نکات مهم برای تعمیر لاستیک آسیب دیده و پنچر

 

نکات مهم برای تعمیر لاستیک آسیب دیده و پنچر

 
پنچر شدن تایر تقریبا برای همه افراد رخ می دهد و به جز خودروهای گران قیمتی که به تایرهای پنچر رو (ران فلت) مجهزند، اغلب رانندگان باید نکاتی را در رابطه با شرایط آپارات و پنچرگیری تایرهای معمولی و موارد مهم در استفاده مجدد از آنها بدانند.
 
هشدار درباره یک اشتباه رایج؛‌ در واقع باید گفت که تایرهای آسیب‌دیده قابل تعمیر نیستند. این موضوع شاید یکی از شایع‌ترین اشتباه‌هایی است که هر راننده‌ای حداقل یک بار مرتکب آن می‌شود و تایری را که در برخورد با جسم خارجی آسیب دیده و پاره شده است، برای تعمیر به آپاراتی‌ها فرستاده است.
 
بیشتر سوراخهای ریز یا پارگیهای کوچکتر از 7 میلیمتر واقع بر سطح لاستیک (نه دیواره آن) با استفاده از روشهای صنعتی تأیید شده قابل تعمیر توسط تعمیرکاران می باشد. این کار از سطح داخلی لاستیک انجام می شود و محل آسیب دیده ترمیم می شود. هرگز لاستیکهای دارای سوراخ یا شکاف بزرگتر از 7 میلیمتر بر روی سطح یا هر سوراخ یا شکاف واقع بر دیواره را تعمیر نکرده و استفاده نکنید.
 
همچنین از تعمیر لاستیک هایی که عمق گل (آج) آنها کمتر از 1.5 میلیمتر است به شدت پرهیز کنید.
باتوجه به نقش و اهمیتی که تایر در ایمنی خودرو و سرنشینان آن دارد، هر نوع صدمه به خصوص اگر به ناحیه طوقه و منجید تایر وارد شود،‌ شرایطی را به‌ وجود می‌آورد که باید از استفاده مجدد از آن صرف نظر کرد. تعمیر لاستیک به هیچ ‌وجه مورد تایید تایرسازان نیست ‌اما اگر به هر دلیلی مجبور به تعمیر تایر شدید، بهتر است در نحوه تعمیر و استفاده از این تایر به بعضی نکات توجه کنید.
قبل از هر چیز شاید بهتر باشد با دو بخش مهم تایر یعنی طوقه و منجید بیشتر آشنا شویم.
 
 
بدنه تایر از لایه‌های متعددی تشکیل شده است که  استحکام آن نقش تعیین‌ کننده‌ای در دوام و بقای تایر دارد. بدنه تایر ضمن داشتن مقاومت کافی برای تحمل فشارهای ناشی از باد و بار باید از انعطاف لازم برای تحمل فشارهای ناشی‌ از نوسان حاصل‌ از حرکت تایر روی جاده نیز برخوردار باشد.
 
میزان استقامت بدنه تایر برای تحمل بارگذاری‌های مختلف، با تعداد لایه‌های تشکیل‌ دهنده آن مشخص می‌شود. هرچه تعداد لایه‌ها بیشتر یا نخ‌های آن ضخیم‌تر باشد، میزان تحمل بار تایر بیشتر خواهد بود. برای محافظت بدنه در مقابل اثرات تخریبی عوامل جوی و برخورد با مانع، روی دیواره تایر با لایه‌ای از لاستیک خاص و مقاوم پوشیده می‌شود که به آن دیواره می‌گویند.
 
بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل اینکه کنترلی روی آسیب ایجاد شده توسط پنچری یا کیفیت تعمیر لاستیک ندارند، نمی‌توانند تائید نمایند که لاستیک ظرفیت قبلی خود در تحمل سرعت‌های بالا را به دست آورده‌است. بنابراین این سیاست را اتخاذ کرده‌اند که لاستیکی که پنچر و سپس تعمیر شده باشد دیگر نمی‌تواند درجه بندی قبلی سرعت خودش را بازیابد و به‌ عنوان یک لاستیک بدون درجه‌بندی سرعت در نظر گرفته می‌شود.
 
