علت نتایج مالی ضعیف تسلا در سال ۲۰۱۹ چیست؟

 

علت نتایج مالی ضعیف تسلا در سال ۲۰۱۹ چیست؟

 
شرکت تسلا در فصل اول سال مالی ۲۰۱۹ با ۷۰۲ میلیون دلار ضرر، یکی از بدترین نتایج تاریخ خود را ثبت کرد. در این مطلب به بررسی عوامل زیان‌دهی این شرکت خواهیم پرداخت.
 
 
با وجود فروش فوق‌العاده‌ی تسلا مدل 3 در بازار اروپا و معرفی تاکسی‌های خودران شرکت، مشکلات مالی همچنان گریبان‌گیر تسلا باقی‌ مانده است. ایلان ماسک ۳ ماه قبل پیش‌بینی کرده بود که تسلا در اولین سه‌ماهه‌ی سال مالی جدید، سود‌ده خواهد بود. در عوض، شرکت تسلا اکنون یکی از بدترین نتایج سه‌ماهه‌ی خود را ثبت کرده و ۷۰۲ میلیون دلار زیان‌دهی داشته است. ماسک، تأخیر در تولید خودروی مدل 3 و هزینه‌های مازاد خودروهای مدل S و X را عامل زیان‌دهی تسلا دانسته است.
 
تسلا از سال ۲۰۱۰ تاکنون تنها در ۴ فصل سود‌آوری داشته و هیچ‌وقت موفق به ثبت یک سال مالی کامل سودآور نشده است. شاید تقاضا برای خودروهای تسلا در بازار آمریکا کمی کاهش یافته باشد؛ اما خودروهای تسلا و مخصوصا مدل 3، در بازار اروپا با محبوبیت روزافزون مواجه هستند. طبق آمار و ارقام منتشر‌شده، تعداد ۱۴,۶۵۲ دستگاه تسلا مدل 3 در ماه مارس سفارش داده شده که این میزان، از فروش بی‌ام‌و سری 3 و آئودی A4 هم بیشتر است.
 
از این تعداد، ۵۳۱۵ دستگاه در نروژ فروخته‌ شده‌اند که بازار اصلی خودروهای الکتریکی در اروپا محسوب می‌شود. مدل 3 تا ۲۹ درصد از فروش کل خودروهای الکتریکی نروژ را به خود اختصاص داده است. سال آینده، تسلا فروش شاسی‌بلند مدل Y که برپایه‌ی مدل 3 طراحی‌شده است را آغاز می‌کند. ایلان ماسک عقیده دارد فروش این خودرو، در مجموع از مدل 3، مدل S و مدل X پیشی خواهد گرفت. باوجوداین، مشکلات همچنان وجود دارند و تسلا علاوه‌بر اتمام توسعه‌ی مدل Y، باید سرمایه‌ی لازم برای ساخت ابرکارخانه‌ی خود در شانگهای چین را هم فراهم کند.
 
علاوه‌بر این مسائل، تسلا ساخت مدل‌ رودستر و کامیون سمی را هم در برنامه دارد. ویدویی که اخیرا از آتش گرفتن و سوختن یک دستگاه مدل S در چین منتشر‌ شده هم بار دیگر اشتعال باتری‌های تسلا را به موضوعی نگران‌کننده تبدیل‌کرده است. در همین زمان، رقبای تسلا هم در حال پیشرفت هستند. جگوار I-Pace (با فروش ۱۵۰۳ دستگاه در ماه مارس و شکست دادن رقم فروش ۸۷۴ دستگاه تسلا مدل X)، آئودی E-tron، مرسدس بنز EQC، خودروهای الکتریکی مقرون‌به‌صرفه‌ی فولکس واگن و شاسی‌بلند الکتریکی ساخت فورد بر پایه‌ی مدل موستانگ، همگی از رقبای فعلی و آینده‌ی خودروهای تسلا هستند.
 
 
با وجود مشکلات شرکت، سهام تسلا همچنان قیمت گزافی دارد که با ناامیدی سرمایه‌گذارانی که روی عدم موفقیت تسلا شرط بسته بودند، همراه‌شده است. یکی از مسئولان شرکت فورد در اروپا، هفته گذشته توییتی را با مضمون زیر منتشر کرد:
 
از سال ۲۰۰۹ تاکنون، تسلا ۶.۴ میلیارد دلار زیان‌دهی داشته است. در این مدت فورد ۷۱.۶ میلیارد دلار سود‌دهی داشته است؛ اما امروز، وال استریت ارزش تسلا را ۴۵ میلیارد دلار و ارزش فورد را ۳۸ میلیارد دلار می‌داند. دنیا دیوانه‌ شده است.
 
حتی افرادی که خرید سهام شرکت تسلا را پیشنهاد می‌دهند، باید ابتدا میزان علاقه‌ی خود را بنسجند. فیلیپه هاوکس در رابطه با نتایج ضعیف چند وقت اخیر تسلا می‌گوید:
 
فراخوانی به محصولات تسلا در شرایط فعلی امری دشوار است؛ اما در آینده‌ی فناوری الکتریکی متصل و آزمایش‌ها، ارزش بالایی دیده می‌شود. معتقدیم که راهی برای رسیدن به سوددهی پایدار وجود دارد.
 
