دست اندازهای رونق تولید در صنعت خودرو/ تحریم های داخلی غیر قابل جبران است

 

دست اندازهای رونق تولید در صنعت خودرو/ تحریم های داخلی غیر قابل جبران است

 
بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند برنامه‌های تدوین شده برای سروسامان دادن به وضعیت خودروسازی در کشور در شرایط بحرانی فعلی ، از اثربخشی لازم برخوردار نیست و در سالی که به نام رونق تولید نام گذاری شده است باید برای احیای صنعت خودرو دست اندازهای تولید را از بین برد.
به نظر می رسد برنامه‌های تدوین شده برای سروسامان دادن به وضعیت خودروسازی در کشور در شرایط بحرانی فعلی اقتصادی ، از اثربخشی لازم برخوردار نیست و ناهماهنگی بین سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط با صنعت و اقتصاد به جایی رسیده که نگرانی هایی را از آینده این صنعت بیشتر کرده است. اما در سالی که به نام رونق تولید نامگذاری شده است باید برای احیای صنایع و به طور خاص صنعت خودرو چاره ای اندیشیده شود.
 
به گفته اغلب کارشناسان تغییر و اصلاح روش‌های تأمین سرمایه و همچنین تغییر نگرش در استراتژی توسعه بازار از جمله مهمترین اقداماتی است که باید به عنوان بخشی از اصلاح ساختارها انجام شود.
 
در کنار اصلاح روش‌های بنگاه‌داری، رفتار دولت و سازمان‌های وابسته مرتبط با حوزه تولید خودرو نیز بسیار حائز اهمیت است، و آنطور که هویداست  از زمان وقوع تحریم در صنعت خودروسازی کمتر شاهد رفتارهای منطقی از سوی این سازمان‌ها در برخورد با این صنعت بوده‌ایم. صاحب نظران این حوزه معتقدند دولت باید به سرعت با تشکیل یک کمیته کارشناسی علل تمامی ناهماهنگی‌ها و دست اندازهای رونق تولید در حوزه خودرو را بررسی و راهکارهای آنی برای هر یک تعیین کند. و در کنار آن به نظر می رسد صنعت خودروسازی علاوه بر تحریم خارجی دچار نوعی تحریم داخلی هم شده است. تصمیمات و اظهار نظر های غیر کارشناسی اگر قرار باشد بر دشواری‌های تحریم‌های خارجی  اضافه کند غیر قابل جبران خواهد بود. در کنار همه این ها بسیاری از کارشناسان اقتصادی و صنعت خودرو  خصوصی سازی خودروسازی ها  را علاج کار می دانند.
 
 
محمد وطن پور کارشناس اقتصادی در همین رابطه  در گفت و گو با خبرنگار می گوید: «شرایط اقتصادی کشور ناخواسته یا خواسته در حال وارد شدن به یک چالش است که بخش عظیمی  از بنگاه های اقتصادی به شدت از این وضعیت متضرر می شوند. کما اینکه تولیدکنندگان مرسوم که بازار آن ها رقابتی است و دولتی هم  نیست هم نمی توانند در این شرایط دوام بیاورند.»
 
او اضافه می کند :«علاوه بر اینکه باید خودروسازان ما رقابتی شوند اگر نگوییم شرایط خودروسازان ما انحصاری است باید بگوییم انحصار چند جانبه است باید بتوانیم شرایط را برای خودروسازان  برای آزادسازی و خصوصی سازی محیا کنیم  و این سرنوشت محکومی است که باید حتما اتفاق بیافتد.»
 
این کارشناس اقتصادی می افزاید «یکی از دلایل تولید خودروهای بی کیفیت نبود رقابت است مادامی که رقابت برای محصولات داخلی وجود نداشته باشد در بلند مدت هم مصرف کنندگان و هم تولیدکنندگان از این وضعیت متضرر خواهند شد.»
 
