نکات مهم برای تعمیر لاستیک آسیب دیده و پنچر

 

نکات مهم برای تعمیر لاستیک آسیب دیده و پنچر

 
پنچر شدن تایر تقریبا برای همه افراد رخ می دهد و به جز خودروهای گران قیمتی که به تایرهای پنچر رو (ران فلت) مجهزند، اغلب رانندگان باید نکاتی را در رابطه با شرایط آپارات و پنچرگیری تایرهای معمولی و موارد مهم در استفاده مجدد از آنها بدانند.
 
هشدار درباره یک اشتباه رایج؛‌ در واقع باید گفت که تایرهای آسیب‌دیده قابل تعمیر نیستند. این موضوع شاید یکی از شایع‌ترین اشتباه‌هایی است که هر راننده‌ای حداقل یک بار مرتکب آن می‌شود و تایری را که در برخورد با جسم خارجی آسیب دیده و پاره شده است، برای تعمیر به آپاراتی‌ها فرستاده است.
 
بیشتر سوراخهای ریز یا پارگیهای کوچکتر از 7 میلیمتر واقع بر سطح لاستیک (نه دیواره آن) با استفاده از روشهای صنعتی تأیید شده قابل تعمیر توسط تعمیرکاران می باشد. این کار از سطح داخلی لاستیک انجام می شود و محل آسیب دیده ترمیم می شود. هرگز لاستیکهای دارای سوراخ یا شکاف بزرگتر از 7 میلیمتر بر روی سطح یا هر سوراخ یا شکاف واقع بر دیواره را تعمیر نکرده و استفاده نکنید.
 
همچنین از تعمیر لاستیک هایی که عمق گل (آج) آنها کمتر از 1.5 میلیمتر است به شدت پرهیز کنید.
باتوجه به نقش و اهمیتی که تایر در ایمنی خودرو و سرنشینان آن دارد، هر نوع صدمه به خصوص اگر به ناحیه طوقه و منجید تایر وارد شود،‌ شرایطی را به‌ وجود می‌آورد که باید از استفاده مجدد از آن صرف نظر کرد. تعمیر لاستیک به هیچ ‌وجه مورد تایید تایرسازان نیست ‌اما اگر به هر دلیلی مجبور به تعمیر تایر شدید، بهتر است در نحوه تعمیر و استفاده از این تایر به بعضی نکات توجه کنید.
قبل از هر چیز شاید بهتر باشد با دو بخش مهم تایر یعنی طوقه و منجید بیشتر آشنا شویم.
 
 
بدنه تایر از لایه‌های متعددی تشکیل شده است که  استحکام آن نقش تعیین‌ کننده‌ای در دوام و بقای تایر دارد. بدنه تایر ضمن داشتن مقاومت کافی برای تحمل فشارهای ناشی از باد و بار باید از انعطاف لازم برای تحمل فشارهای ناشی‌ از نوسان حاصل‌ از حرکت تایر روی جاده نیز برخوردار باشد.
 
میزان استقامت بدنه تایر برای تحمل بارگذاری‌های مختلف، با تعداد لایه‌های تشکیل‌ دهنده آن مشخص می‌شود. هرچه تعداد لایه‌ها بیشتر یا نخ‌های آن ضخیم‌تر باشد، میزان تحمل بار تایر بیشتر خواهد بود. برای محافظت بدنه در مقابل اثرات تخریبی عوامل جوی و برخورد با مانع، روی دیواره تایر با لایه‌ای از لاستیک خاص و مقاوم پوشیده می‌شود که به آن دیواره می‌گویند.
 
بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل اینکه کنترلی روی آسیب ایجاد شده توسط پنچری یا کیفیت تعمیر لاستیک ندارند، نمی‌توانند تائید نمایند که لاستیک ظرفیت قبلی خود در تحمل سرعت‌های بالا را به دست آورده‌است. بنابراین این سیاست را اتخاذ کرده‌اند که لاستیکی که پنچر و سپس تعمیر شده باشد دیگر نمی‌تواند درجه بندی قبلی سرعت خودش را بازیابد و به‌ عنوان یک لاستیک بدون درجه‌بندی سرعت در نظر گرفته می‌شود.
 
