دست اندازهای رونق تولید در صنعت خودرو/ تحریم های داخلی غیر قابل جبران است

 

دست اندازهای رونق تولید در صنعت خودرو/ تحریم های داخلی غیر قابل جبران است

 
بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند برنامه‌های تدوین شده برای سروسامان دادن به وضعیت خودروسازی در کشور در شرایط بحرانی فعلی ، از اثربخشی لازم برخوردار نیست و در سالی که به نام رونق تولید نام گذاری شده است باید برای احیای صنعت خودرو دست اندازهای تولید را از بین برد.
به نظر می رسد برنامه‌های تدوین شده برای سروسامان دادن به وضعیت خودروسازی در کشور در شرایط بحرانی فعلی اقتصادی ، از اثربخشی لازم برخوردار نیست و ناهماهنگی بین سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط با صنعت و اقتصاد به جایی رسیده که نگرانی هایی را از آینده این صنعت بیشتر کرده است. اما در سالی که به نام رونق تولید نامگذاری شده است باید برای احیای صنایع و به طور خاص صنعت خودرو چاره ای اندیشیده شود.
 
به گفته اغلب کارشناسان تغییر و اصلاح روش‌های تأمین سرمایه و همچنین تغییر نگرش در استراتژی توسعه بازار از جمله مهمترین اقداماتی است که باید به عنوان بخشی از اصلاح ساختارها انجام شود.
 
در کنار اصلاح روش‌های بنگاه‌داری، رفتار دولت و سازمان‌های وابسته مرتبط با حوزه تولید خودرو نیز بسیار حائز اهمیت است، و آنطور که هویداست  از زمان وقوع تحریم در صنعت خودروسازی کمتر شاهد رفتارهای منطقی از سوی این سازمان‌ها در برخورد با این صنعت بوده‌ایم. صاحب نظران این حوزه معتقدند دولت باید به سرعت با تشکیل یک کمیته کارشناسی علل تمامی ناهماهنگی‌ها و دست اندازهای رونق تولید در حوزه خودرو را بررسی و راهکارهای آنی برای هر یک تعیین کند. و در کنار آن به نظر می رسد صنعت خودروسازی علاوه بر تحریم خارجی دچار نوعی تحریم داخلی هم شده است. تصمیمات و اظهار نظر های غیر کارشناسی اگر قرار باشد بر دشواری‌های تحریم‌های خارجی  اضافه کند غیر قابل جبران خواهد بود. در کنار همه این ها بسیاری از کارشناسان اقتصادی و صنعت خودرو  خصوصی سازی خودروسازی ها  را علاج کار می دانند.
 
 
محمد وطن پور کارشناس اقتصادی در همین رابطه  در گفت و گو با خبرنگار می گوید: «شرایط اقتصادی کشور ناخواسته یا خواسته در حال وارد شدن به یک چالش است که بخش عظیمی  از بنگاه های اقتصادی به شدت از این وضعیت متضرر می شوند. کما اینکه تولیدکنندگان مرسوم که بازار آن ها رقابتی است و دولتی هم  نیست هم نمی توانند در این شرایط دوام بیاورند.»
 
او اضافه می کند :«علاوه بر اینکه باید خودروسازان ما رقابتی شوند اگر نگوییم شرایط خودروسازان ما انحصاری است باید بگوییم انحصار چند جانبه است باید بتوانیم شرایط را برای خودروسازان  برای آزادسازی و خصوصی سازی محیا کنیم  و این سرنوشت محکومی است که باید حتما اتفاق بیافتد.»
 
این کارشناس اقتصادی می افزاید «یکی از دلایل تولید خودروهای بی کیفیت نبود رقابت است مادامی که رقابت برای محصولات داخلی وجود نداشته باشد در بلند مدت هم مصرف کنندگان و هم تولیدکنندگان از این وضعیت متضرر خواهند شد.»
 
