نکات مهم برای تعمیر لاستیک آسیب دیده و پنچر

 

نکات مهم برای تعمیر لاستیک آسیب دیده و پنچر

 
پنچر شدن تایر تقریبا برای همه افراد رخ می دهد و به جز خودروهای گران قیمتی که به تایرهای پنچر رو (ران فلت) مجهزند، اغلب رانندگان باید نکاتی را در رابطه با شرایط آپارات و پنچرگیری تایرهای معمولی و موارد مهم در استفاده مجدد از آنها بدانند.
 
هشدار درباره یک اشتباه رایج؛‌ در واقع باید گفت که تایرهای آسیب‌دیده قابل تعمیر نیستند. این موضوع شاید یکی از شایع‌ترین اشتباه‌هایی است که هر راننده‌ای حداقل یک بار مرتکب آن می‌شود و تایری را که در برخورد با جسم خارجی آسیب دیده و پاره شده است، برای تعمیر به آپاراتی‌ها فرستاده است.
 
بیشتر سوراخهای ریز یا پارگیهای کوچکتر از 7 میلیمتر واقع بر سطح لاستیک (نه دیواره آن) با استفاده از روشهای صنعتی تأیید شده قابل تعمیر توسط تعمیرکاران می باشد. این کار از سطح داخلی لاستیک انجام می شود و محل آسیب دیده ترمیم می شود. هرگز لاستیکهای دارای سوراخ یا شکاف بزرگتر از 7 میلیمتر بر روی سطح یا هر سوراخ یا شکاف واقع بر دیواره را تعمیر نکرده و استفاده نکنید.
 
همچنین از تعمیر لاستیک هایی که عمق گل (آج) آنها کمتر از 1.5 میلیمتر است به شدت پرهیز کنید.
باتوجه به نقش و اهمیتی که تایر در ایمنی خودرو و سرنشینان آن دارد، هر نوع صدمه به خصوص اگر به ناحیه طوقه و منجید تایر وارد شود،‌ شرایطی را به‌ وجود می‌آورد که باید از استفاده مجدد از آن صرف نظر کرد. تعمیر لاستیک به هیچ ‌وجه مورد تایید تایرسازان نیست ‌اما اگر به هر دلیلی مجبور به تعمیر تایر شدید، بهتر است در نحوه تعمیر و استفاده از این تایر به بعضی نکات توجه کنید.
قبل از هر چیز شاید بهتر باشد با دو بخش مهم تایر یعنی طوقه و منجید بیشتر آشنا شویم.
 
 
بدنه تایر از لایه‌های متعددی تشکیل شده است که  استحکام آن نقش تعیین‌ کننده‌ای در دوام و بقای تایر دارد. بدنه تایر ضمن داشتن مقاومت کافی برای تحمل فشارهای ناشی از باد و بار باید از انعطاف لازم برای تحمل فشارهای ناشی‌ از نوسان حاصل‌ از حرکت تایر روی جاده نیز برخوردار باشد.
 
میزان استقامت بدنه تایر برای تحمل بارگذاری‌های مختلف، با تعداد لایه‌های تشکیل‌ دهنده آن مشخص می‌شود. هرچه تعداد لایه‌ها بیشتر یا نخ‌های آن ضخیم‌تر باشد، میزان تحمل بار تایر بیشتر خواهد بود. برای محافظت بدنه در مقابل اثرات تخریبی عوامل جوی و برخورد با مانع، روی دیواره تایر با لایه‌ای از لاستیک خاص و مقاوم پوشیده می‌شود که به آن دیواره می‌گویند.
 
بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل اینکه کنترلی روی آسیب ایجاد شده توسط پنچری یا کیفیت تعمیر لاستیک ندارند، نمی‌توانند تائید نمایند که لاستیک ظرفیت قبلی خود در تحمل سرعت‌های بالا را به دست آورده‌است. بنابراین این سیاست را اتخاذ کرده‌اند که لاستیکی که پنچر و سپس تعمیر شده باشد دیگر نمی‌تواند درجه بندی قبلی سرعت خودش را بازیابد و به‌ عنوان یک لاستیک بدون درجه‌بندی سرعت در نظر گرفته می‌شود.
 