آزمایش‌های تسلا شامل بخش مفید از جمله به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری OTA، و بخش غیرمحتمل ازجمله قابلیت تبدیل شدن خودروهای شخصی مالکان به تاکسی‌های خودران تا سال آینده می‌شود. به‌گفته‌ی ماسک، سودآوری خودروهای تسلا برای مالکان طوری خواهد بود که آن‌ها باید از نظر مالی دیوانه باشند تا خودرویی به‌جز تسلا خریداری کنند. جفری آزبورن، از کارشناسان مالی بانک Cowen اعتقاد دارد که ادعای ایلان ماسک در بسیاری از مناطق کارساز نیست و در ابتدا نیاز به تأیید اعتبار خودروهای خودران در کشورهای مختلف احساس می‌شود. باوجوداین، اکنون تولید و عرضه‌ی خودروهای خودران برای تسلا بسیار راحت‌تر از برنامه‌ریزی مالی به‌نظر می‌رسد.
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تسلا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4 اقساطی مرداد ماه سفید ۱۳۶۳ : ثبت نام ۱۱ مرداد نود روزه اقساطی
ایگل تیر ۹۰ روزه : سلام شاسی ۸ آذر بیمه و پلاک ۱۸ آذر فعلا ارسال مدارک زرد هست کسی میدونه چقد طول میکشه تحویل بدن؟
شاهین جی ال تیر ماه : سلام دوستان ۵ تیر تکمیل وجه کردم به نظرتون کی فاکتور میشم
محمد کعبی : سلام خدا قوت. من تیر ماه ثبت نام کردم قرار بر این بود ۹۰ روز تحویل خودرو انجام بشه ولی تا الان خبری نیست ممنون میشم پیگیری کنید
علی مدبر : رز زرد بسوز فقط
علی مدبر : من امروز تحویل گرفتم
علی مدبر : از خودم گفتم یکم بخندیم
رسول : توبیجاکردی الکی حرف درنیار
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس 19 اسفند : 19 ام فاکتور شدم
اطلس بهمنی : سلام توی گوگل مشخصه اگه زحمت به خودت بدی سرچ بفرمایی
دناپلاس6دنده سفیدرینک تحویل بهمن : اگه فاکتور شده باشه که درحال فاکتور تیک میخوره فکر کنم داداش فاکتور نشدی😫 اول میگی فاکتور شدم بعد میگه در حال فاکتور میچرخه اگه تیک سبز نخوره یعنی فاکتور نشده
سمند : سلام دوستان لطفا راهنمایی کنید من براس سمند سورن صبت نام کردم اگه اسمم در نیاد میخام حوالشو بخرم تره فوق لاده میخاستم بدونم تحویلشون چه جوریه زود میدن یانه لطفا توضیح بدین ممنون
اطلس : احتیاجی نیست شما حقوق دقیق مدیران رو دربیاری، به قول خودتون سیصد میلیون میگیرین، آیا واقعا شایسته دریافت حقوق با این مقدار هستند وقتی که نتونستند پیش بینی درستی از تعداد عرضه یک خودرو رو داشته باشند و این همه آدم رو بدبخت کردند. منی که الان دارم ماهی 14 میلیون حقوق میگیرم به نظرت چند ماه کارکردم رو جمع کردم تا بدم دست این چنین مدیرانی و خودم هم مثل مرغ پرکنده باشم و هیچ کس هم نباشه یک جواب درست به من بده واقعا متاسفم اول برای برای خودم و بعد هم برای آدم هایی مثل شما.....
خوشخوان : پلاید ارقتا برچ 7 تحویل باید بدج 8 می بود چرا الان 10 شده ندادن بهمون باید هر زور بلیم نمایندگی جواب درست نمیده پول میگیرن ولی تحبیل نمی دهند
مهندس سایپا : دوست عزیز من خودمم مثل شما اطلس ثبت نام کردم. اما دنیا که به آخر نرسیده. همین الانشم مدیران بسیار تحت فشار هستن و دارن روی موضوع کار می کنن. می تونیم با صبر و حوصله مشکل و حل کنیم. همه ما اذیت شدیم ولی ضرر هنگفت که نکردیم. بله اگه طلا می خریدیم بیشتر سود می کردیم ولی الانشم که ضرر نکردیم، کمتر سود کردیم همین. همه ما قشر متوسط جامعه هستیم و بی ماشینی اذیتمون می کنه، اما کاریه که شده، باید صبر کنیم. مخصوصا اینکه به نام سایپا لطمه بزرگی وارد شده و جامعه نسبت بهش بی اعتماد شده. ولی اینطور نیست که فکر کنین از این وضعیت مدیرا خوشحال هستن و دارن بهمون می خندن، اتفاقا خیلی هم ناراحتن اما کاری از دست کسی برنمیاد. حالا ببینیم این تغییر مدیریت چند روز پیش به کجا میرسه. می خوان با کروز وارد مذاکره بشن. کمترین مشکل سایپا اطلسه، تعهدات شاهین خیلی بیشتره قطعات وارداتی هم خیلی بیشتر داره.
طهورا اطلس آذر : هر دم از این باغ بری می‌رسد پیام اومده درخواست حضوری بزنید تا ماشین تونو پلاک کنیم
میلاد : کوئیک rs
ایمان : آقا ایران خودرو برای 3 گواهی لسقاط چقد از واریزی مرحله دوم کسر. میکنه