دست اندازهای رونق تولید در صنعت خودرو/ تحریم های داخلی غیر قابل جبران است

 

دست اندازهای رونق تولید در صنعت خودرو/ تحریم های داخلی غیر قابل جبران است

 
بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند برنامه‌های تدوین شده برای سروسامان دادن به وضعیت خودروسازی در کشور در شرایط بحرانی فعلی ، از اثربخشی لازم برخوردار نیست و در سالی که به نام رونق تولید نام گذاری شده است باید برای احیای صنعت خودرو دست اندازهای تولید را از بین برد.
به نظر می رسد برنامه‌های تدوین شده برای سروسامان دادن به وضعیت خودروسازی در کشور در شرایط بحرانی فعلی اقتصادی ، از اثربخشی لازم برخوردار نیست و ناهماهنگی بین سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط با صنعت و اقتصاد به جایی رسیده که نگرانی هایی را از آینده این صنعت بیشتر کرده است. اما در سالی که به نام رونق تولید نامگذاری شده است باید برای احیای صنایع و به طور خاص صنعت خودرو چاره ای اندیشیده شود.
 
به گفته اغلب کارشناسان تغییر و اصلاح روش‌های تأمین سرمایه و همچنین تغییر نگرش در استراتژی توسعه بازار از جمله مهمترین اقداماتی است که باید به عنوان بخشی از اصلاح ساختارها انجام شود.
 
در کنار اصلاح روش‌های بنگاه‌داری، رفتار دولت و سازمان‌های وابسته مرتبط با حوزه تولید خودرو نیز بسیار حائز اهمیت است، و آنطور که هویداست  از زمان وقوع تحریم در صنعت خودروسازی کمتر شاهد رفتارهای منطقی از سوی این سازمان‌ها در برخورد با این صنعت بوده‌ایم. صاحب نظران این حوزه معتقدند دولت باید به سرعت با تشکیل یک کمیته کارشناسی علل تمامی ناهماهنگی‌ها و دست اندازهای رونق تولید در حوزه خودرو را بررسی و راهکارهای آنی برای هر یک تعیین کند. و در کنار آن به نظر می رسد صنعت خودروسازی علاوه بر تحریم خارجی دچار نوعی تحریم داخلی هم شده است. تصمیمات و اظهار نظر های غیر کارشناسی اگر قرار باشد بر دشواری‌های تحریم‌های خارجی  اضافه کند غیر قابل جبران خواهد بود. در کنار همه این ها بسیاری از کارشناسان اقتصادی و صنعت خودرو  خصوصی سازی خودروسازی ها  را علاج کار می دانند.
 
 
محمد وطن پور کارشناس اقتصادی در همین رابطه  در گفت و گو با خبرنگار می گوید: «شرایط اقتصادی کشور ناخواسته یا خواسته در حال وارد شدن به یک چالش است که بخش عظیمی  از بنگاه های اقتصادی به شدت از این وضعیت متضرر می شوند. کما اینکه تولیدکنندگان مرسوم که بازار آن ها رقابتی است و دولتی هم  نیست هم نمی توانند در این شرایط دوام بیاورند.»
 
او اضافه می کند :«علاوه بر اینکه باید خودروسازان ما رقابتی شوند اگر نگوییم شرایط خودروسازان ما انحصاری است باید بگوییم انحصار چند جانبه است باید بتوانیم شرایط را برای خودروسازان  برای آزادسازی و خصوصی سازی محیا کنیم  و این سرنوشت محکومی است که باید حتما اتفاق بیافتد.»
 
این کارشناس اقتصادی می افزاید «یکی از دلایل تولید خودروهای بی کیفیت نبود رقابت است مادامی که رقابت برای محصولات داخلی وجود نداشته باشد در بلند مدت هم مصرف کنندگان و هم تولیدکنندگان از این وضعیت متضرر خواهند شد.»
 