 
داخل لبه‌های تایر که روی رینگ مستقر می‌شود، سیم‌های حلقوی‌ شکل قرار داده می‌شوند. این حلقه‌ها از تعدادی سیم تک ‌رشته‌ای فولادی با روکش مس یا برنز که دارای مقاومت کششی بالایی نیز هستند، ساخته می‌شوند.
 
نقش طوقه در تایر، ایجاد ناحیه‌ای سخت و عملا غیر قابل ‌کشش در محل نشیمنگاه تایر روی رینگ است تا تایر به ‌درستی و با ثبات کافی در شرایط مختلف حرکت خودرو،‌ روی رینگ مستقر شده، ثابت باقی بماند و ‌فشار باد داخلی تایر را نیز تحمل کند. در تایرهای رادیال تیوبلس(بدون ‌تیوب)، دقت در اندازه این قسمت و تناسب دقیق آن با اندازه رینگ، از خروج باد پیشگیری می‌کند. از سوی دیگر این کار موجب می‌شود جا رفتن تایر روی رینگ به سهولت تایرهای معمولی نباشد و در واقع نیازمند تمهیدات خاصی است که در فصول آینده مورد بحث قرار خواهد گرفت.
 
حالا که با منجید و طوقه تایر آشنا شدیم، ‌بیش از پیش به غیرقابل اعتماد بودن تایرهایی که تعمیر شده‌اند، پی می‌بریم. اما اگر به هر دلیلی مجبور به تعمیر لاستیک خود هستید، باید به نکات زیر توجه کنید تا تایر تعمیری کمترین مشکل را هنگام استفاده داشته باشد.
 
اولین نکته اینکه باید اطراف محل پارگی منجید با سمباده نرمی سائیده شود. در دومین مرحله حفره ایجاد شده باید با لاستیک مخصوص تعمیر تایر پر شود. توجه داشته باشید برای تعمیر باید از وصله‌های استاندارد و مخصوص تعمیر لاستیک متناسب با اندازه تایر و میزان صدمه استفاده شود. همچنین  از قرار دادن تکه‌های منجید یا نوار لاستیکی متفرقه ‌داخل تایر جدا خودداری شود.
 