 
او تصریح می کند:« با همه این تفاسیر باید این را هم در نظر گرفت که شرایط فعلی برای واگذاری خودروسازی ها به بخش خصوصی اصلا مساعد نیست و بخش خصوصی اصلا حاضر نیست چنین هزینه هایی را متحمل شود. اما اینکه این شرایط تا ابد ادامه پیدا می کند باید بگوییم نه این شرایط این گونه باقی نخواهد ماند.بعد از رفع این محدودیت ها و باز شدن شرایط تجارت بین المللی و خروج از تحریم ها قطعا به سمت رقابتی کردن صنعت خودرو در حوزه های مختلف (خودروهای بزرگ و کوچک ) باید پیش برویم. آزاد سازی تجارت برای رقابت کالاهای خارجی با کالاهای داخلی سبب می شود در صنعت داخلی مان سرمایه گذاری کنیم و به محصول آن امیدوار باشیم.»
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
MHZ : سلام بر همگی ، من تکمیل وجه ۱۱ اسفند بودم و بالاخره امروز صبح فاکتور شدم و فکر کنم جز آخرین نفرات از ۱۱ اسفندیها بودم و از فردا ۱۲ اسفندیها دیگه فاکتور بشن .
شاهین جی تحویل اسفند۴۰۳ : اشتباه تایپی شده منظوردوستان همون شنبه یازده مرداده
Mostafa : دوستان چرا یازده آذر ؟ مگه الان تو ماه مرداد ماه نیستیم که همتون نوشتین یازده آذر ؟
هامین : اگه این جور باشه واسه کسایی که تحویل خرداد هستن باید با قیمت قبل بدن یا قیمت جدید .
شاهین G حواله پیش فروش تیر ماه : اینو بدن ولی زود بدن موتورش هم خوبه ،تیو فایو از موتور پرابد توربو بهتره .....فقط زود بدن
شاهین G حواله پیش فروش تیر ماه : سلام من تیر ماهم تبدیل نزدم ، منتطر دعوتنامه شاهین G
سعید : چرخش بچرخه و در راه خیر بنزین بسوزونه و برکت بده بهت
وحید x5 : سلام مبارکه چه آپشن هایی بستی؟
جوهری : من ک شنبه از گلپایگان میام
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش 31 تیر : سلام امروز فاکتور شدم پیش فروش 31 تیر ، دنا مشکی اتوماتیک آپشنال ، واریزی دوم 27 اردیبهشت بود
حسام صفارزاده : امید خدا امروز فاکتور میشن
سهیل : آقا جعفر این که میگی اینجوریه ولی هنوز نداری وتست نکردی لطفا چیزی که خودت ندیدی رو نکن ضعف بعد دوست عزیز من دارم دوگانه1403 گارانتیم داره بعد سرویس دوم گارانتی ریمپ انجام دادم وباطبم نشده این مشکل آنچنان شاخ نیست دریچه سیمی سریع تر دستور میده این برقی کمی کمتر که اونم تو ثانیه تاخیر داره نه اینجوری که فکر کنی پس دوگانه خراب نکن ماشین خیلی خوبیه حتی با گاز کولرهم میگیرم کم خرج وکم مصرف در حد قیمت خودش خیلی خوبه دوگانه موتورش با ساینا اس تو سر سیلندر متفاوت سرسیلندر دوگانه دوتیکس که باعث خنک سازی بهتر و دوام بالاتر هست پست خرابش نکن داداش گلم
رانا پلاس1363 : سلام ممنونم از شما دوست عزیز
مهدی : بنوش ب روح نوشین،،🤣🤣
پشیمان : امروز سایپا ثبت نام جدید گذاشته دوستی که اومدی اینجا سر بزنی اگر قصد ثبت نام داری این کار رو نکن و خودت رو مثل ما بدبخت نکن . بعد از ثبت نام دیگه دستت هیچ کجا بند نیست پس برو از بازار بخر الان که اختلاف قیمت بازار با کارخونه دیگه خیلی خیلی ناچیزه
کوییک آر اس : دوست عزیز کلا هر ماشینی دریچه گاز سیمیش بهتره از لحاظ کارایی. البته از لحاظ استاندارد برقی بهتر ولی خوب استاندارد به چه درد آدم می خوره وقتی که کارایی تو عمل نداشته باشه
کوییک آر اس : به احتمال زیاد شهریور یا مهر البته ممکنه زودتر یا دیرتر
هادی : سلام دوستان 11 اسفند کسی فاکتور شده ؟
ساینا اس بهمن : به تو نامه زده توکی هستی که نامه دیدی چرت نگو