علت نتایج مالی ضعیف تسلا در سال ۲۰۱۹ چیست؟

 

علت نتایج مالی ضعیف تسلا در سال ۲۰۱۹ چیست؟

 
شرکت تسلا در فصل اول سال مالی ۲۰۱۹ با ۷۰۲ میلیون دلار ضرر، یکی از بدترین نتایج تاریخ خود را ثبت کرد. در این مطلب به بررسی عوامل زیان‌دهی این شرکت خواهیم پرداخت.
 
 
با وجود فروش فوق‌العاده‌ی تسلا مدل 3 در بازار اروپا و معرفی تاکسی‌های خودران شرکت، مشکلات مالی همچنان گریبان‌گیر تسلا باقی‌ مانده است. ایلان ماسک ۳ ماه قبل پیش‌بینی کرده بود که تسلا در اولین سه‌ماهه‌ی سال مالی جدید، سود‌ده خواهد بود. در عوض، شرکت تسلا اکنون یکی از بدترین نتایج سه‌ماهه‌ی خود را ثبت کرده و ۷۰۲ میلیون دلار زیان‌دهی داشته است. ماسک، تأخیر در تولید خودروی مدل 3 و هزینه‌های مازاد خودروهای مدل S و X را عامل زیان‌دهی تسلا دانسته است.
 
تسلا از سال ۲۰۱۰ تاکنون تنها در ۴ فصل سود‌آوری داشته و هیچ‌وقت موفق به ثبت یک سال مالی کامل سودآور نشده است. شاید تقاضا برای خودروهای تسلا در بازار آمریکا کمی کاهش یافته باشد؛ اما خودروهای تسلا و مخصوصا مدل 3، در بازار اروپا با محبوبیت روزافزون مواجه هستند. طبق آمار و ارقام منتشر‌شده، تعداد ۱۴,۶۵۲ دستگاه تسلا مدل 3 در ماه مارس سفارش داده شده که این میزان، از فروش بی‌ام‌و سری 3 و آئودی A4 هم بیشتر است.
 
از این تعداد، ۵۳۱۵ دستگاه در نروژ فروخته‌ شده‌اند که بازار اصلی خودروهای الکتریکی در اروپا محسوب می‌شود. مدل 3 تا ۲۹ درصد از فروش کل خودروهای الکتریکی نروژ را به خود اختصاص داده است. سال آینده، تسلا فروش شاسی‌بلند مدل Y که برپایه‌ی مدل 3 طراحی‌شده است را آغاز می‌کند. ایلان ماسک عقیده دارد فروش این خودرو، در مجموع از مدل 3، مدل S و مدل X پیشی خواهد گرفت. باوجوداین، مشکلات همچنان وجود دارند و تسلا علاوه‌بر اتمام توسعه‌ی مدل Y، باید سرمایه‌ی لازم برای ساخت ابرکارخانه‌ی خود در شانگهای چین را هم فراهم کند.
 
علاوه‌بر این مسائل، تسلا ساخت مدل‌ رودستر و کامیون سمی را هم در برنامه دارد. ویدویی که اخیرا از آتش گرفتن و سوختن یک دستگاه مدل S در چین منتشر‌ شده هم بار دیگر اشتعال باتری‌های تسلا را به موضوعی نگران‌کننده تبدیل‌کرده است. در همین زمان، رقبای تسلا هم در حال پیشرفت هستند. جگوار I-Pace (با فروش ۱۵۰۳ دستگاه در ماه مارس و شکست دادن رقم فروش ۸۷۴ دستگاه تسلا مدل X)، آئودی E-tron، مرسدس بنز EQC، خودروهای الکتریکی مقرون‌به‌صرفه‌ی فولکس واگن و شاسی‌بلند الکتریکی ساخت فورد بر پایه‌ی مدل موستانگ، همگی از رقبای فعلی و آینده‌ی خودروهای تسلا هستند.
 
 
با وجود مشکلات شرکت، سهام تسلا همچنان قیمت گزافی دارد که با ناامیدی سرمایه‌گذارانی که روی عدم موفقیت تسلا شرط بسته بودند، همراه‌شده است. یکی از مسئولان شرکت فورد در اروپا، هفته گذشته توییتی را با مضمون زیر منتشر کرد:
 
از سال ۲۰۰۹ تاکنون، تسلا ۶.۴ میلیارد دلار زیان‌دهی داشته است. در این مدت فورد ۷۱.۶ میلیارد دلار سود‌دهی داشته است؛ اما امروز، وال استریت ارزش تسلا را ۴۵ میلیارد دلار و ارزش فورد را ۳۸ میلیارد دلار می‌داند. دنیا دیوانه‌ شده است.
 