 
داخل لبه‌های تایر که روی رینگ مستقر می‌شود، سیم‌های حلقوی‌ شکل قرار داده می‌شوند. این حلقه‌ها از تعدادی سیم تک ‌رشته‌ای فولادی با روکش مس یا برنز که دارای مقاومت کششی بالایی نیز هستند، ساخته می‌شوند.
 
نقش طوقه در تایر، ایجاد ناحیه‌ای سخت و عملا غیر قابل ‌کشش در محل نشیمنگاه تایر روی رینگ است تا تایر به ‌درستی و با ثبات کافی در شرایط مختلف حرکت خودرو،‌ روی رینگ مستقر شده، ثابت باقی بماند و ‌فشار باد داخلی تایر را نیز تحمل کند. در تایرهای رادیال تیوبلس(بدون ‌تیوب)، دقت در اندازه این قسمت و تناسب دقیق آن با اندازه رینگ، از خروج باد پیشگیری می‌کند. از سوی دیگر این کار موجب می‌شود جا رفتن تایر روی رینگ به سهولت تایرهای معمولی نباشد و در واقع نیازمند تمهیدات خاصی است که در فصول آینده مورد بحث قرار خواهد گرفت.
 
حالا که با منجید و طوقه تایر آشنا شدیم، ‌بیش از پیش به غیرقابل اعتماد بودن تایرهایی که تعمیر شده‌اند، پی می‌بریم. اما اگر به هر دلیلی مجبور به تعمیر لاستیک خود هستید، باید به نکات زیر توجه کنید تا تایر تعمیری کمترین مشکل را هنگام استفاده داشته باشد.
 
اولین نکته اینکه باید اطراف محل پارگی منجید با سمباده نرمی سائیده شود. در دومین مرحله حفره ایجاد شده باید با لاستیک مخصوص تعمیر تایر پر شود. توجه داشته باشید برای تعمیر باید از وصله‌های استاندارد و مخصوص تعمیر لاستیک متناسب با اندازه تایر و میزان صدمه استفاده شود. همچنین  از قرار دادن تکه‌های منجید یا نوار لاستیکی متفرقه ‌داخل تایر جدا خودداری شود.
 
