دست اندازهای رونق تولید در صنعت خودرو/ تحریم های داخلی غیر قابل جبران است

 

دست اندازهای رونق تولید در صنعت خودرو/ تحریم های داخلی غیر قابل جبران است

 
بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند برنامه‌های تدوین شده برای سروسامان دادن به وضعیت خودروسازی در کشور در شرایط بحرانی فعلی ، از اثربخشی لازم برخوردار نیست و در سالی که به نام رونق تولید نام گذاری شده است باید برای احیای صنعت خودرو دست اندازهای تولید را از بین برد.
به نظر می رسد برنامه‌های تدوین شده برای سروسامان دادن به وضعیت خودروسازی در کشور در شرایط بحرانی فعلی اقتصادی ، از اثربخشی لازم برخوردار نیست و ناهماهنگی بین سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط با صنعت و اقتصاد به جایی رسیده که نگرانی هایی را از آینده این صنعت بیشتر کرده است. اما در سالی که به نام رونق تولید نامگذاری شده است باید برای احیای صنایع و به طور خاص صنعت خودرو چاره ای اندیشیده شود.
 
به گفته اغلب کارشناسان تغییر و اصلاح روش‌های تأمین سرمایه و همچنین تغییر نگرش در استراتژی توسعه بازار از جمله مهمترین اقداماتی است که باید به عنوان بخشی از اصلاح ساختارها انجام شود.
 
در کنار اصلاح روش‌های بنگاه‌داری، رفتار دولت و سازمان‌های وابسته مرتبط با حوزه تولید خودرو نیز بسیار حائز اهمیت است، و آنطور که هویداست  از زمان وقوع تحریم در صنعت خودروسازی کمتر شاهد رفتارهای منطقی از سوی این سازمان‌ها در برخورد با این صنعت بوده‌ایم. صاحب نظران این حوزه معتقدند دولت باید به سرعت با تشکیل یک کمیته کارشناسی علل تمامی ناهماهنگی‌ها و دست اندازهای رونق تولید در حوزه خودرو را بررسی و راهکارهای آنی برای هر یک تعیین کند. و در کنار آن به نظر می رسد صنعت خودروسازی علاوه بر تحریم خارجی دچار نوعی تحریم داخلی هم شده است. تصمیمات و اظهار نظر های غیر کارشناسی اگر قرار باشد بر دشواری‌های تحریم‌های خارجی  اضافه کند غیر قابل جبران خواهد بود. در کنار همه این ها بسیاری از کارشناسان اقتصادی و صنعت خودرو  خصوصی سازی خودروسازی ها  را علاج کار می دانند.
 
 
محمد وطن پور کارشناس اقتصادی در همین رابطه  در گفت و گو با خبرنگار می گوید: «شرایط اقتصادی کشور ناخواسته یا خواسته در حال وارد شدن به یک چالش است که بخش عظیمی  از بنگاه های اقتصادی به شدت از این وضعیت متضرر می شوند. کما اینکه تولیدکنندگان مرسوم که بازار آن ها رقابتی است و دولتی هم  نیست هم نمی توانند در این شرایط دوام بیاورند.»
 
او اضافه می کند :«علاوه بر اینکه باید خودروسازان ما رقابتی شوند اگر نگوییم شرایط خودروسازان ما انحصاری است باید بگوییم انحصار چند جانبه است باید بتوانیم شرایط را برای خودروسازان  برای آزادسازی و خصوصی سازی محیا کنیم  و این سرنوشت محکومی است که باید حتما اتفاق بیافتد.»
 
این کارشناس اقتصادی می افزاید «یکی از دلایل تولید خودروهای بی کیفیت نبود رقابت است مادامی که رقابت برای محصولات داخلی وجود نداشته باشد در بلند مدت هم مصرف کنندگان و هم تولیدکنندگان از این وضعیت متضرر خواهند شد.»
 
 
او تصریح می کند:« با همه این تفاسیر باید این را هم در نظر گرفت که شرایط فعلی برای واگذاری خودروسازی ها به بخش خصوصی اصلا مساعد نیست و بخش خصوصی اصلا حاضر نیست چنین هزینه هایی را متحمل شود. اما اینکه این شرایط تا ابد ادامه پیدا می کند باید بگوییم نه این شرایط این گونه باقی نخواهد ماند.بعد از رفع این محدودیت ها و باز شدن شرایط تجارت بین المللی و خروج از تحریم ها قطعا به سمت رقابتی کردن صنعت خودرو در حوزه های مختلف (خودروهای بزرگ و کوچک ) باید پیش برویم. آزاد سازی تجارت برای رقابت کالاهای خارجی با کالاهای داخلی سبب می شود در صنعت داخلی مان سرمایه گذاری کنیم و به محصول آن امیدوار باشیم.»
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تبدیلی s3 به j7 : مهم اینه که از پلاک تا تحویل خودش ماراتن هست بدون سود
علیرضا x5 شهریور : سلام دوست عزیز، همچین چیزی نیست،فقط زمانیکه تحویل میگیرید قبل از روشن کردن مانیتور حتما برچسب روی مانیتور رو بردارید که به مانیتور آسیب میرسونه
Hamed : سلام دوستان . تارا تیتانیوم دستی تحویل ۱۶خرداد .کسی هست فاکتور شده باشه؟
نرگس : خیلی ممنونم اقا شهاب از توضیحاتتون .. خیالم راحت شد ..
حسین : من ۱۶ اسفند تکمیل وجه کردم و سخا ۱۹ اسفند ثبت کردم فاکتور نشدم چرا دروغ میگید
وحید تی ۸ : اقای تی ۹ شما ثبت کی هستین بنده تی ۸ثبت ابان هستم هنوز خبری نیست
شاهین اتومات cvt : سلام به همه عزیزان کسانی که تکمیل وجه و سخا از ۲ اسفند به بعد هستن. در هفته آینده اگر فاکتور شدن اطلاع رسانی کنن. لطفا همه عزیزان اطلاع رسانی کنن.
Puya : داداش تاریخ واریز مهم نیست، ببین تاریخ تحویلت کیه؟ قاعدتاً یکماه قبل از تحویل باید دعوتنامه بیاد.
شاهین : کیلومتر 11بزرگراه شهید لشگری (جاده مخصوص کرج) معاونت بازار یابی شرکت گروه سایپا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نگار : آقا توحید ارومیه درود بر شرفت هرچی میگی درسته همونم اتفاق میوفته
هومن پانا : گو.....خوره
هرمزگان : سلام میگم دوباره بهتون پیامک مگه نیومده که دوگانه سوز تحویل بدن امروز 14 همین ماه پیامک اومده برای شما نیموده مگه
شادمهر : تا6اسفند یه مرحله برگشته عقب و حالا یکی اعلام کرده 6فاکتور شده
شادمهر : منظور توحید جان اینه که مرحله اول فوق العاده از 5تا12بهمن تاریخ های وبعدیشون روبه اسفند ماه فروش فوق العاده تمام میشه
زهرا : کسی اطلاع داره تا چند اسفند پیش فروشه؟
ار اس : عادیه عزیزم فردا پس فردا درست میشه
سبحان : اراک هستم 154085
...... : سلام دوستانی که اطلاع دارن لطفا پاسخ بدن من دیروز دعوتنامه ای که برام صادر شده بود رو پرداخت کردم ولی بعد از گذشت دو روز هنوز توی وضعیت خودروی مشتری چراغ تکمیل وجه شده روشن نشده آیا این امر عادیه یا مشکلی پیش اومده
امیررضا : چرا اینقدر شایعه میسازی مدرک داری