برای تعمیر لاستیک باید حتما تایر را از چرخ خارج کنید. اگر داخل لاستیک را برای یافتن آسیب‌های پنهانی بررسی نکنید، این ریسک وجود دارد که تایر ضعیف شده باشد.
در آخرین مرحله با توجه برهم خوردن بالانس، حتما تایر بالانس شود. مهم‌ترین نکته اینکه از چنین تایری فقط برای زاپاس استفاده شود.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تعمیر لاستیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی : هنوز ماشینای شهریور رو تحویل ندادن ، بخشنامه زدن برای فروش محصولاتشون. تارا دستی و اتومات رو زده تحویل فوری ، پیش فروش ، فوق العاده. اخه چی‌‌ بگیم به این ایرانخودرو. تو ماشینای قبلیتو سر وقت تحویل بده ، یکم بدهکارایات سبکتر بشه ، بعد بیا فروش جدید بذار
مینا تارا دستی : سلام دوستان من تارا دستی واریز اولیه 20 مرداد طرح فرسوده تحویل 9 اذر ماه همچنان منتظر پیامک اسقاط و دعوت نامه؟ کسی از دوستان داریم مثل من؟ فعلا ماشین رو نگرفتن بی ماشین شم 😂
شاهین اتومات اسفند ۱۴۰۳ : ما ۲۹۰ ن پرداخت کردیم
X5 مشکی کرمانشاه : تاریخ بارکد پستی کارت ۱۸ شهرویور و بارکد پستی سند ۲۳ شهریور جالبه سند اومده ولی کارت هنوز تحویل پست نشده
حقوق خود را بدانید : ⚠️عزیزان یکبار برای همیشه وتمام⚠️ به لحاظ حقوقی وقانونی:بعد از تاریخ تحویل خودرو یا همون مهلت ارسال دعوتنامه که توی قرارداد قید شده(مثلا هفته چهارم مرداد یاشهریور یا...)هر روز (حتی یکروز)هم که بگذره،شرکت قانونا موظفه دعوتنامه رو به قیمت همان ماه ارسال کنه.که اگه خلاف اون عمل کنه،شما میتونید طرح دعوی وشکایت کنید.یعنی دوستان بزرگوار افزایش شامل حال این گروه از حواله داران نخوااااهددد شد.اینو از یکی از کارکشته ترین وکلای سرشناس اصفهان پرسیدم.پس اینقدر پالس منفی واسه هم نفرستید.فقط گفتم میمونه احتمال خلف وعده ی شرکت که راهشو بهتون گفتم(شکایت حقوقی)که قطعا محکوم خواهد شد.
x5 : 25 فرودین ثبت نام 9 شهریور دعوتنمانه و همان روز تکمیل وجه 22 شهریور شاسی و فاکتور 23 شهریور بیمه و همچنان در حال صدور پلاک کرمان موتور اصلا برنامه خاصی نداره توی تحویل خودرو واقعا هردمبیل همه باهم فرق داره همزمان با من یکی ثبت نام کرده پلاک شده و یکی هنوز بیمه هم نشده واقعا بی درو پیکره کرمان موتور
یک : اره مونتاژ میکنه دو سیلو
TA : سلام هنوز تحویلی های شهریور داره فاکتور میشه
سوم بهمن : دوستان تحویل ۳۰ روزه کسی هست فاکتور نشده باشه؟
سعید : ممنون، انشالا همگی زود فاکتور شین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رادیال دوگانه : علوی داداش منم یک ماهع منتظرم پلاک شم اگر واقعا با اون 40 تمن پلاک میشه راه دیگه ای نیست به پیگیری هم باشه 50 روزه الان داریم پیگیری میکنیم به کجا رسید اگه واقعا میخاید پیگیری کنید پاشیم همه با هم بریم دم در زامیاد تا وقتی جواب درست نگرفتیم برنگردیم الان دوماهع منتظریم همینجوری بخایم بزاریم معلوم نیست چند ماه دیگه ام الاف باشبم
دنا اتومات : سلام دوستان ..دنا اتومات اپشنال پیش فروش تحویل دی ماه هستم ..ردیابی قرار دادم نوشته ..دعوت نامه ابان ماه 1404ارسال شده ..مخواستم ببینم دعوت نامه من کی میاد ؟
207 پانا 31 مرداد : این داره میگه همین سود تاخیر روزی 260 تومنم بهتون نمیدیم در جریان باشید.بابت مالیات پول بیمه کسر میکنیم
حسن پیش پانا مرداد : بابا من خودمم تا ته سوختم. هم افزایش قیمت خورد هم تبدیل هم حالا این مسخرخ بازی. به خاک سیاه نشستم. بحث من اینه غلط کرده به کشور ما تجاوز کنه. لعنت خدا بر اون مسئول و وزارت صمت و حراستی که دست به یکی کردن و مارو بدبخت کردن. پول دکتر و درمانشان بشه
207 پانا 31 مرداد : ولی ظلم اونا دودش داره میره توی چش زن بچه من.پول اسنپ خودم و خانمم به کنار الان مدرسه رفتن بچه ها هم هست.هر جا میخوایم بریم باید اسنپ بگیریم یا ماشین این و اون بگیریم.نمیشه که.امروز دوباره 13.6 پول دادم به امید اینکه شاید ماشینم زودتر بدن
دنا پلاس6 دنده فولادی 30 مهر : الان نگاه کردم مال من فاکتور شده انشاالله قسمت دوستان
دنا 5دنده تحویل شهریور : سلام دوستان امروز دنا بورسی تحویل 31شهریور امروز تحویل گرفتم انشاا.. همگی ماشینتون هر چه سریعتر به دستون برسه ازاین نگرانی در بیان خوشحال شدم تو این مدت با هم بودیم همگی دوستان به خدا میسپارم یا حق
نیسان رادیال : حرف الکی نزن
سجاد : علی بی پلاک داداش حرفت کامل درسته منم فهمیدم اینا مال خود شرکتن
نیسان رادیال : جنابی که می گی من حاضرم 40م بدم غلط زیادی نکن اگه ان اول می گفتن اره نه الان ماکه حدود سه ماه فاکتور شدیم از کجا بدیم