برای تعمیر لاستیک باید حتما تایر را از چرخ خارج کنید. اگر داخل لاستیک را برای یافتن آسیب‌های پنهانی بررسی نکنید، این ریسک وجود دارد که تایر ضعیف شده باشد.
در آخرین مرحله با توجه برهم خوردن بالانس، حتما تایر بالانس شود. مهم‌ترین نکته اینکه از چنین تایری فقط برای زاپاس استفاده شود.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تعمیر لاستیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سجاد : این پولا حق الناس هست گردنتون ، این تاخیر ها ، حقه بازی ها در حین ثبت نام همه حق الناس هست ، چطوری میتوتید راحت بخوابید وقتی به مردم دروغ میگید و فقط برای جذب مشتری دروغ میگید و میگید تحویل بیست روزه ما که حلال نمیکنیم ، چطوری شب خوابتون میبره از این حجم حقه و دروغ آه چند نفر گرفتار پشت سرتون هست
سجاد : اپراتور بسیاااار بسیاااار بی ادب هست و متاسفانه حالت حق به جانب به خودشون میگیرند که انگار تاخیری پیش نیومده واقعا متاسفم و به دنبال شکایت از کرمان موتور بابت تاخیر و عدم پاسخگویی درست
رضا : سلام. چطور متوجه شدی که 800 نفر برا فاکتور شدن جلوت هستند. من برج 9 تکمیل وجه کردم همه پول را ریختم، الان 8 ماهه که در سامانه زده وضعیت تخصیص و هنوز فاکتور نشده.
یاسین : سو. تاخیر نمیدن آیند حتما برید شکایت کنید.یه تخلف صنفی کنی شاکی داشته باشی هزار بلا سرت میارن هزاران تخلف می‌کنند کسی پاسخگو نیست
شهریور A5 مشکی : مبارکه؛ موقع تحویل گرفتن حتما کارکرد صندوق عقب برقی، صدای فن رادیاتور پس از گرم شدن و راه افتادن فن، کارکرد سنسورهای فاصله روی سپرهای جلو و عقب، و نیز کیفیت صدای بوق را کنترل کنید. لطفا اگر برایتان میسر باشد نتیجه را در اینجا گزارش کنید. ممنون
یاسین : حتما شکایت کنید
امید : دوستان عزیز از بحث و نظر دادن در اینجا هیچی نصیبمون نمیشه لطفا اگه واقعا همگی هم نظر هستیم بریم جلوی دادستانی اونجا اعتراض کنیم برا چهارشنبه هرکس هم نظر هست اماده باشیم .
شاهین جی ال : 13 خرداد نداره از ۱۷ خرداد تا ۴ تیر اگه اشتباه نکنم
بابک : دوستان من دی ماه 403 دویست و نودو یک میلیون برای شاهین جی واریز کردم تاریخ صدور دعوتنامه من هفته چهارم شهریور ماهه بنظرتون کی برام پیامک تکمیل وجه میاد و چقدر دیگه باسد بریزم، باید ماشین بفروشم. لطفا راهنمایی کنید
بابک : سلام شما تاریخ صدور دعوتنامتون هفته چهارم خرداد بود؟یک ماه مونده پیامک تکمیل وجه اومد براتون؟چند روز مهلت تکمیل وجه میدن؟لطفا جواب بدید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی اهواز : سلام، امیدوارم حالتون خوب باشه یه سوال داشتم، وقتی تیک حمل خودرو برای نمایندگی سبز میشه، یعنی ماشینو سوار تریلی کردن و داره میاد یاچی؟
تحویل 31 تیر پیش فروش مادران : به نظر من رینگ فولادی والمینیوم برای فاکتور شدن فرقی نداره من زنگ زدم نمایندگی گفتن باید از واریز وجه دوم 90 روز بگذره تا فاکتور بشه من واریزی اول 14 /12 دوم 20 اردیبهشت هنوز فاکتور نشدم الان 13 روز دارن جریمه تاخیری میزنن روزی 240تومن
Gxl : 😳😳😳😳😳😳😳😳😳وای توده دقیقه حرفت عوض شد
مالباخته : دوست عزیز ثبت نام سایپا دقیقا مثل باتلاق است. وقتی پول میدی دیگه گرفتار شدی و راه نجاتی نیست. من داخل گروه دیدم که گفتن حدود 2_3ماه در صورت انصراف روند برگشت پول طول میشکه. که در این شرایط کار عاقلانه ای نیست.
سورن 13تیر : سلام دوستان در جریان هستید خودرو 13تیرکی تحویل میدن
علوی : آقا توحید انصراف بزنم دقیق بعد یه ماه پول رو میدن یا اینم مثل روند فاکتور چند ماه طول میکشه
اطلس آذر مشکی اسفند 23 : دوستان کلیپی که توی اپارات گذاشتم رو اخرشو حتما ببینید توی خود سایت اپارات سرچ کنید مالباختگان اطلس یه کلیپی که آهنگ یاس رو داره
دنا 6 دنده سفید المنیومی 31 تیر : واریز اول 8 بهمن واریز دوم 30 اردیبهشت طرح مادران 8 مرداد فاکتور شد 9 مرداد پلاک 11 مرداد اماده تحویل تیک خورد تا الان هم سه روزه روی تخصیص سند میچرخه لامصب
توحید از ارومیه جواب بده : آقا توحید بفرمایید سود تاخیر چقدر طول میشکه پیامک ارسال به بانک دریافت کنیم، ما پیش فروش اسفند 1401 بودیم دوگانه، با موعود تحویل اسفند 1402، 11 ماه با تاخیر دادن حتی ما ب تفاوت گرفتن کردنش جی ایکس دوگانه، 20 بهمن 1403 خودرو رو دریافت کردم، 20 اردیبهشت 1404 مبلغ سود تاخیر برام مشخص شد، ولی تا امروز که 14 مرداد هست، پیامک ارسال به بانک برام نیومده، لطفا با توجه به تجربه ای که دارید راهنمایی کنید تشکر
اطلس آذر علی : هفته دیگه هم که تعطیلات تابستانی قطعه سازهای خودرو خودرو ساز دیگه کلا تعطیل فاکتور کردنشون😡