 
او تصریح می کند:« با همه این تفاسیر باید این را هم در نظر گرفت که شرایط فعلی برای واگذاری خودروسازی ها به بخش خصوصی اصلا مساعد نیست و بخش خصوصی اصلا حاضر نیست چنین هزینه هایی را متحمل شود. اما اینکه این شرایط تا ابد ادامه پیدا می کند باید بگوییم نه این شرایط این گونه باقی نخواهد ماند.بعد از رفع این محدودیت ها و باز شدن شرایط تجارت بین المللی و خروج از تحریم ها قطعا به سمت رقابتی کردن صنعت خودرو در حوزه های مختلف (خودروهای بزرگ و کوچک ) باید پیش برویم. آزاد سازی تجارت برای رقابت کالاهای خارجی با کالاهای داخلی سبب می شود در صنعت داخلی مان سرمایه گذاری کنیم و به محصول آن امیدوار باشیم.»
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : سلامت باشی،ارسال مدارک چه تاریخی واست انجام شد؟
Hx5 : تو بورس کالا T9 شده حدود 3.6 میلیارد تومان که با یک سری هزینه ها که برای تحویل باید پرداخت شود، قیمتش در میاد حدود 4.5 میلیارد تومان، ولی تو بازار 4.3 میلیارد تومان است
J4تیرماه : سلام.۲۳ تیرماه قرارداد اقساطی ۹آذر شاسی ۱۶ آذر بیمه ۲۲آذر پلاک و امروز تماس گرفتند فردا ساعت ۱۱ ان شاءالله تحویل.
۱۴ اردیبهشت : همین امروز sbrاضافه شد برام
x5 مشکی : سلام احمد تیر ممنون از پیگیری،،، امروز ظهر برگ سبز ب دستم رسید
مهدی پلاس 14اردیبهشت : وقت بخیر هنوز 14اردیبهشت فاکتور نشده اونایی که 15اردیبهشت فاکتور شدن تغییر رنگ دادن
J7 : دوستان من ۱۷ اذر تکمیل وجه داخل سایت ثبت شد امروزم شاسی شد حالا با این تفاسیر چقدر میمونه تا تحویل خودرو؟و یک سوال دیگ تحویل ما ۳۰ آذر بود اگر مثلا نیمه دی تحویل بدن برای ۱۵ روز تاخیر ب ما پولی میدن یا باید حتما ۳۰ روز ب بالا باشه ممنون میشم جواب بدی؟
J7 : سلام ما ۸۰۰ نوبت اول و واریز کردیم
آرش جی 4 : قرار بود ثبت نام دو مرحله ای جی 4 آبان تحویل بشه . الان آذر را هم گذروندیم هنوز خبری نیست
محمد-:::::::: : مبارکه ایشالا چرخش برات بچرخه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : از دیروز شروع شده 31شهریور الان رو 6هزار هستش 20مهر هم الان رو 81هزار هست
دنا دی ماه 6 دنده آلمینیوم : مبارک باشه تاریخ واریز وجه دوم چند آبان بوده؟
کوییک اس : آخه چرا دروغ میگی خدا بزنه به کمرت دروغگو
محمد حسن : مگه ماشین کاربرات میخوای راه بندازی؟ روشن کن نرم راه بیفت برو. مگه حتما باید داغ بشه
دنا 6 دنده رینگ : پیش فروش تحویل 30 دی فاکتور شد
امیر.ای : شما یا،واقعا نمیدونی یا خودت رو به ندونم زدی . ببین دوست عزیز تبدیلی هم مبلغ هم تاریخ پرداختش فرق داره مبلغ دقیق اینها کوئیک اس هستش ما با کسی خصومت نداریم کمی تفکر کرد هم داخل فضایی مجازی هم همینجا داخل میان عکس فیک درست میکنند پخش میکنند فاکتور رسمی داخل حوالی 5 الی6 شهریور میچرخه
علی پیش فروش بهمن 403 : تکمیل وجه 6 شهریور فاکتور نشدم تا چه تاریخی فاکتور شده اعلام کنید
ساینا : شامل ت نمیشه
اطلس آشغال : مدیریت صفر
علی : سلام من پیش فروش بهمن 403 طرح عادی هستم تکمیل وجه 6 شهریور کی تحویل میدن