 
داخل لبه‌های تایر که روی رینگ مستقر می‌شود، سیم‌های حلقوی‌ شکل قرار داده می‌شوند. این حلقه‌ها از تعدادی سیم تک ‌رشته‌ای فولادی با روکش مس یا برنز که دارای مقاومت کششی بالایی نیز هستند، ساخته می‌شوند.
 
نقش طوقه در تایر، ایجاد ناحیه‌ای سخت و عملا غیر قابل ‌کشش در محل نشیمنگاه تایر روی رینگ است تا تایر به ‌درستی و با ثبات کافی در شرایط مختلف حرکت خودرو،‌ روی رینگ مستقر شده، ثابت باقی بماند و ‌فشار باد داخلی تایر را نیز تحمل کند. در تایرهای رادیال تیوبلس(بدون ‌تیوب)، دقت در اندازه این قسمت و تناسب دقیق آن با اندازه رینگ، از خروج باد پیشگیری می‌کند. از سوی دیگر این کار موجب می‌شود جا رفتن تایر روی رینگ به سهولت تایرهای معمولی نباشد و در واقع نیازمند تمهیدات خاصی است که در فصول آینده مورد بحث قرار خواهد گرفت.
 
حالا که با منجید و طوقه تایر آشنا شدیم، ‌بیش از پیش به غیرقابل اعتماد بودن تایرهایی که تعمیر شده‌اند، پی می‌بریم. اما اگر به هر دلیلی مجبور به تعمیر لاستیک خود هستید، باید به نکات زیر توجه کنید تا تایر تعمیری کمترین مشکل را هنگام استفاده داشته باشد.
 
اولین نکته اینکه باید اطراف محل پارگی منجید با سمباده نرمی سائیده شود. در دومین مرحله حفره ایجاد شده باید با لاستیک مخصوص تعمیر تایر پر شود. توجه داشته باشید برای تعمیر باید از وصله‌های استاندارد و مخصوص تعمیر لاستیک متناسب با اندازه تایر و میزان صدمه استفاده شود. همچنین  از قرار دادن تکه‌های منجید یا نوار لاستیکی متفرقه ‌داخل تایر جدا خودداری شود.
 
