براساس قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، در صورتیکه خودرویی در دوره گارانتی سه بار به دلیل ایراد تکراری به نمایندگیهای مجاز خدمات پس از فروش عرضهکنندگان خودرو مراجعه کند، شرکت خودروساز و واردکننده مربوطه موظف به تعویض خودرو با یک خودروی جدید است.
این بخش از قانون تا سال گذشته به ندرت و بسیار محدود اجرا میشد، منتها بررسیهای صورت گرفته از عملکرد سال ۱۳۹۶ خودروسازان بزرگ نشان داد که قانون تعویض خودرو در صورت تکرار عیب، به تدریج در حال جا افتادن و اجرایی شدن است.
تعداد افرادی که از خرید خودروهای صفر کیلومتر خود ناراضی هستند، کم نیست و شنیده میشود که شکایت برخی از آنها به بینتیجه مانده و خودروهای معیوب صفر کیلومتر در پاکینگشان خاک میخورد.
با این حال قائممقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران خبر از بهبود این روند داده و اعلام کرده است که طبق ارزیابی وضعیت خدمات پس از فروش خودرو در سال ۱۳۹۶ دو خودروساز بزرگ بهویژه ایران خودرو در حد قابل توجهی نسبت به اجرای قانون تعویض خودرو اقدام کردهاند اما باقی خودروسازان و واردکنندگان خودرو چندان این قانون را اجرایی نمیکنند:
«بررسیها نشان میدهد که قانون تعویض خودرو در صورت تکرار عیب خودرو در سه نوبت، علیرغم بیتوجهی سایر خودروسازان و واردکنندگان خودرو، به تدریج در حال جا افتادن است و وضعیت در حد قابل توجهی بهبود یافته است. همچنین بررسی وضعیت خدمات پس از فروش خودرو در سال گذشته نشان میدهد که در سال ۱۳۹۶ وضعیت پرداخت خسارت خواب خودرو در تعمیرگاه نیز بهبود یافته است.»
طبق قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، اگر خودرویی در دوره گارانتی به دلیل کمبود قطعه یا ناتوانی در رفع عیب بیش از دو روز کاری در نمایندگی خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو متوقف شود شرکت مربوطه ملزم به پرداخت خسارت خواب (توقف) خودرو در تعمیرگاه به مالک مربوطه است.
به گفته «سعید تاجیک» بررسی عملکرد سه ماهه ابتدایی امسال نشان میدهد که بسیاری از شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو در تامین قطعات دچار مشکل شدهاند بنابراین پیشبینی میکنیم در سال جاری خواب (توقف) خودرو در تعمیرگاهها بیشتر شود.
همانطور که پیش از این هم اشاره شد، کمبود قطعات و لوازم جانبی خودرو، خدمات پس از فروش را با مشکل مواجه خواهد کرد. در این شرایط دور از ذهن نیست که تعداد زیادی از خودروها در پارکینگ و تعمیرگاه نمایندگیها خاک بخورند. حالا باید دید پس از بحران گفته شده، وضعیت پرداخت خسارت خواب خودرو در تعمیرگاه چه تغییری خواهد کرد؟
نظر شما چیست؟ آیا نمایندگیها میتوانند با شروع بحران کمبود و گران شدن قطعات به مشتریان خود خسارت خواب خودرو در تعمیرگاه را بپردازند و یا اجرای قانون تعویض خودرو را ادامه دهند؟ اگر شما هم تجربهای در تعویض خودرو و دریافت خسارت خواب خودرو دارید با ما در میان بگذارید و عنوان کنید که با چه مشکلاتی روبرو شدید.