 
او تصریح می کند:« با همه این تفاسیر باید این را هم در نظر گرفت که شرایط فعلی برای واگذاری خودروسازی ها به بخش خصوصی اصلا مساعد نیست و بخش خصوصی اصلا حاضر نیست چنین هزینه هایی را متحمل شود. اما اینکه این شرایط تا ابد ادامه پیدا می کند باید بگوییم نه این شرایط این گونه باقی نخواهد ماند.بعد از رفع این محدودیت ها و باز شدن شرایط تجارت بین المللی و خروج از تحریم ها قطعا به سمت رقابتی کردن صنعت خودرو در حوزه های مختلف (خودروهای بزرگ و کوچک ) باید پیش برویم. آزاد سازی تجارت برای رقابت کالاهای خارجی با کالاهای داخلی سبب می شود در صنعت داخلی مان سرمایه گذاری کنیم و به محصول آن امیدوار باشیم.»
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 61 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
1403 اتومات : شوخی کردن-جدی نگیر
تارا اسفند ماه 1403 سرامیک : سلام تارا اسفند ماه کسی هست که با پوشش نانو سرامیک فاکتور شده باشه من 10 روزه سود تاخیر ثابت مونده وهر روز بروز رسانی میشه ولی خبری از فاکتور نیست
تارا اسفند ماه 1403 سرامیک : سلام کسی تارا تحویل 30 اسفند سرامیک فاکتور شده
Minaj7 : تا جایی که من میدونم ۶۰ ماه معادل ۵ سال یا 150 کیلومتره
مسعود : دوستای گلم سلام بنده ۱۱ آذز ۵۹۶ تومن ریختم دیروز پلاک شده امروز پیامک بیمه ثالث اومد. چراغ تحویل خودرو هم روشن شده
دروغ نگوییم : جمع کن بابا خودتو تو هم هربار با چندتا اکانت میایی و برای خودت نوشابه باز میکنی و همه رو با نافهمی خوت با پررویی متهم به دروغ میکنی واقعا خجالت بکش و اینهمه بقیه رو قضاوت نکن اینجا اومدیم تبادل نظر کنیم و نظر همه محترمه یاد بگیریم به هم احترام بزاریم.
علی طلا تبدیلی جی۷ اول ابتدایی : برای من هنوز ارسال مدارک سبز نشده کارت نیومده.چهاردهم پلاک شده خوشبینانه توی خرداد تحویل بدن شاید
امیر : دوستان تنها راهش تماس بگرید بی بی سی و اینتر نشنال تنها راهش همینه
مهدی صدرا : سلام ممنونم پاینده باشید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوق‌العاده بهمن 6بهمن : فوق العاده از 4 بهمن شروع شده احتمالا دیشب چیزی مصرف کردی یا همین اکانت فاقد مادر هستی
فوق‌العاده بهمن 6بهمن : خروزخان فاقد مادر هستی قبول و نمی خواد به همه ثابت کنی
ساینا فوق العاده : من امروز زنگ زدم کارشناس گفت اصلا پیش فروش ها به فروش فوق العاده ها ربطی نداره الان هم داریم پیش فروش ها رو فاکتور میکنیم هم فوق العاده ها در حال حاضر هم تا 3 بهمن فوق العاده را فاکتور کردیم
رحمان : سلام تحویلی 4تیرفروش فروی طرح مادران امروز اماده برای فاکتور تیک‌خورده
TUفرسوده-سفید تحویل 31فروردین : سلام.مگه قیمت ماشینو(فرسوده) اول از قیمت کل ماشین کم نکرده بود؟ واسه منم در قسمت آماده به فاکتور مونده ولی پیامکی نیومده واسه منم تحویل 31 فروردینه
اطلس دی ماه 1403 : کوییک اس تا 31 تمدید شده
کوییک GXR-L : به نظرتون تکمیل وجه و تایید سخا 11 اردیبهشت چندم فاکتور میشه
پیش فروش سورن تحویل 31خرداد : دوستان شماره شاسی کجایی میز خدمت هستش ؟
اطلس آذر : سلام فاکتورنشدی ممد
سورن 13خرداد : سلام دوستان تحویل 13خرداد هنوز فاکتور نشده طرح ماداران اگر اطاعی دارید بعد از پرداختی هشت ملیون دیکه پرداخت وجهی اومده دست رسی به سایت ندارم