نمایندگان مجلس هر بار که بازار خودرو آشفته می شود یاد طرح ساماندهی بازار و استیضاح وزیر می افتند. بر همین اساس کمیسیون صنایع برای چندمین بار امسال هم همانند سال گذشته پرونده طرح ساماندهی و افزایش بی رویه قیمت خودرو را در مقابل خود باز دیده است.
19 فروردین ماه ولی ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در گفت و گو با خبرنگار خودروکار ضمن تشریح برنامه های کمیسون صنایع برای صنعت خودرو در سال رونق تولید از بازگشت طرح ساماندهی صنعت خودرو به مجلس خبر داد. او عنوان کرد مقرر شده است تا طرح ساماندهی بازار بررسی و ظرف یک هفته به صحن علنی مجلس فرستاده شود. اما بعد از گذشت حدودا یک ماه 16 اردیبهشت یدالله رضیان عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به اتمام رسید. او اضافه کرد که 2 ماده از طرح ساماندهی خودرو در سال گذشته در صحن علنی تصویب و 8 ماده دیگر نیز امروز (16 اردیبهشت)در کمیسیون صنایع و معادن تصویب شد و قرار است این طرح برای بررسی به صحن ارائه میشود.
بر همین اساس طبق برنامه اعلامی مجلس طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو در دستور کار جلسات علنی هفته آینده مجلس قرار گرفته است.
اما این طرح که جزییات بسیاری از آن اعلام نشده است چقدر می تواند به ساماندهی بازار خودرو کمک کند. در همین رابطه علی دادمردی کارشناس اقتصادی به خبرنگار خودروکار می گوید:« گرانی برخی کالاها بر قیمت سایر کالاها نیز اثرگذار است. خودرو نیز از همین دست کالا ها است .گرانی خودرو سبب می شود سایر کالاها نیز افزایش قیمت پیدا میکند. در نتیجه اگر این بازار ساماندهی نشود و برای آن قانون گذاری های لازم انجام نشود قیمت ها افسار گسیخته بالا می روند و در نتیجه بازار بسیاری از کالاهای دیگر نیز افزایش می یابد.»
او اضافه می کند:« از سوی نمایندگان مجلس مطرح می شود که طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس در نظر گرفته شده تا حاوی مطالب مفیدی در مورد مدیریت واردات خودرو و نحوه فروش خودرو باشد اما هر بار مجلس طرح ساماندهی صنعت خودرو را با موضوعات و مشکلات روز این صنعت پیش می برد و کمتر از تصویب و اجرای این طرح سخن به گوش می رسد.»
این کارشناس اقتصادی اضافه می کند:« در دو ماده ای که سال گذشته در کمیسیون صنایع به تصویب رسید تصمیمی مبنی بر حذف تصدی گری دولت در صنعت خودرو ظرف مدت سه ماه مطرح شد اما اینکه این موارد عنوان شده در صحن علنی مجلس چقدر منجر به قانون گذاری شود و به تصویب برسد به نظر بنده خیلی نمی توان به آن امیدوار بود.»
به هرترتیب 10 ماده ای که در کمیسیون صنایع به تصویب رسیده است اعم از حذف تصدی گری دولت در صنعت خودرو، صفر شدن تعرفه خودروهای هیبرید و پرداخت ضرر از سوی خودروساز در صورت وقوع تصادف و سایر موارد در دستور کار هفته آینده مجلس قرار گرفته است تا بررسی و پس از آن نمایندگان مجلس در مورد آن تصمیم گیری کنند. باید امیدوار باشیم تا این بار نتایج مثبتی از آن حاصل شود.