حتی افرادی که خرید سهام شرکت تسلا را پیشنهاد می‌دهند، باید ابتدا میزان علاقه‌ی خود را بنسجند. فیلیپه هاوکس در رابطه با نتایج ضعیف چند وقت اخیر تسلا می‌گوید:
 
فراخوانی به محصولات تسلا در شرایط فعلی امری دشوار است؛ اما در آینده‌ی فناوری الکتریکی متصل و آزمایش‌ها، ارزش بالایی دیده می‌شود. معتقدیم که راهی برای رسیدن به سوددهی پایدار وجود دارد.
 
آزمایش‌های تسلا شامل بخش مفید از جمله به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری OTA، و بخش غیرمحتمل ازجمله قابلیت تبدیل شدن خودروهای شخصی مالکان به تاکسی‌های خودران تا سال آینده می‌شود. به‌گفته‌ی ماسک، سودآوری خودروهای تسلا برای مالکان طوری خواهد بود که آن‌ها باید از نظر مالی دیوانه باشند تا خودرویی به‌جز تسلا خریداری کنند. جفری آزبورن، از کارشناسان مالی بانک Cowen اعتقاد دارد که ادعای ایلان ماسک در بسیاری از مناطق کارساز نیست و در ابتدا نیاز به تأیید اعتبار خودروهای خودران در کشورهای مختلف احساس می‌شود. باوجوداین، اکنون تولید و عرضه‌ی خودروهای خودران برای تسلا بسیار راحت‌تر از برنامه‌ریزی مالی به‌نظر می‌رسد.
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تسلا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : جی ال های عزیز تا چ تاریخی فاکتور شدین؟؟؟
5252 : آقا حسین شماره پذیرشت رو حدودی بنویس ببینیم ما در چه وضعیتی هستیم من ۱۱ آذر پول ریختم شماره پذیرشم ۱۲۰۵۶۴۷هست
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : سلام از دعوتنامه خبری نیست تیر ماهی داریم چشم انتظار دعوتنامه؟؟؟
امیر : سلام داداش شماره پذیرشت رو بفرست
شاهین جی تاخیر : سلام من دیگه خسته شدم از شاهین جی رفتم شرکت سایپا گفت ۴۵۰۰ نفر جلوتون هستش حالا حالاها صبر کن منم دیگه تبدیل زدم چند روزه فاکتور شد
شاهین جی تاخیر : سلام من دیگه خسته شدم از شاهین جی رفتم شرکت سایپا گفت ۴۵۰۰ نفر جلوتون هستش حالا حالاها صبر کن منم دیگه تبدیل زدم چند روزه فاکتور شد
شاهین G : شماره تماسی ازشون دارید؟
شاهین G : شماره تماسی ازشون دارید؟
ستار : کسی دیگه خودروش فاکتور نشد زنگ نزدید ایران خودرو
شاهین G : شماره تماسی ازشون دارید؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس آذر : سلام امروز ماشین تحویل گرفتم بعد چندماه تاخیر دنده هاش جا نمیره سینی کف نداره .موقعه تحویل چک کنید کامل بعد تحویل بگیرید سایپا گند زده با محصولاتش رضایت مشتری براش مهم نیست امیدوارم همتون زود تحویل بگیرید.فقط سود تاخیر چقد میدن اگه کسی جواب بده ممنون میشم
2تیر : سلام دوستان من5فروردین تکمیل وجه کردم 24تیر پرونده بروز شد و27تیر فاکتور شد و 31 پلاک شد و امروز تحویل گرفتم.طرح مادران رنگ سفید.سورن پلاس با یک ماه تاخیر تحویل میدن.تمام گزینه ها تیک خورد بجز صدور اسناد
ساینا اس فوری : سایپا پایین تنه می دهد
11تیر : چندروز طول میکشه پلاک بشه
ساینا : 15بهمن پرداخت کردم ولی 24 بهمن پذیرش شدم، واریزی دوم 5 تیر. با این اوضاع فاکتور ها حالا حالا خبری نیست
سید حسین : فوق العاده واریز وجه 8اسفند
طرح مادران 31 تیر : دوستان 31 تیر ماه کسی خبری چیزی نداره در مورد تبدیل / فاکتور ایران خودرو هرچی زنگ میزنی هر کی گوشی بر میداره حوابی که میدن با اون یکی کلی فرق میکنه جسارتا اگر خبری دارید بگید واقعا دیکه خسته کننده شده
حسین : سلام پس من که 23اردیبهشت تکمیل وجه کردم چرا فاکتور نشده آر اس سفید مشکی شما چطور میگید 25فاکتور شده سخا هم 27دادم اردیبهشت
ف : ما 4 تیر بودیم و خبری نیست
ارتا : سلام داداش کی ثبت نام کردی