صنعت تایر متاثر از نوسانات ارزی و تحریم های آمریکا، سال 97 را با چالش های مختلفی پشت سر گذاشت و به همین سبب بسیاری از رانندگان خودروهای سبک و سنگین با افزایش قیمت و کمبود محصولات در بازار مواجه شدند. حال به نظر می رسد این چالش ها در سال 98 نیز تداوم یافته به طوری که اکنون در بازار تایرهای سنگین شاهد افزایش قیمت ها هستیم.
داوود سعادتی نژاد رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک هم با صحه گذاشتن براین موضوع و با اشاره به اینکه در طول یک ماه اخیر عرضه تایر از سوی کارخانه ها به بازار کاهش پیدا کرده است، عنوان می کند:« همین توزیع نامناسب کالا عاملی شده تا ما شاهد افزایش قیمت انواع تایرها در سطح بازار باشیم.»
او با اعلام اینکه اگر توزیع همچنان کند و کم باشد فروش تایرهای قاچاق در بازار رونق پیدا میکند می گوید: «هر کالایی که تقاضایش زیاد و عرضه اش محدود باشد، به طور حتم شاهد افزایش قیمت خواهد بود.»
اما سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر درباره اختلاف تقریباً دو برابری قیمت تایر در کارخانه و بازار آزاد می گوید: «همانندخودرو که در بازار گرانتر عرضه میشود، دلالان این کالا نیز با قیمت دلخواه تایر را در بازار میفروشند.»
او می افزاید: «اصلیترین مشکل کارخانهها تأمین به موقع مواد اولیه مورد نیازشان است که البته منحصر به مواد اولیه خارجی هم نیست؛ تولیدکنندگان ما در تأمین مواد اولیه داخلی هم مشکلات کم ندارند.»
تنها تصریح می کند:« کاهش عرضه بعضاً به این دلیل اتفاق میافتد که ارز به موقع تأمین نمیشود یا تأمین شده اما انتقال داده نمیشود. در شرایط جنگ اقتصادی تبادلات مالی یا انجام نمی شود یا با سختی رو به رو است، بنابراین تأمین مواد دچار نوساناتی میشود که تولید را هم دچار نوسان میکند.»
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر علت تأمین دشوار مواد اولیه داخلی را چنین بیان میکند: «برخی کارخانههای تأمینکننده مواد اولیه مورد نیاز از آن جایی که میدانند ما گزینهای جز همکاری با آنها نداریم و انحصاری هستند، این انحصار موجب سوءاستفاده آنها شده است.»
تنها همچنین عنوان می کند: مشکل این است که قیمت محصول ما تحت کنترل بوده و سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نظارت بر آن دارد اما در زنجیره تأمین ما کنترلی بر قیمت نیست. در نتیجه کسانی که مواد اولیه ما را تأمین میکنند دستشان باز است که با هر قیمتی که میخواهند مواد اولیه به ما میفروشند.»