دولتی باید ۱۰۵ میلیون بدم خدا ازتون نگذره این قانون باید شامل کسانی که امسال ثبت نام می‌کنند بشه چه ربطی به ما داره ...
مصفی ترابی : سلام من ازخودروسازی فرداموتورماشین خریدگفته 2ماهه تحویل میدم شده یک سال پول خواب ندادماشین گارانتی داشته تصادف کرده نماینده گی گفت طقه نداریم ماشین پذیرش نگردحالا 2سال خوابیده ماشین تاقطعه خودنماینده گی داده پول خواب نمیده حالامناراهن منای
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اریزو : سلام دوست عزیز نگران نباش خودرو به زودی تحویل میدن همراه با سود تاخیر انشا الله با پول سود تاخیر برو یه مسافرت
X33دستی : کسی ازمجوزها خبری نداره
فرهاد : نفرمایید این فرمایشات ناحق در مورد این شرکت عزیز درست نیست
فرهاد : در مورد تحویل خودروهای این شرکت محترم به شما مشتریان بزرگوار این شرکت خبرهای خوبی در راه هست صبور باشید و منتظر بمانید
تیگو 7 پرو پریموم سفید : سلام دوستان بابت دیون دولتی یعنی از این به بعد از 6 ماه دوم سال کسی از خودروسازی مدبران خودرو ماشین ثبت نام نکنه با اینکه قیمت قطعی هم باشه چون ازنقدر لفتش میده تا بکشه اوتور سال یه پولی هم بگیره کاسه گدایی دستش گرفته یا اینجوری کلاهبرداری میکنه دزدی میکنه وقتی ماشینی که ثبت نام کردی دی ماه بهمن ماه اسفند ماه اومدی شاسی زدی خوب یعنی فیزیک اون ماشین موجود هست و تو ابن ماشین رو تو سال 403وارد کردی دیون 403 رو هم گرفتی فاکتورش کن بذار بره چرا میخوای دزدی کنی کلاهبرداری کنی خود دولت اومد گفت خودروهایی که 403 اظهار شدن با همون قیمت ورودی حساب میشن باز اینا بازور خودرو فاکتور نکردن تا بیات پول اضافی بگیرن دشمن و دزد داخل کشور خودمون هست کشورهای دیگه رو مقصر میدونن
نیلوفر : دوستان که اسفند ماه تکمیل وجه کردن تحویل اردیبهشت ماه کسی تحویل گرفته
سحر : آدرس کجاست منم میام
محسن : سلام این ماه هم اگه دعوتنامه بیاد، با توجه به قطعی های برق بیشتر در ماه های تابستان و تعطیلات تابستانی ایران خودرو در مرداد، احتمال زیاد تاخیر در تحویل در ماه های تابستان دور از انتظار نیست.
کوییکrs اردیبهشت : سلام 1/31 تکمیل وجه هنوز فاکتور نشده تحویل اردیبهشت هستمrs
فرهاد : برخی از نکات مهم مربوط به شرکت محترم مدیران خودرو که باید به آن توجه کنید 1-قیمت پایین خودروهای این شرکت عزیز 2- فراوانی قطعات یدکی و پایین بودن قیمت قطعات 3- خدمات پس از فروش در نمایندگی های فعال این شرکت عزیز 4-سرعت عمل نمایندگی های این شرکت بزرگوار در تعمیرات خودروها 5_ عمل به تعهدات خود در قبال شما مشتریان