دست اندازهای رونق تولید در صنعت خودرو/ تحریم های داخلی غیر قابل جبران است

 

دست اندازهای رونق تولید در صنعت خودرو/ تحریم های داخلی غیر قابل جبران است

 
بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند برنامه‌های تدوین شده برای سروسامان دادن به وضعیت خودروسازی در کشور در شرایط بحرانی فعلی ، از اثربخشی لازم برخوردار نیست و در سالی که به نام رونق تولید نام گذاری شده است باید برای احیای صنعت خودرو دست اندازهای تولید را از بین برد.
به نظر می رسد برنامه‌های تدوین شده برای سروسامان دادن به وضعیت خودروسازی در کشور در شرایط بحرانی فعلی اقتصادی ، از اثربخشی لازم برخوردار نیست و ناهماهنگی بین سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط با صنعت و اقتصاد به جایی رسیده که نگرانی هایی را از آینده این صنعت بیشتر کرده است. اما در سالی که به نام رونق تولید نامگذاری شده است باید برای احیای صنایع و به طور خاص صنعت خودرو چاره ای اندیشیده شود.
 
به گفته اغلب کارشناسان تغییر و اصلاح روش‌های تأمین سرمایه و همچنین تغییر نگرش در استراتژی توسعه بازار از جمله مهمترین اقداماتی است که باید به عنوان بخشی از اصلاح ساختارها انجام شود.
 
در کنار اصلاح روش‌های بنگاه‌داری، رفتار دولت و سازمان‌های وابسته مرتبط با حوزه تولید خودرو نیز بسیار حائز اهمیت است، و آنطور که هویداست  از زمان وقوع تحریم در صنعت خودروسازی کمتر شاهد رفتارهای منطقی از سوی این سازمان‌ها در برخورد با این صنعت بوده‌ایم. صاحب نظران این حوزه معتقدند دولت باید به سرعت با تشکیل یک کمیته کارشناسی علل تمامی ناهماهنگی‌ها و دست اندازهای رونق تولید در حوزه خودرو را بررسی و راهکارهای آنی برای هر یک تعیین کند. و در کنار آن به نظر می رسد صنعت خودروسازی علاوه بر تحریم خارجی دچار نوعی تحریم داخلی هم شده است. تصمیمات و اظهار نظر های غیر کارشناسی اگر قرار باشد بر دشواری‌های تحریم‌های خارجی  اضافه کند غیر قابل جبران خواهد بود. در کنار همه این ها بسیاری از کارشناسان اقتصادی و صنعت خودرو  خصوصی سازی خودروسازی ها  را علاج کار می دانند.
 
 
محمد وطن پور کارشناس اقتصادی در همین رابطه  در گفت و گو با خبرنگار می گوید: «شرایط اقتصادی کشور ناخواسته یا خواسته در حال وارد شدن به یک چالش است که بخش عظیمی  از بنگاه های اقتصادی به شدت از این وضعیت متضرر می شوند. کما اینکه تولیدکنندگان مرسوم که بازار آن ها رقابتی است و دولتی هم  نیست هم نمی توانند در این شرایط دوام بیاورند.»
 
او اضافه می کند :«علاوه بر اینکه باید خودروسازان ما رقابتی شوند اگر نگوییم شرایط خودروسازان ما انحصاری است باید بگوییم انحصار چند جانبه است باید بتوانیم شرایط را برای خودروسازان  برای آزادسازی و خصوصی سازی محیا کنیم  و این سرنوشت محکومی است که باید حتما اتفاق بیافتد.»
 
این کارشناس اقتصادی می افزاید «یکی از دلایل تولید خودروهای بی کیفیت نبود رقابت است مادامی که رقابت برای محصولات داخلی وجود نداشته باشد در بلند مدت هم مصرف کنندگان و هم تولیدکنندگان از این وضعیت متضرر خواهند شد.»
 