برای تعمیر لاستیک باید حتما تایر را از چرخ خارج کنید. اگر داخل لاستیک را برای یافتن آسیب‌های پنهانی بررسی نکنید، این ریسک وجود دارد که تایر ضعیف شده باشد.
در آخرین مرحله با توجه برهم خوردن بالانس، حتما تایر بالانس شود. مهم‌ترین نکته اینکه از چنین تایری فقط برای زاپاس استفاده شود.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تعمیر لاستیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهروز : حمید آقا من صحبت از جی ال میکنم احتمالا اون شهریوری ها که شما میگی جی باشن
سجاد تارا v4 : سلام دوستان کسی اتطلاع داره چرا خودرو تارا دو هفته طول میکشه بعد ارسال برسه به نمایندگی شرکت میگه با قطار میفرستن اگه اطلاعاتی دارین جواب بدین
یاسین : سلام دوستانی که برای j7 دو مرحله ای اردیبهشت ، براشون پیامک شاسی اومده ، لطفا بگید چندم تکمیل وجه کرده بودید و چه تاریخی پیامک اومده…ممنون
پلاس : دوستان سلام وقت بخیر ،بعد از اردیبهشت که فاتور بشه تکمیل وجه قبل از ۱۵ مرداد هم هستش ؟ یعنی خرداد و تیر کسی تکمیل وجه کرده؟؟؟
J7 ثبت نام خرداد : ن والا واس ما که چیزی نیومده بقیه چطور؟؟؟
علیرضاT9 اقساطی سفید : سلام وقت بخیر دوستانی که T9 نوشتن اعلام حضور کنن ببنیم چندسال دیگه به ماشین میرسیم!!! اون دوست عزیزی که گفت ثبت نام مرداد هستم شاشی شدم دقیقا چه طرحی بوده؟!
علیرضاT9 اقساطی سفید : سلام یاور جان کرمان موتور اولین فروش T9 که گذاشت برای سال ۱۴۰۴ پیش فروش آذر ماه بود که هنوز دعوت نامه نداده ۱/۲۰۰ گرفت پیش پرداخت ۱۰ روز بعدش فروش اقساطی قیمت قطعی گذاشت با پیش پرداخت ۱/۳۰۰ و ۱/۵۰۰ که من ۱/۵۰۰ رو زدم شما کی ثبت نام کردی که شاسی شدی؟؟
اردیبهشت2 : سلام دوستان آخه کجا دنیا اپراتور اینجوری جواب میده فقط آدم می پیچونن من 20 آبان پلاک شدم مگر برای پلاک نباید بیمه باشه چرا زمان مشخصی نداره ،توی همه مراحل خون جگیر کردن مردمو، سال تمام شد تحویل ماشین داستان شده خسته شدیم ....
J7 : سلام دوستان برا ثبت نام دو مرحله ای خرداد j7 برای کسی دعوتنامه اومده یا ن
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : دوستان برای درخواست کارت سوخت انلاین من اون قسمتی که سریال سند وشماره پلاک رو میخاد رو وارد میکنم میگه همچین شماره سندی موجود نیست.کسی میتونه راهنماییم کنه ممنون میشم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حاتمی : سلام من حدود 20 روزه تکمیل وج کردم همه کارهاش رو هم انجام دادم ولی رو تکمیل وج هنوز تیک نخوروه کسی میتونه بگه چرا
محمد : ممنونم احمدخان لطف کردی خدا خیرت بده
علیرضا وحید : 207 تی یو تری فروش نود روزه ، واریز 27 مهر ، تحویل 27 دی فاکتور شد
سورن دوگانه 20 بهمن : سلام بله داداش نگاه کردن روی صدور فاکتور میچرخه
مسلم : دنده عقب رفتنی اگه چراخ جلو روشن باشه بوق دنده عقب قطع میشه دوستان اگه صدای بوق دنده عقب اذیت میکرد چراغ جلو روشن کنین صدای بوق قطع میشه
نیسان دوگانه آبی : سلام دوستان نیسان سوار کسی هست نیسان صفر بگیره بعد چند روز بوق دنده عقبش خود بخود قطع شده باشه؟
روستایی : سلام من توی روستا زندگی میکنم دستم کلی پینه بسته تا پول پیش پرداخت رو جمع کردم تا بچه هام خوشحال کنم ولی متاسفانه دلم به درد امده جلوی بچه هام سرافکنده شدم باور نمیکنن که مشکل از سمت نمایندگی فکر میکنن کم کاری از من بوده هر روز می پرسن باباماشین نیومده ،خبری نیست به خدا شرم بر شما خداوند صدای من رو بشنوه وشما رو از نزدیکترین عزیزان شما را آزار بده تا درد ما کارگرها را بفهمید شما را به خدا واگذار میکنم مخلص مردم ایران زمین بچه روستایی بیش نیستم
مهران : دوستان عزیز سورن دوگانه اگر کسی فاکتور شد یا اینکه طرح تبدیل به منبع بزرگ یا چیز دیگه بود لطفا اینجا اعلام کنید تا به همه اطلاع رسانی بشه ممنون از همراهی شما
ساینا : من زدم کمتراز24ساعت بعد فاکتور شدم
بهزاد : منم شکایت کردم، از چند جای مختلف هم شکایت خودمو ثبت کردم، یکم به خودتون بیاید ، بسه این همه حقارت، این وضعیت در شأن منه ایرانی نیست که 4 ماهه تکمیل وجه کردم و باید بدوم دنبال ماشینی که یکساله تمام و کمال پولشو پرداخت کردم