 
او تصریح می کند:« با همه این تفاسیر باید این را هم در نظر گرفت که شرایط فعلی برای واگذاری خودروسازی ها به بخش خصوصی اصلا مساعد نیست و بخش خصوصی اصلا حاضر نیست چنین هزینه هایی را متحمل شود. اما اینکه این شرایط تا ابد ادامه پیدا می کند باید بگوییم نه این شرایط این گونه باقی نخواهد ماند.بعد از رفع این محدودیت ها و باز شدن شرایط تجارت بین المللی و خروج از تحریم ها قطعا به سمت رقابتی کردن صنعت خودرو در حوزه های مختلف (خودروهای بزرگ و کوچک ) باید پیش برویم. آزاد سازی تجارت برای رقابت کالاهای خارجی با کالاهای داخلی سبب می شود در صنعت داخلی مان سرمایه گذاری کنیم و به محصول آن امیدوار باشیم.»
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 77 نظر
X33 Cross cvt 16 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجید x5 : امیدوارم راوی سنی نباشه
محمد : تجمع میکنن بهانه دست سایپا میدن که فشار بیاره به صمت برای افزایش قیمت دیگه فاکتور نمیکنه
شاهین جی فوق العاده : دوست عزیز همه اینجا همینجوری حالشون خرابه لطفا ادامه نده ی وقت ی چیزی بهت میگیم باعث دلخوری میشه
ج ج : مبارک باشه اپراتورها هم گفتن اسفند داره فاکتور میشه با سرعت بیشتر
ج ج : مبارک باشه اپراتورها هم گفتن اسفند داره فاکتور میشه با سرعت بیشتر
ج ج : کلا تکمیل وجه اسفند شروع شده
محمد علی ایکس ۵ : باسلام به دوستان خوش خبر باشی آقا علیرضا کدوم نمایندگی بشما گفت ؟
شاهین مشهد : من هر روز دارم با تهران تماس میگیرم. هر سری یه چیزی میگن. دیروز گفتن تا آخر خرداد فاکتور میشه. باز امروز میگن اصلا معلوم نیست. قطعه نیست. کلا تا آخر تابستون روش حساب نکنید. اینا فقط مردم رو عذاب میدن.
شاهین cvt : مبارکه ممنون از اطلاع رسانی بلاخره یه خبر امیدوار کننده شنیدیم
مجید X5 : امیدوارم راوی سنی نباشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
روح الله : پیشنهادیه اجباری نیست
احمد آریان : 172 میلیون
امیر : سلام دوستان من تماس گرفتم پیشنهادی ولی گفت اگه افزایش بخوره برا ساینا دوگانه ها میخوره من که همون ساینا اس میگیرم بدون افزایش
ساینا دوگانه gx : دعوت نامه تیرماه اومده فقط باید تبدیل بزنی
رادمهر : جریمه تاخیردرتحویل خودرودقیقا5ماه بعدازتحویل خودرو پیامک میاد
ساینا دوگانه سوز : سلام... منم تحویل خردادم... واسم ساینا اس تکسوز با استاندارد 85 گانه اومده....
روح الله : بله برای منم پیامک اومده فک کنم این پیشنهادیه
آریوبرزن شیراز : کاش برای ما هم مثل شما دقیق حساب کنن ازش کم نکنه خوب من تاریخ فاکتور تون نمی دونم چه تاریخی هست اما شما از 8 اسفند تازه رفتین تو تاخیر 20 فروردین هم فاکتور شده باشین یه 6تومن هم برا بیمه و ...کم کردن خیلی خوب ریختن دیگه روزی حدودا سیصد و خورده ای طبق قرارداد
فوری 17 مهر : فوری 17 مهر بودم و اسفندماه تحویل گرفتم.هنوز از سود تاخیر خبری نیست. کسی خبر داره؟ کسی هست که سود تاخیر گرفته باشه؟ لطفا پاسخ بدین.
ساینا دوگانه gx : خبر بد برا ساینا دوگانه ، دعوت نامه تیر اومد فقط باید تبدیل بزنی سایناs